варіативність і гнучкість структури уроку;спрямованість уроку на особистість учня;оптимізація форм роботи на уроці;формування найважливіших компетентностей учня;співпраця вчителя і учня;оновлення змісту навчання;демократизм;використання індивідуального підходу;самостійний творчий пошук;розвиток творчих здібностей;впровадження інтонаційних технологій. Характерні ознаки:
Мотивація(5% робочого часу)Представлення теми до очікуваних навчальних результатів(5% часу)Надання необхідної інформації(10% часу)Інтерактивна вправа - центральна частина заняття(60% на уроці)Підбиття завдання оцінювання результатів уроку(15% часу уроку)Домашнє завдання та інструктаж до нього(5% часу)Структура:
уроки-ділові(рольові),інтелектуальні ігри,уроки-змагання,уроки взаємонавчання учнів,уроки-заочні мандрівки,уроки-аукціони знань,уроки - семінарські заняття,уроки - літературно-музичні монтажі, уроки - судові засідання,уроки винаходу,уроки творчості,уроки типу КВК,уроки-творчі звіти,уроки-дослідження,уроки-лекції,уроки-вистави,уроки-концерти. Нетрадиційна форми проведення уроків з української мови та літератури
сприяють розвитку пізнавальної активності учнів;допомогають прискорити,сконцентрувати й емоційно оживити процес практичного засвоєння знань,умінь і навичок; розвивають образне мислення,художнє бачення світу,творчі здібності;«Хто найкмітливіший?»,»Хто більше?»,»Хто швидше?»,»Четверте зайве»,»Знайди мене»;Рольові ігри:»Ланцюжок думок»,»Добери цитату»,»Я так думаю»,»Літературна торбинка»,»Я-герой твору»,»Маска відвертості».Ігрові технології
Гра-це вільний впорядкований простір,вона не виснажує людину,а розвиває її,робить сильнішою й досконалішою. Урок-гра стимулює інтерес учнів до певної теми і активізує їхню навчальну діяльність через прагнення позмагатися, перевірити власні сили. Зміст літературних ігор повинен враховувати вікові можливості учнів,орієнтуватись на фантазію,творчість,спонукати до самостійної роботи.ток-шоу;інтелект–шоу;рольова гра;ділова гра;інтерактивна гра;урок - художньо-екзистенціальнагра. Уроки - ігри:
як і на звичайній лекції,головна роль відтвориться слову вчителяурок-презентація твору,урок-знайомство із жанром,лекція-парадокс,урок-пізнання,урок-відкриття,урок-хроніка,урок-поглядурок-анонс… Нестандартні уроки-бесіди як і традиційні уроки-бесіди проводяться у формі відкритогообміну домок і вчителяурок-евристична бесіда,урок-засідання»круглого столу»урок-усний журнал ,урок-роздум за твором,урок-спогад, урок-аргумент… Нестандартні уроки-лекції
проводяться в старших класах;їх мета – формування в учнів уміння шукати вирішення проблем,всебічно розкривати й розвивати їхні інтелектуальні та моральні якості,навчити обгрунтовувати власну позицію ,розвивати уміння відстоювати свої погляди; перед початком заняття нагадуються правила ведення диспуту:урок-дуель,урок-літературознавчий бій,урок-дискусія,урок-вибір, проблемний урок,урок-виклик,урок-протистояння,урок-дебати…Уроки-диспути
Проводяться з використанням театральних атрибутів,засобів,елементів;надають учням можливість пізнання себе,виступаючи у різних ролях;розвивають акторську майстерність,ораторське мистецтво,вміння творчо працювати у колективіурок-перетворення;урок-інсценівка;урок-суд;урок-вистава;урок-засідання Нобелівського комітету;урок-засідання вченої ради;урок-засідання клубу знавців;прес-конференція…Театралізовані уроки:
розкривають,перш за все,творчість конкретного вчителя,його талант зробити на уроці свято краси,дива,та таємниціурок-казка,урок-сюрприз,урок-подарунок від…урок-дзеркало,урок-стріла,урок-знахідка,біоадекватний урок,урок мудрості,урок-чайна церемонія,урок-літературна кав’ярня…Уроки-фантазії:
спрямовані на знаходження таємного сенсу,філософського наповнення, розшифрування символіки того чи іншого творуурок пошуку істини,урок – філософсько-психологічний пошук,змістово-пошуковий урок,урок проблемного пошуку,урок-прорив,урок-дослідження,урок-сходження до нового сенсу,урок-розшифрування символів…Уроки-пошуки:
їх мета – формування читацької компетентності;розвиток глибокого,уважного,тонкого сприйняття системи творуурок-образ,урок-аналіз образної системи твору,урок порівняльної характеристики персонажів,урок психологічного малюнку персонажів,урок-еволюція,урок-осягнення образу,урок-розкриття образу…Уроки вивчення художнього образу:
такий урок,по суті,вже інтегрований,але ми винесли цей тип окремо,адже в умовах інформатизації суспільства сформувався новий вид організації сучасного заняття,спрямований на розвиток ІКТ-компетентності вчителя й учнівурок-презентація,інтерактивний урок,урок-розробка інтерактивного плакату або колажу,урок захисту проектів,урок-екранізація роману,урок-коментар аудіокниги,урок-створення скрапбуку,урок-створення Wiki-газети,web-квест…Мультимедійні уроки:
Майбутнє школи пов’язане із синтезом різних навчальних дисциплін , передусім предметів гуманітарного циклу,та розробкою інтегрованих курсів,які характеризуються системністю,комплектністю,цілісністю,гармонією. Кінцева мета таких занять – формування в учнів інтегративного мислення,тобто мислення з високим рівнем синтезу вербального й образного компонентівурок – літературно-музична композиція,урок - літературно-музичний салон,урок-презентація історико-культурної доби,урок-інтеграція різних навчальних дисциплін,урок краси,урок-концерт…Інтегровані уроки:
Творчі завдання. Складання малюнкового листа,досьє,складання фантастичних лінгвістичних казок,віршів,написання фантастичних,гумористичних оповідань,написання та захист проектів,продовження художніх творів,доповнення сюжету твору,написання листів обуреного або (вдячного) читача, заповнення анкети героя,запрошення героя твору на урок
“Чотири необхідно”: Виражати подив і захоплення всім,що роблять і говорять діти під час виконання творчих завдань. Вживати такі слова як «молодець»,»прекрасно»,»добре»,»відмінно»,»блискуче». Не дозволяти собі критикувати особистість учня у присутності інших. Оцінювати результати діяльності учнів,знаходити позитивне,саме на позитивне звертати увагу. Рекомендації колегам