Полив’ян Л.В.
Урок позакласного читання в 4 класі
Тема. Урок позакласного читання. У світі пригод
(за повістю Сергія Гридіна «Федько, прибулець з інтернету»).
Очікувані результати:
Обладнання. Ноутбук, посібник «Українська мова» Частина 3(2),
автори І.В.Гавриш, Н.Ф. Андрєєва, В.І.Пімонова (НПП «Інтелект України»)- Харків: СТЕМ ОСВІТА, 2022
Хрестоматія для позакласного читання, 4 клас: у 2 ч. Ч. ІІ / уклад.: І.В.Гавриш, Н.Ф. Андрєєва, В.І.Пімонова. – Харків: СТЕМ ОСВІТА, 2022
Хід уроку
І. Організаційний етап. Налаштування учнів на успішну спільну плідну працю в умовах емоційно- комфортного клімату на уроці.
- Рада вітати Вас на уроці пізнавального читання. Вас чекає цікава пізнавальна інформація, фантастична мандрівка у віртуальний світ з персонажами прочитаної повісті. Що ви візьмете із собою на урок?
( увагу, активність, старанність,…)
ІІ. Етап мотивації до активного та свідомого засвоєння нового матеріалу. Аналіз теми уроку та визначення загальних, особистісних завдань учнів на урок.
-Пропоную поміркувати над висловами французького письменника та філософа Римської імперії.
« Подорожі вчать більше, ніж будь-що інше. Іноді один день, проведений в інших місцях, дає більше, ніж десять років життя вдома.»
Анатоль Франс
«Світ -це книга. І хто не подорожував ним – прочитав у ній лише одну сторінку!»
Августин Аврелій
- Під час подорожей не лише пізнаємо нове, часто трапляються пригоди. Є письменники, які розповідають про власні пригоди або інших людей під час подорожей, чи описують видумані, фантастичні події.
-Як називаються такі твори?
- Чому пригодницькі твори читати легко, цікаво, захоплююче, підкаже нам вправа «Фотоапарат»
(Демонстрація тексту вправи «Фотоапарат»: У пригодницькому творі події непередбачувані й швидко змінюються. Під час демонстрації тексту необхідно запам’ятати його. Потім записати з пам’яті текст)
ІІІ. Етап актуалізації суб’єктного досвіду дітей. Актуалізація опорних знань (відновлення, повторення ключових навчальних одиниць, алгоритмів, способи дій.)
виконаєте завдання правильно, то прочитаєте слово з обведених літер. (За матеріалами завдання 15, с.30 в посібнику)
(Слово – МАНДРИ)
- Доберіть синонім до цього слова.
- Доберіть спільнокореневі до слова мандри. (мандрівка, мандрувати, мандрівний, мандрівник)
Рухова хвилинка. https://www.youtube.com/watch?v=lSZ16xQ4nUM&ab_channel
ІV.Етап спільної навчально- пізнавальної діяльності з формування
комптентностей. Формування елементів ключових, загальнопредметних, предметних компетентностей, наскрізних умінь та навичок
Засвоєння навчальних одиниць.
4.1.Назвіть відомі Вам книги про пригоди.
4.2.Завітаймо до «Скарбниці літературознавчих термінів». Прочитайте інформацію (завд.17, с.31).
- Який твір називається пригодницьким?
- Що можна сказати про персонажів – учасників подій в такому творі?
- Які за жанром бувають пригодницькі твори?
4.3.Перегляд ілюстрацій. (із матеріалів методичного супроводу уроку). Назвіть автора та напишіть заголовок цього твору.
-Чи можна віднести цей твір до пригодницького?
-Яке враження справив на тебе цей твір?
4.4. Прочитайте перший абзац тексту Знайка, що в завданні 19.
- Скільки повістей написав Сергій Гридін?
- Підкресліть в тексті назви цих повістей? Що спільного і їх назвах ви помітили?
- Ці три повісті складають трилогію С. Гридіна. Завітаймо знову до «Скарбниці літературних термінів» та внесемо слово ТРИЛОГІЯ.
- Про яких персонажів ідеться в трилогії?
4.5. Підготовка до роботи над повістю С. Гридіна.
4.5.1. Виконання вправи «Черепаха й сорока»
- Що таке віртуальний світ?
- Який гаджет, пристрій допомагає вам поринути у віртуальний світ.
- Поміркуй про позитивні й негативні сторони цього поняття.
- У завданні 20, с.31 уважно прочитайте. Підкресли порушення в організмі людини, що можуть бути спричиненими тривалим користуванням комп’ютера.
(погіршення зору, зміна маси тіла порушення постави, безсоння, шлункові розлади, роздратованість)
4.5.2 Робота з тлумачним словничком.(за першим розділом провісті)
Пояснення слів:
Компакт – диск, монітор, глючити, одоробло, антивірусний.
4.5.3 Виконання завдання Питайлика , що на с.32.
- Прочитати текст та впізнати персонаж. Завдання 22, с.32.
4.5.4. Бесіда за змістом.
- Як відбулось знайомство Сашка Біленького з вірусом Федько.
- Що вірус розповів про себе?
- Яку характеристику дав сам собі?
- Поміркуйте, з якою метою Федько відправив хлопців у віртуальний
світ ?
- Якою була умова повернення друзів додому?
- Яких пригод у Сашка й Петрика було більше: смішних чи неприємних?
- Чи справжніми друзями виявились хлопці?
- Чому вчить ця повість?
- Розкажи про пригоду хлопців, яка тобі сподобалась найбільше.
-Поміркуй, чи завжди подорожі приносять людині задоволення.
- Чи багато часу вдома ти приділяєш грі за комп’ютером? Яке місце комп’ютер посідає у твоєму житті?
4.5.5 Розкажіть про одну зі своїх пригод.
- Сформулюй правило, якого слід дотримуватись під час подорожі.
4.5.6. Рекомендації щодо читання дитячої літератури.
- Чи порекомендуєте ви друзям прочитати цю повість?
- Чи виникло у вас бажання й надалі читати пригодницькі книги?
V. Етап підведення підсумків уроку (рефлексія)
- Я хочу похвалити себе за те, що на сьогоднішньому уроці...
- На уроці мені особливо сподобалося ...
2. Настрій на кінець уроку ( в чаті за допомогою смайлів)
- Чи сподобалась Вам прочитана книга?
- Чи була корисною інформація з уроку для Вас?
- Оцініть свої враження та продемонструйте всім відповідний смайлик.!