Соціалізація підлітків являє собою складний процес адаптації до визначених соціальних умов, який неминуче супроводжується виникненням різних за своєю природою конфліктів. Психологів не може не хвилювати ступінь конфліктності молоді, оскільки неврегульовані протиріччя найчастіше призводять до таких негативних соціальних наслідків, як стрес, суїцид, підвищення рівня злочинності неповнолітніх.
У масі шкіл прийняті такі правила шкільного життя і способи реагування вчителів на конфлікти, які не допомагають освоєнню навичок цівізілізованного спілкування, розуміння, побудови відносин, культурних форм завоювання авторитету, так необхідних підлітку для майбутнього життя. Позначається постійна завантаженість вчителів, недоступність для багатьох з них психологічної допомоги та адміністративна «зарегульованість» шкільного життя. Ті способи вирішення конфліктів, які найчастіше практикуються вчителями, у міру дорослішання підлітків ускладнюють освоєння ними цивілізованих форм вирішення конфліктів і нормативних регуляторів побудови взаємин.
У цих способах або не відбувається повного вирішення конфлікту, яке задовольняє всіх учасників, або рішення конфлікту знаходять не його учасники, а хтось за них. У результаті учні не освоюють конструктивні способи вирішення конфліктних ситуацій, і тому в школі і в подальшому житті вони часто необгрунтовано застосовують силу або стають жертвами агресивно налаштованих людей.
Відновлювальна медіація - це процес, в якому медіатор створює умови для відновлення здатності людей розуміти один одного і домовлятися про прийнятні для них та суспільства варіантах вирішення конфліктних ситуаціях. У медіації сторони конфлікту є активними учасниками у вирішенні питання по суті спору, а нейтральний посередник (медіатор) є помічником і організатором діалогу між сторонами, спрямованого на взаєморозуміння та досягнення взаємоприйнятих результатів. Медіатор організує примірливу зустріч тільки за добровільної згоди обох сторін і в їхніх інтересах, тому він попередньо зустрічається з кожним з учасників окремо. Медіатор в рівній мірі підтримує обидві сторони в прагненні вирішити конфлікт, тому йому легше налагодити з ними контакт. Медіатор допомагає всім учасникам знизити емоційне напруження, почути і зрозуміти один одного (у чому на їх погляд проблема, який і кому заподіяно шкоду), а також їм самим знайти вихід з конфліктної ситуації і обговорити, як уникнути повторення подібного в майбутньому.
ТРЕНІНГОВА ПРОГРАМА
ДЛЯ УЧНІВ 8-10-ИХ КЛАСІВ
«БАЗОВІ НАВИЧКИ ШКІЛЬНОЇ СЛУЖБИ ПРИМИРЕННЯ»
Вступ
Соціалізація підлітків являє собою складний процес адаптації до визначених соціальних умов, який неминуче супроводжується виникненням різних за своєю природою конфліктів. Психологів не може не хвилювати ступінь конфліктності молоді, оскільки неврегульовані протиріччя найчастіше призводять до таких негативних соціальних наслідків, як стрес, суїцид, підвищення рівня злочинності неповнолітніх.
У масі шкіл прийняті такі правила шкільного життя і способи реагування вчителів на конфлікти, які не допомагають освоєнню навичок цівізілізованного спілкування, розуміння, побудови відносин, культурних форм завоювання авторитету, так необхідних підлітку для майбутнього життя. Позначається постійна завантаженість вчителів, недоступність для багатьох з них психологічної допомоги та адміністративна «зарегульованість» шкільного життя. Ті способи вирішення конфліктів, які найчастіше практикуються вчителями, у міру дорослішання підлітків ускладнюють освоєння ними цивілізованих форм вирішення конфліктів і нормативних регуляторів побудови взаємин.
У цих способах або не відбувається повного вирішення конфлікту, яке задовольняє всіх учасників, або рішення конфлікту знаходять не його учасники, а хтось за них. У результаті учні не освоюють конструктивні способи вирішення конфліктних ситуацій, і тому в школі і в подальшому житті вони часто необгрунтовано застосовують силу або стають жертвами агресивно налаштованих людей.
Відновлювальна медіація - це процес, в якому медіатор створює умови для відновлення здатності людей розуміти один одного і домовлятися про прийнятні для них та суспільства варіантах вирішення конфліктних ситуаціях. У медіації сторони конфлікту є активними учасниками у вирішенні питання по суті спору, а нейтральний посередник (медіатор) є помічником і організатором діалогу між сторонами, спрямованого на взаєморозуміння та досягнення взаємоприйнятих результатів. Медіатор організує примірливу зустріч тільки за добровільної згоди обох сторін і в їхніх інтересах, тому він попередньо зустрічається з кожним з учасників окремо. Медіатор в рівній мірі підтримує обидві сторони в прагненні вирішити конфлікт, тому йому легше налагодити з ними контакт. Медіатор допомагає всім учасникам знизити емоційне напруження, почути і зрозуміти один одного (у чому на їх погляд проблема, який і кому заподіяно шкоду), а також їм самим знайти вихід з конфліктної ситуації і обговорити, як уникнути повторення подібного в майбутньому.
Розвиток шкільної служби примирення обумоловлена наступники причинами:
Таким чином, розвиток шкільної служби примирення є важливою соціальною іновацією, вона затребувана життям і стає однією з пріоритетних завдань в галузі сучасного виховання та освіти.
Шкільна служба примирення – це служба, яка створена в закладі освіти з працівників освітньої організації, учнів та їх батьків, які пройшли необхідну підготовку і навчання основам методу шкільної медіації і медіаційного підходу.
Мета шкільної служби примирення - реалізація в освітніх установах відновного підходу до реагування на конфлікти і правопорушення.
Завдання служби примирення, спрямовані на роботу з конфліктами і напруженістю в шкільному співтоваристві:
Мета тренінгової програми: надання учням необхідних знань і навичок медіатора шкільної служби примирення та підготовка до самостійного проведення медіацій.
Завдання тренінгової програми:
Форма роботи: групова.
Цільова група: Підлітки 8-10-их класів.
Тренінг розрахований на 7 занять по 1-1,5 годині.
Структура заняття:
Групові заняття. Рекомендована частота занять - один раз на тиждень. Кожне заняття складається з трьох частин:
Вправи для завершення занять:
Вправа «Спасибі за приємне заняття»
Мета: створення сприятливої атмосфери в групі.
Інструкція: Будь ласка, встаньте в загальне коло. Я хочу запропонувати вам взяти участь в невеликій церемонії, яка допоможе нам висловити дружні почуття і вдячність одне одному. Гра проходить наступним чином: один з вас стає в центр, інший підходить до нього, потискує руку і вимовляє: «Спасибі за приємне заняття!». Обидва залишаються в центрі, як і раніше тримаючись за руки. Потім підходить третій учасник, бере за вільну руку або першого, або другого, знизує її і каже: «Дякую за приємне заняття!» Таким чином, група в центрі кола постійно збільшується. Всі тримають один одного за руки. Коли до вашої групи приєднається останній учасник, замкніть коло і завершите церемонію безмовним міцним триразовим потиском рук.
Вправа «Похвали мене»
Мета: забезпечення психологічного розвантаження учасників.
Інструкція: учасники по черзі звертаються один до одного за похвалою. Наприклад: «Оля, похвали мене за те, що я сьогодні…». Той до кого звернулися хвалить, а потім сам звертається за похвалою.
Вправа «Я хочу побажати»
Мета: створення сприятливої атмосфери в групі.
Інструкція: Кожен учасник групи висловлює побажання іншому.
Рефлексія.
Рефлексія — це форма теоретичної діяльності індивіда, що відображає погляд або виражає звернення назад через осмислення своїх власних дій, а також їх законів. Внутрішня рефлексія особистості відображає діяльність самопізнання, розкриваючи специфіку духовного світу індивіда. Зміст рефлексії визначається предметно-чуттєвою діяльністю. Поняття рефлексії включає усвідомлення предметного світу культури і в цьому сенсі рефлексія – це метод філософії, а діалектика виступає рефлексією розуму.
Рефлексія в психології — це звернення суб’єкта на самого себе, на свою свідомість, на продукти власної активності або будь-якого переосмислення. Традиційне поняття включає зміст, а також функції власного свідомості, які входять до складу особистісних структур (інтереси, цінності, мотиви), підключають мислення, поведінкові шаблони, механізми прийняття рішень, сприйняття, емоційного реагування.
ЗМІСТ
Вступ
Заняття 1. Тема: Знайомство. ……………………………………………………………. 6 стор.
Заняття 2. Тема: Навички спілкування. …………………………………………………. 9стор.
Заняття 3. Тема: Роль установок та стереотипів у спілкуванні. ……………………… 13 стор.
Заняття 4. Тема: Конфлікт. ……………………………………………………………. ...16 стор.
Заняття 5. Тема: Особливості конфліктів. ………………………………………...……. 19 стор.
Заняття 6. Тема: Особистість посередника (медіатора)……. …………………………. 23 стор.
Заняття 7. Тема: Медіація. …………………………………………………………….…. 25стор.
Заняття 8. Тема: Процес посередництва в роботі ШСП. ………………………….…... 28стор.
Список викоритсаних джерел…………………………………………………………... 30 стор.
Список додаткової літератури………………………………………………………….. 31стор.
Додаток 1 …...……………………………………………………………….………….….. 32 стор.
Додаток 2 ……………………………………...…………………………….………….….. 35 стор.
Додаток 3…………………………………………………………………….………….….. 36 стор.
Додаток 4…………………………………………………………………….………….….. 37 стор.
Додаток 5…………………………………………………………………….………….….. 38 стор.
Додаток 6…………………………………………………………………….………….….. 39 стор.
Додаток 7…………………………………………………………………….………….….. 40 стор.
Додаток 8…………………………………………………………………….………….….. 41 стор.
Додаток 9…………………………………………………………………….………….….. 42 стор.
Заняття 1. Знайомство.
Мета: Знайомство учасників один з одним. Визначення мети та завдань тренінгу. Вирішення організаційних питань. Розуміння природи конфлікту.
Інформаційне повідомлення.
Чи доводилося вам коли-небудь грюкати дверима, через злість, або бути ображеним чиїмось грубим зауваженням? Якщо ви відповіли на будь-яке з цих питань стверджено, ви знайомі з тим, що таке «Конфлікт». Виникнення конфліктів є неминучим явищем. Адже життя – це постійний процес виникнення проблем та їх наступного вирішення. Ми зібралися тут не випадково. Причина нашої зустрічі, це ознайомлення з діяльністю такої програми як «Медіація». Мета проекту — створення шкільної служби примирення для ефективного вирішення конфліктних ситуацій, що виникають у школі. Основними завданнями занять – це ознайомлення з теоретичними частиною та практичні заняття, які допоможуть у майбутній діяльності служби примирення та у житті взагалі.
Головні завдання, які стоять перед нами:
Вправа 1. «Візитівка»
Мета: Надання учасникам можливості познайомитися один з одним, створення дружньої атмосфери, покращення навичок уважного слухання, зняття напруги, самопрезентація.
Матеріали: листочки білого паперу будь-якого розміру та форми, кольорові олівці.
Інструкція: необхідно оформити візитку, написати на ній ім’я та оформити її так, ніби вона стала віддзеркаленням вашого внутрішнього світу. Презентвування своїх візиток.
Вправа2. «Робота в групі»
Мета: Налагодження роботи з ефективним використанням часу і спільне вироблення правил поведінки учасників в групі. Акцентування уваги учасників на дотриманні правил в групі.
Встановлення правил роботи групи (регламентування роботи на основі добровільно прийнятих правил).
Правила записуються на листі ватмана, який постійно вісить на стіні під час наступних занять групи.
Вправа 3. «Діалог руками»
Мета: Розвиток уміння відчувати іншу людину (розподілити пари один з одним)
Інструкція: Тренер пропонує учасникам руками:
Питання для обговорення:
Вправа 4. «Наш портрет у променях сонця»
Інструкція: Учні малюють на великому листі ватману сонячні кола, у центрі кожного кола - своє ім'я або свій портрет. Потім уздовж променів необхідно написати усі свої достоїнства, усі свої гарні якості.
Вправа 5. «Дай оцінку»
Інструкція: Кожен учень дає свою оцінку кожному з присутніх по формулі: «Що вийшло» + «Над чим необхідно попрацювати» = активність.
Вправа 6. «Спасибі за приємне заняття», «Похвали мене» або «Я хочу побажати»
Рефлексія.
Заняття 2. Навички спілкування.
Мета: Розвиток навичок спілкування як одного з елементів у профілактиці конфліктів. Формування розуміння способу формулювання власних інтересів у такий спосіб, щоб бути почутим іншою особою.
Інформаційне повідомлення.
Спілкування – специфічна форма взаємодії людини з іншими людьми як членами суспільства: у спілкуванні реалізуються соціальні стосунки людей.
У спілкуванні виділяють три взаємозв'язані сторони:
Вправа 1. «Знайди пару»
Мета: Активізувати учасників до роботи у групі, тренувати увагу до дій іншого, вміння знаходити засоби невербального спілкування, зрозумілі іншим.
Інструкція: Ведучий роздає картки з назвами тварин і просить прочитати ці назви подумки. Завдання кожного: знайти свою пару, але при цьому не можна говорити (можна використовувати лише характерні рухи цих тварин). Коли пара об’єдналася, потрібно лишатися поруч і не перемовлятися, поки всі інші не знайдуть свою пару.
Питання для обговорення:
Вправа 2. «Варіанти спілкування»
Мета: Дати нагоду усвідомити труднощі у процесі спілкування.
Інструкція: Всі учасники поділяються на пари. Завдання для пари:
«Синхронна розмова». Обидва учасники в парі говорять одночасно протягом 10 секунд. Можна запропонувати тему розмови. Наприклад, «Книга, яку я прочитав недавно». За сигналом розмова припиняється.
«Ігнорування». Протягом 30 секунд один учасник з пари висловлюється, а інший в цей час повністю його ігнорує. Потім вони міняються ролями.
«Спина до спини». Під час вправи учасники сидять один до одного спиною. Протягом 30 секунд один учасник висловлюється, а інший в цей час слухає його. Потім вони міняються ролями.
Питання для обговорення:
Вправа 3. «Активне слухання»
Мета: Формування знань щодо комунікативних навичок, необхідних медіатору; надання інформації про важливість застосування навичок активного слухання.
Інструкція: Учасники поділяються на пари. Учасники між собою розподіляються на перший та другий. Перший розповідає про все, що він хотів повідомити на цей момент про себе (2 хв.). Другий слухає і, по закінченні призначеного часу, переказує все, що почув, говорячи: «Я почув, що ти…». Далі партнери міняються ролями.
Питання для обговорення:
Висновви: Фізична здатність людини слухати ще не означає здатності почути і зрозуміти. Слухаючи, ми часто нечуємо іншої людини, обдумуємо можливу відповідь, згадуємо схожі ситуації зі свогожиття. В результаті, наша оцінка випереджає розуміння. Чути - значить вловлювати ключові слова і думки, запам'ятовувати (фіксувати), аналізувати. Активне слухання означає прийняття людини (при цьому погоджуватися з ним зовсім не обов'язково) і готовність розуміти його точку зору (навіть якщо вона відрізняється від позиції медіатора). Провідним вимовляються слова і фрази, що підтримують розповідь людини про особисту історію, що допомагають йому продовжувати розмову.
Інформаційне повідомлення.
Активне слухання включає в себе:
На останніх трьох критеріях активного слухання ми зупинимося та розглянемо уважніше в наступній вправі.
Вправа 4. «Удосконалення навичок активного слухання»
Мета: Оволодіння навичками перефразування і уточнення, удосконалення вміння уважно слухати і правильно розуміти співрозмовника. Обговорення важливості відкритих питань в медіації і їх відмінність від закритих. Тренування навички формулювання відкритих питань.
Інструкція: Учасники об’єднуються у групи, кожна група узгоджує тему для бесіди та відпрацьовує техніки спілкування через питання, перефразування, резюмування.
Спілкування через питання. |
Це на перший погляд може здатися незвичним, але часто за час розмови медіатор майже не вимовляє стверджувальних речень, а спілкується через точно сформульовані питання різних типів:
|
Переформулювання. |
При даному типі питання відбувається повторення висловлених партнером думок і почуттів. Переформулювання переслідує такі цілі:
|
Резюмування
|
Резюмування являє собою коротке формулювання важливої думки партнера. - Як я зрозумів, основною складністю для Вас є ... Найбільше вас хвилює ... - Найважливішим для вас є ... Застосовуючи резюмування, ви ділите розповідь людини на блоки, структуруєте їх, як би підводячи підсумки. У ході розмови з учасником зустрічі ви можете зіткнутися з тим, що його мова буде сбивчивой, емоційної, він часто буде перескакувати з одного моменту на інший і т.д. У цьому випадку вам доведеться разом з ним з'ясовувати, що ж для нього стало найголовнішим, що його найбільше зачепило. При цьому ваш співрозмовник і сам може цього не розуміти, тому що на початку розмови найчастіше він хоче просто виговоритися. |
Питання для обговорення:
Висновки: Активне слухання дозволяє вирішити найважливішу проблему - проблему довіри, яка виникає тоді, коли співрозмовник відчуває щирий інтерес до нього, як до людини.
Вправа 5. «Ти-твердження» і «Я-твердження»
Мета: Формування розуміння способу формулювання власних інтересів у такий спосіб, щоб бути почутим іншою особою. Відпрацювання навички формулювання «Я- твердження».
Інструкція: Вправа, запропонована Н. Ю. Хрящовою та її колегами, направлена на усвідомлення учасниками групи труднощів, що виникають у спілкуванні, і виявлення потенційного позитивного сенсу. Розігрується сценка на проблемну тему (наприклад: друг запізнився на зустріч і після пред'явлених претензій не вибачився, а став нападати сам). Для зниження напруження конфліктної ситуації дуже ефективно використання в спілкуванні «я-твердження» - це спосіб повідомлення співрозмовникові про свої потреби, почуття без осуду чи образи.
«Ти-твердження» |
«Я-твердження» |
Через те що ти дуже багато говориш, мені доводиться занадто напружувати свою увагу |
Спілкуючись з тобою, я розвиваю довільну увагу |
Ти весь час сидиш з непроникним виглядом, так що важко зрозуміти, яка ти насправді |
Спілкуючись з тобою, я дякую долі! Бо в процесі спілкування з тобою я розвиваю свою психологічну проникливість |
Принципи, на яких будуються «я-твердження»:
Питання для обговорення:
Вправа 6. «Спасибі за приємне заняття», «Похвали мене» або «Я хочу побажати»
Рефлексія
Заняття 3. Роль установок та стереотипів у спілкуванні.
Мета: Розвивати готовність і потребу учасників до самопізнання і самореалізації своєї особистості; визначити сутність понять «стереотипи», «установки», «ярлики»; формувати вміння застосовувати знання з різних навчальних курсів і власного життєвого досвіду для розв'язання навчальних практичних завдань; сприяти формуванню в учнів активної життєвої позиції.
Вправа 1. «Дзеркало»
Мета: Надати можливість відчути дзеркальне відображення своїх дій, вчинків.
Інструкція: Учасники групи діляться на пари, стають обличчям один проти одного. Перший учасник робить рухи руками, головою, всім тілом. Завдання другого полягає в тому, щоб повторити ці рухи, бути «дзеркальним відображенням» першого. За командою ведучого учасники міняються ролями. Кожна пара самостійно обирає складність рухів та темп виконання.
Питання для обговорення:
Висновки: Як висновок, скористаємося народною мудрістю: стався до людей так, як би ти хотів, щоб ставились до тебе. Простий, але ефективний спосіб «притягувати» гарний настрій - завжди думати про те, що ви хочете, тобто про приємне і позитивне. Адже буде матеріалізована саме те, про що думалося частіше і довше.
Вправа 2. «Експеримент»
Мета: Ознайомити учасників з впливом установок на взаэмовідносини з людьми.
Інструкція: Запропонувати учасникам розглянути портрети незнайомих людей, і сказати, що один з них - рецидивіст, який нещодавно вийшов з в'язниці, другий - священик.
Питання для обговорення:
Висновки: Ми створюємо в своїй уяві різні типи людей (чіпляємо на них ярлики). Але насправді люди дуже різні і наші негативні установки можуть заважати встановленню добрих взаємовідносин. Якщо людина погано зробила, це не означає, що вона ніколи не зміниться. Тому потрібно вчитися давати шанс бути кращим.
Вправа 3. «Переказ тексту»
Мета: Навчити передавати точну інформацію, при виникненні спотворення інформації, як наслідок створення конфліктних ситуацій, ефективність активного слухання.
Матеріали: Текст (не більше 50 рядків обсяг)
Інструкція: Активними гравцями в цій грі є шість учасників. Решта - спостерігачі, експерти. Чотири учасники на деякий час виходять із приміщення. У цей час перший учасник, який залишився, повинен прочитати другому гравцеві запропонований провідним невелику розповідь чи сюжет. Завдання другого гравця - уважно слухати, щоб потім передати отриману інформацію третьому учаснику, який повинен буде увійти в кімнату по сигналу. Третій гравець, прослухавши розповідь другого гравця, повинен переказати його четвертому і т. д.
Після виконання цього завдання учасниками перечитуємо розповідь вже для всіх учасників гри. Кожен гравець може порівняти свій варіант переказу з оригіналом. Як правило, в процесі переказу відбувається спотворення первісної інформації.
Питання для обговорення:
Висновки: З всього вищезазначеного можна казати про те, що саме таким чином можуть народжуватися плітки, які часто є джерелом конфліктів.
Вправа 4. «Ярлики»
Мета: Надати можливість учасникам відчути переживання, які виникають під час спілкування, коли їх змушують діяти відповідно до стереотипів.
Матеріали: Набори розрізаних картинок за кількістю груп та набори «корон» з написами: «Посміхайся мені; «Будь похмурим»; «Ігноруй мене»; «Корчи мені гримаси»; «Говори зі мною, ніби мені 5 років»; «Підбадьорюй мене»; «Жалій мене»; «Кажи, що я нічого не вмію».
Інструкція: Ведучий поєднує учасників у підгрупи по 5-7 осіб. Кожному він надіває «корону» з написом таким чином, щоб той не бачив, що на ній написано. Після цього кожній групі дається завдання протягом 10 хв. Скласти картинку з розрізаних шматочків ( подібно до «пазлу»), але під час роботи звертатися до учасників підгрупи так, як написано на кожній «короні».
Питання для обговорення:
Висновки: В реальному житті бувають ярлики, яких нелегко позбутися. Мабуть, кожен на практиці зустрічався з підтвердженням висловлювання «думки матеріалізуються». А якщо перебувати в пригніченому настрої, то і думки будуть відповідними. І чим довше затягується депресія, тим більше шансів, що все негативне буде матеріалізуватися. У свою чергу, позитивний настрій налаштовує події на зовсім інший, мажорний лад. Саме тому імпульс гарного настрою «розгортає» події, і вони матеріалізуються в легкій формі.
Вправа 5. «Факти та стереотипи»
Мета: Допомогти учасникам групи зрозуміти хибність стереотипного ставлення до інформації та показати необхідність її перевірки.
Матеріали: Надруковані для всіх учасників таблички, авторучки.
Інструкція: Роздати учасникам листки з переліком тверджень. Попросити зробити помітки навпроти кожного з тверджень літерою: Ф – факт, С – стереотип. Попросити учасників порівняти результати роботи в парах.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12. Багато людей вважають, що жовтий колір зубів є ознакою нездоров’я (С) |
|
13. Один рік людини – це сім років для собак (С) |
|
Питання для обговорення:
Висновки: Стереотип відіграє важливу роль у формуванні оцінки людиною навколишнього світу, хоча використання його може спричинити двоякому наслідку, тому що приводить, з одного боку, до звуження пізнавального процесу, що може мати у визначених ситуаціях позитивне значення, а з іншого, - до вироблення різного роду упереджень. Упередження особливо негативні і навіть небезпечні в оцінці міжнаціональних, політичних, міжгрупових і економічних відносин, тому що породжують соціальну напруженість, глибокі соціальні конфлікти. Історична практика показує, що соціальні стереотипи, які приводять до формування негативних упереджень, обумовлені недоліком життєвого досвіду, відсутністю інформації чи наявністю помилкової, випадкової.
Вправа 6. «Спасибі за приємне заняття», «Похвали мене» або «Я хочу побажати»
Рефлексія
Заняття 4. Конфлікт
Мета: Розуміння поняття та природи «конфлікту». Спілкування в конфліктній ситуації. Плюси і мінуси конфлікту. Емоційна складова конфлікту. Ланцюги позитивних і негативних емоцій.
Вправа 1. «Намалюй конфлікт»
Мета: Надати інформацію щодо з’ясування поняття «конфлікт».
Інструкція: Учасникам пропонують намалювати картину або будь-який малюнок, який асоціюється з поняттям «конфлікт». Після завершення роботи кожен презентує її, обґрунтовуючи, що саме значить цей малюнок і чим він асоціюється з конфліктом. Після дискусії можна підбити підсумки про суть конфлікту, його позитивні та негативні сторони. Конфлікт постійно існує в житті, але наша реакція на нього зумовлена нашим попереднім досвідом. Хоча не сам конфлікт є проблемою, а те, як ми на нього реагуємо. Якщо ми вважаємо, що конфлікт є загрозою, то ми реагуємо відповідно. Якщо ж знаємо, що конфлікт може призвести до вирішення протиріч, то відносимося більш конструктивно і спокійно. Крім того, наша реакція на конфлікт залежить від того, наскільки ми вміємо його вирішувати і цьому треба вчитися.
Вправа 2. «Що таке конфлікт»
Мета: З’ясувати поняття «конфлікт», показати важливість розуміння суті конфлікту.
Інструкція: Учасникам пропонується написати на невеликих аркушах визначення конфлікту («Конфлікт - це ...»). Після цього в імпровізований «кошик конфліктів» (коробка, мішок, шапка, сумка) складаються листки з відповідями і перемішуються. Ведучий підходить по черзі до кожного учасника, пропонуючи взяти один з листків і прочитати написане. Таким чином, можна вийти на визначення конфлікту.
Питання для обговорення:
Інформаційне повідомлення.
Конфлікт - це протиріччя, зіткнення протилежних поглядів, інтересів, точок зору, форм поведінки. Розбіжностей між людьми, чревате для них серйозними наслідками, труднощами у встановленні нормальних взаємин. Конфлікт — є якість взаємодії між людьми (або елементами внутрішньої структури особистості), що виражається в протиборстві сторін заради досягнення своїх інтересів і цілей (Л. Козер, американський теоретик). Конфлікт (з лат. conflictus – зіткнення) – особливий вид взаємодії, в основі якого лежать протилежні і несумісні цілі, інтереси, типи поведінки людей та соціальних груп, які супроводжуються негативними психологічними проявами. Основними ознаками конфлікту:
Вправа 3. «Конструктивний і деструктивний конфлікт»
Мета: Розширення знань учнів про конфлікти та його вплив на життя і діяльність людини.
Інструкція: Друзі, зараз ми поділимо нашу групу на дві команди, і для кожної команди буде певне завдання. Одна команда пише, що таке конструктивний конфлікт, інша - деструктивний.
Питання для обговорення :
Інформаційне повідомлення.
За У. Лінкольну, позитивний вплив конфлікту виявляється в наступному:
Негативний вплив конфлікту часто проявляється в наступному:
Вправа 4. «Причини конфліктів у школі»
Мета: Ознайомлення з тим, які конфлікти виникають у різних групах людей: учні, педагоги, батьки.
Інструкція: Учасники об’єднуються у групи. Для кожної групи роздаються картки. Групу «квадрати» складають учні, групу «кола» складають вчителі, групу «трикутники» - батьки. Групи працюють впродовж 5-7 хв. Обговорють та записують причини конфліктів у школі з погляду того, до якої групи належать.
Презентація – 3 хв. Аналіз спільних пунктів.
Питання для обговорення:
Вправа 5. «Притча про двох вовків»
Мета: Ознайомлення з короткою повчальною розповіддю у формі іносказання, що містить у собі моральне повчання (премудрість).
Інструкція: Психолог розповідає учасникам тренінгу притчу:
Колись давно старий відкрив своєму онукові одну життєву істину: «В кожній людині йде боротьба, дуже схожа на боротьбу двох вовків. Один вовк представляє зло: заздрість, ревнощі, жаль, егоїзм, амбіції, брехня. Інший вовк представляє добро: мир, любов, надію, істину, доброту і вірність». Онук, зворушений до глибини душі словами діда, задумався, а потім запитав: «А який вовк в кінці перемагає?». Старий усміхнувся і відповів: «Завжди перемагає той вовк, якого ти годуєш».
Питання для обговорення:
Вправа 6. «Спасибі за приємне заняття», «Похвали мене» або «Я хочу побажати»
Рефлексія.
Заняття 5. Особливості конфліктів.
Мета: Ознайомити з особливостями конфлікту та його причинами. Визначення стилю поведінки кожного учасника в конфліктних ситуаціях. Визначення підходів до розв’язання конфліктів, розуміння переваг та недоліків кожного із підходів.
Вправа 1. «Причини конфліктів та риси конфліктної особистості»
Мета: Проаналізувати конфліктну та агресивну поведінку.
Матеріали: Маркери, папір А-4.
Інструкція: Психолог пропонує дітям об'єднатися у дві групи за допомогою різнокольорових карток, на яких написані цифри «1» або «2». Перша група отримує завдання: «Назвати причини конфліктів у групі, серед однолітків». Друга група: «Назвати ознаки «конфліктної особистості». У кожній групі обирається «секретар», який записує пропозиції, та «спікер», який буде проголошувати список групи. Заслуховують варіанти дітей, які обговорюються і доповнюються.
Питання для обговорення:
Інформаційне повідомлення.
Причини конфліктів:
1. Невміння стримувати емоції, нервозність, невміння володіти собою.
2. Агресивність або тривожність.
3. Пихатість, зарозумілість.
4. Боротьба за лідерство, намагання ствердитися за рахунок інших.
5. Бажання показати себе «крутим», принизити людину, яка, на його думку, нижча за нього.
6. Небажання вислухати іншого.
7. Погана вихованість.
8. Поділ у групі на «кращий — гірший», «багатий — бідний».
9. Егоїзм, зневажливе ставлення до інших.
10. Низькі інтелектуальні здібності.
11. Різні погляди.
12. Оцінювання людей.
13. Небажання визнавати свої помилки та чиюсь правоту.
Риси конфліктної особистості:
1. Бажання бути завжди головним — найрозумнішим, найкращим (псевдо-лідер).
2. Надмірна принциповість, непохитна впевненість у своїй правоті.
3. Надмірна прямолінійність у висловлюваннях і судженнях, безапеляційне висловлювання всього, що спало на думку.
4. Часта дратівливість, поганий настрій («не зачіпай — уб'є!»).
5. Несправедлива оцінка почуттів і думок інших.
6. Байдужість до почуттів інших.
7. Жорстокість до інших, черствість.
8. Небажання визнавати чужу правоту.
9. Завищена або занижена самооцінка.
Вправа 2. «Хочу визначити» (Тест К. Томаса «Стилі вирішення конфліктів»)
Мета: Визначити стиль поведінки кожного учасника в конфліктних ситуаціях.
Інструкція: Друзі, зараз я пропоную дізнатися ваші особливості поведінки в конфліктних ситуаціях. У кожному з тридцяти питань виберіть один варіант (А або Б), який більше підходить до того, як ви зазвичай чините або дієте (обведіть в кружечок, відзначте галочкою), (Додаток 1). Завдання: прочитайте поспіль всі висловлювання, які ви відзначили, спробуйте визначити, використовуючи матеріал заняття про стилі вирішення конфліктів, який стиль вирішення конфліктів характерний для вас. Звірте свої висновки з ключем тесту. По кожному із стилів (колонці) підраховується кількість збігів варіантів відповіді із прикладеним ключем, при збігу нараховується 1 бал (Додаток 2).
Інтерпретація: Кількість балів, набраних індивідом за кожною шкалою, дає уявлення про вираженість у нього тенденції до прояву відповідних форм поведінки в конфліктних ситуаціях: стилях суперництво, співробітництво, компроміс, уникнення, пристосування. Суми балів, що відповідають кожному з п'яти стилів, слід проранжувати. Домінуючий стиль - той, за яким набрано найбільшу кількість балів, на другому місці стиль, використовуваний часто, і т.д. до останнього - найменш характерного.
Висновки: Як бачите, кожному з нас притаманний той чи інший стиль більшою мірою чи меншою. Немає поганого чи хорошого стилю, це наші особливості.
Вправа 3. «Який же стиль?»
Мета: Визначити підходи до розв’язання конфліктів, дати розуміння переваг та недоліків кожного із підходів.
Інструкція: Учні, пропоную вам зараз подивитися на цю таблицю і придумати конфліктну ситуацію, потім, визначити стиль поведінки учасників конфліктної ситуації.
Наполегливість (примус), коли учасник конфлікту намагається змусити прийняти свою точку зору у що б то не стало, його не цікавлять думки та інтереси інших. Зазвичай така стратегія призводить до погіршення відносин між конфліктуючими сторонами. Дана стратегія може бути ефективною, якщо вона використовується в ситуації, що загрожує існуванню організації або перешкоджає досягненню нею своїх цілей. |
Ухилення, коли людина прагне піти від конфлікту. Така поведінка може бути доречним, якщо предмет розбіжностей не представляє великої цінності або якщо немає умов для продуктивного розв'язання конфлікту, а також тоді, коли конфлікт не є реалістичним. Пристосування (поступливість), коли людина відмовляється від власних інтересів, готова принести їх у жертву іншому, піти йому назустріч. Така стратегія може бути доцільною, коли предмет розбіжностей має для людини меншу цінність, ніж взаємини з протилежною стороною. Однак, якщо дана стратегія стане для керівника домінуючою, то він швидше за все не зможе ефективно керувати підлеглими. |
Компроміс. Коли одна сторона приймає точку зору іншої, але лише до певної міри. При цьому пошук прийнятного рішення здійснюється за рахунок взаємних поступок. Здатність до компромісу в управлінських ситуаціях високо цінується, оскільки зменшує недоброзичливість і дозволяє відносно швидко вирішити конфлікт. Однак компромісне рішення може згодом призвести до незадоволеності і стати причиною нових конфліктів. |
Співпраця, коли учасники визнають право один одного на власну думку і готові її зрозуміти, що дає їм можливість проаналізувати причини розбіжностей і знайти прийнятний для всіх вихід. Ця стратегія заснована на переконаності учасників в тому, що розбіжність у поглядах - це неминучий результат того, що у розумних людей є свої уявлення про те, що правильно, а що ні. При цьому установку на співпрацю зазвичай формулюють так: «Не ти проти мене, а ми разом проти проблеми». |
Питання для обговорення:
При обговоренні бажано фіксувати увагу на ключовому моменті - інтересах сторін. Їх допомагають виявити питання: Чому протилежна сторона так поводиться? Чого вона побоюється? Заключним в обговоренні теми має стати питання про те, який стиль є найбільш конструктивним для взаємовідносин людей. Мова йде про стратегії співробітництва на основі узгодження інтересів.
Висновки: Уникнення відрізняється мінімальною, практично нульовим ступенем наполегливості в задоволенні власних інтересів. Конкуренція характеризується максимальною наполегливістю у задоволенні власних інтересів. Співпраця з'єднує максимальну наполегливість у задоволенні як власних інтересів у конфлікті, так і інтересів іншої сторони.
Вправа 4. «Карта конфлікту»
Мета: Визначити конфліктну ситуацію. Аналізувати проблеми учасників конфлікту, реальних потреб та опасінь.
Інструкція: Коли людина відправляється у подорож він бере з собою карту, для того щоб досягти мети та краще орієнтуватися в незнайомих умовах. Так і в конфлікті: карта допоможе полегшити та розв'язати дану ситуацію. Методика побудови карти конфлікту, вперше булла запропонована дослідниками X. Корнеліусом и Ш. Фейром, яка допомагає нам побачити та проаналізувати важливі дрібниці та скриті деталі, на які ми інколи не звертаємо увагу. Таку карту можна зробити для будь-якої проблемної ситуації. Почнемо з трьох основних етапів:
Етап 1. В чому проблема? Описати проблему одним реченням, сфокусуватися на головному. Треба старатися не виражати проблему в полярних термінах, це дасть лише можливість розгледіти варіанти вирішення проблеми дуже широко.
Етап 2. Хто є діючими учасниками конфлікта?
Етап 3. Які їх справжні потреби? Важливо вияснити істину мотивацію, яка стоїть за позиціями учасників конфлікта. Потреба. В широкому смислі це все те, що важливо для людини. Побоювання. Це теж потрібно враховувати. Наші страхи мають як раціональний так і ірраціональний характер. Але вони мають значення якщо людина відрізняє свої побоювання, тоді вже можна працювати з ними. Що саме бояться люди: приниження; провал; втрата контролю; самотність; критику; обдурення; побоювання втрати родини, коштів і т.д.
Перерахуйте всі потреби та побоювання всіх сторін. На цьому етапі потрібно працювати тільки з цими категоріями, а не давати вже готові відповіді.
Карта дозволяє побачити реальні перспевтиви розвитку ситуації. Виявлення проблеми допомогає задуматися, яким саме чином вирішити її. Встановіть, які потреби скриваються за вимогою людини. При роботі з картою шукайте спільні інтереси, потреби.
«Карта конфлікту»
|
|
|
Учасник конфлікту
Потреби
Побоювання
|
Проблема
|
Учасник конфлікту Потреби Побоювання |
|
|
|
Вправа 5. «Скринька непорозумінь»
Мета: Формувати навички успішного розв’язання конфліктів.
Інструкція: Формуються малі групи. (Руханка «Молекули»). Один учасник із кожної команди витягає зі «скриньки непорозумінь» опис певних ситуацій. Кожна ситуація – це ситуація зародження своєрідного конфлікту. Знайдіть правильний вихід із ситуації, не спровокувавши конфлікт.
1-ша ситуація. Один учень каже іншому: «Я ніколи не сидітиму з тобою за однією партою: розляжешся, як слон, а мені незручно писати!»
Інший відповідає… (допишіть).
Прокоментуйте ситуацію.
2-га ситуація. Іде урок, учні виконують завдання. Раптом один учень починає стукати ручкою по парті. Учитель робить зауваження: «Сергію, не стукай, будь ласка, по парті, виконуй завдання».
Сергій відповідає: «Чому знову я? Знову крайній! Ви що, бачили?!»
3-тя ситуація. Мама прийшла з роботи і каже доньці: «Скільки можна говорити?! Прибирай за собою, порозкидала все, неначе смерч пронісся у квартирі! Не дівчина, а нещастя якесь! Кажеш, я їй як об стіну горох!»
4-та ситуація. Учитель перевіряє домашні завдання. Дійшла черга і до Олега. Андрій Іванович, перевіряючи роботу учня, сказав: «Та що ж це таке? Цей нездара знову не зробив, як потрібно, написав у зошиті так, що нічого не розбереш!».
Висновки: Серед звичок, які породжують конфлікти між людьми, особливо поширеними є надмірна емоційність, агресивність, вимогливість, неувага до потреб та інтересів інших, невміння вислухати інших. Деструктивний спосіб мислення – розв’язання своїх проблем і конфліктів через насильство та агресію. Деструктивно мислити – означає працювати у напрямку самознищення, а не самовдосконалення. Якщо ви прагнете для себе миру і любові, то ваш шлях – це свідомий контроль негативних думок і вчинків.
Вправа 6. «Спасибі за приємне заняття», «Похвали мене» або «Я хочу побажати»
Рефлексія
Заняття 6. Особистість посередника (медіатора).
Мета: Ознайомити з особистістю посередника (медіатора), його основних рис. Розуміти особливості міжособистісних відносин.
Вправа 1. «Комплімент собі»
Мета: Розвивати креативність, сприяння самоусвідомленню та підвищенню самооцінки.
Матеріали: Маркери, папір А-4.
Інструкція: Запишіть свої імена у стовпчик і напроти кожної літери – слово, яке починається з неї і характеризує вас з кращого боку. Після виконаної роботи по черзі зачитайте написане.
Вправа 2. «Мої особливості та переваги».
Мета: Допомогти формувати позитивну самооцінку, увагу до власної особистості та до особистості іншої людини.
Інструкція: Учасникам пропонується намалювати на чистому аркуші малюнок на задану тему, або написи на бланках (наприклад, на аркуші намальовані порожні кульки, зірочки і т.д.), які треба заповнити інформацією про себе. За бажанням можна показати малюнок групі і розповісти про нього.
Вправа 3. «Який я в міжособистісних відносинах?» (Варіант простий)
Мета: Оцінити себе та інших, дана вправа має діагностичне значення.
Інструкція: Дуже важливо знати свої особливості у відносинах з людьми. Роздаються листочки і зачитується їх зміст. На листочку написані якості, важливі в міжособистісних відносинах. Учасники тренінгу оцінюють та призначають якості, які в них вже є, згодом учасники оцінюють один одного.
Питання для обговорення:
Вправа 4. «Приємний співрозмовник»
Мета: Усвідомити своїх риси характеру та особливості іншої людини, скласти портрет приємного співрозмовника.
Інструкція: Психолог задає питання для мозкового штурму «Що для вас означає вираз «приємний співрозмовник?» Які риси характеру, навички визначає це поняття? Всі визначення учасників записуються на ватмані. Після цього психолог пропонує учасникам самостійно записати ці якості в таблицю, також оцінити себе за 10-бальною шкалою за цими якостями.
№ з/п |
Приємний співрозмовник це … |
Я |
1 |
2 |
3 |
N |
1 |
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
N |
|
|
|
|
|
|
Учасників треба об'єднати в декілька підгруп. Завдання підгрупах: передавати свої таблиці для заповнення (оцінювання) іншими, поки лист не повернеться господареві. Можна так само обговорити в підгрупі вже отримані результати: з чим згодні, а з чим ні.
Питання для обговорення:
Інформаційне повідомлення.
Медіатор - спеціально підготовлений посередник у вирішенні конфліктів, який однаково підтримує обидві сторони та допомагає їм знайти взаємоприйнятне рішення.
Вправа 5. «Особистість посередника (медіатора)»
Мета: Визначити риси, які сприяють формуванню довіри до медіатора.
Інструкція: Учасники мозковим штурмом повинні проаналізувати особистість посередника (медіатора) і які якості йому необхідні. Ведучий записує висловлювання учнів на ватмані. Наприклад:
Вправа 6. «Спасибі за приємне заняття», «Похвали мене» або «Я хочу побажати»
Рефлексія
Заняття 7. Медіація.
Мета: Створити атмосферу співпраці. Детальний огляд усіх стадій медіації та дій медіатора на кожній з них. Складання власного вступного слова. Відпрацювати навички надання зворотного зв’язку. Ознайомити та відпрацювати з технікою «Коло».
Вправа 1. «Перебудова».
Мета: Надати можливість учасникам розім'яти м'язи та підготуватися до подальшої роботи.
Інструкція: Психолог пропонує учасникам безперервно рухатися в хаотичний спосіб; 16 попереджає, що кожні 10-15 секунд за сигналом потрібно негайно утворити пару з тим, хто опиниться найближче, зупинитися й виконати одну з наступних інструкцій: а) взятися за руки; б) стати ногою впритул до ноги партнера; в) стати носом впритул до носа партнера; г) стати спиною впритул до спини партнера. Коли учасники добре засвоїли вправу, можна ускладнити її дуже веселим компонентом: після того, як пари утворили певну позицію, запропонувати рухатися в парах, не змінюючи позиції протягом 5-10 секунд.
Вправа 2.
Мета: Ознайомити з принципами і структурою медіації. Дати можливість розуміння учасниками етапів медіації. Сформувати розуміння процесу медіації.
Інструкція: Група ділиться на дві команди, її учасникам роздаються листочки з назвами етапів медіації. Завдання кожної групи – поєднати правильно листочки між собою, відображаючи послідовність етапів медіації та пояснити, чому група визначила саме таку послідовність та задачі кожної фази.
Питання для обговорення:
Інформаційне повідомлення.
Етапи медіації та основні фази роботи посередника (медіатора)
Етап 1. Підготовчий |
|
Етап 2. Зустріч зі стороною |
|
1 фаза |
Створення основи для діалога зі стороною |
2 фаза |
Розуміння ситуації |
3 фаза |
Пошук варіантів виходів |
4 фаза |
Підготовка до зустрічі |
Етап 3. Зустріч сторін |
|
1 фаза |
Створення умов для діалогу між сторонами |
2 фаза |
Організація діалогу між сторонами |
3 фаза |
Підтримка відновлювальних дій на зустрічі |
4 фаза |
Обговорення майбутнього |
5 фаза |
Заключення згоди |
6 фаза |
Рефлексія зустрічі |
Аналітична бесіда |
Вправа 3. «Відновлювальна зустріч»
Мета: Відпрацювання навичок ведення відновлювальної зустрічі.
Інструкція: Учасники об'єднуються в трійки (розрахувавшись 1,2,3). Дві людини учасники конфлікту, третя людина – посередник (медіатор). Завдання для учасників - розіграти примірливу зустріч (попередню та відновлювальну), для цього психолог роздає матеріалами (додаток 2,3) для ознайомлення. Кожна трійка представляє свою роботу.
Питання для обговорення:
Вправа 4. «Коло цінностей/презентаційне Коло. Історія та правила»
Мета: Надати учасникам інформацію щодо історії застосування кіл у світових та вітчизняних традиціях прийняття рішень; познайомити учасників з правилами Кола.
Матеріали: Мовник / Братина, фліп-чарт з записаними правилами Кола
Інструкція: Фасилітатор знайомить учасників з традиціями застосування кіл в різних культурах для прийняття рішень та обговорення важливих питань (Додаток 4). Доречно звернути увагу на символи та ритуали, що використовуються під час проведення Кіл. Після завершення вступної частини, тренер (Хранитель Кола) пропонує учасникам ознайомитися з основними правилами Кола (мультимедійна дошка).
Принципи Кола:
Класифікація Кіл:
Вправа 5. «Коло вирішення конфлікту»
Мета: Набути нові знання та особистий досвід участі в «Колі». З’ясувати цінності та переваги Кола.
Матеріали: Мовник / Братина, фліп-чарт з записаними правилами Кола
Інструкція: Ведучий Кола починає відкриття «Кола».
Варіанти для відпрацювання навичок ведення техніки «Кола». Існує інший варіант проведення кола – коло вирішення проблеми, конфлікту (Додаток 5).
«Коло цінностей». «У кожного з нас в житті є люди, цінності або якості, які ми намагаємось відтворити у собі, якимось чином перейняти, чи хоча б вони нам імпонують. Зараз я хочу попросити вас згадати та розповісти про таких людей, а також про ті цінності, якими вони володіють».
Дуже важливо, щоб ведучий навів яскравий приклад такої людини, а в кінці своєї розповіді обов’язково наголосив на якостях (цінностях) цієї людини. Після всіх відповідей можна поставити Братину на середину та написати на фліп-чарті слово «Цінності» і запропонувати присутнім ще раз назвати цінності, про які вони говорили. Усі вони записуються, а потім підбивається підсумок. Коло має ряд цінностей, які приймаються його учасниками під час проведення процедури. Прийняття цінностей у Колі — це важливий етап, коли кожен з членів групи має усвідомити те, що він поділяє прийнятні цінності як на словах, так і в діях. Слід пам’ятати, що не існує більш або менш важливих цінностей. Перелік цінностей може відрізнятися, залежно від складу групи учасників та питань, що обговорюються у Колі, однак серед найбільш уживаних цінностей називають повагу, чесність, співчуття, доброту, любов та інші.
Висновки: Існує продовження цього списку, кожен із вас буде володіти всіма цими прекрасними людськими якостями. Роблячи якийсь вчинок, подивіться на цей список: чи є в ньому та цінність, якою ви керуєтесь? Якщо ні, то просто задумайтесь: чи потрібно це робити.
Питання для обговорення:
Вправа 6. «Спасибі за приємне заняття», «Похвали мене» або «Я хочу побажати»
Рефлексія
Заняття 8. Процес посередництва в роботі ШСП.
Мета: Сформувати команду шкільної служби примирення; відображення учасниками бачення своєї ШСП.
Вправа 1 «Наші спільні інтереси»
Мета: Визначити коло інтересів учнів, розвивати навички групової взаємодії, активізувати творче мислення.
Інструкція: Учасникам пропонується спочатку на аркуші паперу написати улюблені заняття, захоплення, улюблені предмети в школі. Потім учасники об’єднуються в декілька груп і виявляють спільні інтереси та захоплення в межах своєї групки та записують аркуші паперу. Після цього кожна група по черзі презентує свої захоплення, відмічає у себе на аркуші ті інтереси, що повторюються з інтересами інших груп. Ведучий на дошці чи на ватмані записує спільні для групи інтереси.
Питання для обговорення:
Вправа 2. «Колаж нашої шкільної служби примирення».
Мета: Згуртувати майбутній колектив медіаторів для ефективної діяльності ШСП. Презентація колажу.
Матеріали: Молодіжні журнали, клей, фломастери, маркери, олівці, ножиці, скотч.
Інструкція: Учасники об’єднуються в групи та отримують завдання за допомогою колажу зобразити, як вони бачать ШСП (назва, цінності, бачення себе та інших тощо).
Питання для обговорення:
Вправа 3. «Наш девіз»
Інструкція: Ведучий пропонує учасникам «мозковим штурмом» придумати девіз нової команди, команди шкільної служби примирення.
Вправа 4. «Долонька».
Мета: Отримати учасниками позитивного зворотного зв'язку та можливість вираження позитивних емоцій.
Інструкція: Кожен обводить на аркуші паперу контур долоні. У центрі пише своє ім'я, в кожному пальці те, що подобається в собі самому. Потім лист передають сусідові справа, він протягом 30 секунд пише на аркуші (зовні долоні), щось, що подобається в людині - хазяїні долоні. Так листочки обходять весь круг. Господарю лист повертається в перевернутому вигляді.
Вправа 5. «Завершальні речення».
Мета: Забезпечити зворотний зв'язок щодо основних моментів вивченого матеріалу.
Матеріали: Плакат з незавершеними реченнями, листи папіру А-5, приладдя для письма.
Інструкція: Психолог демонструє учасникам записані на плакаті 4-5 незавершених речень, наприклад: «Я дізнався що...», «Мене здивувало, що...», «Мені сподобалося, що...», «Можливо, було б краще, якби...», «Тепер я знаю що робити» тощо; пропонує кожному учаснику записати свої відповіді та здати психологу. Якщо дозволяє регламент тренінгу, корисно, щоб кожний учасник по черзі повідомив свої записи групі. Так можна обговорити та узагальнити найбільш актуальні відповіді, дізнатися про думки більшості учасників, виявити нез'ясовані питання.
Вправа 6. «Спасибі за приємне заняття», «Похвали мене» або «Я хочу побажати»
«Заключне слово»
Психолог: Тепер, ви стали учасниками програми «Медіація однолітків», це дуже відповідальна робота. Доброзичливість людей один до одного, активність може запобігти виникненню конфліктів та й у розв'язанні вже інсуючого конфлікту.
Ми закінчуємо наші зустрічі на оптимістичній ноті, з вірою в те, що кожен з нас може внести в відносини людей частинку добра та мир стане трішки кращим. Станемо у коло, візьмемося за руки й уявимо, як ми передаємо один одному найкращі побажання, щось таке потрібне та приємне саме зараз, добру енергію – нехай вона дістанеться ще й іншим людям. Дякую всім за участь. До побачення.
Список використаних джерел.
Список дополнительной литературы.
Додаток 1
(Тест К. Томаса «Стилі вирішення конфліктів»)
Виберіть будь-ласка те твердження, яке здається Вам найбільш підходящим для вашої поведінки.
1. А. Інколи я дозволяю іншим брати на себе відповідальність за вирішення спірного питання
Б. Чим обговорювати те, в чому ми розходимося, я намагаюсь звернути увагу на те, з чим ми обидва згодні.
2. А. Я намагаюся знайти компромісне рішення
Б. Я намагаюся владнати справу з урахуванням інтересів іншого
3. А. Зазвичай я наполегливо намагаюся добитися свого
Б. Я стараюся заспокоїти іншого і, головним чином, зберегти наші відносини
4. А. Я намагаюся знайти компромісне рішення
Б. Інколи я поступаюся своїми власними інтересами заради інтересів іншого
5. А. Під час в ладнання спірної ситуації, я постійно намагаюся знайти підтримку у іншого
Б. Я намагаюся зробити у се, щоб уникнути непотрібної напруги
6. А. Я намагаюся уникнути виникнення неприємностей для себе
Б. Я намагаюся добитися успіху
7. А. Я намагаюся відкласти вирішення спірного питання, щоб з часом вирішити його повністю
Б. Я вважаю можливим в чомусь поступитися, щоб в іншому добитися свого
8. А. Зазвичай я наполегливо намагаюся досягти свого
Б. Я першим стараюся визначити те, в чому полягають усі інтереси і питання
9. А. Я думаю, що не завжди потрібно хвилюватися через якісь непорозуміння
Б. Я докладаю зусиль, щоб добитися свого
10. А. Я твердо прагну досягти свого
Б. Я намагаюся знайти компромісне рішення
11. А. Насамперед я намагаюся чітко визначити, в чому полягають усі інтереси
Б. Я намагаюся заспокоїти іншого і, головним чином, зберегти наші відносини
12. А. Часто я уникаю позиції, яка може викликати суперечки
Б. Я даю можливість іншому в чомусь залишитись при своїй думці, якщо він також йде мені на зустріч
13. А. Я пропоную середню позицію
Б. Я наполягаю, щоб було зроблено по-моєму
14. А. Я повідомляю іншому свою точку зору і запитую про його погляди
Б. Я намагаюся показати іншому логіку і перевагу моїх поглядів
15. А. Я намагаюся заспокоїти іншого і, головним чином зберегти наші відносини
Б. Я намагаюся зробити все необхідне, щоб уникнути напруги
16. А. Я прагну не зачіпати почуття іншого
Б. Я стараюсь переконати іншого в перевагах моєї позиції
17. А. Я твердо прагну досягти свого
Б. Я прагну зробити усе, щоб уникнути непотрібної напруги
18. А. Якщо це зробить іншого щасливим, я дам йому можливість настояти на своєму
Б. Я даю іншому можливість в чомусь залишитись при своїй думці, якщо він також іде мені на зустріч
19. А. Насамперед я намагаюсь чітко визначити, в чому полягають усі затронуті питання і інтереси
Б. Я прагну відкласти вирішення спірного питання, щоб з часом вирішити його остаточно
20. А. Я намагаюся одразу вирішити наші непорозуміння
Б. Я намагаюся знайти краще співвідношення переваг і втрат для нас обох
21. А. Під час проведення переговорів, я намагаюся бути уважним до бажань іншого
Б. Я зажди схиляюсь до прямого обговорення проблеми
22. А. Я намагаюся знайти позицію, яка знаходиться посередині між моєю позицією і точкою зору іншої людини
Б. Я відстою свої бажання
23. А. Як правило, я піклуюся про те, щоб задовольнити бажання кожного з нас
Б. Інколи я надаю можливість іншим взяти на себе відповідальність за вирішення спірного питання
24. А. Якщо позиція іншого здається йому дуже важливою, я намагаюся піти на зустріч його бажанням
Б. Я прагну переконати іншого прийти до компромісу
25. А. Я намагаюся показати іншому логіку і переваги моїх поглядів
Б. Під час переговорів я намагаюся бути уважним до бажань іншого
26. А. Я пропоную середню позицію
Б. Я майже завжди піклуюся про те, щоб задовольнити бажання кожного з нас
27. А. Часто я уникаю займати позицію, яка може викликати суперечки
Б. Якщо це зробить іншого щасливим, я дам йому можливість настояти на своєму
28. А. Зазвичай я наполегливо прагну досягти свого
Б. Під час в ладнання ситуації, я зазвичай намагаюся знайти підтримку у іншого
29. А. Я пропоную середню позицію
Б. Думаю, що не завжди варто хвилюватися через якісь непорозуміння
30. А. Я прагну не зачіпати почуття іншого
Б. Я завжди займаю таку позицію в спірному питанні, щоб ми разом з іншою зацікавленою особою могли досягти успіху
Бланк відповідей до методики К. Томаса
Прізвище та ім’я ___________________________, Років _________
Клас_____, дата _________________
№ |
Суперництво |
Співробітництво |
Компроміс |
Уникнення |
Пристосування |
1 |
|
|
|
А |
Б |
2 |
|
Б |
А |
|
|
3 |
А |
|
|
|
Б |
4 |
|
|
А |
|
Б |
5 |
|
А |
|
Б |
|
6 |
Б |
|
|
А |
|
7 |
|
|
Б |
А |
|
8 |
А |
Б |
|
|
|
9 |
Б |
|
|
А |
|
10 |
А |
|
Б |
|
|
11 |
|
А |
|
|
Б |
12 |
|
|
Б |
А |
|
13 |
Б |
|
А |
|
|
14 |
Б |
А |
|
|
|
15 |
|
|
|
Б |
А |
16 |
Б |
|
|
|
А |
17 |
А |
|
|
Б |
|
18 |
|
|
Б |
|
А |
19 |
|
А |
|
Б |
|
20 |
|
А |
Б |
|
|
21 |
|
Б |
|
|
А |
22 |
Б |
|
А |
|
|
23 |
|
А |
|
Б |
|
24 |
|
|
Б |
|
А |
25 |
А |
|
|
|
Б |
26 |
|
Б |
А |
|
|
27 |
|
|
|
А |
Б |
28 |
А |
Б |
|
|
|
29 |
|
|
А |
Б |
|
30 |
|
Б |
|
|
А |
Всего баллом |
12 |
12 |
12 |
12 |
12 |
Максимальна кількість балів, які були набрані людиною, дає уявлення про те, яку саме форму обирає ця людина в конфліктних ситуаціях.
Суперництво (конкуренція) – характеризується відкритою боротьбою за свої інтереси. Передбачає переможця і переможеного. В цьому випадку люди задовольняють свої інтереси на шкоду інтересам інших змушуючи приймати самих своє рішення.
Співробітництво – найпродуктивніша стратегія. Спрямована на пошук рішення, яке б задовольняло інтереси обох сторін. Дотримуючись цієї позиції, індивід бере активну участь у розв’язанні конфлікту і захищає свої інтереси, але прагне при цьому співпрацювати з протилежною стороною.
Компроміс – проблема врегульовується шляхом взаємних поступок: обидві сторони поступаються чимось, що забезпечує спільне розв’язання проблеми.
Уникання – супроводжується униканням, втечею, намаганням людини вийти з конфліктної ситуації, не розв’язуючи її, не поступаючись своїм, але не і не наполягаючи на ньому.
Пристосування – стратегія згладжування суперечностей. Супроводжується поступками інтересів однієї зі сторін: людина не намагається відстоювати свої інтереси і погоджується робити те, що хоче інший.
Додаток 2
Попередня зустріч.
Як ведучий може представитися на попередній зустрічі.
Завершення попередньої зустрічі.
Ви дали згоду на те, що будете приймати участь у нашій програмі. На ній ми не будемо досліджувати питання провини, рослідувати чи щось рекомедувати.
Ми обговоримо:
(Головними обличчами на попередній зустрічі лише учасники конфлікта)
Моя задача як ведучого – наладити конструктивний діалог між учасниками (зберегти нейтралітет), основна мета якого досятги згоди. Для того, щоб ви почували себе добре та зустріч пройшла ефективно, я хочу предложити ввести деякі правила:
Додаток 3
Відновлювальна зустріч
Рекомендована відновлювальна зустріч.
Додаток 4
Коло цінностей. Історія.
Традиції Кіл прийняття рішень були популярними у багатьох давніх культурах і використовувалися, як універсальний метод для обговорення важливих питань та проблем, які поставали перед громадою. Кола не є новітньою процедурою вирішення проблем та прийняття рішень, це традиційна модель, яка витримала випробування часом та показала себе найкращим чином.
Традиційно батьківщиною Кола прийнято вважати Північну Америку, а саме США та Канаду, адже широковідомим є той факт, що корінні народи цієї території, американські індіанці, вирішували свої суперечки та проблеми, сідаючи в коло для відкритого та рівного спілкування. Для передачі слова від одного учасника до іншого використовувалася люлька миру.
В Україні теж існував досвід проведення Кіл, адже наші пращури вважали коло природним та надавали йому сакрального змісту. Зокрема, можна згадати трипільську культуру, яка дуже поважно ставилася до кола, звичаї скіфів, які передавали по колу Братину (зазвичай це була чаша) від старшого до молодшого, висловлюючи по черзі побажання та подяки одне одному. Пізніше Кола стали поширеними на Січі, коли важливі зібрання козаків, а саме військові ради проходили саме у вигляді Кола. Ці події засвідчені документальними джерелами, зокрема існують такі згадки: «Старшина, вийшовши на середину, ставала на площі в один ряд, один біля одного, за старшинством своїх чинів (…) Товариство ставало за курінними отаманами навколо церкви, починаючи правий фланг від кошового й закінчуючи лівий фланг біля військового осавула, утворюючи загалом величезне козацьке коло» [Д.Яворницький, Історія запорозьких козаків]. Особливістю проведення Кола серед козаків було те, що обговорення в ньому тривало доти, доки громада не знаходила консенсусу, прийнятного для усіх її членів. Ця козацька традиція перегукується із сучасним розумінням процедури Кола, обов’язковим елементом якого є досягнення взаємної згоди щодо рішення, яке приймається внаслідок відкритого та рівноправного обговорення заданої ситуації.
Крім того, важливим елементом Кола є Мовник – це символічний предмет, що передається з рук в руки від одного учасника до іншого та дає право говорити. Перш ніж почати працювати в колі, громада повинна обрати для себе Мовник – це має бути важливий, символічний предмет, який поважатимуть усі учасники Кола. Зазвичай, медіатори ШСП на першому зібранні вирішують, що буде таким предметом для них. Ми пропонуємо у якості Мовника використовувати Братину – невелику керамічну, дерев’яну або металеву чашу – оскільки використання Братини має українське коріння та духовно єднає нас із предками. Братина, що використовується у Колі, має символічний зміст і виконує роль своєрідного оберегу атмосфери, яка створюється між учасниками. Братина надає більше можливостей висловитися, оскільки кожному учаснику доводиться чекати моменту, коли він отримає право голосу – це дозволяє краще сфокусуватися на темі обговорення та детальніше обдумати свою відповідь. Використання Братини попереджує виникнення суперечок «один на один», оскільки кожен повинен дочекатися своєї черги для того, щоб відповісти. Братина встановлює рівність між учасниками Кола, оскільки кожен має рівні можливості як для того, щоб висловитися і бути почутим, так і для того, щоб вислухати інших. Під час обговорення проблеми в Колі учасники однаково несуть відповідальність за прийняття рішень та пошук шляхів примирення між усіма присутніми. Братина створює особливі умови для досягнення консенсусу, оскільки кожен має можливість висловитися і бути почутим, всі питання, які цікавлять учасників, можуть бути озвучені перед тим, як буде прийняте рішення стосовно ситуації, що склалася.
У Колі присутній ведучий (хранитель Кола) - особа, яка інформує учасників про правила, формулює питання для обговорення, слідкує за тим, щоб громада дотримувалася процедури та несе відповідальність за атмосферу взаємоповаги, підтримки та толерантного ставлення.
Додаток 5
Коло вирішення проблеми, конфлікту.
Історія для Кола вирішення конфлікту.
Діана приїхала до бабусі з Луганської області під час літніх канікул. В зв’язку з тим, що вдома війна продовжувалася, батьки вирішили, що вона має ще на деякий час залишитися біля бабусі і піти до місцевої школи, щоб не втратити в знаннях.
Дівчина прийшла в 11 клас і відразу відчула на собі недовірливі погляди однокласників. Вона розмовляла російською з певним акцентом регіону і цим викликала насмішки від інших учнів класу. Але найбільше вона потерпала від однокласника Антона, батько якого служив в АТО. Він постійно попрікав її тим, що батько зараз на війні через те, «що її батьки зчинили цю війну». Дівчина спочатку говорила, що її батьки не причетні до подій, які відбуваються в Луганській області, але нічого не могла довести. Одноклассник налаштував про ти неї всіх інших учнів і дівчину почали ігнорувати й ті, хто спочатку сприйняв радісно і, навіть, подружився з нею.
Діана перестала ходити до школи, вона боялася погроз однокласника, розмов про те, що їй не місце в їхньому класі, не могла терпіти прізвиськ, які звучали на її адресу.
Історія Діани
Я проживала з батьками на окупованій території. Мої батьки не підтримували цю війну від самого початку. Так, мої батьки не воюють, але вони не можуть, так як мій батько паралізований після інсульту, а мамі доводиться за ним доглядати. Вони не змогли переїхати разом зі мною до бабусі, так як батька важко було перевезти. Мама вирішила залишитися з ним. Я дуже сумую за своєю родиною, друзями, школою, однокласниками, но нічого не можу вдіяти і не можу поки що повернутися.
Історія Антона
Мій батько служить від самого початку війни. Він був поранений, лікувався у госпіталі. Я його вже рік не бачив і дуже сумую за ним. Мене дратує все, що пов’язано з тими регіонами, де люди розпочали війну. Не потрібно мене вважати маленьким хлопчиком, я прекрасно розумію, що там відбувається. Вся моя родина переживає за тата. Чому батьки Діани не відстоюють Україну, чому вони не воюють там самі за свою свободу, чому мій батько на війні, а її батьки ні?
Питання для обговорення:
Додаток 6
Кодекс поведінки медіаторів
Додаток 7
Завдання, які повинен знати та виконувати медіатор:
1. Одержавши інформацію про конфлікт, визначити, чи підходить вона для медіації;
2. Заповнити реєстраційну картку;
3. З'ясувати, чи впливає результат медіації на будь-які адміністративні рішення;
4. Розповісти про місію служби примирення;
5. Вислухати історію людини (його погляд на ситуацію), зрозуміти стан людини, прийняти його переживання, зняти сильні негативні емоції, допомогти людині самій зрозуміти подію і що в ситуації є для нього важливим, зрозуміти власне стан, ставлення до події;
6. З'ясувати і обговорити пропозиції людини за рішенням ситуації, розглянути різні наслідки його варіантів вирішення;
7. Самому медіатору прийняти рішення про доречність медіації;
8. Уявити медіацію і запропонувати брати участь в ній;
9. Якщо сторона дає згоду, підготувати її до участі в медіації (Інформувати про питання, які будуть обговорюватися і про правила на медіації);
10. Прояснити роль самого медіатора в процесі медіації;
11. Врахувати побажання кожної сторони в організації медіації (склад учасників, які беруть участь, місце і час проведення), пам'ятаючи при цьому, що попередні зустрічі мають бути проведені обов'язково з усіма учасниками;
12. Створити умови для ведення медіації (зручне приміщення, розташування учасників, можливість для конфіденційних переговорів);
13. Уявити учасників, обговорити правила зустрічі;
14. Допомогти висловити (а при необхідності переформулювати) сильні переживання сторін, у м'якій формі донести їх до іншої сторони;
15. Допомогти сторонам зробити їх відносини менш формальними і більше людськими, більш особистісними;
16. Організувати діалог сторін (коли сторони звертаються безпосередньо один до одного), спрямований на відновлення картини і наслідків ситуації, пережитих станів, допомогти сторонам в усвідомленні несправедливості подій;
17. Організувати діалог про спосіб вирішення ситуації, який буде влаштовувати обидві сторони;
18. При необхідності обговорити питання про відшкодування шкоди, організувати пошук відповіді на питання: «Як зробити, щоб подібного не повторилося?»;
19. Скласти договір (письмовий або усний), що враховує узгодження рішення сторін і механізм його виконання. З'ясувати, хто інформуватиме ведучого про хід виконання договору;
20. Перевірити виконання договору;
21. Організувати при необхідності додаткову зустріч;
22. Написати звіт.
Додаток 8
Згода на участь у процедурі медіації
Медіація є добровільним і конфіденційним процесом, в якому нейтральна третя особа — (медіатор) допомагає сторонам знайти взаємоприйнятний варіант розв’язання ситуації, що склалася. Під час проведення процедури медіації всі сторони повинні пам’ятати про певні правила та обов’язки, яких необхідно дотримуватися — основні принципи медіації:
Медіатори зобов’язуються зберігати нейтральність та неупередженість по відношенню до обох сторін. Медіатори однаково допомагають учасникам знайти найкращий варіант розв’язання конфліктної ситуації.
Правила поведінки під час медіації:
1. Не перебивати один одного.
2. Не ображати один одного.
3. Не завдавати фізичного болю один одному.
4. Уважно вислуховувати один одного.
5. Дотримуватись принципів медіації.
Сторони:
1.___________________________________________________________________________ 2. ___________________________________________________________________________
та ___________________________________________________________________________, підписанням цього документу засвідчуємо ознайомленість з правилами та принципами медіації, а також гарантуємо їх дотримання.
Ми спільно беремо на себе відповідальність за прийняття рішення та його виконання.
Ми взяли участь у медіації, темою якої була:_________________________________
Ми добровільно дійшли до наступної згоди: _________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
Ми вважаємо, що наш конфлікт був вирішений (потрібне слово підкреслити)
Повністю Частково
Ми віримо, що ця згода є чесною. Якщо з якої-небудь причини у нас виникнуть проблеми і ми не зможемо їх вирішити самостійно, ми згодні повторно звернутися до медіації для отримання допомоги.
Підписи:
Сторона (ПІБ людини):_________________________________ Підпис _________________
Сторона (ПІБ людини):_________________________________ Підпис _________________
Медіатор(и) (ПІБ людини):______________________________Підпис__________________
Дата:
Додаток 9
Бланк самооцінки медіатора
(ім’я, прізвище)________________________________________________________________
Справа № _____________
Навпроти кожного пункту бланку поставте галочку в тому місці, яке найточніше відповідає рівню Вашої самооцінки – вдалося повністю/ вдалося частково/ не вдалося/ над цим необхідно працювати.
Будьте якомога об’єктивнішими!
Питання |
Вдалося повністю |
Вдалося частково |
Не вдалося |
Над цим необхідно працювати |
Привітав /-ла/ сторони
|
|
|
|
|
Пояснив /-ла/ правила поведінки під час медіації
|
|
|
|
|
Встановив /-ла/ комфортну атмосферу
|
|
|
|
|
Ставив /-ла/ питання
|
|
|
|
|
Активно слухав /-ла/ сторони
|
|
|
|
|
Вислуховував /-ла/ сторони по черзі
|
|
|
|
|
Робив /-ла/ записи
|
|
|
|
|
Контролював /-ла/ перебіг сесії
|
|
|
|
|
Вдалося з’ясувати істинні причини конфлікту
|
|
|
|
|
Залишався /-лася/ нейтральним кожної сторони
|
|
|
|
|
Працював /-ла/ в парі з іншим медіатором
|
|
|
|
|
Допоміг /-ла/ сторонам з’ясувати, як можна вирішити конфлікт |
|
|
|
|
Уникав /-ла/ нав’язування пропозицій щодо вирішення конфлікту |
|
|
|
|
Отримав /-ла/ підписи сторін у контракті
|
|
|
|
|
Знав /-ла/, що сказати у кінці сесії
|
|
|
|
|
Найбільшим власним успіхом під час медіації я вважаю____________________________________
Виникли труднощі/ не вдалося _________________________________________________________
Необхідно працювати над ________________________________________________________
1