Урок "Вправи на визначення роду і числа прикметників за відповідними іменниками.Вживання прикметників у мовленні."

Про матеріал

Урок української мови з використанням інреактивних технологій (3 клас)

Мета : навчити учнів змінювати прикметники за родами , числами. Розпізнавати рід та число прикметників за значенням іменників ; розвивати вміння робити висновки та узагальнення ; вчити висловлювати свої думки в логічній послідовності; збагачу - вати активний словник учнів; розвивати творчі здібності молод - ших школярів, спостережливість; виховувати дбайливе ставлення до природи, вміння відчувати красу рідного слова.

Методично-дидактичне забезпечення: аудіо запис музики Вівальді

Пробудження природи ''; план роботи; Дерево рішень”; куб; таблиці; ”Сенкан ”, "Мобільний телефон"; ''Mікрофон; маски квітів; малюнки квітів; таблиці: Правопис слів з ненаголошеними –е, -и” та Правопис з апострофом”; роздатковий матеріал : картки із записаними алгоритмами складання загадок; казки.

Перегляд файлу

Ювілейнівська ЗОШ І-ІІІ ступенів

 

 

Вправи на визначення роду і числа прикметників за  відповідними іменниками. 

 

Вживання прикметників у мовленні.

 

 

Урок української мови

з використанням інреактивних технологій

(3 клас)

 

 

 

Вчитель початкових класів,

Спеціаліст вищої категорії,

Тріпадуш Олекспндра Віталіївна

 

  
ТЕМА :     Вправи на визначення роду і числа прикметників за  відповідними іменниками.  Вживання прикметників у мовленні.

 

         Мета :  навчити учнів змінювати  прикметники за родами , числами.   Розпізнавати  рід та  число прикметників за значенням іменників ; розвивати  вміння робити  висновки  та узагальнення ; вчити висловлювати свої думки в логічній послідовності; збагачу - вати   активний словник учнів; розвивати творчі здібності  молод - ших  школярів, спостережливість; виховувати дбайливе ставлення до    природи, вміння відчувати красу рідного слова.

 

Методично-дидактичне забезпечення:  аудіо запис музики Вівальді

Пробудження природи ’’; план роботи; Дерево рішень”; куб; таблиці;                                       ”Сенкан ”, "Мобільний телефон"; ’’Mікрофон; маски квітів;  малюнки      квітів; таблиці: Правопис слів з ненаголошеними –е, -и” та Правопис з апострофом”;  роздатковий  матеріал : картки  із записаними  алгоритмами складання загадок; казки.

 

Хід уроку:

І.  Організація учнів до уроку.

- Доброго дня! Сьогодні на урок до нас завітали гості. Тож давайте приві таємо їх.

Добрий день!

У добрий час, ми радо вітаємо вас.

Здоров`я, щастя, радості вам бажаємо.

Урок рідної мови розпочинаємо.

  • Працювати на цьому уроці ми будемо під гаслом…Щоб прочитати гасло, треба скласти його з розсипаних слів.

 (Слова прикріпленні на магнітній дошці)

 

навчати, Добре, знати, хто, хоче, все, того.

(Добре того навчати, хто хоче все знати.)

 

- А ви хочете багато знати?

- Тож налаштуємося на урок і промовимо вислови аутотренінгу

Я – учениця(учень)

Я ходжу до школи.

Мене вчать учитися.

Я все розумію, я хочу все знати.

 

ІІ. Створення емоційного фону уроку

1.Читання вірша вчителем .  (Лунає музика Вівальді Весна.)


Все прокидається по волі,

Зі сну зимового встає.

Радіє гай, радіє поле,

Земля поталу воду п`є.

Скресає і щезає крига,

Бурульки падають з дахів,

І вітерець прозорокрилий

Додому підганя птахів.

А в лісі на галяві теплій

Поміж ялинок запашних

Уперше спалахнув метелик -

Тендітний вогничок весни.

 А. Костецький

- Про яку пору року йдеться у вірші? Обґрунтуйте свої міркування.

- А чи доречно сьогодні нам говорити про весну?   Адже ще холодно, дов- кола лежить сніг, мороз розфарбовує вікна, пощипує ваші щічки,час від часу все летять і летять сніжинки.  (Дні стали довші, а ночі коротші; час- то співають синички ;  цвірінькають веселіше горобчики ;сонце все частіше з являється на небі та посилає на землю теплі промінці; повітря не таке мо- розне; вщухли хуртовини; за календарем – весняний місяць березень.) 

- Так, усе правильно.

 

2. Слухання казки.

Учитель. Далеко-далеко, в темному гаю, жила Весна-чарівниця зі своїми синами: Березнем, Квітнем, Травнем. (Виходить дівчинка-Весна і три хлоп

чики у костюмах весняних місяців.)

Учитель. Відіслала якось Весна-чарівниця синів за добрими справами. А тепер чекає, що ті принесуть. Першим прийшов Березень, та й каже:

Березень. Я сніги розтопив, ріки, ставки розморозив, небо поголубив, зем лю розкував,  пташок  із  вирію запросив  додому. Візьми  у  подарунок ці перші квіти.

Учитель. І подарував матусі пухнасту вербову гілочку з котиками.

Весна. Дякую, синку, добрі твої справи.

Учитель. Тут і Квітень місяць нагодився.

Квітень. Я ліси розпустив, пташок привітав. Поля зорав, заскородив, за- сіяв. Прийми цей букет.

Учитель. І подарував матері букетик фіалок.

Весна. Дякую синку, чудова твоя справа.

Учитель. За ним і Травень поспів.

Травень Доброго дня, матінко! Я повсюди землю зеленню вкрив, засвітив  свічки на каштанах, кульбабу на луках розпустив. Корів, телят, овець ви

гнав на вигони пастися.

Весна  . Молодець, синку! Весна ледачого не любить. Гарно дякую вам за шану та любов до мене. Буду дуже рада, якщо ви влаштуєте чарівну галя

 

 вину й прикрасите її квітами.

Учитель. То що, діти допоможемо синам Весни-чарівниці влаштувати чарівну галявину та прикрасити її квітами?

- А щоб рясно цвіли на нашій галявині квіти, нам теж потрібно добре по трудитися, виконати ряд завдань. І з кожним успішно виконаним завда- нням на галявині зацвітатиме весняна квітка.

 

ІІІ.  Повідомлення теми, мети і завдань уроку.

- Сьогодні на уроці ви поглибите свої знання про прикметник, розкриєте глибше його значення та роль у мовленні, навчитеся змінювати прикмет ники за родами та числами,  робити  висновки та  узагальнення. Загалом на  вас чекає  багато цікавих  вправ і  задач. Працювати будемо за таким планом.

 

              Очікування                                        Стратегія

             Каліграфічна хвилинка                     кубування

 

 

Мікрофон                                                                                 Складання сенкану

                                           ПЛАН  РОБОТИ

Творче завдання                                                                       Розвиток мовлення

 

             

                Повторення вивчених                       Самостійна

                орфограм                                             робота

 

                                               Динамічна пауза

 

ІV.   Основна частина уроку

1.КатегоріяОчікування. Каліграфічна хвилинка.

-  Ось у нас є Дерево вирішень. Запишіть на квіточках конкретні очіку вальні результати від сьогоднішнього уроку. Тобто продовжте мою дум - ку: Сьогоднішній урок навчить мене…

(Учні працюють в парах. У кожного на парті квітка, на якій вони записують очікувані результати уроку).


- Усі ці квіточки прикріпіть на Дереві вирішень, а в кінці уроку ми по- бачимо, чи досягли ви очікуваного результату.

- Бачите, як рясно зацвіло наше дерево! Щоб воно цвіло і тішило нас очі- куваними результатами, поправляємося у каліграфії. Розгорніть зоши - ти, каліграфічно запишіть дату та  речення, записане на  дошці. У словах на місці крапок потрібно вставити  літеру, яку саме – поміркуйте.  Відпо- відь обґрунтуйте.

В…сна іде, красу н…се, а тій красі радіє все.

- Знайдіть у записаній фразі форми одного й того самого слова. ( Красу, красі.) Які ще форми ви знаєте?

- Доберіть до слів весна, краса  спільнокореневі прикметники, назвіть ко рінь.( Весняний, красивий).

 

2. Стратегія  Кубування”.                                    

   Завітав сьогодні в клас                      

   Знову на урок до нас.                                                              

   Кубик, діти, не простий,                                                   

  Кубик, діти, чарівний.                       

  Він доріжку прокладає,

  Знання ваші перевіряє.

     

-Увага! Аналізуємо завдання  Чарівного кубика.

1) Частина  мови (Прикметник.)

2) Що означає? ( Ознаку предмета.)

3) На які питання відповідає?( Який ?Яка? Яке? Які?)

4) Яким членом речення виступає?( Другорядним.)

5) Значення у мовленні.( Уточнює, прикрашає мовлення.)

6) Червона лінія.

- А що означає остання грань кубика? Я думаю, що в кінці уроку ви змо жете відповісти на це запитання.

- Ви виконали вже два завдання нашого плану.Тому час уже на нашій га-

лявині з явитися весняним квітам.

- Яка квітка зацвітає першою?

           Я першим зацвітаю серед гаю,

           І білий, наче сніг, я колір маю.        (Підсніжник)

- Правильно! Це підсніжник.

(Учитель прикріплює на дошці малюнок із зображенням підсніжника)

 - Як ви здогадалися, що це підсніжник?

 - Як ви гадаєте, чому цю квітку так назвали?  

 - Про що сповіщають підсніжники?

 - А чому люди називають їх сміливими?

 - Уважно розгляньте підсніжник. Як і в кожної рослини,у нього є стебло,

    листочки, квітка.

                                                         5

 

- А ось і завдання, що принесли з собою ці чарівні квіти.               Завдання. Дайте письмову відповідь на поставлені запитання підсніжників.(Учні працюючи в парах, добирають прикметники, виділяють у них закінчення; роблять висновок про те, що прикметники змінюються за родами і мають закінчення :ж. р. –а, -я;ч. р. – ий, - ій; с. р. – е,- є.)

 

         

 

 

 

 

 

 

                                                     

            3. Складання сенкану.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                       Орієнтовний сенкан.

1)Іменник.                    Підсніжник. 

2)Два прикметники     Білий, ніжний. 

3)Порівняння.              Хлопчик у майці білосніжній.

4)Речення.                    Приніс до нас весну.

5)Асоціація.                 Відважний лицар

 

- Чи все зрозуміло вам у алгоритмі сенкану?

(на парті в учнів алгоритми сенкану, на дошці – у збільшеному вигляді. Учні зачитують складені сенкани, називають використані у них прикметники.)

- Молодці! І з цим завданням ви впоралися успішно. І зацвітає у нас на галявині ще одна весняна квітка. Як же вона називається?(Пролісок.)

(Учитель прикріплює на дошка малюнок із зображенням проліска.)

 

- Пролісок – квітка ніжна і теж дуже смілива. Навесні, ще тільки сніг починає танути, а вже догори пнеться цупкий зелений паросток. І квітів прогляне так багато, що земля стає синьо-блакитною від рясного холод- ного цвіту. Пролісок долає всі перепони, щоб випнутись на світ. Тому квітку спочатку так і називали – пролісок.  

 

 4.Завдання на картках.

а) Колективне виконання завдання №1

Завдання. Прочитайте вірш уголос. З чим автор порівнює квіти, листо-чки проліска? Назвіть сполучення іменника з прикметником, що вжиті в однині, множині. Який висновок можна зробити?(Прикметники змінюються за числами.)

 

 

                               Я перша квіточка весни

                               Я пролісковий цвіт.

                               Я пережив зимові сни

                               І знов родивсь на світ.

                               У мене очі голубі,

                               Такі як неба синь.

                               Росту між кленів і дубів,

                               Люблю і сонце,  й тінь

                               Зелені рученьки мої

                               Листочками зовуть.           

                               Я полюбив ліси, гаї,

                               Живу іздавна тут.     

                                                                  М. Познанська

 

б) Самостійна робота. Виконання завдання № 2.

Завдання. Прочитайте текст. Доберіть і впишіть замість крапок слова з довідки. Порівняйте поданий і новоутворений тексти, зробіть висновок.

                                           Проліски

Мабуть, немає людини, яка була би байдужою до … краси цих найдиво-вижних …, …, дуже … квітів. Вони здаються виготовленими з якоїсь особливо …, … порцеляни надзвичайно … руками…гномів.

 

Слова для довідок: ніжних, витончених, запашних, чарівної, прозорої, ви-шуканої, майстерними, лісових.

5.  Розвиток мовлення. Складання казки (усно)за малюнком та поданим початком.(Малюнок на дошці; початок казки читає вчитель.)

 Сині оченята

Крізь  сухий торішній  листок пробився зелений  пролісок. Гострий, мов стрілочка. Розправив  листочки.  Між ними затемніли  двоє синіх  очей – дві квіточки. Глянули оченята навколо. Що ж вони побачили?

(Учні самостійно працюють над продовженням казки. Потім декілька учнів розповідають власні варіанти казок.)

- Молодці!

                        Ще холодні в лісі ранки,

   Сніг ще в лісі дотліва.

                        Та розкрила на світанку

                         Сині очі сон – трава.

- І зацвітає на нашій галявині чудова квітка сон – трава.

(Учитель прикріплює на дошку малюнок із зображенням сон – трава.)

- Погляньте уважно на ці квіти. На що вони схожі? (На сині тюльпани.)

- А яке у квітки стебло?(Волохате, з дрібно порізаними листям.)

- Як ви гадаєте, чому так назвали ці квіти?     (Тому що ця квітка закриває

свої оченята у  хмарну погоду  та коли настає вечір. Вона ніби засинає. Тому й назву має таку – сон – трава.)

 

 

- Ще в народі її називають прострілза пухнасте розчесане  листя.

 Старенькі бабусі кажуть, що сон – трава дуже корисна: якщо носити її при собі, вона проганяє нечисту силу. У давнину старі люди тримали цю траву на добро.

6.Самостійна робота.

- Прочитайте вірш, записаний на картках.

 (Учні читають вірш хором.)

                     Я пухнаста Сон – трава -

                     Світло синя голова.

                     А пелюсточки ворсисті.

                     А стебельця аж сріблисті,

                     Як наступить темнота,

                     Вмить пелюсточки згорта.

                      Вранці знову розгортаю:

                     Сонце, світ і ліс вітаю!

                                                      М. Ігнатенко

 

Завдання. Випишіть іменники і зв’язані з ними прикметники, ставлячи питання до прикметника.

(Учні зачитують виписані словосполучення; визначають рід та число прикметників; роблять висновки.)

 

7. Гра ’’ Постав у множині ’’

- Пограємо у гру. Я називатиму вам словосполучення в однині, а ви – на-

зиваєте їх у множині:

                   Пахуча квітка            (пахучі квітки)

                   Ніжний листочок      (ніжні листочки)

                   Чудовий букет           (чудові букети)

- Які закінчення мають прикметники у множині? (-і)

 

8. Вправа ’’ Дешифрувальник .’’

- І зявляється ще одна весняна квітка. А  як вона  називається, нам  під - каже  наш  чарівний  мобільний  телефон. Варто лише набрати  № 7077 і

враз зявиться назва цієї квітки. (Ряст)

( Учитель прикріплює на дошку малюнок із зображенням рясту)

 

- Прикрашений ряст тонким мереживом листя та бузковими квітами зі

шпорами. Вони можуть бути і рожевого, і білого кольору. Чи доводилося вам бачити ці ніжні квіти?

- Поширте записане на дошці речення прикметниками.

                                         Розпустив квіти ряст.

( Учні зачитують поширенні речення і роблять висновок про те, що прикмет ники уточнюють, прикрашають, збагачують.)

 

9. Динамічна пауза.

 

 

- А зараз відпочинемо і пофантазуємо. Розвяжіть приклад:

Іменник + прикметник = смішно

( Сонце зелене, заєць оранжевий, жираф мініатюрний, чорний цукор)

- Молодці ! І з цим завданням ви впоралися успішно. Розпускає свої кві- ти мати -й -мачуха.

( Учитель прикріплює малюнок із зображенням квітки на дошку.)

- З чим асоціюється у вас слова мати, мачуха?

- А чому  квітка має таку назву? Зверніть увагу  на листочки  цієї квітки.

Верхня частина листочка зелена і гладенька. Якщо прикласти його до ру ки або щоки, то відчувається  прохолода. Нижня частина листочка вкри- та білими ворсинками. Якщо її торкнутися, виникає відчуття тепла. Ось

і кажуть в народі: один  бік, як  мати рідна, зігріває, а другий, ніби мачу- ха, холодом віддає. Звідси й назва пішла.

 

10. Записування під диктування речення.

 Ось на пагорбах, пригрітих сонцем, зявляються жовті квіточки, та такі яскраві, наче ввібрали в себе перші, весняні промені.

- Прочитайте всі разом записане речення. Поясніть правопис слів  весняні, з являються.

- Назвіть звуки у слові  яскраві.

- Доберіть синоніми до цього слова. ( Ясні, виразні, світлі)

- Підкресліть у реченні прикметники. У якому числі вони вжиті?

- То прикметники змінюються за числами чи ні?

- Молодці ! І зацвітають у нас на галявині барвінок та конвалія.

( Учитель прикріплює малюнок із зображенням барвінка та конвалії.)

- Вам знайомі ці квіти?

Завдання: доберіть прикметники до слів  барвінок ( добирають дівчата)            

та конвалія ( добирають хлопці).Виділіть закінчення. Зробіть висновок.

 

11. Творче завдання.

- Ви бачите, як  багато квітів цвіте на нашій галявині.

Завдання: складіть загадку про квітку, яка вам найбільше до вподоби, використовуючи схеми - опори.

- Розпочніть загадку словами:

                                       Що за квітка, відгадай !

Квіточка ( віночок) …, … .

Стебельце …, … .

Листочки …, … .

( Слова можна змінювати)

- Молодці ! То який висновок можна зробити ?( Прикметники збагачують нашу мову, роблять її гарною, виразною, мелодійною.)

- За чим змінюються прикметники ?

 

- Сьогодні ми заквітчали  галявину чудовими  весняними  квітами. Зви -

чайно, з приходом весни розквітнуть ще ніжні    фіалки, стрункі тюльпа- ни, милуватимуть око первоцвіт та гусяча  цибулька.

 

12. Гра ’’Мікрофон’’  .

- Квіти дарують нам насолоду, а ще що ?( Радість, спокій, красу, загадко- вість, гарний настрій, любов, ніжність, цікавість, свіжість, тепло, … .)

- Але квіти теж хочуть сказати нам про свої почуття. ( Учні виступають у ролі квітів.)

                                            Підсніжник

   Я зявляюся найпершим, коли ще лежить сніг. Мене вважають сміли -

вим і мужнім. Але тільки–но я зацвітаю, мене зривають. Мені сумно. Че-

рез те я потрапив до Червоної книги України. Але від цього мене не ста - ло більше. Ось чому я не радію! Надія лише на тебе, друже!

Пролісок

Іще сніг не зійшов із землі,

А з-під нього рослини малі

Визирають і сонце вітають,

Синім цвітом вони зацвітають.

Якщо рідну природу ти знаєш,

То одразу ці квіти впізнаєш.

Я пролісок. Нас теж стає все менше і менше. Мені сумно. Надія лише на тебе, друже!

Сон-трава

Ллється зранку навкруги

Знов мелодія весни –

Тиха, ніжна, колискова…

То співає цвіт ліловий.

Бо у лісі ще жива

Гарна квітка сон-трава.

Через красу та лікувальні властивості сон-траву нещадно винищують. А як  хочеться, щоб  збереглися назавжди  чудові  фіолетово-лілові килими сон-трави в наших лісах! Надія лише на тебе, друже!


Ряст

Вітер зиму розтряс.                         Я дуже ніжний, швидко в’яну, тому не

І в лісочку на горбочку                  рвіть мене! А крім того, мої квіти дуже

Виріс ряст, синій ряст.                   люблять бджоли, та і людям я приношу    

                                                            користь: з моїх бульб виготовляють цін 

                                                            ні ліки! Надія лише на тебе!

 

Конвалія

Мої квіточки ніжні,

Такі білосніжні.

Тоненькі, тендітні,

Ласкаві, привітні.

 

Послухай, як срібно

Дзвенить голосок:

’’Не треба, не треба

Зривати квіток! ’’

Надія лише на тебе, друже!

 

Червона  книга

Невже в майбутньому на світі

Не будуть квітнути дивні квіти?

Конвалії й фіалки ніжні,

І вісник березня – підсніжник?

Невже ми більше не побачим,

Як сон-трава росою плаче?

Троянда степу, квітка мрії,

Жар-цвітом землю не зігріє?

Ми всі господарі природи,

Тож збережемо її вроду!

                                                                           М. Познанська

 

- То що означає червоний колір на грані нашого  ’’ чарівного кубика’’?

( Пересторогу, попередження. Це колір ’’Червоної книги’’.)

- А як, на вашу думку, потрібно оберігати квіти?

- Так, адже ви бачите, яка гарна наша земля, коли все оживає, розквітає

 пробуджується від зимового сну.

 

V. ПІДСУМОК УРОКУ.

- Наш урок підійшов до завершення. Якраз час подивитися, чи виправ- далися ваші очікування.

( Учитель зачитує очікування учнів, а учні констатують, чи всі очікування

виправдалися.)

  • Чого ви навчилися сьогодні на уроці ?
  • Отже, наш урок був яким? Добирайте прикметники, продовжуйте

мою думку.

  • Дійсно, добре того навчати, хто хоче все знати! Поаплодуємо собі за

хорошу роботу.

 

VІ.  Домашнє завдання.

Написати на картках складену за поданим початком і малюнком казку ’’Сині оченята’’. Презентувати власні твори учні будуть у    ’’Кріслі автора’’.

 

1

 

doc
Додано
20 липня 2018
Переглядів
1949
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку