Інтегрований урок
3 клас
Тема: Зимуючі птахи
Мета: вчити учнів розрізняти наукові та художні описи, самостійно описувати предмети чи істоти з опорою на схему та малюнок; збагачувати активний словник учнів; формувати вміння спостерігати, порівнювати, виділяти головне; розвивати вміння добирати влучні мовні засоби відповідно до мети висловлювання; формувати уміння використовувати у практичній діяльності техніку рваної аплікації для створення силуетної форми тварин; розвивати пам'ять, кмітливість, увагу, спостережливість, відповідальність за отриманий результат, охайність; виховувати любов до рідної природи, бажання примножувати її.
Обладнання: картки для роботи у парах; папір, клей, ножиці, картки – пам'ятки, словники.
Фещенко Наталія Миколаївна
Інтегрований урок
3 клас
Зінтегровано зміст предметів, види діяльності:
образотворче мистецтво;
Рідна мова і тривалі спостереження за довкіллям, птахами;
мовлення елементи драматичного мистецтва.
Тема: Зимуючі птахи
Мета: вчити учнів розрізняти наукові та художні описи, самостійно описувати предмети чи істоти з опорою на схему та малюнок; збагачувати активний словник учнів; формувати вміння спостерігати, порівнювати, виділяти головне; розвивати вміння добирати влучні мовні засоби відповідно до мети висловлювання; формувати уміння використовувати у практичній діяльності техніку рваної аплікації для створення силуетної форми тварин; розвивати пам’ять, кмітливість, увагу, спостережливість, відповідальність за отриманий результат, охайність; виховувати любов до рідної природи, бажання примножувати її.
Обладнання: картки для роботи у парах; папір, клей, ножиці, картки – пам’ятки, словники.
Хід уроку(1)
1.Організаційна частина.
- Доброго дня, шановні дослідники, запрошую вас на зустріч, зустріч-поєднання слова і майстерності рук людських.
- Щоб ваші очікування справдились пропоную працювати за таким планом:
1)Поміркуємо. 2)Цікавинка. 3)Відпочинок. 4)Практична діяльність.
5)Розв’язання проблеми. 6)Дослідники. 7)Творення тексту. 8)Підсумки.
2.Словесне образотворення.
1)Відгадування загадок
Відгадайте, діти, хто має носик долото?
Ним комах з кори виймає,
Про здоров’я лісу дбає. (Дятел)
Маленький хлопчик у сірій свитинці
По дворах стрибає, крихти збирає. (Горобець)
В мене є великий хист, я співаю як артист.
Спів мій радісний усюди дуже люблять слухати люди. (Соловейко)
Крізь зимові заметілі пташенята прилетіли.
В них червоні гарні груди – ніби яблука усюди
Хтось розвісив у дворі, звуться пташки… (снігурі)
Жовтогруді щебетухи, мають чорні капелюхи,
Сірі лапки, білі щічки, називаються … (синички)
Уночі гуляє,а вдень спочиває,
Має круглі очі, бачить серед ночі. (Сова)
Хто це у садку скрекоче, всі новини знати хоче?
Це хитренька, білобока, з чорним хвостиком… (сорока)
- Як одним словом називають цих тварин?
Отже, тема нашого уроку… Птахи
2)Вступне слово вчителя
- Птахи – дуже корисні тварини. Вони живляться комахами і гризунами, тому знищують багато шкідників сільського і лісового господарств. Птахи розносять насіння на великі відстані, де з нього виростають нові рослини. М’ясо, яйця птахів – цінні продукти харчування. Без пташиного співу і щебету природа стала б сумною і непривітною.
- Послухайте голоси пташок.
- Співу якої пташки ви не почули? Чому?
(Солов’я, бо він полетів у теплі краї, йому немає їжі).
- Дійсно, сонце опустилось нижче, замерз грунт, зник корм, тому птахи змушені долати великі відстані у пошуках їжі.
- Поетеса Ліна Костенко спостерігала як відлітають птахи і написала чудові рядки:
«Осінь брами свої замикала вночі,
Погубила у небі журавлині ключі.»
- Розгляньте малюнки, скажіть, який ключ мала на увазі поетеса?
А у злодійки – сороки є ключ, який відкриє двері до цікавинки.
3)Виступ «ерудитів».
Щоб не залишитися голодними. Кожен робить собі запаси по-своєму.
Сова на зиму заморожує в дуплі, як у холодильнику, мишей і птахів. В однієї такої запасливої сови знайшли якось аж 2 кг лісових мишей.
Синиці збирають восени жучків, павучків, мух, насіння, ягідки і ховають у тріщинки в корі, особливо під сучком, куди не проб’ється ні дощ, ні вітер. А взимку і висушеному комару зрадієш.
Сороки восени збираються в невеликі зграйки і наближаються до поселень людини, де харчуються харчовими залишками.
Птахів можна підгодовувати насінням соняшника, гарбуза, коноплі. Не можна давати смаженого насіння. Охоче птахи їдять сир, крихти хліба. Дятли і синиці полюбляють клювати несолоне сало та м’ясо.
Хвилинка відпочинку
Розташуйте в алфавітному порядку назви птахів, які прилетіли до нашої годівнички.
Сорока, сова, горобець, ворона, снігур, дятел, синиця.
4)Прикметі вір, але перевір
- Взимку насолоду людям приносить спілкування з птахами, а спостерігаючи за їх поведінкою можна передбачити погоду.
5)Сприймання учнями творів мистецтва
1.Спробуйте передбачити погоду за цією картиною.(Метод «Прес»)
- Я вважаю…
- Тому, що…
- Наприклад…
- Отже, …
Цю картину написав Клод Оскар Моне відомий імпресіоніст.
2.Словникова робота. (Мозкова атака)
Поясніть значення слова імпресіонізм.
Імпресіоні́зм (від фр. Impression — враження) — художній напрям, що заснований на принципі безпосередньої фіксації вражень, спостережень, співпереживань. Мистецька течія, у живописі, а також в літературі та музиці — котра виникла в 1860-х роках та остаточно сформувалася у другій половині 19 століття у Франції.
Імпресіоністи намагаються у своїх творах відтворити шляхетні, витончені особисті враження та спостереження мінливих миттєвих відчуттів та переживань, природу, схопити мінливі ефекти світла, проте на відміну від неокласицизму не зобов’язувалися об’єктивно відображати реальність, а натомість поділитися власними почуттями з спостерігачем твору, вплинути на нього.
3.Враження від картини
(«Сорока» або «Мороз і сонце»)
«Сорока» - це освіжаючий сплеск світла, що вражає неочікуваними ефектами. Простота зображення як-то ставить у глухий кут. Ну що там зображено? Сніг, тин під снігом, хвіртка … на хвіртці – сорока. За тином криві гілки фруктових дерев; охриста стіна будинку з двома камінними цегляними трубами на даху; пірнаючий кудись вниз (за межу нашої видимості) пейзаж і біла сніжна далечінь. Написано все широкими мазками, подекуди потикати кінцем круглої кисті – вся мальовнича кухня на поверхні. Так, що навіть незрозуміло, як з цього може вийти «мороз і сонце».
Чистота, і радість, і неймовірна простота картини затягує погляд уважного глядача у свою глибину, зачаровує його, залишаючи у цій картині частину свого серця.
(Захоплення, здивування, радість…)
3.Практична діяльність учнів.
1)Перегляд демонстраційного матеріалу з коментарем вчителя (різні жанри)
А ми присвятимо свою композиції птахам, що живуть поруч. Виконаємо її у змішаній техніці – аплікації з графічним доопрацюванням.
2) Послідовне виконання аплікації вчителем.
Будову птаха ви знаєте: голівка за формою подібна до кульки, тіло – до яйця. Інші частини тіла у птахів різні, тому й вигляд вони мають неоднаковий.
Послідовність роботи така :
3) Бесіда з охорони праці.
4) Практична діяльність учнів
5) Перегляд і виставка дитячих робіт
4.Підсумок уроку
Діти, ви сьогодні гарно попрацювали на уроці. Що ми можемо на прощання пообіцяти птахам ?
Ніколи не зробимо шкоди
Ми пташці у ріднім краю.
Нехай звеселяють природу –
Співають для нас у гаю.
Ми друзі і вірні, і щирі,
Бо бережемо повсяк час
Птахів, що літають у вирій,
І тих, що зимують у нас.
Хід уроку (2)
1.Організаційний момент.
2. Розв’язання проблеми.
«Чий слід?»
- Послухайте текст і спробуйте відгадати, про кого в ньому розповідається. Хто ж залишив на снігу слід?
Учитель читає текст по частинах. Після кожної – запитує, чи вони здогадались про кого йдеться.
Улюблені місця проживання – відкриті простори, що надають можливість пошуку їжі і знаходяться поблизу чагарників, в яких можна побудувати велике гніздо.
Це всеїдний птах. Він харчується як тваринною, так і рослинною їжею. Комах, слимаків шукає на землі. Хлібороби недолюблюють цих птахів, бо вони скльовують зерно і насіння на полях.
Навесні обстежують чагарники в пошуках гнізд інших птахів, яйця і пташенята яких улюблена їжа.
Важливе місце у їх раціоні займають комахи, в тому числі такі шкідливі, як довгоносики, клопи – черепашки, гусениці метеликів.
Завдяки своїй вправності, завжди знаходять собі їжу.
Це одна з найвідоміших птахів. Від інших птахів сімейства воронових, вона відрізняється невеликими розмірами, характерним чорно – білим забарвленням і довгим ступінчастим хвостом.
- Отже,
До нас завітала цікава сорока.
- Перебудуйте це речення у спонукальне, питальне.
- Давайте скоротимо це речення.
(Невеликий за розмірами птах родини воронових, характерне чорно – біле забарвлення, тобто опис птаха)
На сьогоднішньому уроці ми навчимось розрізняти наукові та художні описи, самостійно описувати предмети чи істоти з опорою на схему, малюнок.
3.Робота над темою уроку.
1)Узагальнення знань про художні і наукові описи.
а) Повторення правил. Робота в парах змінного складу.
б) Складання порівняльної характеристики.
- Послухайте описи.
І. Сорока - зимуючий крупний птах. Вона добре помітна. Живе сорока в гаях, садах, часто зустрічається біля осель, особливо взимку. Свої гнізда будує на деревах з сухого хмизу напровесні. Коли віщує небезпека, починає голосно скрекотати. Живиться різноманітною їжею. Сорока знищує багато диких та свійських пташенят. За це її називають злодійкою.
- Про що говориться в цьому описі? (Яка сорока, її повадки)
- Як подана інформація про сороку? ( Точно, без образних висловлювань)
Це науковий опис. В ньому не тільки перелічуються ознаки сороки, а й дається характеристика інших її властивостей.
ІІ. За своїм розміром – сорока чималий птах. Найхарактернішою рисою є яскраво забарвлене пір’я. По боках наявні білі плями. Тому цього птаха називають сорока-білобока.
Блискучо – чорний колір пір’я на спині та нижній частині тіла щедро сполучається з білим.
Дзьоб у сороки довгуватий, кігті міцні. Вона пильна і обережна. У разі небезпеки починає тривожно стрекотати, попереджаючи інших пташок.
Це художній опис. Тут не просто названо зовнішні ознаки птаха, але змальовано їх живописно. Художній опис - це образний опис. Він має вплив на уяву людини, на світ його почуттів, образних асоціацій. Мова текстів-описів багата прикметниками, образами-порівняннями, епітетами.
в) Складання схеми опори.
Ми прослухали два повідомлення. Давайте складемо схему – опору.
Описи
Науковий: Художній:
описує суттєві ознаки предмета живописно змальовує ознаки предметів
г)Асоціативний кущ.
Які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте слово «сорока»
хитра брехуха птах злодюга
сорока
хижа прізвище село числівник
Села: Сорока, Вінницька область, Іллінецький район
Сорока, Сумська область, Буринський район
Сорока, Тернопільська область, Гусятинський район
д) Інсценізація. (До нас у гості завітала сорока)
По двору сорока скакала
У калюжу кожну гордо заглядала.
Поділися радістю з нами, білобоко.
На базарі.
Проглядала вранці стежку і побачила сережку.
Жаль без пари.
Ці прикраси приміряю: в чому кращий вигляд маю?
Що підходить, а що – ні, підкажіть хутчіш мені.
Здивувались ми, побачивши ті речі,
Бо шукали вчора все це цілий вечір.
Плакала Галинка, спати не хотіла –
Мамин подарунок загубила.
Сорока на крильця присіла, кліпнула оком, таке заскрекотіла:
Знай, що я не крала, просто підібрала.
Думала нічиє.
е) Творення тексту.
- Діти, давайте подаруємо нашій сороці намисто. Кожна намистинка – це ваш текст. Оберіть форму намистини.
Диференційоване завдання:
Поради сороки
1.Висловлювання має відповідати темі та основній думці, не пиши зайвого.
2.Пиши дотримуючись плану.
3.Підбирай образні слова і вирази. Користуйсь словником.
4.Уникай повторів.
5.Перевір написане.
є) Зачитування творів.
4.Підсумок інтегрованого заняття.
Підсумок за планом (Кольоротерапія)
Білий - колір чистоти і правди.
Червоний – колір життя, емоцій.
Жовтий - колір сонця, золота.
Синій – колір знань, роздумів.