Поновити в пам’яті учнів матеріал про особливості побудови твору-роздуму; навчити складати письмове висловлювання на основі власних спостережень і вражень
Письмовий твір-роздум у художньому стилі про вчинки людей на основі власних спостережень і вражень
Номер слайду 2
Перевірка домашнього завдання
Номер слайду 3
Повідомлення теми уроку Сьогодні на уроці ви будете писати твір-роздум у художньому стилі про вчинки людей на основі власних спостережень і вражень.
Номер слайду 4
Запишіть сьогоднішню дату
Номер слайду 5
Вправа «Мікрофон» Що таке текст? Які бувають види текстів? Яка будова тексту?
Номер слайду 6
ПОМІРКУЙТЕ Чим роздум відрізняється від розповіді?
Номер слайду 7
Прочитайте вголос текст. Про яку подію розповідає авторка? Над чим розмірковує? НЕ ВИРОСТУТЬ ДЗВІНОЧКИ Розквітнув край асфальту тендітний дзвіночок. Яскраво-синій, високий, свіжий, як краплинка джерельної водиці. Якби відквітувала квіточка, насіння дозріло б і наступного літа вже двоє дзвіночків виросло б, землю прикрасило б, душу звеселило б. Не виростуть дзвіночки. Ідучи надвечір вулицею, усі побачили, що немає квітки. Чиясь безжалісна рука не втрималася, щоб грубо, похапцем не висмикнути з корінням. Брати чуже - не можна. Це відомо всім. Чуже брати ганебно, соромно, неприпустимо. Це тлумачать батьки й вихователі. Ось і не зайде комусь із нас у голову прихопити чужі речі. А брати те, що належить усім, виходить, можна? І падають обірвані квіти, оббите листя, никнуть покалічені гілки. Хіба невідомо, що рослини тисячами способів допомагають людині існувати й жити? Вони і «зелені легені», і сировина для промисловості, і краса земна... І лише людина може або з вдячністю прийняти цей дарунок життя, або все це підступно знищити. І забувати це ніколи не можна (За А. Потаповою).
Номер слайду 8
Твір-роздум про вчинки людей компонуємо таким чином: Фото документа про Підвищення кваліфікації Вступ (який вчинок привернув мою увагу; з ким, де й коли це трапилося). II. Розповідь про вчинок (що саме трапилося, як повели себе учасники / учасниці події, як вчинили тощо). III. Кінцівка у формі роздуму (як я оцінюю цей вчинок і чому).
Номер слайду 9
У тексті-роздумі часто вживають такі сполучення: мені здається...; я думаю...; я переконаний, що...; я не можу погодитися з тим, що...; хочу підкреслити, що...; я зрозумів...; цей вчинок я вважаю...
Номер слайду 10
Як підготувати твір-роздум про вчинки людей? Продумати тему майбутнього твору; визначити його основну думку й намагатися провести її через усю роботу. Проаналізувати конкретний випадок, про який писатимете. 3. Скласти чіткий план і дотримуватися його в процесі написання роботи. 4. Продумати такий початок, який міг би зацікавити читачів. 5. Стисло розповісти про конкретний вчинок. 6. Сформулювати тезу роздуму, доказ (аргумент) і висновок. 7. Дотримуватися пропорційності частин твору. 8. Записати твір, дотримуючись вимог мовлення.
Номер слайду 11
Напишіть твір-роздум про вчинки людей у художньому стилі. Використайте в тексті фразеологізми. Ви можете скористатися поданими орієнтовними темами. Орієнтовні теми: «Чому я пишаюся своїм другом / своєю подругою?», «Який вчинок можна вважати героїчним?», «Чи потрібно повертати знайдений телефон або документи власнику?», «Чому не можна робити поспішних висновків?», «Чому треба берегти природу?».
Номер слайду 12
Домашнє завдання Прочитайте написаний твір рідним.