Формувальне оцінювання здійснюється під час навчального процесу, підсумкове по його завершенні. Формувальне оцінювання. Перевіряє, як триває навчання. Діагностувальне: ідентифікує сфери, де необхідне покращенняІдентифікує недоліки і покращує навчання. Здійснюється під час навчального процесу. Допомагає учням вчитися один в одного. Підсумкове навчання. Оціночне: вимірює досягнення певного рівня. Судить про якість. Перевіряє, що було вивчено. Відбувається в кінці навчального процесу. Змушує учнів конкурувати. Шипка П. В.3
Завдання формувального оцінювання. Діагностувати сфери покращення, які вже відбулисяІдентифікувати слабкі місця, зони росту, над якими варто попрацювати. Виміряти емоційну атмосферу класу. Моніторити процес навчання, спостерігати за навчальним поступом класу. Оцінити поступ кожної дитини (поточний/підсумковий)Формувати позитивну самооцінку дитини, мотивувати, надихати. Шипка П. В.4
Компоненти успішного застосування формувального оцінювання. Активна участь учнів у процесі власного навчання. Корегування процесу навчання з урахуванням результату оцінювання. Визнання вагомого впливу оцінювання на мотивацію та само-утвердження учнів, які, своєю чергою, впливають на навчання. Забезпечення вчителем ефективного зворотного зв’язку з учнями. Уміння учнів оцінювати свої знання самостійно. Шипка П. В.5
Алгоритм діяльності вчителя щодо організації формувального оцінювання. Створення ефективного зворотного зв’язку. Забезпечення активної участі учнів у процесі пізнання. Ознайомлення учнів з критеріями оцінювання. Формулювання об’єктивних і зрозумілих для учнів освітніх цілей. Забезпечення можливості й уміння учнів аналізувати власну діяльність (рефлексія). Шипка П. В.6
Техніки ФО які я використовую на уроках фізичної культури. Техніка «Сигнали рукою»Шипка П. В.8 Техніка «Вимірювання температури»Техніка «Встановлюємо критерії»Техніка «Шкала»Техніка «Чотири кути»Техніка «Незакінчене речення»Техніка «З-ХД-Д(Знаю, Хочу Дізнатися, Дізнався)»Техніка «Дві зірки і побажання»Техніка ЗТДМ«Запитай трьох до мене»Техніка «Однохвилинне есе»Техніка «Тижневий звіт»Техніка Мозковий штурм «Карусель»
Техніка«Сигнали рукою»Учитель попередньо домовляється з учнями про певні рухи, якими вони сигналізуватимуть – розуміють вони навчальний предмет чи ні. Мета: отримати від учнів зворотній зв’язок щодо розуміння, цікавості та складності завдання. Після того, як учні отримають завдання, їх можна попросити показати жестом зрозумілість даного завдання:«Я розумію» – великий палець руки спрямовано вгору;«Я частково зрозумів» - великий палець в сторону;«Я не розумію» - «Я не зовсім розумію» - помахати рукою. Шипка П. В.9
Техніка«Вимірювання температури»Техніку використовують для виявлення того, наскільки учні правильно виконують завдання. Для цього діяльність учнів призупиняється запитанням:«Що ми робимо?». Відповідь на поставлене запитання – демонстрація розуміння завдання або процесу його виконання. У разі роботи в парах або в групах продемонструвати процес виконання завдання. Інші спостерігають. Шипка П. В.10
Техніка«Встановлюємо критерії»Мета: Спільно з учнями уточнити основні етапи (опорні точки) виконання технічного елементу та критерії оцінювання його виконання. Приклад: Під час ознайомлення учнів з технікою, доцільно використати наступний алгоритм:запропонувати учням виконати даний технічний елемент. Обговорити з учнями, що необхідно зробити для точного виконання даного елементу (визначення основних етапів);уточнення характерних помилок, які допускають учні під час виконання даного елемента;на основі характерних помилок, спільно з учнями визначити критерії оцінювання даного технічного елементу. Шипка П. В.11
Техніка «Шкала»Мета: самооцінювання. Учень відзначає хрестиком на якому рівні, на його думку, виконана робота. Ручкою, крейдою, маркером, магнітом на тактичній дошці-аркуш-стіна-підлога. Внизу — не впорався; посередині впорався, але виникли проблеми; вгорі все вийшло. Під час перевірки вчитель обводить хрестик, якщо згоден з оцінкою учня, або малює свій, якщо не згоден. Шкала оцінювання. Шипка П. В.12
Техніка«Чотири кути»Чотири кути - 1, 2, 3, 4 – зони волейбольного майданчика. Мета: попереднє оцінювання та самооцінювання володіння учнями основними технічними елементами та обізнаності у змісті навчального модуля. Приклад: учні мають відповідати на запитання вчителя, займаючи відповідну зону волейбольного майданчика.1 – «не вмію, хочу навчитися»;2 – «дуже часто помилявся»;3 – «у мене добре виходить»;4 – «гарно вмію, можу допомогти іншим». Шипка П. В.13
Техніка «Незакінчене речення»Техніка, яка використовується з метою представлення учнями зворотного зв’язку про вивчене з теми. Аналіз власної діяльності (рефлексія).- Тепер я знаю…. Тепер я вмію…. Сьогодні я навчився…. Найбільш цікавим для мене виявилось…. Найбільше мені сподобалось…. Шипка П. В.14
Техніка «З-Хд-Д (Знаю, Хочу дізнатися, Дізнався)»Техніка, яка використовується з метою отримання віл учнів зворотного зв’язку про вивчене з теми або завдання уроку. Наприклад: Тема «Передача м’яча у футболі»Що я знаю про передачу м’яча у футболі ?Що я хочу дізнатися про …?Що я дізнався (-лася) про …?Шипка П. В.15
Техніка «Дві зірки і побажання»Доцільно використовувати протягом усього уроку. Мета: Допомогти учням взаємооцінити свою роботу над вивченням певного технічного елементу. Взаємооцінювання!Приклад: після виконання вправи «Передача м’яча у парах, у трійках у футболі»запропонувати учням взаємооцінити один одного (надати зворотній зв’язок) за певними критеріями (розбіг, постановка опорної ноги, замах, удар, проводка ноги за м’ячем, положення тулуба)за наступним алгоритмом: вони не ставлять оцінки, а вказують на два позитивні моменти - «дві зірки» і на один момент який потребує доопрацювання – «побажання, конструктивна рекомендація». Шипка П. В.16
Техніка. ЗТДМ «Запитай трьох до мене»Мета: Стимулювати обмін досвідом, взаємооцінку та взаємонавчання в учнівському колективі. Алгоритм дій:запитати в учнів чи мають вони питання до вчителя;запропонувати учням скористатися досвідом їх друзів і попитати про це трьох з них;провести обговорення: чи змогли друзі дати відповіді на питання? Чи задоволені ви відповідями друзів?;відповісти на питання, на які учні не змогли знайти відповідь. Шипка П. В.17
Техніка«Тижневий звіт» або «Тематичний звіт» або «Звіт за модуль»Мета: стимулювати рефлексію учнями своєї діяльності за певний проміжок часу (тиждень, тему, модуль). Після завершення вивчення модуля «Футбол» учні отримують завдання написати (на папері або у вайбері або у гугл-формі) невеличкий звіт, давши відповіді на наступні питання:«Про що я дізнався?»,«Чому навчився?»,«Що у мене виходило дуже добре?»,«Які були складнощі?»,«Щоб я зробив по-іншому?». Шипка П. В.19
Техніка. Мозковий штурм «Карусель»Ця техніка найбільш ефективна для одночасного включення всіх учасників в активну роботу для обговорення дискусійних питань. Застосовується: Для обговорення будь-якої гострої проблеми;Для збирання інформації з будь-якої теми;Для інтенсивної перевірки обсягу і глибини знань;Для розвитку вмінь аргументувати власну позицію. Шипка П. В.20
Державний стандарт початкової освіти, Закон України «Про повну загальну середню освіту» визначають формувальне оцінювання (ФО) серед основних різновидів оцінювання.- це послідовна змістовна взаємодія між учнем, учителем і батьками, щодо освітніх досягнень учня на підставі всім зрозумілих цілей і критерії.- освітній процес має бути організований у такий спосіб, щоби спонукати кожного учня бути активним його учасником, а не пасивним «отримувачем» знань і оцінок.- має бути створена така атмосфера навчання, за якої учні не бояться «йти на ризик» - ставити запитання, робити помилки й показувати, чого вони ще не вміють або не знають. (Пояснювальна записка. Модельна навчальна програма. Ф. К. 5-6 кл.)ФО - це оцінювання під час навчання і «для навчання», має на меті формування (або форматування) освітнього процесу з урахуванням освітніх потреб кожного учня задля більш ефективного формування необхідних знань, умінь та ставлень. Шипка П. В.21 ФО - це не оцінка, це механізм зібрання інформації, з допомогою якої вчитель відслідковує, корегує навчальний процес з метою поліпшення навчальних досягнень учня.
Вимоги до ефективності ФОТехніки не мають бути складними та часовитратними;Орієнтуватися на досягнення певної цілі; (Відбувається в процесі навчання і спрямовується на успішність, воно має бути конкретним, спостережуваним та вимірюваним). Зосереджуватися на навичках мислення вищого порядку; (Важливо, щоб техніки ФО передбачали розвиток відтворення, застосування, аналіз, оцінка). Передбачити відповідальність учнів за індивідуальну діяльність; (групова оцінка корисна але точне визначення конкретних потреб дитини дає простір для організації подальшого персоналізованого навчання навчального процесу, це налаштовує учнів на успіх, кожного індивідуально на успіх). Формувальне оцінювання має бути органічно вплетено/вбудовано в урок. (не потрібно змінювати хід уроку, щоб обов’язково включити ФО заради ФО. Деякі техніки ФО достатньо складні або легко застосовувати навіть маючи малий досвід, деякі техніки можна використовувати спонтанно, деякі можна планувати заздалегідь. Важливо лише те, що ФО дійсно має бути органічно вплетено в урок). Шипка П. В.22
Висновки. Формувальне оцінювання — це цілком реальні техніки, які в умілих руках творчого вчителя фізичної культури можуть здійснити зміни в системі фізичного виховання учнів НУШ. Формувальне оцінювання дає змогу зрозуміти: Як далеко учні просунулися? В якому напрямку їм потрібно рухатися далі? У який спосіб це зробити краще?ФО це не інструмент контролю знань ... - це інструмент підтримки і розвитку. Використання технік ФО навчальних досягнень учнів на уроках фізичної культури достовірно покращує їх рівень теоретичної та технічної підготовленості;техніки ФО навчальних досягнень допомагають учням спланувати або скоригувати фізкультурно-оздоровчу діяльність;здійснити самоперевірку (взаємоперевірку) та самооцінювання (взаємооцінювання). Шипка П. В.23