Черкасенко Спиридон Феодосійович. Література рідного краю
Номер слайду 2
Спиридон Федосійович Черкасенко народився 24 грудня 1876 року в містечку Новий Буг на Миколаївщині у селянській родині. Як і старший брат, закінчив двокласну школу, правда, тишком-нишком позичав та почитував «Кобзаря», бо старший не брав забороненої книги до семінарії. Після закінчення учительської семінарії з 1895 року вчителював, зокрема на Лідіївських рудниках (сучасний Кіровський район міста Донецька).
Номер слайду 3
Тут Черкасенко познайомився з важкою працею шахтарів та їхньою боротьбою за економічні і політичні права, з життям інтелігенції.
Номер слайду 4
«Тихо у вогкій пітьміВ шахті, на дні. Стіни ридають німі,Мокрі, брудні.» Учительська праця в шахтарському середовищі дала початківцеві великий запас життєвих спостережень, які він художньо реалізував у своїх поезіях, оповіданнях та п'єсах з шахтарського життя, що друкувалися в українських журналах «Дзвін», «Нова громада»
Номер слайду 5
З 1910 оку письменник переїздить до Києва, працює в газеті "Рада", а пізніше — в журналі «Дзвін»1905 за ініціативи С. Ф. Черкасенка та інших була утворена Всеукраїнська учительська спілка (ВУУС) — професійна українська організація вчителів і діячів народної освіти.
Номер слайду 6
1919 року поет виїздить до Австрії і Чехословаччини вивчати стан народної освіти і замовляти для української школи підручники. На Батьківщину він більше не повернувся. Деякий час працював в Ужгороді в місцевому театрі. 1932 року за активне співробітництво з українською діаспорою Черкасенко змушений був під тиском влади покинути місто над Ужем і виїхати до Праги.
Номер слайду 7
За кордоном поет продовжував літературну діяльність, видавши протягом 1919—1921 років три томи "Творів".
Номер слайду 8
Помер поет у Празі 7 лютого 1940 року, його поховали на Ольшанах, передмісті Праги.
Номер слайду 9
«Мікрофон».- Чи любите ви тварин?- Чи доводилося Вам надавати допомогу птахам, тваринам? (наприклад, рятувати пташині гнізда, лікувати пташенят, кошенят або інших тварин)?
Номер слайду 10
«Воронько»
Номер слайду 11
Тема: Ідея: трагічна доля коня, який ще молодим лошаком був спущений людьми до підземелля шахти. Заклик до людей бути уважнішими до страждань «братів наших менших», бо ми живемо в одному світі, разом під одним сонцем.
Номер слайду 12
Обговорення змісту твору за питаннями:- Чому оповідання називається «Воронько»? - Хто доглядав за конем? Чому старий конюх звертався до коня «товаришу», «брате», «голубе»? - Ким був раніше дід Антип? - Скільки років Воронько в шахті? - Яку роботу виконував кінь? - Чому дід іноді злився та кричав на Воронька?
Номер слайду 13
- Як Воронько врятував шахтарів від смерті? - Чому Воронько захворів? - Зачитайте рядки оповідання, які свідчать про любов старого конюха до Воронька. - Як Коня піднімали на поверхню? - Чому Воронько осліп?
Номер слайду 14
Рефлексія. «Мікрофон». Над чим примусив мене задуматися твір С. Черкасенка «Воронько»?