Романтизм(фр. romantisme)напрям у європейській літературі і мистецтві, який виник наприкінці XVIII - XIX століття. Його представники боролися против канонів класицизму, висували на перший план інтереси особи та її почуття і використовували у своїй творчості історичні та народно-поетичні теми.
Архітектура. В архітектурі романтизм не виробив єдиного стилю, а представляв собою сукупність “романтичних” рис і появу нових напрямів архітектури: в Британії – це неоготика, в інших країнах – романтичний історизм, неогрецький, неовізантійський та інші напрями.Історизм - архітектурний напрям, заснований на змішуванні елементів раніше домінуючих архітектурних стилів, що виник, наприкінці ХІХ століття.І. Штейндль. Будинок Парламенту Угорщини
Архітектура. Неоготика або псевдоготика - архітектурний напрям, що характеризується поєднанням елементів готики із строгими композиціями класичного будівельного мистецтва. Виник на етапі розвитку архітектури кінця ХVІІІ - середини ХІХ століття і є складовою частиною так званих історичних стилів. Т. Фуллер, Ч. Джонс. Комплекс будівель Парламенту в Оттаві. Канада. К. Кліфельд. Бібліотека Академії наук. Гданськ,Польща.
Новітні споруди. Неовізантійський напрям - архітектурний напрям, для якого була характерна орієнтація на візантійське мистецтво VI-VIII ст. Найчастише використовувався для зведення культових і громадських будівель. Зародився у 1840-х роках у Західній Європі та досяг свого піку в останній чверті ХІХ ст. В Російській імперії. О. Померанцев. Храм-пам’ятник Св. Олександра Невського. Софія. Болгарія
Новітні споруди. Поява нових будівельних матеріалів та винайдення ефективних способів з’єднання металевих конструкцій сприяли виникненню складних архітектурних форм, силуетів та композицій, основою яких стала готика. Довжина першого чавунного моста, зведеного в Англії 1779 р. через річку Севери, становила лише 30 м, а вже наприкінці століття з’явилися мости завдовжки понад 70 м. Чавун почали використовувати і під час будівництва каркасів для споруд, а у 80-х роках XVIII ст. досить поширеними стали чавунні конструкції соборів. Т. Ф. Прітчард. Залізний або чавунний міст. Великобританія
Скульптура. Для скульптури доби романтизму характерними є пошуки нових засобів виразності , емоційна напруженість композицій. Найбільш сприятливі умови для розвитку пластичного мистецтва склалися у Франції. Характерні риси:емоційна напруженістьпатетичністьгромадянська спрямованістьреалістичність зображень у поєднанні з глибоким символізмом. Різновиди скульптури:бюстстатуя (пам’ятники)рельєфи (барильєф, горильєф, контррельєф)скульптурне оздоблення будівель
Скульптура. Поштовхом для цього стала кампанія з будівніцтва тріумфальних і суспільно значущих громадських споруд, практика всесвітніх виставок , на які зважилась буржуазія, переконана у власній могутності. Скульптор Ежен Гійом у 1867 р. виконав замовлення на 7 погрудь Наполеона Бонапарта в різні періоди його життя.
Скульптура. На початку ХІХ століття у скульптурі утвердився наполеонівський ампір - пафосний, офіційний і доволі символічний стиль, у якому митці оздоблювали тріумфальні арки, виготовляли бюсти військових і державних діячів та численних офіційних портретів диктатора Наполеона. А. Д. Шоде "Наполеон-законодавець"А. Д. Шоде "Гомер"Ж. Шинар "Карабінер"Ф. Рюд "Жанна Д'арк"
Скульптура. Франсуа Рюдо. Скульптурна група“Марсельєза”Головний твір французького скульптора, визначний зразок французької монументальної пластики ХІХ ст. Автор зобразив драматичну сцену героїчного пориву всього народу Франції, що піднявся на захист своєї країни і здобутків революції.
Скульптура. Д. Д’андже. Скульптурна група для фронтону. Пантеону. Фронтон знаменитого Пантеону в Парижі прикрашений скульптурною групою в центрі якої - алегорія Батьківщини. Вона увінчує видатних людей лавровими вінцями. Напис на фронтоні гласить: “Славетним людям - вдячна Батьківщина”