Опрацювання навчального матеріалу «Мені тринадцятий минало…» «Мені тринадцятий минало… Я пас ягнята за селом…» Мабуть, немає людини в Україні, яка б не знала цих рядків. Так вони з автобіографічного вірша поета. Ця поезія була написана в 1847 році, коли письменник перебував у засланні. Словникова робота- У вірші є слова, значення яких можливо ви не знаєте, це:до паю (до обіду);плоскінь (рослина з якої ткали тонке полотно);приязно (добре);помарніло (потемніло);юродивий (божевільний).
Робота над змістом твору «Мені тринадцятий минало»1. Виразне читання поезії вчителем та учнями 2. Бесіда за прочитаним. Які враження викликала поезія?Яка тема та ідея твору?Що вам відомо про кріпацтво?Які роботи виконували діти-підлітки, прислужуючи панам?Якою була доля малого Тараса. Хто допоміг хлопцю, коли він розплакався? Як він це сприйняв?Чому, на думку хлопця, Бог нічого йому не дав?Що чому протиставляється в поезії?
Теорія літератури Ви помітили, що твір Тараса Шевченка побудований на протиставленні? Такий літературний прийом називається контрастом. Для чого, на вашу думку, Шевченко використав контраст? Які художні засоби є у творі? Контраст – літературний прийом протиставлення явищ, предметів, характерів, що посилює змістовне й емоційне звучання твору. Світ бажаний Світ дійсний Сонечко сіяло Недовго сонце гріло Приязно молилось Недовго молилось Так весело було І хлинули сльози Все на світі стало моє... Не дав мені Бог нічого
Ідея: засудження страшних часів кріпацтва, коли людина не мала волі, щасливої долі через гноблення народу панами. Літературний паспорт Назва: «Мені тринадцятий минало» Автор: Т. Шевченко. Жанр: Вірш. Тема: зображення безрадісного дитинства Тарасика, коли він, будучи кріпаком, випасав панську худобу.
Риторичні питання: «...чи так мені чого було?»; «...чого так весело було?». Літературний паспорт Художні засоби: Епітети: небо голубеє; тяжкі сльози, господнє небо. Порівняння: …любо стало, неначе в бога..; мов прокинувся, дивлюся; …поцілувала… наче сонце засіяло, неначе все на світі стало моє. Метафори: сонце гріло, не пекло; сонце… не довго молилось; сонце запекло, почервоніло і рай запалило; небо помарніло. Окличні речення: «Господнє небо і село, ягня, здається, веселилось!»; «Поглянув я на ягня — не мої ягнята!»; «Обернувся я на хати — нема в мене хати!»; «Не дав мені бог нічого!»; «І хлинули сльози, тяжкі сльози!»; «...лани, гаї, сади!».
Робота за картиною І .Їжакевича «Тарас-Пастух» Бесіда- Хто є героєм картини? - А якби картина не мала назви, чи зрозуміли б ви її зміст? - Опишіть героя картини - малого пастушка;- Як одягнутий хлопчик?- Що зображено на другому плані картини?- Що можна сказати про кольори полотна?- Які думки, почуття і настрої викликає картина?Розглянемо репродукцію полотна І. Їжакевича «Тарас-пастух», створеного у 1935 р. Картина знаходиться у Київському музеї Т. Г. Шевченка.
«Попрацюймо критиками»А зараз я пропоную вам уявити себе критиками – тими, хто аналізує, оцінює певний твір літератури чи мистецтва (мета такої діяльності - поцінування художньої своєрідності нових мистецьких творів, їх естетичної вартості, виявлення провідних тенденцій культурного процесу) і створити рецензію на вірш Тараса Шевченка «Мені тринадцятий минало» та картину І. Їжакевича «Тарас-пастух». Обираємо з чим будете працювати: поезією або картиною. Але для цього розглянемо таблицю «Жанри журналістики» та ознайомимося з рецензією як журналістським жанром.
Жанри журналістикиІнформаційний. Аналітичний. Художньо-публіцистичний. Замітка. РепортажІнтерв’ю. Стаття. Рецензія. Огляд. Нарис. Памфлет. Фейлетон. Есе. Рецензія – це один з найпоширеніших аналітичних жанрів, мета якого аналіз, оцінка художнього, мистецького, публіцистичного, наукового твору, зіставлення його з життям, а також розгляд порушених у творі суспільних проблем.
Як писати рецензію? Прочитайте твір (перегляньте кінофільм, відвідайте виставу…), за яким будете писати рецензію. Визначте тему, що розкриває автор твору, який ви рецензуєте. Прокоментуйте назву твору. Висловте свою думку про зміст твору, проблеми, які порушує автор, про ідею твору. Напишіть, чи вважаєте ви проблеми, про які пише автор, актуальними в наш час; чи поділяєте ви точку зору автора на ці проблеми. Розкажіть, в чому збігається чи не збігається ваше сприйняття предмета мовлення з авторським. 7. Відзначте мовленнєві засоби, які складають своєрідність стилю автора
Домашнє завдання 1. С. 58 – 59 – виразно читати вірш.2. Додаткове завдання (за бажанням): Картка 1. Чи можна вважати поезію «Мені тринадцятий минало» Т. Шевченка автобіографічною? Власну думку доведіть, посилаючись на факти з життя письменника та приклади з твору. 2. Дослідіть, як змінюється настрій і почуття головного героя протягом твору. Чим це зумовлено? Свою думку вмотивуйте. 3. За бажанням скласти сенкан до слова Шевченко.