ХАРКІВСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І–ІІІ СТУПЕНІВ № 123
ХАРКІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
СИСТЕМИ ТА ТЕХНОЛОГІЇ
РОЗВИВАЛЬНОГО НАВЧАННЯ.
ТЕХНОЛОГІЯ КОЛЕКТИВНОГО
СПОСОБУ НАВЧАННЯ
Ярошенко Ольга Анатоліївна,
вчитель англійської мови
ПЕДАГОГІЧНІ ТЕХНОЛОГІЇ ТА ІННОВАЦІЇ.
ХАРАКТЕРИСТИКА ПЕДАГОГІЧНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
СИСТЕМА РОЗВИВАЛЬНОГО НАВЧАННЯ Л. В. ЗАНКОВА
СЛАЙД Система Л. В. Занкова з’явилася й набула поширення в 50-ті роки ХХ століття. ЇЇ поява була зумовлена тим, що, на думку вченого, існуюча школа не розкривала резервів психічного розвитку дитини. У чому ж полягає сутність розвивального навчання? Розвивальне навчання – це активно-діяльнісний спосіб навчання, під час якого враховуються та використовуються природні закономірності індивідуального розвитку дитини, які зумовлюють розвиток знань, умінь, навичок і способів розумових дій, самокерованих механізмів особистості, емоційно-ціннісної та діяльнісно-практичної сфер. Під час реалізації системи розвивального навчання слід враховувати рівні розвитку дитини, які наведено на слайді:
СЛАЙД Цілі та завдання розвивального навчання за Л. В. Занковим полягають у наступному:
СЛАЙД Для найбільшої ефективності загального розвитку школярів Л. В. Занков розробив дидактичні принципи розвивального навчання, які наведено на слайді:
СЛАЙД Особливість методики Л. В. Занкова полягає у тому, що основною мотивацією навчальної діяльності учня є пізнавальний інтерес. На слайді наведено складові, поєднання яких зумовлює реалізацію ідеї всебічного гармонійного розвитку. Методика розвивального навчання вимагає поєднувати раціональне та емоційне, факти та узагальнення, колективне і індивідуальне, інформаційне і проблемне, пояснювальний і пошуковий методи.
Методика Л. В. Занкова передбачає залучати учня в різні види діяльності, використовувати у викладанні предмету дидактичні ігри, дискусії, а також методи навчання, направлені на збагачення уяви, мислення, мовлення, пам’яті.
ТЕХНОЛОГІЯ РОЗВИВАЛЬНОГО НАВЧАННЯ
Д. Б. ЕЛЬКОНІНА – В. В. ДАВИДОВА
СЛАЙД Система Д. Б. Ельконіна – В. В. Давидова з’явилася й набула поширення в 60-ті роки ХХ століття. Ідею концепції Ельконіна – Давидова можна висловити таким чином: у молодшому шкільному віці через спеціально побудоване навчання у дитини можуть бути сформовані здібності до самовдосконалення, саморозвитку, самопізнання. Тобто дитина повинна поступово за час навчання в молодших класах набути «вміння вчитися». Цілі та завдання розвивального навчання за Д. Б. Ельконіним та В. В. Давидовим наведено на слайді.
СЛАЙД В основі методики цієї системи розвивального навчання лежить концепція цілеспрямованої навчальної діяльності (ЦНД). ЦНД відрізняється від інших видів навчальної діяльності насамперед тим, що спрямована на зміну учнем самого себе як суб’єкта навчання. На слайді наведено ознаки ЦНД:
СЛАЙД На основі теоретичних підґрунть різних технологій розвивального навчання можна сформулювати особливості методики проведення уроку у системі розвивального навчання:
Прикладом реалізації технології розвивального навчання може служити метод проектів, який повністю відповідає теоретичним основам цієї системи. Отже, систему, розроблену для молодших школярів, можна успішно застосовувати у середній та старшій школі.
ТЕХНОЛОГІЯ КОЛЕКТИВНОГО СПОСОБУ НАВЧАННЯ (КСН)
В основі технології КСН лежать теоретичні методи радянського педагога-новатора Рівіна Олександра Григоровича та російського професора Дяченко Віталія Кузьмича. Колективним способом навчання називається така його організація, при якій навчання здійснюється шляхом спілкування в динамічних парах, коли кожен учить кожного. СЛАЙД Цілі і завдання КСН наведено на слайді. При такій організації процесу навчання основна відповідальність за пізнавальний процес лежить на самих учнях. Однією із переваг колективного способу навчання є вивільнення вчителя від значної частки фронтальної роботи з класом і відповідно збільшення часу для індивідуальної допомоги учням.
СЛАЙД Принципи КСН наведено на слайді та вони полягають у наступному:
Прикладом КСН може служити методика поабзацного опрацювання тексту, яка була розроблена для вивчення ділових статей або наукових тексів в парах змінного складу.