ІНКЛЮЗІЯ ПІД ЧАС ВІЙНИЗвук повітряної тривоги чи вибухів, незнайомий простір, нові обставини викликають страх і тривогу в усіх дітей, у тому числі в дітей з особливими освітніми потребами. Яким має бути освітній процес для таких дітей у воєнний час, чому важливо відновити звичні рутини та на що звернути увагу педагогам?
СТАРІ РИТУАЛИ Відновлюю звичні для дитини елементи освітнього процесу. Це може бути вітання з учителем уранці, ранкове коло, руханка між уроками, повернення «довоєнного» розкладу тижня – будь-що, добре знайоме учениці. Такий ритуал додає стабільності та створює опору під час навчання для всіх школярів, не лише для дітей з особливими освітніми потребами.
ЗАРЯДКАПеред тим, як переходити до нового уроку чи заняття, дуже корисно приділяти увагу тілу. Для цього підійдуть: дихальні вправи (5 глибоких вдихів / видихів або дихання «по квадрату»: «малюючи» поглядом квадрат, на його вертикальних уявних гранях робимо вдих / видих, а на горизонтальних – паузи; виходить: вдих – пауза – видих – пауз; розтягування або легка фізична активність (тягнемося вгору стоячи, як дерево, і з видихом нахиляємося вниз; стоячи, плескаємо праву руку лівою і навпаки; тупочемо двома ногами тощо). Такі вправи повертають увагу до тіла, відволікають від тривожних думок, неспокою та роздратування.
ЕМОЦІЇДозволяю дитині розповісти про свій страх, занепокоєння, але водночас не змушую її це робити. Усі ми зараз відчуваємо багато розпачу, безсилля, люті, печалі, тож дуже важливо не забороняти дітям висловлювати такі емоції, плакати чи дратуватися. Запитую на початку дня: «Як минув вечір? А ніч? Чи гарно спали?». Можна запропонувати дітям соціально прийнятний спосіб виразити свої емоції: кусатися не можна, а от чимдуж відгамселити подушку, дрібно порвати папірці абощо – так! Окремо потрібно наголосити на тому, що це – нормальні емоції, їх відчуваємо ми всі.
ВІЙНА ТА БЕЗПЕКАПропоную прості ілюстрації з короткими підписами про те, що нині війна, навчання в школі змінилося, як поводитися, коли лунає сирена, й чому це так важливо. Така історія пояснює дитині, що відбувається, і запропонує послідовний, зрозумілий алгоритм дій у певній ситуації (повітряна тривога тощо).
Адаптація та інтеграція учнів в освітній процес Комплексні заходи ( залучаю до шкільних та позашкільних заходів, ігри у куточку відпочинку, зустрічі з батьками)Підтримка команди ( класний керівник, асистент вчителя, практичний психолог, вчитель-логопед, вчителі-предметники)Години психолога, логопеда, дефектолога ( у розклад)Супровід дітей з ООППсихологічні хвилинки Телефони довіри (інформаційні куточки)
ІНКЛЮЗІЯ ПІД ЧАС ВІЙНИНавчання у такий складний час – це новий виклик для педагогів, але знайте, що ваша безумовна любов до дітей, підтримка допоможе їм стабілізувати психологічний стан. Пам’ятайте, педагог – не психолог, тому якщо ви побачили, що ваш учень надто тривожний або агресивний, одразу зверніться до психолога закладу для подальшої психологічної підтримки.