Вправа «Вибери правильні твердження»1. П Скелет виконує опорну, захисну та кровотворну функції, бере участь у обміні мінеральних речовин. 2. Г Грудна клітка утворена грудними хребцями та грудиною.3. О Вільна верхня кінцівка складається з плеча, передпліччя і кисті. 4. С Вигини хребта пом’якшують поштовхи під час ходьби та бігу. 5. Л Пояс нижніх кінцівок утворений лише тазовими кістками.
6. Т Робота, під час якої м’яз періодично скорочується і розслаблюється, називається динамічною. 7. А Кістки мозкового відділу черепа зрослися.8. Т Хребет утворений 21 хребцем. 9. В М’язи підтримують певне положення тіла. 10. Д Гнучкості кісткам надають неорганічні речовини. 11. З Лопатка належить до трубчастих кісток. 12. А Статична робота м’язів пов’язана з тим, що вони певний час перебувають у стані напруження. Вправа «Вибери правильні твердження»
ознайомитися зі змінами в розвитку опорно-рухової системи людини з віком та найбільш поширеними видами порушень опорно-рухової системи; поглибити знання про роль рухової активності для збереження здоров’я;розробити правила профілактики порушень опорно-рухової системи;розвивати вміння організовувати й оцінювати свою діяльність, застосовувати знання для попередження захворювань опорно-рухової системи. Мета і завдання:
У новонароджених хребет випрямлений і не має фізіологічних вигинів. Міжхребцеві диски товсті і займають майже половину довжини хребта. У 2-місячному віці формується шийний вигин (дитина може тримати голову), у 6 місяців – грудний (дитина може сидіти), до 1 року – поперековий (після того, як дитина навчиться ходити). У 3-4 роки – вигини хребта майже як в дорослої людини, однак шийний вигин закінчує формуватися до 7 років, поперековий – до 12. Формування вигинів хребта
Формування вигинів хребта. У 2-місячному віці формується шийний вигин хребета, у 6 місяців – грудний, до 1 року – поперековий. У 3–4 роки – вигини хребта майже як в дорослої людини, однак остаточно їх формування завершується до 12 років. Періоди найінтенсивнішого росту кісток: І – перші два роки життя;ІІ – 7 – 8 років;ІІІ – у дівчат: 12 – 13 років, у хлопців: 13 – 14 років. Припинення росту кісток: 22 – 24 роки. Період значного зростання маси м’язів: 14–16 років. Перевір і оціни себе
2. Порушення опорно-рухової системи та їх наслідки. (Повідомлення «ортопедів»). Завдання для «біологів» та «гігієністів»:- Заповніть таблицю «Порушення опорно-рухової системи людини, їх наслідки».- Зробіть висновок про значення правильної постави та наслідки порушень опорно-рухової системи.
Постава має не лише естетичне значення, а й впливає на функціонування всього організму. У разі порушення постави, особливо в період росту, можуть виникнути значні порушення форми скелета, що погіршує кровообіг, роботу серця, легень, органів травлення, діяльність нервової системи. У важких випадках змінюється положення внутрішніх органів, що призводить до розладів у їхній діяльності.
Порушення постави може супроводжуватися появою надмірних або патологічних вигинів хребта. Серед них розрізняють надмірний вигин вперед у поперековому відділі (поперековий лордоз), надмірний вигин назад у грудному відділі (грудний кіфоз) та бічні викривлення хребта (сколіоз). До вад розвитку опорно-рухової системи в дитячому віці належить і плоскостопість – сплющення склепіння стопи, через що воно зменшується.
Перевір і оціни себе. Порушення опорно-рухової системи, їх наслідки{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Порушення. Стислий опис. Наслідки. Лордоз. Надмірний вигин хребта у поперековому відділі вперед. Погіршується кровообіг, травлення, робота серця, легень, погіршується діяльності нервової системи. У важких випадках змінюється положення внутрішніх органів, що призводить до розладів у їхній діяльності. Кіфоз. Надмірний вигин хребта у грудному відділі назад. Сколіоз. Бокові викривлення хребта. Плоскостопість. Сплющення склепіння стопи.
3. Профілактика порушень опорно-рухової системи людини. (Повідомлення «гігієністів»)Завдання для «ортопедів» та «біологів»:- Розробіть пам’ятку для учнів «Правила запобігання порушенням опорно-рухової системи».- Зробіть висновок про значення фізичної культури і дотримання гігієнічних вимог для формування правильної постави, вплив рухової активності та гіподинамії на здоров’я людини.
Найпоширенішими причинами формування вад постави є недотримання гігієнічних правил: невідповідність висоти стола зросту дитини; спання на дуже м’якому або увігнутому ліжку; неправильна поза під час сидіння за робочим столом або партою. До розвитку вад постави призводять недостатнє харчування, нестача вітамінів, тривалі негативні емоції, перевтома.
Загальний висновок. У дитячому та юнацькому віці зміни опорно-рухової системи пов’язані із ростом кісток, м’язів, окостенінням скелета, формуванням постави. Правильна постава забезпечує нормальний ріст і розвиток організму. Головна роль у її формуванні належить фізичній культурі та дотриманню правил гігієни. Рухова активність стимулює процеси росту і розвитку організму. Гіподинамія негативно впливає на здоров’я людини.
Вправа «Постав правильний діагноз»1) Скарги на болі в спині, обмеження рухливості хребта. Виявлено надмірний вигин хребта у поперековому відділі вперед. 2) Скарги на больові відчуття в ногах, швидку втомлюваність під час ходьби. Виявлено сплющення склепіння стопи. 3) Скарги на болі у м’язах спини. Виявлено бокові викривлення хребта, несиметричне положення лопаток і плечей. 4) Скарги на болі в спині, слабкість і оніміння кінцівок. Виявлено надмірний вигин хребта у грудному відділі назад.
Розв’язування задач1) Учні 7 класу звернулися в тренажерний зал, щоб займатися силовими вправами. Тренер погодився їх тренувати, але дав надзвичайно малі навантаження на м’язи. Хлопцям це не сподобалося і вони попросили тренера збільшити навантаження. Яку відповідь отримали школярі?2) На початку ХХ століття людина проходила за життя близько 75 тисяч кілометрів. Зараз «на своїх двох» вона долає 25 тисяч кілометрів. Значну частину фізичної роботи тепер виконують машини. Як це вплинуло на людину?3) Після тривалого космічного польоту космонавти певний час проходять курс реабілітації. Для чого це потрібно, адже вони не хворіли, постійно виконували певну роботу?