Презентація містить приклади вправ та ігор для покращення пам'яті та концентрації уваги для дітей з ООП.
Інтелект - цеінтегральне утворення, яке виявляється у сформованості пізнавальних та емоційних процесів, а також у ступені засвоєння умінь, знань і навичок (навчальна діяльність). Порушення інтелектуального розвитку – виразне незворотне системне порушення пізнавальної діяльності, яке виникає внаслідок органічного дифузного пошкодження кори головного мозку.
Інтелектуальні труднощіІнтелектуальні труднощі відображаються на соціальному статусі дитини в класі та ступені засвоєння нею шкільних знань. Виявлення інтелектуальних труднощів у дітей виступає важливим чинником у наданні освітніх послуг закладом освіти і пристосуванні освітнього середовища до можливостей та особливостей інтелектуального розвитку дитини. Через порушення взаємозв’язку між пізнавальними й емоційними процесами дитина не має достатньо розвинених здібностей до контролю і самоконтролю власної поведінки. Можна спостерігати прояви почуттів, неадекватні за проявами тій причині, яка їх зумовила (незначна образа може спричинити афективний стан; дитина кричить від того, що хтось зламав її олівець, але не переживає, що мама захворіла). Настрій таких дітей нестійкий і нерідко залежить від випадкових причин. Недостатній розвиток мислення та його критичності обмежує можливість аналізу власної поведінки.
Покращуємо пам’ять та увагудопомога у перевірці правильності виконаних дій; навчання вмінню порівнювати свої роботи зі зразком- мінімальна кількість нових термінів, понять на одному уроці; - поділ матеріалу на частини; - повторення матеріалу; - закріплення вивченого матеріалу з опорою на наочність. Тренуємо пам’ять та увагу за допомогою вправ та ігор
Запитання для концентрації уваги. Поставити декілька запитань: Де я? Котра година? Що я маю зараз робити? Це простий прийом, що допомагає повернутися в реальність, тож неодмінно навчіть учнів користуватися ним. Наприклад: Де я? – У класі; Котра година? – Зараз 9:15; Що я маю робити? – Я маю прочитати вірш, а потім проаналізувати його. Описати події чи об’єкти. Наприклад, попросити описати книгу – її розмір, товщину, колір обкладинки, запах, тактильні відчуття. Важливо задіяти всі органи відчуттів – вони допомагають краще сконцентруватись на об’єкті дослідження. Вправа «Запам’ятай слова». Учням потрібно з пам’яті записати слова, які прочитав вчитель (8-10 слів).
Вправа «Веселкові слова» Потрібно назвати колір букв, а не слова, які написані. Слова будуть заплутувати дітей, оскільки вони не співпадають із кольором. Червоний Зелений Синій Жовтий Фіолетовий Оранжевий Коричневий Синій Червоний Чорний Зелений Блакитний Жовтий Коричневий Чорний Зелений Синій Фіолетовий Блакитний Жовтий Чорний Червоний Оранжевий Коричневий
Гра «Тваринка на своєму місці»Роздайте дітям картки із наведеним вище малюнком. Учні мають вирізати одну із тваринок (яка сподобається) та поставити її у центральну клітинку. Далі вчитель має керувати напрямком руху тваринок («угору», «вниз», «вправо» або «вліво»), а школярі мають уважно слухати та переміщувати тваринку, згідно з командою. Команди подаються учасникам по черзі у помірному темпі. Кожен гравець має пильно слідкувати за своїми діями, щоб тваринка не «вийшла» за межі клітинок. Якщо хтось із учасників помиляється, він каже «Стоп!», після чого тваринку повертають на центральну клітинку і гра починається знову.
Пошук чисел (таблиці Шульте)Таблиці Шульте – набір чисел від 1 до 25, що хаотично розміщені у клітинках. Суть вправи: учень має якомога швидше показати та назвати всі числа від 1 до 25. Кожне число можна фіксувати поглядом або ручкою, але не залишати у клітинках позначки. Якщо дитина на одну таблицю витрачає не більше 40 секунд – це хороший результат (концентрація на гарному рівні), а якщо більше 50 секунд – над концентрацією треба ще попрацювати.
Лінія конценрації уваги Складання пазлів та лего Попросіть дітей узяти чисті аркуші паперу та дуже повільно провести на них горизонтальну лінію. Потрібно думати лише про неї. Як тільки учень відволікається на щось, може намалювати маленький пік, як на кардіограмі. Рівень концентрації уваги можна вважати хорошим, якщо за три хвилини дитина не зобразила жодного «піку». Дітям у молодших класах надзвичайно важко виконувати одноманітні завдання протягом тривалого часу. Запропонуйте їм щодня складати пазли чи лего з будь-якої кількості деталей (це можна роботи під час перерв). Це допоможе їм краще та довше концентруватися на виконанні певних завдань, особливо якщо на них треба витратити більше 20 хвилин.
Щоб заняття були дійсно ефективними, важливими є:регулярність, періодичність;рух від простого до складнішого;заняття – це гра;похвала та заохочення. Пам’ять і увага – одні з найважливіших пізнавальних процесів. Погіршення здатності до запам’ятовування, а також складнощі з концентрацією уваги наявні не лише у дітей з інтелектуальними труднощами, а й у більшості сучасних дітей, які живуть у світі інформаційного перенавантаження. Отже, пам’ять і увагу можна і потрібно тренувати, немов м’язи. Існує безліч методів та вправ, щоб поліпшити пам’ять і увагу.