Презентація до уроку “ Розвиток еволюційних поглядів. Докази еволюції."
Розроблено для учнів 9-х класів середніх загальноосвітніх шкіл, що навчаються за типовою програмою з біології для 6-9 класів, затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України №405 від 20.04.2018 року.
2 години на тиждень
9 клас Ознайомитися із основами еволюційного вчення, сформувати уявлення про розвиток еволюційних поглядів, розглянути внесок у розвиток ідей еволюціонізму відомих учених; розвивати вміння використовувати отримані раніше знання; виховувати вміння поважати ідеї, відмінні від власних поглядів. - еволюція; -еволюційне вчення; - креаціонізм; - трансформізм; ламаркізм; успадкування набутих ознак; дарвінізм; природний добір; боротьба за існування; спадкова мінливість
Еволюція – це історичний розвиток органічного світу та збільшення різноманітності видів шляхом новоутворень, поступового пристосування живих систем до мінливих умов існування. Термін запропонував Шарль Бонне у 1762 р Ключові слова: адаптивність змін (пристосованість); незворотній характер; вищий рівень організації.
Деякі ідеї про історичний розвиток живих істот висловлювали ще античні мислителі: давньогрецькі – Геракліт, Демокріт, давньоримські – Тіт Лукрецій. Але спроби науково пояснити розвиток природи з’явились лише на початку ХІХ ст.. Вони виказували ідеї про змінність навколишнього світу, у тому числі про історичні перетворення організмів: - живе походить від неживого; -одні істоти дають початок іншим. Історія еволюційних поглядів Геракліт ефеський – діалектичне мислення “Все тече – все міняється” В основі живого – вогонь.
Карл Лінней – праця «Система природи» (1735), де запропонував першу класифікацію рослин і тварин. Розділив тваринний світ на шість класів: Ссавці, Птахи, Гади (Земноводні і Плазуючі), Риби, Комахи і Черв'яки (до черв'яків відніс губок, кишковопорожнинних і молюсків). У класі Ссавці учений виділив 17 рядів і до вищого ряду приматів відніс людиноподібних мавп і людину Створена Ліннеєм класифікація носила штучний характер, оскільки ґрунтувалася не на головних властивостях організмів і їх історичних зв'язках, а на чисто зовнішніх ознаках. Кожний вид, із його точки зору, представляв потомство однієї пари тварин або рослин, створених Богом і з тих пір постійних і незмінних.
Розвиток природознавства в кінці XVIII — початку XIX ст. ознаменувався посиленням матеріалістичних уявлень. Деякі учені виказували думку про природне виникнення світу і його поступовий розвиток і оновлення. Основи першого вчення про еволюцію органічного світу були розроблені і опубліковані в праці «Філософія зоології» (1809) французьким природодослідником Ж. Б. Ламарком(1744 — 1829).
I закон Ламарка “Вправляння чи не вправляння органів” . Теорія мала суто теоретичний характер Перша еволюційна теорія (ламаркізм) Він припускав , що всім живим організмам властиве прагнення до досконалості , бажання стати кращими та складнішими . II закон Ламарка “Успадкування набутих ознак” Якщо орган тренується, то він розвивається, якщо ні – з часом відмирає. Набуті у процесі життя зміни передаються нащадкам.
Жан Батист Ламарк Згідно з I законом, живий організм може натренувати якийсь орган, а потім передати цю ознаку іншим поколінням. Предок жирафи протягом багатьох поколінь тягнув шию , аби дістатися листя на гілках дерев . У результаті шия тренувалась та видовжувалась із кожним поколінням , що й призвело до появи шиї сучасного жирафа.
Теорія природного добору Чарльза Дарвіна Вчений замість авбстрактних висновків описував спостережувані явища , грунтуючись на фактах і мисленєвих експерементах. На той час Ч.Дарвін нічого не знав про генетику й механізм спадковості , проте використав сам факт спадкової передачі ознак. 1809-1882 ( англійський натураліст та мандрівник )
Молекулярно-генетичні та біохімічні докази Аналіз ДНК спроможний встановити ступіть споріднення між двома людьми, порівняння геномів дозволяє з'ясувати ступінь споріднення між видами, а знаючи кількість накопичених відмінностей, дослідники визначають час розходження двох видів, тобто час, коли існував їх останній спільний предок. Наприклад, згідно з даними палеонтології, спільний предок людини і шимпанзе жив приблизно 6 млн років тому.
Закріплення знань Гіпотеза, згідно з якою життя на Землі виникло завдяки Творцю: А креаціонізм Б стаціонарного стану В панспермії 2. Внутрішнє прагнення організмів до прогресу як фактор еволюції розглядав: а) К. Лінней; б) Ж. Кюв’є ; в) Ж.-Б. Ламарк. 3. Те, що види реально існують у природі й не змінюються з часом, вважав: а) Ч. Дарвін; б) К. Лінней; в) Ж.-Б. Ламарк 4. Послідовники креаціонізму: а) дотримуються релігійних поглядів на походження життя; б) дотримуються еволюційних поглядів на походження життя; в) вважають, що життя на Землю було занесено з космосу. 5. Учений, що є автором книги «Філософія зоології»: а) Арістотель ; б) Лінней ; в) Ламарк; г) Дарвін. 6. Дай визначення терміну. Еволюція- це….. 7. За Ламарком рушійними факторами еволюції є_____________ та ___________ . 8. За Дарвіном еволюційними факторами є____ ,_________ та________