Мовленнєва змістова лінія визначає зміст роботи над формуванням комунікативної компетентності учнів, що передбачає гармонійний розвиток умінь в основних видах мовленнєвої діяльності (аудіюванні, читанні, говорінні, письмі). Це вміння сприймати й розуміти мовлення, самостійно створювати усні і письмові, діалогічні й монологічні висловлювання різних типів, стилів, жанрів мовлення в різних сферах життя, користуватися різновидами слухання й читання, вести діалог у ситуаціях спілкування з додержанням вимог мовленнєвого етикету, правильно й комунікативно доцільно висловлювати свої думки, аналізувати тексти, оцінювати і вдосконалювати власну мовленнєву діяльність, оволодівати риторичними навичками тощо.
Мовна змістова лінія містить основні мовні одиниці, поняття, факти, закономірності, що забезпечує обсяг знань, оптимальний для формування мовленнєвих умінь і навичок учнів. Ці знання є основою для правильного уявлення про мовну картину світу, структуру мови й оволодіння літературним мовленням. Важлива роль відводиться роботі над нормами літературної мови і культурою мовлення.
Соціокультурна змістова лінія. Реалізація цієї лінії сприяє розвиткові загальної культури учнів, особливості мовленнєвого етикету, здатності будувати взаємини між людьми на основі взаємоповаги, толерантності, пошуку компромісу та ін. Діяльнісна (стратегічна) змістова лінія.має суто процесуальний характер, спрямована на забезпечення систематичного розвитку мисленнєвих здібностей учнів у процесі навчання мови, на оволодіння базовими мисленнєвими прийомами і методами – порівнянням, узагальненням, моделюванням, а також на усвідомлення учнями структури своєї пізнавальної діяльності від постановки мети до одержання результатів, здатності самостійно здобувати знання
Формуючи комунікативну компетентність учнів, керуюся такими принципами:головним є не предмет, якому навчаю, а особистість, яку формую;кожна людина знайде своє місце в житті, якщо навчиться всьому, що необхідно для реалізації її планів;кожна думка, висловлена учнем, має право на існування й варта уваги.
Для формування комунікативної компетентності учнів на уроках української мови та літератури використовую можливості продуктивного навчання,зокрема : - обговорюю тему уроку, необхідність вивчення матеріалу;- формую в учнів власну точку зору;- розвиваю культуру мовлення; - виховую в учнів адекватне ставлення до критики- навчаю мовної грамотнсті;
На початковому етапі доречними є такі форми роботи, які сприяють актуалізації опорних знань і налаштовують на роботу:« Мій настрій»асоціювання; припущення на основі малюнків;теоретична розминка;лексична хвилинка;малюнкові диктанти; диктанти « Тут сховалась орфограма»;орфоепічні диктанти;фразеологічні диктанти;розгадування мовних з. Агадок;антисуржик.
Якщо на початку уроку за допомогою вищевказаних форм роботи я актуалізую знання, а, ставлячи проблемні питання, визначаємо з дітьми тему уроку та його цілі , то на основному етапі застосовую такі прийоми в роботі, які дозволили б із мінімуму витраченого часу отримати максимум результатів (відповідей, навичок), це :- робота з деформованим текстом;- редагування тексту;- завдання на встановлення відповідності;- метод дослідження та інші.
Використання освітніх ресурсів та платформ під час уроків української мови. Не лише використовую готовий матеріал, але і створюю власний. Конструктор Learning. Apps призначений для розробки та зберігання дидактичних мультимедійних інтерактивних завдань з української мови та літератури
Тренажер з правопису української мови. Дуже зручний сервіс, призначений для підготовки до ЗНО з української мови, контролю знань, удосконалення мовної грамотності. Особливістю є те, що виконані завдання одразу можна перевірити, є підказки – правила на задану орфограму, які одразу можна повторити. Підходить як для викладачів і здобувачів освіти, які хочуть підвищити свій рівень знання мови, так і для будь-якої людини, яка вивчає українську.
Позакласна робота з української мови – це обовʹязкова складова частина навчально-виховного процесу школи. Вона проводиться паралельно з класною й служить засобом поглиблення й вдосконалення знань, здобутих учнями на заняттях, активізації пізнавальної діяльності школярів. Така робота передбачає спеціально практиковані в позаурочний час заходи, які мають свій зміст, не завжди передбачені навчальною програмою, специфічні форми, методи та прийоми проведення й дотримання таких принципів: - принципу науковості; - принципу доступності; - принципу усвідомлення знань та активізації пізнавальної діяльності учнів; - принципу наступності й перспективності; - принципу добровільності. Позакласна робота з української мови