Поясніть вислів: «Після хліба найважливіше для народу – школа». Жорж Жак Дантон (ІІ пол. 18 ст. ). Сьогодні ми будемо говорити про демократію в школі. Демократична школа – це не ідеальна школа, де немає жодних проблем. Це школа, де всі суб’єкти шкільного життя слухають і поважають один одного, а всі важливі рішення обговорюються і приймаються усіма сторонами, яких ці рішення стосуються. Це школа, у якій не бояться говорити про виклики та труднощі, а разом шукають шляхи виходу з проблемних ситуацій. Одним з документів, що регулює шкільне життя, є СТАТУТ ШКОЛИ, де записані права та обов’язки всіх учасників освітнього процесу.
Уроки в день самоврядування. Самоврядування в закладах освіти – це право учасників освітнього процесу колективно вирішувати питання організації та забезпечення освітнього процесу в закладі освіти, захисту їхніх прав та інтересів, організації дозвілля та оздоровлення, брати участь у громадському нагляді (контролі) та в управлінні закладом освіти у межах повноважень, визначених законом та установчими документами закладу освіти.
Нормативно-правові акти, що регулюють діяльність учнівського самоврядування:✵ Конституція України (від 28.06.1996 № 254к/96вр);✵ Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 р.;✵ Декларація прав дитини;✵ Європейська хартія місцевого самоврядування;✵ Європейська хартія про участь молоді в муніципальному та регіональному житті;✵ Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні»;✵ Закон України «Про охорону дитинства» (від 26.04.2001 №2402-ІІІ);✵ Закон України «Про молодіжні та дитячі громадські організації» (від 01.12.1998 № 281-XIV);✵ Указ Президента України «Про першочергові заходи щодо реалізації державної молодіжної політики та підтримки молодіжних громадських організацій» (від 06.10.99 р. № 1284/99);✵ Державна цільова соціальна програма «Молодь України» (постанова КМУ від 28.01.2009 № 41).
Стаття 52. Категорії учасників освітнього процесу1. Учасниками освітнього процесу є:здобувачі освіти;педагогічні, науково-педагогічні та наукові працівники;батьки здобувачів освіти;фізичні особи, які провадять освітню діяльність;інші особи, передбачені спеціальними законами та залучені до освітнього процесу у порядку, що встановлюється закладом освіти. Закон України про освіту(Відомості Верховної Ради (ВВР), 2017, № 38-39, ст.380)
Стаття 53. Права та обов’язки здобувачів освіти1. Здобувачі освіти мають право на:навчання впродовж життя та академічну мобільність;індивідуальну освітню траєкторію, що реалізується, зокрема, через вільний вибір видів, форм і темпу здобуття освіти, закладів освіти і запропонованих ними освітніх програм, навчальних дисциплін та рівня їх складності, методів і засобів навчання;якісні освітні послуги;справедливе та об’єктивне оцінювання результатів навчання;відзначення успіхів у своїй діяльності;свободу творчої, спортивної, оздоровчої, культурної, просвітницької, наукової і науково-технічної діяльності тощо;безпечні та нешкідливі умови навчання, утримання і праці;повагу людської гідності;захист під час освітнього процесу від приниження честі та гідності, будь-яких форм насильства та експлуатації, булінгу (цькування), дискримінації за будь-якою ознакою, пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров’ю здобувача освіти;
Здобувачі освіти зобов’язані:1.виконувати вимоги освітньої програмиї, дотримуючись принципу академічної доброчесності, та досягти результатів навчання2.поважати гідність, права, свободи та законні інтереси всіх учасників освітнього процесу, дотримуватися етичних норм;відповідально та дбайливо ставитися до власного здоров’я, здоров’я оточуючих, довкілля;3.дотримуватися установчих документів, правил внутрішнього розпорядку закладу освіти4.повідомляти керівництво закладу освіти про факти цькування. 5. Залучення здобувачів освіти під час освітнього процесу до виконання робіт чи до участі у заходах, не пов’язаних з реалізацією освітньої програми, забороняється, крім випадків, передбачених рішенням Кабінету Міністрів України.
Аргументами «за» щодо демократичного характеру освіти. Освіта побудована на спільному інтересі і спілкуванні з іншими людьмиу процесі розв’язання проблем (у школі — навчальних).2. Вона реалізує головну мету демократії — зробити людину самостійною і вільною. Навчання і демократію об’єднує дві важливі цінності: пошуки істини й обговорення.3. Освітні проблеми продовжують багатоманітність думок і вимагають компромісу між різними групами: учнями, вчителями, батьками.4. Навчання вимагає не підкорення, а діалогу з учнем.5. Під час навчання кожен робить свій внесок у загальну освіту учнівського колективу. 6. У школі учень уперше в житті має за щось відповідати. Соціальна відповідальність — одна з характеристик демократії
Аргументами «проти» тези щодо демократичного характеру освіти. Прикриваючись ім’ям демократичного суспільства, ми вимагаємо обов’язкового відвідування шкіл.2 Учителі інколи не дають учням повної влади, адже у школі існує керівництво дорослих.3. Школярі не хочуть вчитися так, як того хочуть вчителі.4. У школі не всі рівні, навіть серед учнів.5. Свобода дітям не потрібна. Бути вільним — це значить зустріти багато ускладнень і небезпек, а учнів треба від цього захистити. Так їм буде краще. Обмеження породжують прагнення свободи. Тому в найавторитарніших навчальних закладах учні зростають активними демократами
«Модель учнівського самоврядування». Висновок. Модель учнівського самоврядування сприяє виробленню в учнів певних якостей:✵ відповідальність за доручену справу, за колектив, за все, що відбувається навколо;✵ принциповість — уміння критикувати, належним чином сприймати критику, давати об’єктивну оцінку своїм вчинкам та вчинкам оточення;✵ самостійність;✵ готовність, залежно від конкретних умов, знаходити правильне рішення, долати труднощі;✵ творче ставлення до дійсності;✵ вміння виявити ініціативу, вносити в будь-яку справу свої зусилля, думки, пропозиції. Саме тому учнівський колектив сильний і організований, з чіткою системою самоврядування й відповідальності перед суспільством за своє навчання та свої вчинки.