Тема. Леся УКРАЇНКА. Життя поетеси, її мужність і сила духу. Потужне ліричне начало, романтичність, волелюбність, оптимізм, мрія і дійсність як провідні мотиви її поезій. Тема гармонійного єднання людини з природою у поезії «Давня весна»
Мета: розкрити через поезію відповідність між певними поетичними рядками й фактами з життя Лесі Українки; розвивати культуру зв’язного мовлення, творчі здібності, вміння виразно читати художні твори, аналізувати їх зміст, формувати естетичні смаки; на прикладі життя і творчості Лесі Українки виховувати в учнів працелюбність, відчуття краси художнього слова, почуття надії та віри у краще, незважаючи на людські недуги.
НЛ–1,2,3 Емоційно-ціннісне ставлення Розуміння того, що сила духу – конструктивне начало в житті.
Обладнання: підручник, портрет Лесі Українки, ілюстрації, що відображають прихід весни, цвіт яблуні, аудіо записи, відеоролики, пісня «Давня весна», стікери, роздатковий матеріал, мультимедійний проектор.
Хід уроку
Епіграф
Все злучиться в цілісність – природа і люди,
Що є, що минуло, що сталось, що буде…
Леся Українка
І. Організаційно-мотиваційний етап
Привітання вчителя
Вправа «Комплімент»
На стікері написати найкращу якість вашого сусіда по парті, вручити йому.
Вч.: Я бачу, що ви вмієте вбачати і цінувати найкраще, що є в людях. Це дуже важливо у наш час. А які ще якості потрібні, щоб навчитися жити? Чи потрібно бути сильним і вміти любити життя?...
Відповідь дізнаємося на сьогоднішньому уроці.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
«Літературне доміно»
(Діти дістають доміно, на одній половинці якого написано дату з життя поетеси, пояснити, що вона означає)
Робота в парах. Пояснити вислови (додаток 1) видатних людей про Лесю Українку, назвати рису її характеру, про яку йдеться. Запис в зошит
ІІІ. Оголошення теми уроку. Цілепокладання
Тему уроку діти записують в зошит
Метод «Незакінчене речення»
Я буду знати… (цікаві факти життя Лесі Українки, історію написання та зміст поезії «Давня весна»)
Я буду вміти…(виразно читати поезію, робити аналіз твору)
Я буду цінувати…(кожну мить життя, його дарунки і сюрпризи)
IV. Організація вивчення нового матеріалу.
Вступне слово вчителя (під музику Шопена «Весняний вальс» учні із закритими очима уявляють початок весни)
Етюд «Прийшла весна» (учениці 6 класу Сітало Ірини)
Відтанцювала хурделиця. Все частіше на ніжно-блакитному полотні неба з’являється сонечко. Пригріваючи, воно змушує останній сніг збігати по вулиці струмочком. Тендітна квіточка, ледь відчувши тепло, прокидається від зимового сну. А з нею і нові мрії, задуми, сподівання. Прийшла весна…
У чарівну музику весни щодня вплітаються нові звуки, дивовижні мелодії та маленькі виконавці, і створюється неповторна чарівна симфонія, яка звучить над весняним світом і наповнює серце людини ніжністю, радістю і любов’ю. І ці одвічні, але кожної весни оновлені почуття, здіймають тебе над буденним світом і несуть у чарівний і дивовижний світ казки, де ласка, любов, радість огортають тебе невидимими крильми і дарують цілий світ.
Асоціації «Моя весна»
(усно, учні по черзі висловлюють свої думки)
Міні – дослідження «Весна у мистецтві»
Діти працюють у міні-групах (четвірках). Отримують завдання дослідити зображення весни у різних видах мистецтва. (Вивчення питання – обговорення в групі – представлення результатів)
У живописі (коротко розповісти про зображення весни на картинах Т.Яблонської, Щербакова, О.Савросова, Левітана та ін..) – картинна галерея
У музиці (заспівати приспів пісні «Дівчина - весна» Наталії Бужинської) – текст пісні
У літературі (вірші І.Франка, Т.Шевченка, Н.Красоткіної, О.Блока)
У фольклорі (прикмети, прислів’я та приказки про весну, веснянки) Скарбниця української народної мудрості. Прислів’я та приказки/ упоряд. Т.М.Панасенко.-Харків: Фоліо, 2015. – 63с.
У творчості Лесі Українки (історія написання вірша «Давня весна») О.Міщенко. Українська література. Підручник для 8 класу. – Київ «Генеза», 2016. – с.79-82
Робота над твором «Давня весна»
Підказка
У своїй рецензії на книгу Лесі Українки «На крилах пісень» О.Маковей визначив провідні мотиви творчості поетеси: «Перший – то сумовитий погляд авторки на своє життя і долю, другий – то культ природи, а третій – то культ України і світове горе»
Творча робота «Я-митець»
Колективне складання сенкану або етюду
Весна
Щедра мила
Летіла грала не забула
Весни такої не було й не буде
Дарунок
V. Рефлексивно-оіцнювальний етап
«Мікрофон»
«Прочитавши вірш Лесі Українки «Давня весна», я зрозумів(ла)…»
«Я хочу, щоб майбутня весна подарувала мені…»
Оцінювання навчальної діяльності учнів
Заключне слово вчителя
VІ. Домашнє завдання
Для всіх – З’ясувати значення образів-символів у поезії «Давня весна».
Для тих, хто любить писати - Скласти діалог – розмову ліричної героїні з Весною.
Для тих, хто любить малювати – підготувати ілюстрації за твором.
Для тих, хто любить творити – підготувати відеопрезентацію «Давня весна», розгортку чи буклет.
«Життя Лесі Українки – це подвиг митця, один із подвигів, що підносять людину в очах сучасників, роблять її нетьмарною зіркою в очах потомків»
Олесь Гончар
«Від часу Шевченкового «поховайте та вставайте, кайдани порвіте» Україна не чула такого сильного, гарячого та поетичного слова, як з уст «Єдиний мужчина в нашому письменстві» І.Франко
«Хто хоче знати життя її серця, хай читає її твори»
Л.Старицька-Черняхівська
«На свій вік це геніальна жінка… в кожнім її слові я бачив розум та глибоке розуміння поезії, освіти та людського життя».
М.Павлик
«Леся Українка! Це звучить узагальнююче, як її ім’я, в якому злилися мільйони українок і українців, мільйони безвісних чесних борців за свободу, які в глухі часи жорстокого царизму вслід за російськими пролетаріатом не побоялися устати проти гніту й рабства» П.Тичина
«...Як нам потрібно сьогодні учитися у Лесі Українки вірному сприйняттю багатогранного життя...» П. Тичина
.
Поліглот
|
?
|
19 років
|
?
|
Фотепі ано
|
?
|
«На крилах пісень»
|
?
|
Гюго Гейне Гомер
|
?
|
Олена Пчілка
|
?
|
Поезія Проза Сатира
|
?
|
Михайло |
?
|
Італія Грузія Єгипет
|
?
|
Хвороба
|
?
|
42 роки
|
?
|
Новоград-Волинський
|
?
|