Презентація створена за підручником Слоньовська О. В. Українська література (профільний рівень) : підручник для 10 класу закладів загальної середньої освіти/О. В. Слоньовська, Н. В. Мафтин, Н. М. Вівчарик. – Київ: Літера ЛТД, 2018:
08.11.2024 Класна робота. Борис Дмитрович Грінченко. Оповідання «Сам собі пан»
Номер слайду 2
Прослуховування аудіокниги
Номер слайду 3
Паспорт твору{93296810-A885-4 BE3-A3 E7-6 D5 BEEA58 F35}Назва«Сам собі пан»Автор. Б. Д. Грінченко. Рік написання1902 Рід Епос. Жанр. Оповідання Тема. Зображення суспільної нерівності, що залишалася і після відміни кріпацтва.Ідея. Засудження відсутності гідності, рівності , правди серед людей. Головна думка. Рівність людей , не залежно від статку чи місця в суспільстві.
Номер слайду 4
Головний герой. Данило – селянин, який вирішив добувати панського права. Данило постає перед нами кмітливою та веселою людиною, якій, до речі, не бракує хоробрості.
Номер слайду 5
В оповіданні «Сам собі пан» Б. Грінченко змалював тогочасні суспільні протистояння, використавши образ сміливого селянина, який вирішив дізнатися, «чи можна якось так, щоб і мужик в одній хаті з паном сидів». Розповідь ведеться від імені головного героя, який спробував відчути, як це бути паном або жити серед панів. Читач має змогу поглянути на події з двох протилежних поглядів: панського і народного.
Номер слайду 6
Протистояння панів і Данила зображене поступово: спочатку кондуктор не хоче впустити чоловіка до вагона першого класу, бундючний пан вимагає пересадити селянина, Данилові забороняють курити тоді, коли це ж саме роблять усі довкола, його виводять із «залу дворянського собранія», хоча він купив найдорожчий квиток на концерт. Проте Данило відстояв своє право їхати разом із панами, курити мужицький тютюн. Чоловік навіть не доторкнувся до дорогих цигарок, кинутих йому, бо має почуття власної гідності, яке не залежить від походження. Для характеристики товстого бундючного пана автор використовує середній рід: «…воно замовкло і пішло в куточок до вікна та й сіло напроти мене». Серед панів тільки один – із закрученими вусиками – звертається до селянина без зневаги.
Номер слайду 7
У розмовах із панами Данило постає кмітливим і розумним чоловіком. Він уміє вести бесіду, по-своєму акцентувати на головному. Оскільки про всі події розповідає оповідач, то письменник використовує прийом очуднення: вагон першого класу порівнюється то з вуличкою, то з панською світлицею; зала «дворянського собранія» Данилові видається, як «хата така здорова, як клуня, та вся блищить, ...як у церкві».
Номер слайду 8
Незважаючи на випробування і невдачі, яких зазнав герой оповідання, його поведінка заслуговує схвалення, адже Данило готовий відстоювати свої права, не боїться вирізнятися з-поміж інших, прагне справедливості. Б. Грінченко як письменник завжди був на боці простих людей, правдиво змальовував їхні болі та життєві випробування.
Номер слайду 9
1) Чому головний герой оповідання «Сам собі пан» вдається до цікавого експерименту, пов’язаного з його соціальним статусом?2) Через які випробування довелося пройти Данилові з оповідання «Сам собі пан»? 3) Як саме письменник змальовує панів? Які засоби комічного використовує для цього?4) Які негативні суспільні явища викриває Б. Грінченко в оповіданні «Сам собі пан»?
Номер слайду 10
Домашнє завдання Знати зміст оповідань, зробити письмову характеристику: І варіант Петра (оповідання «Без хліба»). ІІ варіант Данила (оповідання «Сам собі пан»).