Кожна дитина по-своєму неповторна. Вона приходить у цей світ, щоб творити своє життя, знайти себе: хтось здібний до музики, образотворчого мистецтва, художньої праці, хтось до математики, хтось пише вірші, оповідання. Скільки дітей - стільки й здібностей, які залежать від психолого-фізіологічних особливостей людини, соціального оточення, сім'ї та школи.
Соціологи стверджують, що генії народжуються в епоху історичних зрушень. Відомо, для прикладу, що "французька революція кінця ХVІІІ ст. докорінно змінила європейське життя, бо у світі появилися Наполеон, Гете, Ротшильд, Бальзак, Бетховен, Гегель…". Учені підрахували, що за всю історію розвитку людства було не більше, ніж 400 геніїв, тобто тільки один геній на кожне десятиріччя життя суспільства. Йоганн Вольфганг Гете
Характерні особливості обдарованої дитини – багатий словниковий запас, лідерство у спілкуванні із однолітками, володіння великим обсягом інформації (компетентність); – різносторонність інтересів (її цікавить практично все – звідси й надзвичайна допитливість); – високий рівень запам’ятовування (вміння коротко, чітко і ясно викласти відому інформацію), легкість самого процесу пригадування;
Характерні особливості обдарованої дитини – наполегливість і постійність, рішучість і впертість; – упевненість у своїх силах і здібностях, повна незалежність від дорослих; – відчуття власної цінності (здатність до самоаналізу, терпиме ставлення до критичних зауважень, незалежність у висловленні думки); – творчі здібності (здатність гарно малювати, складати вірші, прозові твори, моделювати, танцювати, тощо).
Наші переможці Русин Тетяна, учениця 8 класу, зайняла ІІІ місце у ІІ етапі олімпіади з німецької мови; Порада Вікторія, учениця 8 класу, зайняла ІІ місце у ІІ районному етапі Міжнародного конкурсу знавців української мови імені Петра Яцика; Порада Вікторія, учениця 8 класу, зайняла ІІІ місце, у виставці-конкурсі «Знай і люби свій рідний край»; Костюк Катерина, учениця 5 класу, зайняла І місце у районному конкурсі малюнку «Мої права».
В нашій школі проводяться предметні тижні: «Тиждень початкової школи», «Тиждень світової літератури», «Тиждень української мови та літератури», «Тиждень історії та правознавства», «Тиждень іноземної мови», «Тиждень математики, інформатики та фізики», «Тиждень безпеки життєдіяльності», «Тиждень біології та географії», «Тиждень безпеки дорожнього руху».
Найефективніші форми та методи роботи з обдарованими дітьми, розкриття потенціалу креативності: реалізація творчого експрес-тренінгу під час проведення шкільних уроків; налаштування учнів на досягнення успіху; допомога кожному учневі ставити перед собою посильні завдання, які б відповідали його інтересам і носили дослідницький характер.
Напрями, форми та методи роботи з обдарованими учнями Напрями Форми Методи й прийоми Навчально- пізнавальний • Індивідуальні, групові та факультативні заняття; • Співпраці й співтворчості; • участь у роботі учнівського НДТ «Пошук»; • взаємоперевірки учнів; • участь у всеукраїнських олімпіадах із базових дисциплін; •диференційованого навчання; • участь у шкільних, районних, обласних, загальнодержавних конкурсах і турнірах, конкурсах проектних робіт; • проблемно-пошуковий; • робота над рефератами й доповідями; • самостійного розв'язування розрахункових і логічних задач; • робота над науковими проблемами, науково-дослідницькими проектами; • імітаційні та неімітаційні ігри; • пошукова робота з додатковою літературою; • критичного мислення;
Напрями, форми та методи роботи з обдарованими учнями • розробка тестів; • проектів; • складання й моделювання міні-сценок; • групова робота; • практичні заняття зі складання схем, кросвордів, стовпчикових і колових діаграм; • дослідницькі та дискусійні методи • розв'язування задач підвищеної складності; • створення тематичної виставки; • робота творчих груп, що займаються підготовкою й проведенням шкільних лінійок, радіолінійок, інформаційних читань; • випуск буклетів, стінгазет, листівок; • створення презентацій під час захисту учнівських проектів; • виготовлення наочних посібників Напрями Форми Методи й прийоми
Напрями, форми та методи роботи з обдарованими учнями Напрями Форми Методи й прийоми Культурно- • Предметні тижні; освітній • фестивалі мистецької творчості; • проведення екскурсій; • організація та участь у виставках дитячої творчості Фізкультурно- • Спортивні свята; оздоровчий • туристичні походи; • участь у змаганнях і роботі спортивних секцій
Форми та методи роботи з обдарованими дітьми ТРВЗ (теорія розв’язання винахідницьких завдань) – пропонує певний набір прийомів мислення, кінцевою метою яких є свідоме досягнення стану «осяяння», підказок інтуїції тощо. Виробляє в учнів такий стиль мислення, в основі якого є гнучкість, оригінальність, чутливість до протиріч, вміння свідомо моделювати ідеальний еталон, психологічно орієнтована думка на його досягнення і домагання цього найкоротшим шляхом.
Форми та методи роботи з обдарованими дітьми Ейдетика – технологія формування ейдетичного мислення, в основі якого запам’ятовування інформації через образи, асоціації й відчуття. В учнів розвивається уява та фантазія, гнучкість мислення, здатність створювати об’ємні й яскраві образи. Відбувається стимулювання роботи правої півкулі головного мозку, що забезпечує розвиток здатності створювати варіативність у розв’язанні творчої задачі.
Рекомендації педагогам у роботі з обдарованими дітьми: 1. Учитель не повинен повсякчас розхвалювати кращого учня. Не слід виділяти обдаровану дитину за індивідуальні успіхи, краще заохотити спільні заняття з іншими дітьми. 2. Учителеві не варто приділяти багато уваги навчанню з елементами змагання. Обдарована дитина буде частіше від інших переможцем, що може викликати неприязнь до неї. 3. Учитель не повинен робити з обдарованої дитини "вундеркінда”. Недоречне випинання винятковості породжує найчастіше роздратованість, ревнощі друзів, однокласників. Інша крайність – зловмисне прилюдне приниження унікальних можливостей і навіть сарказм з боку вчителя – звичайно, недопустимі. 4. Учителеві треба пам’ятати, що в більшості випадків обдаровані діти погано сприймають суворо регламентовані заняття, що повторюються.
Якості, якими має володіти вчитель для роботи з обдарованими дітьми. 1. Бути доброзичливим і чуйним. 2. Розбиратися в особливостях психології обдарованих дітей, відчувати їхні потреби та інтереси. 3. Мати високий рівень інтелектуального розвитку. 4. Мати широке коло інтересів. 5. Бути готовим до виконання різноманітних обов’язків, пов’язаних з навчанням обдарованих дітей. 6. Мати педагогічну і спеціальну освіту. 7. Мати живий та активний характер.
Якості, якими має володіти вчитель для роботи з обдарованими дітьми. 8. Володіти почуттям гумору. 9. Виявляти гнучкість, бути готовим до перегляду свої поглядів і до постійного самовдосконалення. 10. Мати творчий, можливо, нетрадиційний особистий світогляд. 11. Бути цілеспрямованим і наполегливим. 12. Володіти емоційною стабільністю. 13. Уміти переконувати. 14. Мати схильність до самоаналізу.
Як розвивати творчі здібності обдарованих дітей? 1. Підхоплюй думки учнів і оцінюй їх зразу, підкреслюючи їх оригінальність, важливість тощо. 2. Підкреслюй інтерес дітей до нового. 3. Заохочуй оперування предметами, матеріалами, ідеями. Дитина практично вирішує дослідницькі завдання. 4. Вчи дітей систематичній самооцінці кожної думки. Ніколи не відкидай її. 5. Виробляй у дітей терпиме ставлення до нових понять, думок. 6. Не вимагай запам'ятовування схем, таблиць, формул, одностороннього рішення, де є багатоваріативні способи. 7. Культивуй творчу атмосферу - учні повинні знати, що творчі пропозиції, думки клас зустрічає з визнанням, приймає їх, використовує. 8. Вчи дітей цінувати власні та чужі думки. Важливо фіксувати їх в блокноті.
Як розвивати творчі здібності обдарованих дітей? 9. Іноді ровесники ставляться до здібних дітей агресивно, це необхідно попередити. Найкращим засобом є пояснення здібному, що це характерно, і розвивати у нього терпимість і впевненість. 10. Пропонуй цікаві факти, випадки, технічні та наукові ідеї. 11. Розсіюй страх у талановитих дітей. 12. Стимулюй і підтримуй ініціативу учнів, самостійність. Підкидай проекти, які можуть захоплювати. 13. Створюй проблемні ситуації, що вимагають альтернативи, прогнозування, уяви. 14. Створюй в школі періоди творчої активності, адже багатого геніальних рішень з'являється в такий момент. 15. Допомагай оволодівати технічними засобами для записів. 16. Розвивай критичне сприйняття дійсності. 17. Вчи доводити починання до логічного завершення. 18. Впливай особистим прикладом.
Як розвивати творчі здібності обдарованих дітей? 19. Під час занять чітко контролюй досягнуті результати та давай завдання підвищеної складності, створюй ситуації самоаналізу, самооцінки, самопізнання. 20. Залучай до роботи з розробки та впровадження власних творчих задумів та ініціатив, створюй ситуації вільного вибору і відповідальності за обране рішення. 21. Використовуй творчу діяльність вихованців при проведенні різних видів масових заходів, відкритих та семінарських занять, свят. 22. Під час опрацювання програмового матеріалу залучай до творчої пошукової роботи з використанням випереджувальних завдань, створюй розвиваючі ситуації. 23. Активно залучай до участі в районних, обласних, Всеукраїнських конкурсах, змаганнях, виставках. 24. Відзначай досягнення вихованців, підтримуй та стимулюй активність, ініціативу, пошук. 25. Пам'ятай, що учень "...це не посудина, яку потрібно наповнити, а факел, який треба запалити" (К.Д.Ушинський).
Сучасна школа повинна допомогти обдарованій дитині розкрити всі свої здібності, навчити їх використовувати й розвивати, а це потребує певного перегляду як мети, так і самого процесу організації навчання. Ми переконані, що вдосконалення системи роботи з обдарованими дітьми дійсно позитивно впливає на зростання їх успіхів і досягнень.