Тема. Займенник. Загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.
Мета: повторити й поглибити знання учнів про займенник як частину мови, його морфологічні ознаки; з'ясувати, яку роль виконує в реченні займенник, удосконалювати вміння учнів знаходити в тексті займенники.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, таблиці, тематичний словник, картки.
Хід уроку
Запитання до учнів.
Отже, на підставі своїх спостережень сформулюйте правило про займенник і звіртеся з теоретичною частиною підручника.
Один учень читає вголос.
Закріплення правил шляхом запитань один до одного (запитання записані на дошці).
Не хоче коза на торг, а її ведуть. І в нашої кози хвіст виросте.
- Що є спільного в займенника та прикметника?
- Переписати, підкреслити члени речення. З'ясувати синтаксичну роль займенників.
Лунає наш бадьорий спів. Я тобі дарую пісню щиру, добру.
- Аналогічна вправа.
- На 10-12 балів скласти диктант з 5-6 речень по пам'яті з поезії за 6 клас, щоб були займенники.
( Один учень працює біля дошки, а решта—в зошитах.)
Розкрити значення фразеологізмів, вказати у фразеологізмах займенники. Узяти себе в руки. Не своїм голосом. Сам не свій.
Перевірка роботи біля дошки.
Іванкова мати сіяла сон під моїм вікном. Де ще косовиця, а в Липках ми вже бачимо чарівне жовтогаряче листя.
- На які правила у поданому диктанті найбільше орфограм?
- Назвіть займенники, записані у реченнях.
- Міні-прес-конференція на тему: «Велика буква у власних назвах».
Б) Займенником називається службова частина мови, яка вказує на ознаку предмета.
2. Виписати із речень займенники:
А) Який на тебе ґедзь напав?
Б) Вони пливли у ніч, як манекени.
В) Риба ще в річці, а він до неї петрушку крише.
3. Визначити речення, в якому займенник виконує синтаксичну роль підмета:
А) Не роби комусь, що тобі не миле.
Б) Звучав наш сміх в широких коридорах.
В) Я люблю колискові пісні.
Взаємоперевірка робіт.