100 років тому, коли не було Інтернету, лист від родичів з України в Америку плив пароплавом та доставлявся сушею місяць. Потім стільки ж люди чекали відповідь. З появою літаків ми на відправку листа і відповідь стали чекати вже не 2 місяці, а 2 тижні. З появою Інтернету лист відправляється і отримується відповідь через кілька секунд.
Гра «Рухавка»Умови гри: учасник, якій починає вправу, називає групі своє ім’я та супроводжує його якимось рухом, якій виражає його емоційний стан. Його сусід справа повторює ім’я та рухи попереднього учасника, після чого називає своє ім’я та демонструє свій рух. Третій учасник повторює імена і рухи двох попередніх учасників, після чого додає свої і т.д.
Гра «Плутанина» Обрати учасника, який виходить або відвертається на деякий час. Всі інші беруться за руки і утворюють коло, яке потім заплутують, повертаючись навколо себе. Але головне: руки в жодному разі не можна розчіплювати. Коли руки остаточно переплуталися, викликати учасника, який буде розплутувати плутанину. Його завдання – поставити учнів назад в коло і при цьому стежити, щоб руки не розчепилися.
Вправа6. Бесіда «Булінг і кібербулінг» Дайте відповіді ТАК або НІ на кожне з них.1. Чи користуєтеся ви комп’ютером, мобільним телефоном або граєте у відеоігри в інтернеті? 2. Чи користуєтеся ви соціальними мережами? 3. Чи доводилося вам бачити онлайн-групу (спільноту), веб-сторінку, інтернет-відео або опитування, які б висміювали конкретну особу? 4. Чи були ви свідком онлайн-гри, чату або дискусії, де виявлялися б нападки чи жорстокість щодо конкретної особи? 5. Чи створювали ви фальшивий профіль або навмисно приховували своє ім’я в мережі? 6. Чи надсилали якісь повідомлення, використовуючи чужий телефон чи акаунт у мережі? 7. Чи пересилали листа, повідомлення в чаті або фотографію без дозволу їх оригінального адресанта? 8. Чи розміщували онлайн фото або відео людей без їхнього дозволу?
Підрахуйте відповіді ТАК і НІ. Ключ до тесту: Якщо ви відповіли «ТАК» на запитання 1—2 — ви потенційна жертва кібербулінгу. Якщо ви відповіли «ТАК» на запитання 3—4 — ви були свідком кібербулінгу. Якщо ви відповіли «ТАК» на запитання 5—8 — ваша поведінка могла призвести до кібербулінгу. Запитання для обговорення: • Чи виникли труднощі під час виконання завдання? • Чи можна цілком відмежуватися від інтернету? Чому?
Вправа7. «Міф» і «Факт» 1. У булінгу та кібербулінгу немає нічого серйозного. Це просто дражнилки. 2. Якщо над кимось знущаються, він сам винен у цьому. 3. Дехто з тих, над ким знущалися, може почати ображати інших. 4. Коли ти бачиш, що з когось знущаються, найкраще вдати, ніби нічого не помічаєш.5. Не варто використовувати назви міст, імена, номери телефонів та дату народження як надійні паролі. 6. Якщо ви збираєтеся поширити інформацію, фотографії своїх знайомих, не треба запитувати їхнього дозволу. 7. Усе, що ви публікуєте онлайн, може бути розповсюджене набагато ширше. «Голосуй ногами»
Вправа 8: «Бабусині казки» Казка «Троє поросят» – пароль має три рівні: слабкий, середній та сильний. Для того, щоб створений Вами пароль був достатньо безпечним, рекомендую: 1. Використовуйте не звичайні слова, а комбінації букв, які не несуть сенсу. Це забезпечить захист від "словникових" атак, які перебирають усі слова за алфавітом. 2. Комбінація як великих, так і малих літер, цифр і символів змусить хакера витратити набагато більше часу для перебору варіантів при спробі злому. 3. Особливо важливі паролі треба замінювати хоча б один раз на місяць. 4. Не використовуйте один пароль на декількох інтернет-сайтах. 123456password. D_07akk
Вісім правил розумного користувача Інтернету: Я буду поводитись в Інтернеті чемно і не ображати інших. Я буду залишати негарні веб-сайти. Я буду зберігати свій пароль в таємниці. Я буду розповідати своїм батькам про проблеми й користуватися їхньою підтримкою. Я буду шукати цікаві веб-сайти й ділитися посиланнями зі своїми друзями. Я знаю, що можна бути легко обманутим і не буду повідомляти своє реальне ім’я, адресу й номери телефонів батьків. Я не буду вірити всьому, що кажуть про себе віртуальні знайомі. Я буду обмежувати свій час перебування в соціальній мережі.
Вправа 10: «Валіза» якщо учасник не отримав ніякої цінної для себе інформації або йому було було нецікаво – стікер «відправляють» до корзини для сміття;якщо є нові знання, але їх треба ще раз «прокрутити» - до пральної машини;якщо отримані знання нові та корисні – до валізи, щоб забрати з собою та втілювати в життя