Презентація "Системи розвивального навчання"

Про матеріал
Презентація та супроводжувальний опис містять теоретичні аспекти систем та технологій розвивального навчання.
Перегляд файлу

ХАРКІВСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І–ІІІ СТУПЕНІВ № 123

ХАРКІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

 

 

 

 

 

 

 

СИСТЕМИ ТА ТЕХНОЛОГІЇ

РОЗВИВАЛЬНОГО НАВЧАННЯ.

ТЕХНОЛОГІЯ КОЛЕКТИВНОГО 

СПОСОБУ НАВЧАННЯ

 

 

Ярошенко Ольга Анатоліївна,

вчитель англійської мови

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

      

 

ПЕДАГОГІЧНІ ТЕХНОЛОГІЇ ТА ІННОВАЦІЇ.

ХАРАКТЕРИСТИКА ПЕДАГОГІЧНИХ ТЕХНОЛОГІЙ

 

СИСТЕМА РОЗВИВАЛЬНОГО НАВЧАННЯ Л. В. ЗАНКОВА

СЛАЙД Система Л. В. Занкова зявилася й набула поширення в 50-ті роки ХХ століття. ЇЇ поява була зумовлена тим, що, на думку вченого, існуюча школа не розкривала резервів психічного розвитку дитини. У чому ж полягає сутність розвивального навчання? Розвивальне навчання – це активно-діяльнісний спосіб навчання, під час якого враховуються та використовуються природні закономірності індивідуального розвитку дитини, які зумовлюють розвиток знань, умінь, навичок і способів розумових дій, самокерованих механізмів особистості, емоційно-ціннісної та діяльнісно-практичної сфер. Під час реалізації системи розвивального навчання слід враховувати рівні розвитку дитини, які наведено на слайді:

  •              сфера актуального розвитку (тобто вже сформовані якості);
  •              зона найближчого розвитку ( види діяльності, які дитина ще не в змозі виконати самостійно, але може це зробити за допомогою дорослих).

СЛАЙД  Цілі та завдання розвивального навчання за Л. В. Занковим полягають у наступному:

  •              високий загальний розвиток особистості;
  •              створення основи для всебічного гармонійного розвитку. 

СЛАЙД Для найбільшої ефективності загального розвитку школярів Л. В. Занков розробив дидактичні принципи розвивального навчання, які наведено на слайді:

  •              цілеспрямований розвиток на основі комплексної розвивальної системи;
  •              провідна роль теоретичних знань;
  •              навчання на високому рівні трудності;
  •              вивчення матеріалу швидкими темпами;
  •              усвідомлення дитиною процесу навчання;
  •              включення в процес навчання не тільки раціональної, але й емоційної сфери;
  •              проблематизація змісту;
  •              варіативність процесу навчання, індивідуальний підхід;
  •              робота над розвитком як сильних, так і слабких дітей.

СЛАЙД Особливість методики Л. В. Занкова полягає у тому, що основною мотивацією навчальної діяльності учня є пізнавальний інтерес. На слайді наведено складові, поєднання яких зумовлює реалізацію ідеї всебічного гармонійного розвитку. Методика розвивального навчання вимагає поєднувати раціональне та емоційне, факти та узагальнення, колективне і індивідуальне, інформаційне і проблемне, пояснювальний і пошуковий методи.

Методика Л. В. Занкова передбачає залучати учня в різні види діяльності, використовувати у викладанні предмету дидактичні ігри, дискусії, а також методи навчання, направлені на збагачення уяви, мислення, мовлення, пам’яті. 

ТЕХНОЛОГІЯ РОЗВИВАЛЬНОГО НАВЧАННЯ

Д. Б. ЕЛЬКОНІНА – В. В. ДАВИДОВА

 СЛАЙД Система Д. Б. Ельконіна – В. В. Давидова зявилася й набула поширення в 60-ті роки ХХ століття. Ідею концепції Ельконіна – Давидова можна висловити таким чином: у молодшому шкільному віці через спеціально побудоване навчання у дитини можуть бути сформовані здібності до самовдосконалення, саморозвитку, самопізнання. Тобто дитина повинна поступово за час навчання в молодших класах набути «вміння вчитися». Цілі та завдання розвивального навчання за Д. Б. Ельконіним та В. В. Давидовим наведено на слайді.

СЛАЙД В основі методики цієї системи розвивального навчання лежить концепція цілеспрямованої навчальної діяльності (ЦНД). ЦНД відрізняється від інших видів навчальної діяльності насамперед тим, що спрямована на зміну учнем самого себе як суб’єкта навчання. На слайді наведено ознаки ЦНД:

  1.          Наявність у дитини внутрішніх пізнавальних мотивів, що йдуть від пізнавальних потреб. Виконуючи однаковий тип діяльності, учні можуть керуватися абсолютно різними мотивами: забезпечувати свою безпеку, догоджати вчителю, виконувати обов’язки або шукати відповідь на власне запитання. Тільки пошук відповіді на власне запитання визначає діяльність дитини як цілеспрямовану навчальну.
  2.          Наявність мети свідомої самозміни: «Я про це довідаюсь, зрозумію, вирішу».
  3.          Як повноцінний суб’єкт навчальної діяльності дитина здійснює самостійно всі етапи: ціле покладання, планування, реалізацію мети і аналіз (оцінку) результату.
  4.          Пошук та оволодіння принципами вирішення завдань певного класу: в даному випадку активізується пошук узагальнених способів дій, відшукування закономірностей, принципів.
  5.          Учень стає дослідником-творцем. Щоб дитина могла оволодіти принципом, відкрити його, треба провести дослідження. У цьому сенсі ЦНД є аналогом дослідницької діяльності.
  6.          Рефлекторний характер розгляду підстав власних дій. Досвід творчої рефлексії є основоположним елементом у формуванні особистості.

СЛАЙД На основі теоретичних підґрунть різних технологій розвивального навчання можна сформулювати особливості методики проведення уроку у системі розвивального навчання:

  •              створення атмосфери відкритості, доброзичливості, співтворчості у спілкуванні;
  •              включення емоційної сфери дитини в навчальний процес, звернення до почуттів, збудження інтересу до теми;
  •              рівність учителя й учнів у пошуку нової інформації;
  •              спонукання учнів до постановки питань;
  •              подання інформації не в повному обсязі з метою провокування почуття інформаційного голоду.

Прикладом реалізації технології розвивального навчання може служити метод проектів, який повністю відповідає теоретичним основам цієї системи. Отже, систему, розроблену для молодших школярів, можна успішно застосовувати у середній та старшій школі.

ТЕХНОЛОГІЯ КОЛЕКТИВНОГО СПОСОБУ НАВЧАННЯ (КСН)

В основі технології КСН лежать теоретичні методи радянського педагога-новатора Рівіна Олександра Григоровича та російського професора Дяченко Віталія Кузьмича. Колективним способом навчання називається така його організація, при якій навчання здійснюється шляхом спілкування в динамічних парах, коли кожен учить кожного. СЛАЙД Цілі і завдання КСН наведено на слайді. При такій організації процесу навчання основна відповідальність за пізнавальний процес лежить на самих учнях. Однією із переваг колективного способу навчання є вивільнення вчителя від значної частки фронтальної роботи з класом і відповідно збільшення часу для індивідуальної допомоги учням.

СЛАЙД Принципи КСН наведено на слайді та вони полягають у наступному:

  •              орієнтація на вищі кінцеві результати;
  •              безперервна передача отриманих знань один одному;
  •              співробітництво і взаємодопомога між учнями;
  •              різноманітність тем і завдань (розподіл праці);
  •              різнорівневість учасників педагогічного процесу;
  •              навчання за здібностями індивіда;
  •              педагогізація діяльності кожного учасника КСН.

Прикладом КСН може служити методика поабзацного опрацювання тексту, яка була розроблена для вивчення ділових статей або наукових тексів в парах змінного складу.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

Номер слайду 3

Номер слайду 4

цілеспрямований розвиток; провідна роль теоретичних знань; високий рівень трудності; швидкий темп; усвідомлення дитиною процесу навчання; включення емоційної сфери; проблематизація змісту; індивідуальний підхід; робота над розвитком дітей різних рівнів.

Номер слайду 5

Номер слайду 6

Номер слайду 7

Номер слайду 8

Номер слайду 9

Номер слайду 10

zip
Додано
13 липня 2020
Переглядів
4152
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку