У ринковій економіці торгівля виконує низку важливих функцій:1) доставляє товари до споживачів; 2) продовжує процес ви- робництва(сортування, комплектування, пакування товарів); 3) змінює форму вартості з товарної на грошову і навпаки; 4) надає торгові послуги населенню в процесі реалізації товарів. Рівень розвитку торгівлі характеризує обсяг і структуру споживання в країні
ФОРМИ ТОРГІВЛІподіляють на торгівлю товарами і послугамиторгівля може бути внутрішньою (усередині націо- нальної території) і зовнішньою (з іншими країнами)За стадіями товарообігу внутрішню торгівлю поділяють на: Гуртова торгівля охоплює продаж товарів партіями для виробничого споживання,здійснюють великі торговельні компанії, торгові доми, дистриб’юторські фірми Роздрібна торгівля займається продажем товарів безпосередньо громадянам
Фактори, що впливають на динаміку, спрямованість та структуру зовнішньоторгових операцій:• розвиток прямих коопераційних зв’язків між філіями, дочірніми та асоційованими компаніями ТНК;• зростання частки машин та устаткування в загальному обсязі товарообороту за скорочення питомої ваги сировини та напівфабрикатів;• поява інтенсивно зростаючого сектора послуг та інформаційно-технологічного обміну;• лібералізація міжнародної торгівлі в процесі переходу більшості національних економік до відкритості;• розвиток інтеграційних процесів у різних регіонах світу;• активізація діяльності ТНК.
Значення міжнародної торгівлі• є основним каналом, через посередництво якого формуються конкурентно-економічні параметри виробництва, рівень витрат, стандарти якості, критерії ефективності національної економіки;• інтенсифікує виробничий процес у національних господарствах з окремих напрямів;• сприяє більш раціональному використанню економічних ресурсів на всіх рівнях господарювання;• дозволяє повніше задовольняти зростаючі потреби населення;• надходження від експорту — суттєве джерело накопичення капіталу на потреби промислового розвитку.
Економіку кожної країни умовно можна віднести до відкритої або закритої. Відкрита економіка — національна економіка, що вільно взаємодіє з економіками інших країн на ґрунті міжнародного поділу праці. Економіка України класифікується як мала відкрита: вона не настільки велика та розвинута, щоб впливати на світову процентну ставку і не настільки ізольована, щоб не відчувати на собі вплив подій, що відбуваються за кордоном.
Види торгівліВидами міжнародної торгівлі є: експорт (реалізація товарів і послуг за кордон) та імпорт (придбання товарів і послуг за кордоном). Форми міжнародної торгівлі представлені: обміном споживчими вартостями (засоби виробництва й предмети споживання); обміном технологіями (ліцензії, патенти, «ноу-хау»); торгівлею послугами (інжиніринг, консалтинг, обробка та передача інформації, експертиза проектів); безвалютним товарообігом (компенсаційні угоди, бартер кліринговий і паралельний).
ПОКАЗНИКИ ЗОВНІШНЬОЇ ТОРГІВЛІ1) обсяг експорту2) обсяг імпорту3) зовнішньоторговельний обіг — сума вартісних обсягів експорту та імпорту; 4) сальдо зовнішньої торгівлі — різниця між обсягами експорту та імпорту; 5) товарна структура експорту, імпорту — співвідношення у них різних товарних груп: сільськогосподарських і продовольчих продуктів, товарів видобувної ….6) географічна структура експорту, імпорту
В останні роки обсяг експорту з України нарощується за рахунок сприятливої кон'юнктури світових ринків та постійного зростання цін у першу чергу на: чорні та кольорові метали, виробництво електричних машин(верстати, транспортні засоби, зброя). залізничних або трамвайних локомотивів, шляхового обладнання, добрив, руд, шлаків та золи; хімікати, окремі види продукції машинобудування, продовольчі товари (зерно, насіння соняшника, кукурудзи)
-Україна здійснює зовнішньоторговельні операції з партнерами майже всіх країн світу.-Найбільшими торговельними партнерами України є країни, в яких обсяги експортних поставок товарів значні. До таких країн відносяться Російська Федерація — від загального обсягу експорту (зменшились), Туреччина — 7,7 %, Італія — 4,4 %, Польща — 3,4 %, Білорусь — 3,2 % та Німеччина — 3 %.-Україна купує багато товарів інших країн. Найбільші імпортні надходження здійснювались із Російської Федерації — зменшились, Німеччини — 8,2 %, Туркменістану — 7,8 %, Китаю — 6 %, Польщі — 5,1 %, Казахстану — 3,8 % та Білорусі — 3,5 %.- Україна має усі необхідні передумови (наукові розробки, технології, кваліфіковані кадри) для продукування широкого спектру послуг, які активно розвиваються на етапі становлення інформаційної економіки.
10 млрд дол. США в експорті й понад 5 млрд — в імпортіекспорт Україною послуг - транспортні, телекомунікаційні, комп’ютерні, інфор- маційні, діловіімпорт - транспортні, фінансові, туристичні послуги. Партнери в експортно-імпортних операціях у сфері послуг є Росія, США, Німеччина, Велика Британія, Швейцарія, Кіпр, Бельгія, Естонія, Австрія, Франція, Польща, Нідерланди