Розкрити стилістичні можливості префіксів і суфіксів;
розвивати вміння визначати стилістичне забарвлення словотворчих засобів мови;виховувати дбайливе ставлення до слова.
Слів у мові мільйон, вибирайте найкращі,Кожне з них, лиш торкни,- як струна, виграва,Зрозумілі, вагомі й усі вони наші -Мелодійні, дзвінкі, українські слова.
Номер слайду 2
Настрій уроку
Номер слайду 3
Очікування від уроку Для перегляду презентації натискай мишкою на слайді. Після “кліків” поступово з'являтиметься інформація. Перехід до наступного слайду здійснюється “кліком” мишки.
Номер слайду 4
Стилістичне забарвлення значущих частин слова:префіксів і суфіксів. Українська мова ,10 клас
Номер слайду 5
Сьогодні на уроці ти зможеш :-розкрити стилістичні можливості префіксів і суфіксів; -розвивати вміння визначати стилістичне забарвлення словотворчих засобів мови; -виховувати дбайливе ставлення до слова. Зрозумій! Це просто!
Номер слайду 6
Що ми знаємо з цієї теми?Що хочемо дізнатися?. This slide is static anddoes not animate.
Номер слайду 7
• Словотвір — це ...• Частина слова — ...• Корінь — ...• Суфікс — ...• Префікс — ...• Закінчення — ...• Спільнокореневі слова — ...· Різні форми одного і того слова — ...• Способи творення — …Метод «Незавершені речення»https://www.youtube.com/watch?v=V0s. OLk. Fcu5 U
Номер слайду 8
Поміркуй! Прочитайте речення в обох колонках. Поміркуйте, речення якої колонки більш експресивні, виразні. Завдяки яким словам цього досягнуто і як утворено ці слова? Зробіть висновок про стилістичне застосування словотворчих засобів{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}1. Посіявся рясний дощ.2. Перед нами розкинувся ліс.3. Здалося, що десь близько пролетіла сова.1. Посіявся рясненький дощичок.2. Перед нами розкинувся лісище.3. Здалося, що десь близько-близькопролетіла сова-нічниця
Суфікси Особливості морфем. .-к-, -ок-, -очок-, -ичок-, -очк-, -ик-, -оньк-,-еньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -н-, -в-, -ищ-, -ущ-, -иськ-, -юх-, -ил--л-,-от(а) Утворюють слова суб’єктивної оцінки (емоційно забарвлені слова). Вносять додаткові відтінки здрібнілості, ніжності, зневаги, згрубілості. Характерні для художнього і розмовного стилів. !!!Потрібно. Запам’ятати!
Номер слайду 11
Суфікси Особливості морфем.-енн(я),-нн(я),-інн(я), -тт(я);старослов’янські суфікси---ств(о), -зтв(о), -цтв(о) -ість;греко-латинськогопоходження-ізм(-изм, -їзм); -ист-, -уват-, -атист--альн-, увальн-, -арн-, -ичн-, -ічн-__________________________________ . Характерні для наукового, офіційно-ділового, публіцистичного стилів. Утворюють слова з абстрактним, узагальнювальнимзначенням. Мають книжне забарвлення. Зрозумій, це просто!
Номер слайду 12
У поданих словах визначте суфікси із значенням здрібнілості,пестливості,ласкавостіспатиспаткиспатінькиспаточкиспатуліспатуленькиспатулечкиспатулькатиспатульочкиспатуніспатунькатиспатунюсятиспатунюсяткиспатунюськати. Малиймаленький малесенький малюненький малюпенькиймалюпупенькиймалюпусінькиймалюсенькиймалюсеньочкиймалюсінькийманенькийманеньочкиймалюпусенький
Номер слайду 13
У поданих словах визначте суфікси із значенням здрібнілості,пестливості,ласкавостіспатиспаткиспатінькиспаточкиспатуліспатуленькиспатулечкиспатулькатиспатульочкиспатуніспатунькатиспатунюсятиспатунюсяткиспатунюськати. Малиймаленький малесенький малюненький малюпенькиймалюпупенькиймалюпусінькиймалюсенькиймалюсеньочкиймалюсінькийманенькийманеньочкиймалюпусенький. Перевір себе!Перевір себе!
Номер слайду 14
І. Прочитайте слова. Визначте усно в них суфікси та префікси і з’ясуйте, як ці морфеми впливають на значення слів. Які з цих слів характерні для художного мовлення, а які – для наукового?Становлення, формулювання, архаїзм, архаїчний, посередництво, упертюх, бурмило, тонісінький, ординарний, рівнесенький, гостинчик, порозходитись, прадавній, історизм, дійсність, нездара, пагіння, хлопчисько, хатиночка, звірятко, вовчище, водиця
Номер слайду 15
Утворіть від поданих слів за допомогою суфіксів позитивної чи негативної оцінки нові слова. Утворені слова запишіть, позначте в них морфеми, назвіть твірну основу. Для якого стилю мовлення характерні ці слова? Малий, ніч, здоровий, пташка, важкий, страх, злий, страшний, літо, сила, вовк.
Номер слайду 16
Випишіть із вірша Лесі Українки «Колискова» слова із суфіксами зменшено-пестливого значення. Обґрунтуйте значення цих слів для ідейного спрямування віршів.
Номер слайду 17
Виразно прочитайте текст. До якого стилю він належить? Як цьому сприяють суфікси у виділених словах? Наведіть із цими суфіксами свої приклади і запишіть їх, виділіть суфікси. Зорять усі на бабусю, чогось сподіваються. Побідкалась старенька, стала жалувати дітей.— Гарні, любі діточки...— а гостинчика немає, ластів’ята, — не купила.— Почала гладити по голівці хлопчика. Хлопчик приплющив очі й радісно засміявся.— І його!— показав він ручкою на меншенького, що недавно навчився ходити й насилу стояв на тоненьких, як цівки, ноженятах (С. Васильченко).
Номер слайду 18
Творче конструювання – узагальнення. Скласти сенкан до теми Сенкана)Будова. Різноманітна, своєрідна. Виявляє, розчленовує, служить. Вивчає значущі частини слова. Розділ. б) Словотвір. Морфологічний, неморфологічний. Вказує, утворює, виявляє. Вивчає закони творення слів. Розділ.
Номер слайду 19
Список використаної літератури:1. А. П. КОВАЛЬ. ПРАКТИЧНА СТИЛІСТИКА СУЧАСНОЇУКРАЇНСЬКОЇ МОВИ;2. В. В. Головко,В. О. Котенко. Українська мова для шкіл з українською мовою навчання, 10 клас;3. Є. П. Голобородько. Усі уроки української мови в 10 класі;4. А. О. Капелюшний Практична стилістика української мови. The animation automatically begins.