Сьогодні важливий день. Ти побачиш «серце» космічного корабля — його бортовий комп’ютер. Він надзвичайно потужний і має незвичну як для комп’ютера форму кулі. Вона білого кольору; освітлюється променем світла, що ще більше підкреслює її значимість та красу ідеальної форми. Обов’язково треба її намалювати. Але як передати на папері об’єм кулі? Для цього вивчимо закони поєднання світла і тіні, опануємо прийомами штрихування. Скарбничка мистецької мудрості Для того щоб передати в малюнку відчуття тривимірності простору, художники, крім законів перспективи, також використовують закони світлотіні. Адже саме поєднання світла і тіні створює враження матеріальності зображуваного об’єкта, дозволяє надати предмету щільності та передати на площині аркуша його форму та об’єм. Розподіл світла і тіні по формі предмета відбувається закономірно. На характер світлотіні впливає освітленість, яка залежить від: сили джерела світла (яскраве воно чи слабке); відстані між предметом і художником; відстані між джерелом світла і предметом. С. Бєлік. Білілі предмети
Тональний рисунок — рисунок, у якому за допомогою ліній і світлотіні передано пластичну форму предмета, його фактуру, розташування у просторі, освітлення, тон. Тональні співвідношення — співвідношення між різними за світлотою предметами або їх частинами. Білий папір просвічується між тонкими лініями, і тому з першого разу досягти темного тону неможливо. Щоб його досягти, поверх першого шару штрихів ми маємо накласти другий, третій і т. д. Змінювати напрямок штриха треба поступово. Штрих - це коротка рисочка, лінія, яку ми робимо гостро заточеним графітним олівцем.
Поєднання світла і тіні створює основні градації світлотіні:• Світло — найбільш освітлена частина поверхні предмета.• Відблиск — найсвітліше і найяскравіше місце на ділянках вигину або зламу форми круглих предметів, поверхня яких блискуча.• Напівтінь — частина поверхні предмета, розташована під кутом до джерела світла, займає проміжне положення між світломі тінню.• Тінь — неосвітлена частина предмета.• Рефлекс — віддзеркалення світла від навколишніх об’єктів на тіньовій частині у вигляді світлової плями з розмитими краями.• Тінь від предмета — тінь, яка з’явилась на поверхні внаслідок загородження її від світла іншим предметом. Роздивися градації світлотіні на кулі. Послідовність зміни тону (ступінь яскравості, різниці між темним і світлим) на поверхні предмета така: відблиск ( або полиск) - світло – напівтінь (або півтінь) - власна тінь - рефлекс - тінь, що падає. Виконуючи малюнок, «затемнювати» тіні та півтіні треба штрихом, а не замальовувати олівцем як заманеться.!!!
Освітленість посилюється з наближенням предмета до джерела світла, а з віддаленням — слабшає. Тому світлотінь на предметах, ш;о розташовані на передньому плані (ближче до світла), зображається контрастніше, ніж на дальньому. Роздивіться розташування світлотіні на кулі залежно від місцезнаходження джерела світла.
Розмістіть кулю в центрі композиції (не обов’язково в центрі аркуша). Виконайте кілька попередніх ескізів. Зобразіть необхідне предметне оточення. Оберіть одне джерело освітлення. Відповідно до нього розташуйте світлотінь на усіх предметах. Найбільш яскравою і контрастною вона має бути на кулі, адже саме вона є центром композиції. Штрихи накладайте так, щрб виявити форму предметів. Практичне завдання. Поради Створіть графічну композицію «Бортовий комп’ютер — «серце» космічного корабля». Зобразіть комп’ютер у формі кулі. Передайте об’єм за допомогою світлотіні. Застосуйте штрихування графітним олівцем або чорною гелевою ручкою.Інструменти та матеріали: аркуш паперу, олівець, гумка, чорна гелева ручка.
1. Що впливає на розподіл світла і тіні на поверхні предмета?2. Назви і покажи на прикладі основні градації світлотіні. З *. Самостійна пошукова робота. Знайди репродукції графічних творів, виконаних штрихуванням. Проаналізуй, як характер штрихування допомагає передати фактуру поверхні зображуваних предметів. Запитання і завдання