Презентація "Таїр Халілов "До останнього подиху"

Про матеріал
Презентація містить ідейно-художній аналіз повісті Таїра Халілова "До останнього подиху"; порівняльну характеристику головного героя Бекира-хлопця і Бекира-старого; тестові запитання, покликання на кросворд з 6 слів до твору.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Таїр Халілов «До останнього подиху»

Номер слайду 2

Мета уроку. Зробити аналіз повісті «До останнього подиху» кримськотатарського письменника Таїра Халілова; прослідкувати за змінами образу головного героя повісті Бекира.

Номер слайду 3

Напрям у філософії ХХ ст. На думку екзистенціалістів, людина – унікальна духовна істота, здатна до вибору власної доліВ літературі = прагнення збагнути справжні причини трагічної невлаштованості людського життя; дослідження пограничних станів людського існуванняІстина, на думку екзистенціалістів, проявляється в кризових моментах, коли людина знаходиться на межі життя й смертіЕкзистенціалізм

Номер слайду 4

Сюжетна основа повісті «До останнього подиху» - низка спогадів самотнього, прикутого до ліжка старого Бекира, який намагається подолати шлях до дверей і відчинити їх тому, хто дзвонить«На чужій землі» (автор Рустем Емінов)Оповідь набуває особливо пронизливого й щемкого характеру. Відчувається, що це історія самого письменника, історія його народу.

Номер слайду 5

Історія життя Бекира

Номер слайду 6

Теми повістіУ яких епізодах твору розкриваються теми?

Номер слайду 7

«Як погано на старості лишатись на самоті, особливо, коли ти смертельно хворий і немає , кому подати навіть склянку води...»Лейтмотив твору - опис важкого шляху старого до зачинених дверей, очікування батьком повернення сина. Проблематика твору

Номер слайду 8

«Я не Мцирі, любий хлопчику, та моя любов до землі своїх предків незнищенна. Я страшенно люблю її степ і гори, її небо, схід і захід сонця, пил її доріг. І буду любити до останнього подиху. І хотів би, щоб моє змучене тіло було поховане в рідній землі»Проблематика твору

Номер слайду 9

«Тоді я міг втопитись, та все одно вигріб на берег. І зараз я доповзу і відчиню двері, хай там що. Ти тільки не йди, синку. Я обов'язково дійду і відчиню тобі двері. Я ніколи не мав богатирської сили, але завжди відзначався впертістю характеру, а сила волі, мій хлопчику, щось таки важить...". Проблематика твору

Номер слайду 10

Герої твору. Бекир-хлопець. Бекир-старий. Еміне, дружина. Есфет, син. Слідчий Гюрза. Приятель-зрадник

Номер слайду 11

«Чорний світанок» (автор Рустем Емінов)Бекир –хлопчик. Лише на початку шляху самопізнання. Бекир-старий. Сягнув свого призначення, долю. Проблема двоїстості людської натури

Номер слайду 12

Проблема двоїстості людської натури. Бекир-хлопець. Бекир-старий

Номер слайду 13

Бекир

Номер слайду 14

Старий пригадує той жах, як у нього на очах змія пожерла ластів’ят у гнізді. Безпомічні й ще голі пташенята прийняли за матір гадюку, яка підповзала їх проковтнути. Змія переростає у символ розправи режиму над кримськотатарським народом 1944 року: «Вони проковтнули вас!». Символічні образи

Номер слайду 15

Садист-слідчий Гюрза (таку назву має велетенська й дуже отруйна гадюка)з надзвичайно довгою шиєю і маленько головою. Його живі зелені очиці впивалися у свою жертву...». Згадуючи фронт і бойових побратимів, Бекір знову подумки повертається до образу свого ката, схожого на змію: «А Гюрза, мабуть, не воював, ховався в тилу і душив невинних людей. Як би я хотів опинитися з ним у рукопашному бою. З яким би задоволенням я всадив у нього штик і розплющив прикладом його зміїну голову». Символічні образи. Зблизив характеристику садиста-слідчого з огидним образом плазуна-убивці

Номер слайду 16

«Що таке для людини вода, дізнався на фронті, у катівнях КДБ і в пустелі. Крапля води дорожча за золото, коли її нема». Символом чого є вода у творі?Символічні образи

Номер слайду 17

Паспорт твору. Автор – Таїр Халілов. Жанр – повість. Тема – історія життя, боротьби та любові героя твору, віддзеркалення в ній трагічної долі кримськотатарського народу. Тема депортації кримських татар та свавілля влади. Головна думка: несправедливість радянського тоталітаризму щодо 200-тисячного кримськотатарського народу.

Номер слайду 18

Проблемні питання. Прокоментуйте епіграф повісті. З якого твору цей вислів? Що об’єднує книги двох письменників?Як ви розумієте назву повісті? Коли і за яких обставин з’являється ця фраза у творі?Чому українцям необхідно прочитати повість Т. Халілова «До останнього подиху»?Але людина створена не для поразки. Людину можна знищити, а здолати не можна. Ернест Гемінгвей

Номер слайду 19

Сенс назви, епіграфу. Назва повісті вказує на вибір героя до останнього подиху залишатися Людиною, яку можна знищити, але не перемогти. Бекир, чоловік з поламаною тоталітаризмом долею, але з незламною людською гідністю. Бекир, навіть очікуючи розстрілу в камері приречених, зовсім не розкаюється. Він до останнього подиху залишається сильним.

Номер слайду 20

Хвилинка відпочинку

Номер слайду 21

Тема, ідея. Бесіда

Номер слайду 22

Фінал твору. Повість закінчується реченням: «Двері посуниулися – і, втрачаючи свідомість, він побачив, як в очі вдарило яскраве світло…»Чи можна вважати фінал твору відкритим?Хто, на вашу думку, прийшов до Бекіра?Зробіть припущення щодо подальшого розвитку подій.

Номер слайду 23

Тестові запитання1. Твір «До останнього подиху» порушує тему: А) осмислення трагедії кримськотатарського народу 1944 року. Б) мрії про повернення на батьківщину депортованого народу. В) 1 дня з життя старого чоловіка2. Чого найбільше хотів старий на початку твору: А) їсти. Б) пити. В) побачити сина

Номер слайду 24

Тестові запитання3. Чому Бекір у дитинстві мало не потонув у морі: А) не вмів плавати. Б) був шторм на моріВ) був зухвалим4. Кохану дівчину Бекіра звали: А) Еміне. Б) Есфет. В) Гаяне

Номер слайду 25

Тестові запитання5. Есфет - це ... А) ім'я сина героя Б) ім'я самого героя. В) назва міста6. Бекир повернувся з війни додому, що сталося з його рідними? А) були всі дома Б) загинув батько В) вислані до Середньої Азії

Номер слайду 26

Тестові запитання7. Цей герой мав довгу шию, маленьку голівку, зелені очиці і звали його ... А) Гюрза Б) Бекір В) Есфет8. Працюючи у групі геологорозвідувальної експедиції Бекір потрапляє у долину Тянь-Шанських гір і там він зустрічає ... А) Еміне Б) Альбаким-агу В) Мерієм

Номер слайду 27

Тестові запитання9. Що за словами героя дорожче за золото?А) свіже повітря Б) крапля води В) життя10. В основу створення повісті покладено .... А) реальні події Б) вигадані подіїВ) почута розповідь

Номер слайду 28

Тестові запитання11. Жанр твору "До останнього подиху"... А) повість Б) оповідання В) новела12. Хто є автором епіграфу до твору? А) Таїр Халілов Б) Габрієль Гарсія Маркес. В) Ернест Гемінгвей

Номер слайду 29

Самостійна роботаhttps://wordwall.net/uk/resource/71692572

Номер слайду 30

Підсумок уроку. Зробити аналіз повісті «До останнього подиху» кримськотатарського письменника Таїра Халілова; прослідкувати за змінами образу головного героя повісті Бекира.

Номер слайду 31

Домашнє завдання. Підготуватися до контрольної роботи.

Номер слайду 32

Джерелаhttps://uahistory.co/pidruchniki/kovbasenko-world-literature-11-class-2019-standard-level/26.phphttps://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%94%D0%BE_%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8 C%D0%BE%D0%B3%D0%BE_%D0%BF%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D1%85%D1%83_(%D0%BF%D0%BE%D0%B2%D1%96%D1%81%D1%82%D1%8 C)https://dovidka.biz.ua/do-ostannoho-podykhu-analiz-tvoru/#google_vignette

pptx
Додано
24 квітня
Переглядів
3147
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку