Презентація та зміст уроку української мови , 2 кл . "Прикметник, Звязок прикметника з іменником. Змінювання прикметника за числами. Прикметники, що відповідають реальним ознакам п

Про матеріал

Презентація та розробка уроку української мови у 2 класі на тему "Прикметник. Зв'язок прикметника з іменником. Змінювання прикметника за числами. Прикметники, що відповідають реальним ознакам предметів."

Перегляд файлу

Урок № 62  Зв'язок прикметників з іменниками. Практичне змінювання прикметників за зразком один — багато.  Прикметники, що відповідають реальним ознакам предметів

 

Мета: закріплювати знання про слова — назви ознак; формувати вміння змінювати прикметники разом з іменниками за зразком один — багато; впізнавати прикметники в тексті; добирати найбільш влучні прикметники під час опису предметів, складати повні відповіді на запитання, розвивати зв'язне мовлення; виховувати почуття доброти, співпереживання, любові до природи, любові до рідної мови..

 

Хід уроку

 

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 

ВЧИТЕЛЬ

УЧНІ

Ви - найкращі

Ви - активні

Ви - розумні

Ви – ерудовані

Ви – винахідливі

Я люблю Вас!

Ми - найкращі

Ми - активні

Ми - розумні

Ми – ерудовані

Ми – винахідливі

Ми любимо Вас!

 

  1. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

 

  1. Перевірка домашнього завдання

— З якими словами знайомилися на попередніх уроках?

— На які питання відповідають слова — назви ознак?

-    Яке завдання потрібно було виконати вдома?

а)  зачитайте утворені словосполучення іменників з прикметниками.

 

б)— Що латинською мовою означає слово аква? (вода)

 

 Назви  яких   предметів  включають  це  слово?  (Акваріум,  акварель, акваланг)

 Чому?

— Прочитайте складені речення з цими словами.

 

2.     Каліграфічна хвилинка

 

а) завдання: прописати названі словникові слова: акваріум, акварель, акваланг за зразком на дошці.

 

 Розгляд  слайду 4.

— Відгадайте загадку.

 

На гілках висить зимою

Та сріблястою каймою (Іній)

 

— Запишіть каліграфічно. (слайд 5)

 Ін ій іній

Наш сад убрався в срібний іній.

  • -  Який іній? Доберіть слова – ознаки, якими можна описати його.
  •  
  • III.  ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
  •  

— На сьогоднішньому уроці ми продовжимо вивчати слова, що відповідають на питання який? яка? яке? які? і називають ознаки предметів. (слайд 2)

  •  
  • Це слово дасть усякому предмету  
  • Якусь його ознаку чи прикмету.

        На прикмети воно вкаже,

  • Хто який, воно розкаже.  (слайд 3)
  •  
  • Ми  навчимося ставити питання до слів, які виражають ознаки предметів, впізнавати ці слова в реченні, змінювати слова-прикметники за зразком "один-багато".
  •          Будьте уважні і спостережливі. Прикметник — дуже цікава частина мови, і знайомство з ним відкриє вам багато мовних несподіванок.
  •  
  •  
  1. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

 

  1. Трійка, трійка прилетіла,

Скакуни в тій трійці білі,

В санях тих сидить дівиця –

Білокоса, білолиця,

Рукавом махає –

Сріблом все вкриває. (слайд 6)

  • Хто ця красуня? На якій трійці вона прилетіла?
  •  

IІІ.   ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

 

  1. Гра «Зимовий подарунок» (слайд 7).

Зима дарує нам безліч подарунків. А ось і один з найочікуваніших!

Розгляньте малюнок. Спробуймо розповісти: а яка ж ялинка?

 

Характеристика іменника «ялинка», добір ознак за кольором, розміром, формою, якостей та прикмет.

(ялинка –яка? - пухнаста, колюча, зелена, новорічна, срібляста, яскрава…)

Ви назвали ознаки предмету за матеріалом, кольором, розміром, формою. На які питання відповідали ці слова? Який висновок можемо зробити? (Висновок роблять учні: прикметники допомагають описати предмет всебічно, і цим збагачують наше мовлення).

  1. Поетична хвилинка (слайд 8)

 

Барвиста ялинка

А на гілочках ялинки, мов барвистії краплинки,

Кульки тут і там висять, і на світлі миготять.

Ось червона є краплинка – перша кулька, як малинка,

Друга, наче мандаринки, що оранжеві в них спинки,

Третя – жовта, наче сонце зазирає у віконце,

А четверта – то зелена, як листок в березки, клена,

П’ять – блакитна барвінкова, наче квіточка святкова,

Шоста – синя, як ті сливи, що дощі вмивали й зливи,

Сьома – вкрили ліс і балки фіолетові фіалки.     

  1. Спостереження за роллю прикметників у мовленні.

 

На слайді 9 предметні малюнки, які розміщені у два стовпчики: 1-й стовпчик — із зображенням одного предмета, 2-й стовпчик — із зображенням декількох предметів.

— Які предмети зображено на малюнках? Доберіть до назв – предметів, зображених на малюнках, прикметники, які їх описують.

(Зелена ялинка — зелені ялинки; червона кулька — червоні кульки; барвиста цукеркабарвисті цукерки).

 На які питання відповідають слова — назви ознак у першому стовпчику? у другому стовпчику? — Зверніть увагу на закінчення прикметників в однині і множині (правої і лівої колонок). Зробіть висновок.

 (Висновок роблять учні. Вчитель систематизує і доповнює):

         — Якщо слово виражає ознаку одного предмета, до нього ставимо питання який? яка? яке? Якщо слово виражає ознаки двох або багатьох предметів, ставимо питання які?

Узагальнимо зроблені висновки за матеріалом наступної вправи.

 

  1. Робота за підручником (с. 92, вправа 2)

 

— Прочитайте текст. Яка пора року описується в ньому? (слайд 6)

— Як живеться тваринам узимку? (слайд 10)

— Які гостинці поклав лісник звірам і птахам? (слайди 11 - 12)

 Випишіть із першого абзацу іменники з прикметниками за зразком один — багато.

Вітер (який?)…          вітри (які?) холодні

                                    морози (які?) ….

                                   метелиці (які?) …

                                   сніги (які?) …

(Робота виконується самостійно з наступною взаємоперевіркою.)

 

  1. Фізкультхвилинка (слайд 14)

 

 

Хмарка сонечко закрила, 

Сніжинки срібнії зронила. 

Ми усі їх позбираєм, 

Разом в сніжки ми пограєм. 

Пострибаєм, як звірята.

Політаєм, як пташки. 

Потанцюємо ще трішки. 

Розімнемо ручки, ніжки. 

Всі веселі? От чудово! 

За роботу сіли знову.

 

 

  1. Гра "Відгадай предмет за його ознакою".

         а) Пухнастий,  швидкий,  лякливий,   косоокий,  білий,  сірий, чутливий... (заєць)

         б) Хитра, зубаста, руда та пухнаста. Хто вона? (лисиця)

Побудуйте речення про лисицю і зайця за схемою.

І_________  ___________, а _________  ___________ .

Які прикметники допомогли нам охарактеризувати тварин?

7. Робота в групах

 

 Гра «Допоможи звірятам "зайняти" свої місця» (слайд 13)

 

  1. Хитрий, як...                                  осел.
  2. Неповороткий, як...                      заєць.
  3. Полохливий, як...                         лисиця.
  4. Упертий, як...                                ведмідь.

Зачитайте утворені словосполучення. Назвіть слова – назви предметів. Назвіть слова – ознаки предметів.

Який висновок ми можемо зробити, переглянувши утворені пари слів? (в однині - пари за родовими ознаками : вона – яка? він – який? воно – яке?)

 

  1. Робота за підручником (с. 91, вправа 1)

 

— Прочитайте текст.

— Випишіть із тексту іменники та зв'язані з ними прикметники за зразком.

 

(хто?) ведмежатко; ведмежатко (яке?) …, …, … .

(що?) очі; очі (які?)…, …, … .

(хто?) сестричка; сестричка (яка?) …, …, … .

 

Хвилинка релаксації в музичному супроводі.

 

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ  ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО.

 

1.Колективна робота  з розвитку зв’язного мовлення.

 

«Витівки бабусі Зими».(слайд 15)

  • Розгляньте подані на слайді слова. Чому назва слайду «Витівки Бабусі Зими»? В чому це виявляється? Яка зима?
  • Зачитайте іменники, прикметники. Доберіть найбільш влучні прикметники до слів – назв предметів.

Утворіть сполучення прикметника з іменником і запишіть за зразком.

— З одним зі словосполучень складіть речення.

 

Бурульки                          білосніжний

Віхола                               засніжений

Завірюха                           замріяний

Крига                                 пухкий

Перина                               кришталевий

Кучугури                           сріблястий

Хмари                                темний

Килим                                 холодний

 

Учні обирають краще речення і записують його.

         — З якими словами зв'язуються прикметники в реченні? Зробіть висновок.

Слово — ознака завжди пов'язане зі словом — назвою предмета, бо ознака не може існувати без предмета.

 

2. Гра «Доповни вірш прикметниками за змістом» (слайд 16)

От випав сніг. Яка обнова!

Зима тоді така... (?).

Мороз у лід озера кута —

Зима, тоді всі кажуть, люта.

Вона буває і серйозна:

Суха і вітряна, й...(?).

А як насуне хмара сива,

Зима по-своєму... (?).

Гілок під інеєм не видно.

Тоді вона, звичайно, срібна.

Синичка змерзла і голодна,

Бо видалась зима... (?).

Зима! Зима! Усякий знає,

Вона суворою буває.

Зима (яка?)  чудова, морозна, красива,холодна.

 

  1. Продовження роботи за підручником

(с. 42, вправа 3) , слайд 17.

Робота в парах.

— Прочитайте текст.

— Спишіть текст, добираючи слова з довідки. Підкресліть прикметники.

Білий сніг. Нічого білішого від нього немає.

Коли хочуть підкреслити бездоганну чистоту білого кольору, то його завжди порівнюють із снігом: білосніжний лебідь, білосніжні пелюстки лілеї, білосніжне вбрання.

Виконується взаємоперевірка.

 

VI.    ПІДСУМОК УРОКУ

  • З якою частиною мови ми продовжували знайомитися сьогодні на уроці?
  •   Як називаються слова, що виражають ознаки предметів?
  • На які питання відповідають прикметники?
  • З якими словами в реченні зв’язуються прикметники?
  • Яку роль слова – назви ознак відіграють у нашому мовленні?

 

Гра «Закінчи речення» (слайд 18)

 

  Сьогодні я навчився...

  Найбільше мені сподобалося...  

  Можу похвалити себе за…

 

VII.   ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 92. Списати другий абзац вправи 2.

Підкреслити прикметники.

 На які питання вони відповідають?

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Поліщук Тетяна Володимирівна
    Доброго дня! Дуже гарна розробка для уроку, обов'язково скористаюсь матеріалами для підготовки та розробки власного уроку. Дякую!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
13 січня 2019
Переглядів
5189
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку