Презентація допоможе вчителям української мови у 9 класі під час дистанційного навчання ознайомити здобувачів освіти з темою "Смислові зв'язки між частинами складносурядного речення".
Пригадаймо!Яке речення називають складним?За допомогою яких засобів поєднуємо частини складного речення?Яке речення називають складносурядним?За допомогою яких сполучників з’єднуємо частини складносурядного речення?Які розділові знаки можуть бути між частинами складносурядного речення?
Підкресліть граматичні основи, побудуйте схеми речень та визначте смислові звʼязки між частинами речень.1. Давно закінчились обжинки, і степ соляркою пропах, і ховрашок стоїть навшпиньки із соломиною в зубах.2. Або не сокіл я, або спалила мені неволя крила. 3. Внизу Дніпро котитиме блакить, а в Києві шумітимуть каштани.4. Я озирнувся, проте на лісовій дорозі вже не було нікого.
Розподільний диктант. Визначити і записати в два стовпчики: прості речення і ССР (лише номери речень).1. Прилинув вітер, і в келії монаха про благодать Господню він заспівав. 2. Не лінуйся рано встати і замолоду більше знати.3. Біляста хмара небо полонила, і в ній ховався сонця спраглий диск. 4. Пройшла гроза і вмила всі дерева рясним літнім дощем. 5. Високі сосни та модрини передають вам привіт від ясного сонечка і зацікавлено спостерігають за вами.6. Лише зараз скит ожив і монахи щодня дякують Богові за цю ласку.
Дослідження - відновлення. Поміркувати, які сполучники доцільно поставити замість крапок. 1. Високі сосни та модрини, ялини та смереки пильно вивчають вас, думаючи чи з миром ви прийшли, …лісові мешканці теж зацікавлено спостерігають, розмовляючи про щось між собою. 2. Дуже часто в багаті дичиною ліси приїжджали на полювання галицькі князі, … саме в річці Манявці вмив свої руки князь Ярослав Осмомисл. 3. Вдало вибране місце монастиря надавало значну перевагу в обороні, … тихий шепіт сосен, здавалося, доносив слова молитов аж ген у верховіття. 4. Ще в сиву давнину злий чарівник покарав за непослух селянського парубка Карпа, закопавши живим у землю, ...хлопець не бажав залишатись у неволі і спробував вирватись із підземної в’язниці.
Спишіть текст, розставляючи пропущені розділові знаки. Визначте слова, які є спільними для обох частин речень. Ми піднялися на вершину горба і нас вразив чудовий краєвид. Прямо перед нами зеленіли луки й текла звивиста річечка. Удалині темнів ліс і було видно дахи селянських хат. Сонце світило яскраво і небо було блакитним і привітним.
Гра «Хто швидше?»Утворити складносурядні речення, використовуючи подані пари іменників. Баскетбол — команда, сонце — дощ, театр — дія, погода — хмари, дорога — крамниця, блискавка — грім, квіти — свято, школа — учні, море — пляж, небо — зорі. Визначити смислові зв’язки між частинами складносурядних речень.
6. Установити відповідність між складносурядними реченнями і смисловими зв’язками, що виражають частини їх. Смислові зв’язки1 Послідовність.2 Протистав- лення (зістав- лення).3 Чергування явищ.4 Взаємовиклю- чення. Речення. А) Зійшов місяць, і забіліло рештками своїх класичних стін містечко. Б) Чи село на березі дало назву озеру, чи озеро Світязь дало назву селу? В) То підступав холод, то вільне небо світилося синім дзеркалом. Г) Степанида метнулася поглядом у бік будинку — та і його не стало. Д) Дедалі ширше входять у наше життя штучні синтетичні матеріали, та жоден живий організм на землі не може існувати без води.