Ми були піонерами й у винахідництві кінознімального апарата! В 1893 році головний механік Новоросійського університету (Одеса) Йосип Тимченко сконструював прототип сучасного кінознімального апарата та апарата для кінопроекції. Саме тоді він здійснив і перші у світі кінозйомки - зняв вершників і метальників списів.
Ці дві стрічки 1893 року було продемонстровано в готелі «Франція» (Одеса), а на початку 1894-го винахід представлено на засіданні секції фізики IX з’їзду російських натуралістів і лікарів у Москві. Нині кінознімальний апарат Йосипа Тимченка зберігається у фондах Політехнічного музею у Москві.
Історія українського кінематографа розпочалася 1896 року, коли в Харківському оперному театрі фотограф А. Федецький влаштував перший показ власних хронікально-документальних фільмів «Відхід поїзда від Харківського вокзалу» та «Хресний хід від Куряжа в Харків». Відтоді розпочалася біографія українського кіномистецтва.
Важливе місце в українському кінематографі посідає творчість О. Довженка, у якій проявилися традиції українського фольклору. Саме він започаткував поетичну образність у кіно. Довженко Олександр Петрович (1894 – 1956) український радянський письменник, кінорежисер, кінодраматург, художник, класик світового кінематографа.
Його фільми, присвячені багатовіковій історії України («Звенигора»), подіям громадянської війни («Арсенал»), життю села в роки колективізації («Земля»), проникнуті роздумами про працелюбність як головну чесноту людини. Яскрава індивідуальність митця значною мірою вплинула на вітчизняний кінематограф.
У першій половині XX ст. український кінематограф відзначений патріотичним пафосом, створенням на екрані образу трудової людини, борця за щасливу долю народу. Особливу увагу митці приділяли біографічним кінотворам, присвяченим долі видатних синів української землі. Визначними творами того часу є «Григорій Сковорода» (реж. І. Кавалерідзе), «Тарас Шевченко» (О. Алов) та ін.І. Кавалерідзе. О. Алов
Самобутнім і неповторним явищем українського кінематографа є поетичне кіно. Воно народилося в 60-х роках минулого століття, коли відбувалися докорінні зміни в житті суспільства. Це був період зростання нової української генерації не тільки в літературі й політиці, але й у кінематографі. Ті часи спонукали до народження героя високої інтелектуальної напруги.
Його відзначено кількома почесними нагородами: кубок Римського фестивалю (1965 рік), «Золота медаль» міжнародного кінофестивалю в Салоніках (1966 рік), Державна премія України ім. Т. Шевченка (1991 рік). Окрім того, «Тіні забутих предків» викликають захоплення і визнання провідних кінорежисерів. Так, сербський кіномитець Е. Кустуриця визнав цей фільм кращим витвором світового кінематографа. Е. Кустуриця
Найвагоміше досягнення поетичного кіно в тому, що воно звернулося до філософського осмислення непересічних цінностей: патріотизму, моральних та естетичних скарбів, що викристалізовувалися у свідомості й пам’яті народу впродовж віків і тепер поставали перед загрозою знецінення. Усвідомлювалося, що треба рятувати душу своєї нації, душу народу. Якщо буде збережено його духовне здоров’я, то не загубиться і традиційна культура, що поєднує в собі духовність та інтелект.
Поетичне кіно як явище творчого плану засвідчило розвиток власної кіномови, що ґрунтується на можливостях мистецтва не словесного, а саме візуального. Маніфестуючи національну своєрідність, митці намагалися осягнути істинність людської долі, трагедій, страждань, мрій і радості в найскладніших поворотах життя. Сергій Параджанов. Юрій Іллєнко
Протягом останніх років український кінематограф упевнено крокує вперед, здобуваючи визнання на світових кінофорумах. Так, наприклад, у 2003 році на Берлінському міжнародному кінофестивалі (Берлінале) український анімаційний фільм «Йшов трамвай дев’ятий номер» (реж. Степан Коваль) отримав нагороду «Срібний ведмідь»,
Першими більш-менш планомірними документальними творами були кінохроніки і хронікальні кіножурнали («Живий журнал»), які розповідали про важливі факти й події суспільно-політичного життя молодої республіки, зображували, наприклад, радісні обличчя дітей у їдальні, рейси агітпоїздів тощо.
Це були кадри історичного значення, які передавали характерні ознаки часу, фіксували образи епохи. Незважаючи на досить обмежені технічні можливості, оператори здійснювали зйомки винахідливо, оригінально, застосовували панорами, крупні плани, цікаві ракурси, намагаючись яскраво донести до глядачів тему фільму, цікаво розповісти про певну подію.
Стрічка була справді новаторською: у цьому фільмі Дзиґа Вертов уперше використав синхронно записані голоси героїв, документальну фонограму для більш переконливого, життєво вірогідного відтворення образів людини праці. Була виготовлена спеціальна малогабаритна камера звукозапису, записані вуличні та виробничі шуми, зокрема на Донбасі під час зйомок фільму.
Після перегляду фільму «Ентузіазм. Симфонія Донбасу» в листопаді 1931 року в Лондоні Чарлі Чаплін сказав: «Я ніколи не міг собі уявити, що ці індустріальні звуки можна так організувати, щоб вони здавались прекрасними. Я вважаю цей фільм однією з найбільш хвилюючих симфоній, які я коли-небудь чув. Містер Дзиґа Вертов - музикант».
До того ж у 2012 році британський журнал Sight&Sound віддав 8-ме місце українському фільму «Людина з кіноапаратом» (реж. Дзиґа Вертов, 1929) у списку з визначення найкращих фільмів усіх часів. В опитуванні того самого журналу, але серед документальних фільмів, у 2014 році ця стрічка посіла вже 1-ше місце.
Діапазон тем, яких торкаються сучасні українські документалісти, сягає від екстремальних історій про людей, які живуть в умовах війни, природних або інших катастроф, до проблем ґендерної нерівності, дискримінації, порушення прав дітей, людей з інвалідністю; від уваги до проблем «звичайної» людини до відкритого діалогу про права людини, утвердження ставлення до людської гідності як найвищої цінності.
Головним центром української кінодокументалістики є «Київнаукфільм» — одна з найбільших у Європі спеціалізованих студій неігрового кіно.«Київнаукфільм» (повна назва «Київська кіностудія науково-популярних фільмів») — українська радянська державна кіностудія, яку було засновано 1 січня 1941 року. Кіностудія «Київнаукфільм» спеціалізувалася на виробництві документально-наукових (з 1941) та анімаційних (з 1959 року) фільмів. У 1990—1992 роках Київнаукфільм перетворився на 2 компанії: Укранімафільм — спеціалізується на анімаційних фільмах. Національну кінематеку України — спеціалізується на документальних та наукових фільмах.
Випустила понад п’ятсот документальних та науково-популярних фільмів — лауреатів міжнародних і вітчизняних фестивалів. Серед провідних творчих працівників «Київнаукфільму» — Ф. Соболєв («Завдання вирішить кібернетика», «Релігія і XX століття», «Мова тварин», «Біля витоків людства», «Біосфера! Час усвідомлення», «Етюди про мораль», «Київська симфонія»), О. Роднянський («Зморені міста», «Прощавай, СРСР», «Марш живих», «Подвійний агент»), О. Самолевська («Пам’ятай про життя», «Чи повернеться лікар?», «Пам’яті загиблих будинків»), В. Хмельницький («Хто зцілював рани козакам?»). Ф. Соболєв. О. Роднянський О. Самолевська
Серед яскравих фільмів української документалістики заслуговують на увагу фільми-портрети відомих особистостей. Наприклад, режисерську галерею Анатолія Сирих складають стрічки про відомих представників культури XX століття, часто не оцінених в Україні або й просто забутих. Анатолій Сирих
До фільмів документального жанру можна зарахувати також стрічку Вікторії Мельникової «З найкращими побажаннями! Енвер» - про джазового та етногітариста кримськотатарського походження Енвера Ізмайлова, одного з десяти найвідоміших гітаристів світу, та його незвичну техніку гри - тепінг;
Ще одна популярна тема кінодокументалістики - реальні історичні події. До творів такого жанру належить «Назви своє ім’я» Сергія Буковського - фільм-інтерв’ю, де зібрані свідчення очевидців про Голокост. Режисер не задовольняється простою діалогічною формою: розповіді перемежовуються страшними хронікальними зйомками тих часів.