Біологічні причини. Недорозвинення або ураження головного мозку в ранні періоди розвитку мовлення дитини (пренатальний, натальний, постнатальний), патології вагітності, травматизація плоду, асфіксії, менінгоенцефаліти, тяжкі соматичні захворювання та інфекції, які виснажують нервову систему дитини. В результаті страждають відділи головного мозку, які забезпечують психологічні функції, що беруть участь у процесі письма. При наявності органічного ураження головного мозку дисграфії у більшості випадків передують дизартрія, алалія, афазія або вона виникає на фоні ДЦП, ЗПР, розумової відсталості, затримки психомоторного розвитку. Соціально-психологічні причини. До таких причин відносяться недостатність мовленнєвих контактів, педагогічна занедбаність тощо.
Симптоматика дисграфіїГоловним критерієм діагностики дисграфії прийнято вважати наявність на письмі так званих "специфічних помилок«:пропуски букв, складів, слів , їх перестановки;заміни та змішування букв, близьких за акустико-артикуляйійною характеристикою;змішування букв, близьких за написанням;злиття слів;порушення граматичного узгодження та управління слів у реченні, порушення складової структури слів (пропуски, перестановки, додавання,розриви), порушення будови речень (пропуски, розриви,перестановки слів);аграматизми на письмі.
Види дисграфіїАртикуляторно-акустична дитина, яка має порушення звуковимови, пише, як промовляє. Акустична - заміна букв, які позначають звуки дзвінкі-глухі (Б-П; В-Ф; Д-Т; Ж-Ш і т.д.), свистячі-шиплячі (С-Ш; З-Ж и т.д.), африкати та їх компоненти (Ч-Щ; Ч-ТЬ; Ц-Т; Ц-С і т.д.). Також виявляється у в неправильному визначенні м якості приголосних на письмі: «писмо», «лубит», «земла» т.д. Дисграфія внаслідок порушення звукового аналізу та синтезу слів пропуски букв та складів; перестановка букв, складів; недописування слів; написання зайвих букв у слові; повторення букв або складів; контомінація - в одном условеі склади різних слів; злитне написання прийменників, окреме написання префіксів;Аграматична - пов'язана з недорозвитком граматичної будови мовлення. Дитина пише не за правилами граматики («красивий сумка», «весели день»). Оптична – недостатня сформованість зорово-просторових уявлень та зорового аналізу і синтезу.
Ігри для попередження дисграфіїГРА «БУДЬ УВАЖНИМ»Мета: навчитись визначати кількість звуків у слові. Хід гри: кидаючи м'яча, вимовляти слово. Дитина, яка впіймала м'яча, визначає кількість звуків у слові. На початковому етапі доцільно називати слова, які складаються не більше як з 4 звуків, поступово ускладнюючи завдання. Такий формат навчання дозволяє у захопливій формі напрацювати навичку зіставлення букв і звуків.
ГРА «Я ЗНАЮ П'ЯТЬ СЛІВ»Мета: розвивати координацію рухів, напрацьовувати навичку підбору слів, що починаються на певну літеру. Хід гри: дитина називає по черзі п'ять слів на певну букву (чи з чергуванням) та одночасно з промовлянням слова, підбиваючи м'яч руками в установленій послідовності. Приклад:
ГРА «ЗНАЙТИ СЛОВО»Мета: напрацювання навички пошуку та синтезу інформації у текстовому форматі. Хід гри: роздайте попередньо підготовані роздруківки, в яких із запропонованих складів вони мають зібрати «приховані» слова. Гру доцільно проводити на швидкість, поступово ускладнюючи завдання. Приклад:
ВПРАВА «ПИШЕМО ВГОЛОС»Сенс завдання полягає в тому, що дитина все, що пише, промовляє вголос. При цьому читати вголос треба так, щоб кожна буква була промовлена виразно і голосно. Для дисграфіків досить складне завдання дописати слово до кінця, тому обов'язково потрібно промовляти слова максимально чітко.
ВПРАВА «ПРОПУЩЕНІ ЛІТЕРИ»Ця вправа розвиває уважність і навички письма у дитини. Для її виконання необхідно на основі готового фрагменту скласти новий текст, де пропущені букви. Завдання дитини – заповнити пропуски відповідними літерами. Приклад тексту: Яка красива наша місцевість. Біля школи росте великий парк. Тут багато дубів, кленів , тополь. Є також веселі берізки, зелені туї і ялинки. Щороку восени і навесні діти нашої школи прибирають парк. Біля пам'ятника « Невідомому солдату» великий квітник. Влітку там ростуть троянди, айстри, тюльпани, півонії. Швидко перелітають з квітки на квітку бджоли. Вони п'ють солодкий сік. Приклад завдання: Яка крас_ва наша міс_евість. Біля шк_ли росте велики_ парк. Тут ба_ато дубів, кле_ів , т_поль. Є також ве_елі берізки, зел_ні туї і ялинки. Щороку восени і нав_сні діти нашої школи прибирають парк. Біля пам'ят_ика « Невід_мому солдату» ве_икий квітник. Влітку т_м ростуть троянди, а_стри, тю_ьпани, пів_нії. Швидко пе_елітають з квітки на квітку б_жоли. Вони п'ють соло_кий сік.
ВПРАВА «ЛАБІРИНТ»Проходження лабіринтів відмінно розвиває велику моторику та увагу у дітей. До того ж такі завдання учні молодшого та середнього шкільного віку виконують із задоволенням!Головна умова – лінія, що з'єднує початок та кінець лабіринту, має бути невідривна, причому в процесі виконання дитина має змінювати положення руки, а не аркуша.
ВПРАВА «ЛАБІРИНТ З ЛІТЕР АБО ЧИСЕЛ»Запропонуйте школярам роздруківки, де лабіринт утворений певними буквами чи цифрами, з яких необхідно утворити суцільний ланцюжок. Ця вправа надзвичайно корисна при оптичній дисграфії. Виконання завдань такого формату буде сприяти кращому запам'ятовуванню та розпізнаванню букв та цифр за відповідними параметрами.