Презентація "Розвиток каліграфічних навичок молодших школярів. Система вправ для розвитку каліграфічного письма" містить актуальність та розкриття проблеми формування каліграфічних умінь молодших школярів, як засіб розвитку культури усного та писемного мовлення; оволодіння навичками каліграфічного письма сприяє розвитку просторових уявлень молодших школярів, удосконаленню дрібної моторики, розвитку пам'яті, мислення та уваги.
Вироблення в першокласників розбірливого й швидкого письма за короткий час неможливо, бо ця навичка формується повільно-протягом кількох років. Багатогранність рухових дій і одночасне виконання кількох письмових правил викликає у дітей сильне напруження руки, а то й усього тулуба. Спостерігається затерплість пальців. Тому перше письмо дітей має бути неквапним, щоб вони могли усвідомити якоюсь мірою його процес.
Протягом навчання необхідно розвивати дрібні м’язи кисті руки і удосконалювати координацію рухів. Це має відбуватись не тільки на уроці письма за рахунок різних графічних вправ, а й на інших заняттях. Однак успішним навчання письма буде неможливим, якщо учитель не надаватиме вчасно відпочинок дітям, помітивши їхню стомленість.
Програма 1 класу передбачає початковий етап навчання письма і ставить за мету навчання охайного, розбірливого письма, отримавши навички: 1) правильно користуватись письмовим приладдям, координувати рухи руки під час письма; 2) правильно зображувати букви і їх поєднання ,склади, слова, дотримуватись однієї висоти й ширини букви, рівномірно розташовувати слова у рядку; 3) правильно визначати звуковий і буквений склад слів.
Формування просторових уявлень з метою дотримання синхронності й пропорційності в написанні літер та їх складових елементів, що є однією з ознак каліграфічного почерку. Традиційні вправи на обведення контурів предметних малюнків, фігур за трафаретами; штриховування контурних малюнків різноспрямованими лініями; написання ліній, подібних до елементів літер.
Важливою складовою вироблення каліграфічного письма є такі підготовчі вправи: «написання» літери в повітрі з розплющеними очима або з заплющеними очима; обведення «сухим пером» (тильним боком ручки) великого зразка букви в зошиті; письмо мокрими пензликами на дошці; письмо букви під лічбу –тактування з метою вироблення плавності, ритмічності, сміливості рухів.
Важливими є розвиток умінь спостерігати, порівнювати графічні зображення елементів і літер: Розгляньте пропоновані елементи літери. Знайдіть між ними спільне та відмінне. Утворіть літеру, дописавши до запропонованого наступний елемент. Спишіть надруковані на дошці слова, самостійно добираючи способи поєднання літер. Утворіть літеру, дописавши до запропонованого наступний елемент.
Формуванню в учнів навичок письма сприяє організація роботи в парах і групах. Продемонструйте одне одному... (наприклад, алгоритм написання певного елемента літери, місце з'єднання літери). Уважно розгляньте та скажіть... (на що схожа буква). Спробуйте передбачити... ( порядок виконання вправ).
1. Долоні лежать на столі. Дитина піднімає почерзі пальці один за одним - спочатку лівої руки, а потім правої. Вправу повторити в зворотному напрямку. 2. Дитина бере пальцями обидві руки торкаючись поступово, починаючи з мізинця. 3. Дитина затискає ручку (або олівець) середнім і вказівнім пальцями. Пальцями обертають ручку чи олівець, використовуючи великого пальця. 4. На столі лежать 10 олівців. Однією рукою дитина збирає в кулак олівці, беручи їх по одному, а потім викладає назад на стіл, по одину. 5. Дитина обертає ручку чи олівець великим і вказівним та великим та середнім пальцями по черзі правою та лівою рукою або долонями обох рук. 6. Дитина імітує, що в долоні м'яч, обертаючи його в різних напрямках. 7. Дитина затискає кінчик ручки великим, вказівним і середнім пальцями правої руки і повертаючи ручку, бере в ліву руку і навпаки.
Взяла Яся олівець, олівець – малювець. Сіла Яся біля столу , розгорнула папірець: - Треба тут намалювати отаку здорову хату! Вікна. Дах. Димар на нім. З димаря - великий дим. Ось травичка. Ось доріжка. Ось дитинка. Ручки.Ніжки. Ротик. Носик. Голова. І волосся як трава. Ось на небі сонце сяє. Довгі промені ясні… А в сторонці під віконцем квітнуть квіти запашні. У дитинки є спідничка, а на ніжках – черевички. Ще їй кошика зроби-піде Яся по гриби…
Фрагмент казки «У писемній країні веселих ліній» «Веселий нулик О пішов гуляти до лісу. Там було чудово. Він все так пильно розглядав, що не побачив , як на зустріч йому бігла І (маленька паличка з заокругленням внизу вправо.). Вони зіткнулися і вигукнули «А!». Так склалася буква А.»
здійснювати індивідуальний підхід, пам’ятати, що письмо вчителя — зразок для учнів; звертати увагу на поставу; використовувати наочність різних видів; приділяти увагу індивідуальній роботі; не поспішати, бо головне не швидкість, а якість; приділяти велику увагу аналізу елементів букв; не примушувати дітей писати, а заохочувати до письма