«Дати дітям радість праці, радість успіху у навчанні, збудити в їхніх серцях почуття гордості, власної гідності – це перша заповідь виховання. У наших школах не повинно буди нещасливих дітей, душу яких гнітить думка, що вони нінащо не здібні. Успіх у навчанні – єдине джерело внутрішніх сил дитини, які породжують енергію для переборення труднощів, бажання вчитися»В. О. Сухомлинський
Наші діти при досить високому рівні теоретичних знань недостатньо підготовлені до успішного дорослого життя в демократичному суспільстві, де цінується ініціативність, самостійність суджень в ухваленні рішень. Наші учні скупі у спілкуванні, часто не можуть висловити правильно власну думку, схильні до того, щоб відсидітися, бути не поміченими на уроці, не навчені особистісно проявляти себе в школі, вони й за її порогом нерідко залишаються такими ж пасивними, не впевненими в собі людьми. Дитяча душа як чистий аркуш паперу ... Записи на ньому роблять батьки, друзі, оточуючі. Та чи не найважливішими є записи, зроблені педагогом на чистому аркуші дитячої душі. І головними його гаслами в цій роботі повинні стати такі: "Допоможи! Не зашкодь!"
1. «Успіх підтримує інтерес учнів до навчання» Ушинський К. Д.2. «Для того, щоб діти не падали духом, дати їм пережити радість успіху» Коменський Я. А.3. «Ситуація авансування довірою» А. С. Макаренко4. «Говорити про успішність процесу навчання і виховання можна лише в тому випадку, коли хоча б один з його учасників пережив або переживає відчуття радості за успіхи» «Школа радості» В. О. Сухомлинський5. «Невимушена примусовість» Т. В. Конніков6. «Педагогіка емоційного зараження» А. М. Лутошкін7. «Педагогіка творчості» В. А Караковський8. «Ситуація успіху» А. С. Бєлкін, Б. С. Вовків, Н.Є. Щуркова
Ситуація успіху досягається тоді, коли сама дитина визначає цей результат як успіх. Для мене ситуація успіху це «Цілеспрямована, організована, вчителем діяльність учнів, що допомагає досягти значних результатів. Ситуація успіху — це суб'єктивний психічний стан задоволення наслідком фізичної або моральної напруги виконавця справи, творця явища.
Це дуже важливо, і у тебе неодмінно вийде…Саме ти і міг би зробити таку справу…І це зовсім не складно. Навіть якщо не вийде – нічого страшного. Я впевнений, що ти пам’ятаєш про…Починай же! Ти це добре зробиш!Ось ця деталь (елемент, частина) вийшла дуже гарно!Технологія «Створення ситуації успіху» звучить у таких висловлюваннях педагога:
Прийоми досягнення успіху під час уроку: Прийом перший. На початку уроку формулюю його мету і визначаю обсяг роботи, пропонуючи учням самим вирішити що їм під силу і яка «вартість» кожного фрагмента роботи. Прийом другий. Учням пропоную поставити самим собі оцінку за самостійну роботу. Прийом третій. Повідомляючи учням тему уроку, пропоную визначити над чим ми працюватимемо на уроці. Прийом четвертий. Даючи завдання додому пропоную визначити, яку мету переслідує його виконання. Прийом п’ятий. Організація ділових ігор. Ставлю мету, результати гри обговорюємо.
Зразки завдань на повторення й закріплення раніше засвоєних знать із застосування вже сформованих умінь та навичок. Вправа «Долоня пам'яті»Шестикласники беруть аркуш паперу, кладуть на нього долоню й олівцем обводять її контури. У центрі відбитка «долоні» записують своє ім’я, а на кожному «пальці» відповіді, які запам’яталися з попереднього уроку. Завершити роботу, школярікоментують записи.
«Стерті слова». Учасникам команд потрібно продовжити фразу. 1. Операційна … (система)2. Рядок … (стану)3. Електронна … (пошта)4. Мій … (комп’ютер)5. Мої … (документи)6. Персональний … (комп’ютер)7. Текстовий … (редактор)8. Кольоровий … (принтер)1. Графічний … (редактор)2. Web … (сторінка)3. Системний … (блок)4. Жорсткий … (диск)5. Лазерний … (принтер)6. Microsoft … (Office)7. Рідкокристалічний … (екран)8. Глобальна мережа … (Інтернет)
Вправа «Моя індивідуальність». По колу передається квітка, при цьому кожний по черзі говорить своє ім’я й називаєриси характеру, які йому притаманні або які починаються з букв у імені (Наприклад,Вадим – ввічливий, акуратний, добрий, мужній). Риси характеру записуються на дошці. Після закінчення вправи робляться виноски.
“Верховна Рада”1. Спікер (керівник групи);зачитує завдання групи;організовує порядок виконання; пропонує учасникам групи висловитися по черзі;2. Секретар: веде коротко і розбірливо записи результатів роботи своєї групи як член групи має бути готовим висловити думку групи під час підведення підсумків або допомогти доповідачеві.3. Посередник:слідкує за часом;заохочує групу до роботи.4. Доповідач:чітко висловлює спільну думку, до якої дійшла група;доповідає про результати роботи групи.
Шкала думок Різновидом методу "займи позицію" є метод "шкала думок". Підготувавши аргументи щодо проблеми, яка обговорюється, розташуйтеся однією лінією у будь-якому вільному місці класу (наприклад, біля дошки). Визначити вам ваше місце допоможуть плакати, що розміщуватимуться на початку, посередині та у кінці шкали ("згодна, згоден на 100%", "згодна, згоден на 50%", "згодна, згоден на 0%"). Після аргументації всіма, хто вишикувався по шкалі, ви можете змінити свою позицію, пояснивши, які саме аргументи вплинули на ваше рішення. Розігрування ситуації за ролями Рольова гра — це невеличка п'єса, яку можна поставити на уроці. В її основі лежить імпровізація. Учні інсценують запропоновані вчителем ситуації. Метою розігрування конкретної життєвої ситуації за ролями є визначення учнями власного ставлення до неї, набуття ними досвіду шляхом гри.
Мікрофон Метод "мікрофон" надасть можливість кожному й кожній сказати щось швидко, по черзі, відповідаючи на запитання або висловлюючи свою думку чи позицію. Правила проведення: Вчитель учням: „уявіть, що у вас в руках мікрофон і вам потрібно висловити думку”. Говорить тільки той або та, у кого "уявний" мікрофон;Подані відповіді не коментуються і не оцінюються
„Мозковий штурм” Це – ефективний метод заохочення творчої активності швидкого генерування великої кількості ідей. Він спонукає учнів розвивати уяву і творчість, відверто висловлювати думки, знаходити кілька рішень конкретної проблеми. Його слід застосовувати саме для вирішення конкретних проблем або пошуку відповіді на якесь питання. Ток-шоу Метою "ток-шоу" є набуття навичок публічного виступу та дискутування. Учитель на такому уроці є ведучим на "ток-шоу".
Ажурна пилка Метод дозволяє учням працювати разом, щоби вивчити значну кількість інформації за короткий відтинок часу, а також заохочує учнів допомагати один одному вчитися, навчаючи. Під час роботи за методом "ажурна пилка" учні повинні бути готовими працювати в різних групах. Спершу кожен учень працюватимете в "домашній" групі. Завданням для кожного учня у домашній групі є аналіз та засвоєння певної порції інформації на такому рівні, щоб він був здатний чітко і зрозуміло викласти її з метою навчання інших учнів.
Коло ідей Цей метод є ефективним щодо вирішення гострих суперечливих питань і корисним для створення списку ідей. Цей метод дозволяє залучити усіх учнів до дискусії. Він добрий, коли відбувається загально класне обговорення питання або виступають доповідачі від малих груп. Метою методу є залучення всіх до обговорення поставленого питання. Він дозволяє уникнути ситуації, коли перша група, що, виступає, подає всю інформацію з проблеми.
Суд від свого імені Цей метод дозволить учням отримати уявлення про спрощену процедуру винесення судового рішення та провести рольову гру — судовий процес із мінімальною кількістю учасників від трьох осіб: судді, що слухатиме обидві сторони і винесе остаточне рішення, позивача та відповідача (якщо йтиметься про розгляд кримінальної справи, то учасниками будуть обвинувач та обвинувачений). Після того як учитель об'єднав вас у три групи — судді, позивачі та відповідачі, протягом відведеного часу:судді — знайомляться зі судовою процедурою та готують запитання до обох сторін;позивачі — обговорюють зміст вступної промови та можливі аргументи;відповідачі— готують зміст заяви-відповіді та аргументи захисту
Метод "Снігова куля"("Два — чотири — вісім") Використовується, коли необхідно, щоб учасники обговорили якесь питання спершу в парах, потім у квартетах, пізніше в октетах тощо. Важливим для навчання як викладення так і вислуховування поглядів, аргументів, характеристики речей, ознайомлення з різними підходами. Переваги методу в тому, що навчає вести переговори і робити вибір. Проте слід пам'ятати, що його використання (багаторазове повторення) буде ефективним тоді, коли проблема цього варта.
Метод "Броунівський рух" Метод, який дозволяє кожному учневі виступити у „ролі учителя", передаючи свої знання однокласникам. Використання „Броунівського руху" дає можливість багаторазового повторення одним учнем „своєї частини навчального матеріалу", ознайомлення з іншими і систематизації загальної картини теми.