Презентація "СТИЛІСТИЧНІ ОСОБЛИВОСТІ АВТОРСЬКИХ СЛІВ ПРИ ПРЯМІЙ МОВІ. СИНОНІМІКА РЕЧЕНЬ ІЗ ПРЯМОЮ МОВОЮ "

Про матеріал
Матеріал презентації стане в пригоді на уроках української мови в 11 кл. при вивчені теми "Пряма і непряма мова. Синоніміка речень з прямою мовою та непрямою мовою, їх стилістичні особливості."
Зміст слайдів
Номер слайду 1

СТИЛІСТИЧНІ ОСОБЛИВОСТІ АВТОРСЬКИХ СЛІВ ПРИ ПРЯМІЙ МОВІ. СИНОНІМІКА РЕЧЕНЬ ІЗ ПРЯМОЮ МОВОЮ

Номер слайду 2

Де ви зможете використати знання з даної теми?

Номер слайду 3

Займи позицію (+ , -)Речення з прямою мовою, непрямою мовою, невласне прямою мовою, цитата, діалог – це способи передачі чужого мовлення?Дослівне відтворення чужої мови із збереженням лексичних та синтаксичних особливостей – це пряма мова?   Непряма мова становить складносурядне речення? Речення з прямою мовою складається із слів автора та прямої мови, яка містить змістове ядро конструкції ?Невласне пряма мова поєднує в собі елементи прямої та непрямої мови? Діалог – це розповідь одної особи ?Нова репліка діалогу записується з нового рядка?   Репліки діалогу інколи беруться в лапки? Репліки діалогу не можуть містити у собі слів автора ?

Номер слайду 4

Робота з текстом. Прочитайте текст і виконайте тестові завдання до нього.1. Антуан де Сент – Екзюпері у своїй знаменитій казці ’’ Маленький принц” сказав: Найголовніше – те, чого очима не побачиш. 2. Що ж є у нас найголовніше, чого ми не бачимо ? 3. Душу ? 4. Безперечно, щира краса людини насправді непомітна. 5. Проте якось же вона виявляється. 6. Виявляється у доброті, милосерді, чуйності, здатності любити, в усіх вчинках людини, в її усмішці, в її душі. 7. Це гармонія із самим собою та навколишнім світом. 8. Вона руйнує стіну, барєр непорозуміння, зла, ненависті, зігріваючи всіх, хто знаходиться поруч з людиною, котра її випромінює.1. Пунктуаційну помилку допущено: А) у першому реченні ; Б) у другому реченні ; В) у третьому реченні ; Г) у сьомому реченні.

Номер слайду 5

Робота з текстом. Прочитайте текст і виконайте тестові завдання до нього.1. Антуан де Сент – Екзюпері у своїй знаменитій казці ’’ Маленький принц” сказав : Найголовніше – те, чого очима не побачиш. 2. Що ж є у нас найголовніше, чого ми не бачимо ? 3. Душу ? 4. Безперечно, щира краса людини насправді непомітна. 5. Проте якось же вона виявляється. 6. Виявляється у доброті, милосерді, чуйності, здатності любити, в усіх вчинках людини, в її усмішці, в її душі. 7. Це гармонія із самим собою та навколишнім світом. 8. Вона руйнує стіну, барєр непорозуміння, зла, ненависті, зігріваючи всіх, хто знаходиться поруч з людиною, котра її випромінює. 2. Вставне слово вжите у тексті виражає : А) порядок викладу думок ; Б) джерело інформації ; В) впевненість ; Г) невпевненість.

Номер слайду 6

Робота з текстом. Прочитайте текст і виконайте тестові завдання до нього.1. Антуан де Сент – Екзюпері у своїй знаменитій казці ’’ Маленький принц” сказав: Найголовніше – те, чого очима не побачиш. 2. Що ж є у нас найголовніше, чого ми не бачимо ? 3. Душу ? 4. Безперечно, щира краса людини насправді непомітна. 5. Проте якось же вона виявляється. 6. Виявляється у доброті, милосерді, чуйності, здатності любити, в усіх вчинках людини, в її усмішці, в її душі. 7. Це гармонія із самим собою та навколишнім світом. 8. Вона руйнує стіну, барєр непорозуміння, зла, ненависті, зігріваючи всіх, хто знаходиться поруч з людиною, котра її випромінює. 5. У якому реченні вжито відокремлену обставину: А) у третьому ; Б) у п ‘ятому ; В) у шостому ; Г) у восьмому.

Номер слайду 7

4. Орфографічну помилку допущено у слові: А) барєр; Б)ненависть; В) виявляється; Г) найголовніше; 5. Явище повної асиміляції відбувається у слові : А) безперечно ; Б) навколишнім ; В) виявляється ; Г) усмішці.

Номер слайду 8

Лінгвістичне спостереження Порівняйте дві конструкції, зробіть висновок. 1. Шевченко писав: «Караюсь, мучуся, але не каюсь». 2. Шевченко писав, що він карається, мучиться, але не кається. 

Номер слайду 9

Висновок: синонімічними є конструкції з прямою й непрямою мовою, але вони характеризуються різними стилістичними відтінками. Пряма мова — це художній прийом змалювання постаті персонажа, розкриття його внутрішнього світу й поведінки, його ставлення до оточення. Це засіб індивідуалізації мови літературних героїв. Непряма мова стилістично нейтральна, позбавлена експресивності. 

Номер слайду 10

Інформація для міркувань Слова автора теж виконують стилістичну функцію. По-перше, використання синоніміки лексико-граматичних засобів у рамках авторської мови, особливо в способах вираження присудка, дає можливість уникнути лексикограматичної одноманітності. По-друге, слова автора використовуються для характеристики персонажів. З цією метою з групи дієслівних синонімів (слів, фразеологічних виразів) зі значенням мовлення добираються такі дієслова, які зі стилістично-функціонального боку відповідають змісту й інтонації чужого мовлення. Наприклад: Та на порозі наштовхується на стару бабу, замотану в чорну хустку, низеньку і горбату, йбурмоче: — Слава Ісусу Христу! (Г. Пагутяк, «Тебе спалить сонце»). — Вона німа, — зронив старий (Я. Лижник, «Четверо за столом»). 

Номер слайду 11

Мовна трансформація  Відшукайте у даному тексті речення з прямою мовою. Спробуйте його замінити реченням з непрямою мовою. Чи збережеться зміст, пунктуація та інтонація речення?  1. Якщо в склянку з чистою водою ми крапнемо хоч росинку чорнила, вода вже не буде кришталево чиста. Вона буде сіра, брудна, з “душком” сказала Л. Костенко і додала так само і з нашою душею. 2. О. Радищев писав лише тоді станеш людиною, коли навчишся бачити людину в іншій. 3. Якої б віри якого б народу не була людина говорив Шевченко стає нашим найріднішим братом коли вона у біді. 4. О. Гончар зазначав саме в людяності, в здатності любити, у моральній чистоті полягає найвища духовність тому пам’ятаймо про це.

Номер слайду 12

Зміст зберігається, а інтонація та розділові знаки – ні. Чи можна назвати такі речення синонімічними?

Номер слайду 13

Завдання: виписати речення з прямою мовою у тому порядку, що відповідає поданим схемам, поставивши розділові знаки. 1. А : “П “. 2. “П , - а, - п”. 3.” П , - а : - п”. 4. А: “П “, - а. 1. Якщо в склянку з чистою водою ми крапнемо хоч росинку чорнила, вода вже не буде кришталево чиста. Вона буде сіра, брудна, з “душком” сказала Л. Костенко і додала так само і з нашою душею. 2. О. Радищев писав лише тоді станеш людиною, коли навчишся бачити людину в іншій. 3. Якої б віри якого б народу не була людина говорив Шевченко стає нашим найріднішим братом коли вона у біді. 4. О. Гончар зазначав саме в людяності, в здатності любити, у моральній чистоті полягає найвища духовність тому пам’ятаймо про це.

Номер слайду 14

Графiчний диктант. Хто швидше?!. Запишiть схеми речень з прямою мовою. «То ж, дiду коханий, вареник гречаний!» –кричить дiтвора (Л. Глiбов, «Химерний, маленький»). Гнiвно вiн гукнув iз трону: «Гей, ледачі сльозiвцi! Хто впiймає Лоскотона, буде муж моїй дочцi!» (В. Симоненко, «Цар Плаксiй та. Лоскотон»).«Що воно за знак? – промовиввiн сам до себе. – Дерева стоять i не поворухнуться, а воно щось шумить та пищить. Чи не хухи часом?» (В. Королiв-Старий, «Хуха. Моховинка»).

Номер слайду 15

Перебудуйте подані синтаксичні одиниці. 1 В: на речення з прямою мовою та словами автора; 2 В: на речення з непрямою мовою.  Прокоментуйте різницю між ними та їх інтонаційним оформленням. Порівняйте дві конструкції : речення з прямою мовою та речення із непрямою мовою, визначте, чи однакова їх стилістика.1. Люблять Батьківщину не за те, що вона велика, а за те, що своя (Сенека). 2. Культура — це грядуще нації (Б. Олійник). 3. Нащо говорити там, де треба діяти (Б. Хмельницький). 4. Страшні слова, коли вони мовчать (Л. Костенко). 5. Бери вершину — і матимеш середину. (Г. Сковорода). 

Номер слайду 16

Висновок : Синонімічними є конструкції з прямою й непрямою мовою, але вони характеризуються різними стилістичними відтінками. Пряма мова – це художній прийом змалювання постаті персонажа, розкриття його внутрішнього світу й поведінки ,його ставлення до оточення . Це засіб індивідуалізації мови літературних героїв. Непряма мова стилістично нейтральна, позбавлена експресивності.

Номер слайду 17

Систематизація й узагальнення знань, умінь, навичок Які синтаксичні синоніми мають речення з прямою мовою? Які між ними емоційно-експресивні відтінки? Які стилістичні особливості мають слова автора при прямій мові? 

Номер слайду 18

Домашнє завдання: Скласти 5 речень з прямою мовою про внутрішню красу людини і замінити їх синонімічними реченнями з непрямою мовою.

pptx
Додано
24 лютого 2023
Переглядів
749
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку