Урок. "Леся Українка. Мужність і сила духу поетеси. Мотиви весни й оптимізму в поезії “Давня весна”"

Про матеріал
Особистісно орієнтований урок із цікавими інтерактивними й творчими завданнями.
Перегляд файлу

Тема. Леся УКРАЇНКА. Життя поетеси, її мужність і сила духу. Потужне ліричне начало, романтичність, волелюбність, оптимізм, мрія і дійсність як провідні мотиви її поезій. Тема гармонійного єднання людини з природою у поезії  «Давня весна»

 

Мета: розкрити через поезію відповідність між певними поетичними рядками й фактами з життя Лесі Українки; розвивати культуру зв’язного мовлення, творчі здібності, вміння виразно читати художні твори, аналізувати їх зміст, формувати естетичні смаки; на прикладі життя і творчості Лесі Українки виховувати в учнів працелюбність, відчуття краси художнього слова, почуття надії та віри у краще, незважаючи на людські недуги.

НЛ–1,2,3 Емоційно-ціннісне ставлення Розуміння того, що сила духу конструктивне начало в житті.

 

Обладнання: підручник, портрет Лесі Українки, ілюстрації, що відображають прихід весни, цвіт яблуні, аудіо записи, відеоролики, пісня «Давня весна», стікери, роздатковий матеріал, мультимедійний проектор.

 

 

Хід уроку

 

Епіграф

Все злучиться в цілісність – природа і люди,

Що є, що минуло, що сталось, що буде…

                                                     Леся Українка

І. Організаційно-мотиваційний етап

Привітання вчителя

Вправа «Комплімент»

На стікері написати найкращу якість вашого сусіда по парті, вручити йому.

Вч.: Я бачу, що ви вмієте вбачати і цінувати найкраще, що є в людях. Це дуже важливо у наш час. А які ще якості потрібні, щоб навчитися жити? Чи потрібно бути сильним і вміти любити життя?...

Відповідь дізнаємося на сьогоднішньому уроці.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

  1. Перевірка випереджаючого завдання (діти повинні були опрацювати статтю підручника, біографію Лесі Українки)

«Літературне доміно»

(Діти дістають доміно, на одній половинці якого написано дату з життя поетеси, пояснити,  що вона означає)

 

Робота в парах. Пояснити вислови (додаток 1) видатних людей про Лесю Українку, назвати рису її характеру, про яку йдеться. Запис в зошит

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ. Оголошення теми уроку. Цілепокладання

Тему уроку діти записують в зошит

 

Метод «Незакінчене речення»

Я буду знати… (цікаві факти життя Лесі Українки, історію написання та зміст поезії «Давня весна»)

Я буду вміти…(виразно читати поезію, робити аналіз твору)

Я буду цінувати…(кожну мить життя, його дарунки і сюрпризи)

 

IV. Організація вивчення нового матеріалу.

 

Вступне слово вчителя (під музику Шопена «Весняний вальс» учні із закритими очима уявляють початок весни)

Етюд «Прийшла весна» (учениці 6 класу Сітало Ірини)

Відтанцювала хурделиця. Все частіше на ніжно-блакитному полотні неба з’являється сонечко. Пригріваючи, воно змушує останній сніг збігати по вулиці струмочком. Тендітна квіточка, ледь відчувши тепло, прокидається від зимового сну.  А з нею і нові мрії, задуми, сподівання. Прийшла весна…

 

У чарівну музику весни щодня вплітаються нові звуки, дивовижні мелодії та маленькі виконавці, і створюється неповторна чарівна симфонія, яка звучить над весняним світом і наповнює серце людини ніжністю, радістю і любов’ю. І ці одвічні, але кожної весни оновлені почуття, здіймають тебе над буденним світом і несуть у чарівний і дивовижний світ казки, де ласка, любов, радість огортають тебе невидимими крильми і дарують цілий світ.

 

 

 

Асоціації «Моя весна»

(усно, учні по черзі висловлюють свої думки)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Міні – дослідження «Весна у мистецтві»

Діти працюють у міні-групах (четвірках). Отримують завдання дослідити зображення весни у різних видах мистецтва. (Вивчення питання – обговорення в групі – представлення результатів)

 

У живописі (коротко розповісти про зображення весни на картинах Т.Яблонської, Щербакова, О.Савросова, Левітана та ін..) – картинна галерея

У музиці (заспівати приспів пісні «Дівчина - весна» Наталії Бужинської) – текст пісні

У літературі (вірші І.Франка, Т.Шевченка, Н.Красоткіної, О.Блока)

У фольклорі (прикмети, прислів’я та приказки про весну, веснянки) Скарбниця української народної мудрості. Прислів’я та приказки/ упоряд. Т.М.Панасенко.-Харків: Фоліо, 2015. – 63с.

У творчості Лесі Українки (історія написання вірша «Давня весна») О.Міщенко. Українська література. Підручник для 8 класу. – Київ «Генеза», 2016. – с.79-82

 

Робота над твором «Давня весна»

  1. Прослуховування аудіо запису пісні «Давня весна»
  2. Виразне читання поезії (вчитель – учні)
  3. Бесіда за змістом твору (інструктаж: заповнення ментальної карти)
  • Про що йде мова у творі? (заповнюємо карту пам’яті)
  • Яка ідея твору?  
  • Зачитайте, яким описано прихід весни й пробудження природи у вірші Лесі Українки. Що ми можемо побачити, почути, коли читаємо вірш?
  • До якого виду лірики належить поезія?
  • Контрастною чи співзвучною до настрою ліричної героїні виступає природа в цій поезії? З якої причини? (огляд ілюстрації)
  •  Зачитайте, як сказано про те, що природа не забула хворої дівчинки?
  • Зацитуйте рядки, в яких ідеться про вдячність ліричної героїні природі.
  • Знайдіть відповідність між певними поетичними рядками й фактами з життя Лесі Українки.
  1. Продовження роботи над складанням карти пам’яті (додаток). (Учні отримують стікери у вигляді цвіту яблуні. Заповнивши їх інформацією, прикріпляють до гілки.)
  2. Визначення провідних мотивів поезії. Пояснення епіграфу уроку.

 

Підказка

У своїй рецензії на книгу Лесі Українки «На крилах пісень» О.Маковей визначив провідні мотиви творчості поетеси: «Перший – то сумовитий погляд авторки на своє життя і долю, другий – то культ природи, а третій – то культ України і світове горе»

 

Творча робота «Я-митець»

Колективне складання сенкану або етюду

Весна

Щедра мила

Летіла грала не забула

Весни такої не було й не буде

Дарунок

 

V. Рефлексивно-оіцнювальний етап

«Мікрофон»

«Прочитавши вірш Лесі Українки  «Давня весна», я зрозумів(ла)…»

«Я хочу, щоб майбутня весна подарувала мені…»

 

Оцінювання навчальної діяльності учнів

 

Заключне слово вчителя

 

VІ. Домашнє завдання

Для всіх – З’ясувати значення образів-символів у поезії «Давня весна».

Для тих, хто любить писати - Скласти діалог – розмову ліричної героїні з Весною.

Для тих, хто любить малювати – підготувати ілюстрації за твором.

Для тих, хто любить творити – підготувати відеопрезентацію «Давня весна», розгортку чи буклет.

 

 

 

 

 

«Життя Лесі Українки – це подвиг митця, один із подвигів, що підносять людину в очах сучасників, роблять її нетьмарною зіркою в очах потомків»

 

                                      Олесь Гончар

 

«Від часу Шевченкового «поховайте та вставайте, кайдани порвіте» Україна не чула такого сильного, гарячого та поетичного слова, як з уст  «Єдиний мужчина в нашому письменстві» І.Франко

 

«Хто хоче знати життя її серця, хай читає її твори»

 

Л.Старицька-Черняхівська

 

«На свій вік це геніальна жінка… в кожнім її слові я бачив розум та глибоке розуміння поезії, освіти та людського життя».

                                       М.Павлик

 «Леся Українка! Це звучить узагальнююче, як її ім’я, в якому злилися мільйони українок і українців, мільйони безвісних чесних борців за свободу, які в  глухі часи жорстокого царизму вслід за російськими пролетаріатом не побоялися устати проти гніту й рабства»      П.Тичина

 

 

«...Як нам потрібно сьогодні учитися у Лесі Українки вірному сприйняттю багатогранного життя...»   П. Тичина

 

 

 

 

.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Поліглот

 

 

?

 

 

 

 

19 років

 

 

?

 

 

 

 

Фотепі

ано

 

 

?

 

 

 

«На крилах пісень»

 

 

?

 

 

 

 

 

 

Гюго

Гейне

Гомер

 

 

?

 

 

 

 

Олена Пчілка

 

 

?

 

 

 

Поезія

Проза

Сатира

 

 

?

 

 

 

Михайло

 

?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Італія

Грузія

Єгипет

 

 

?

 

 

 

Хвороба

 

 

?

 

 

 

 

42

роки

 

 

?

 

 

 

 

Новоград-Волинський

 

 

?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
10 листопада 2020
Переглядів
3362
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку