Розвиток творчих здібностей молодших школярів в процесі формування природничих знань. В. О. Сухомлинський рекомендував вчити дітей думати, творити, фантазувати серед чудової краси природи, що є джерелом думки і слова. Важливою умовою формування творчого мислення через природу є організація спостережень. Вони розпочинаються з розвитку молодших школярів уміння бачити природу. Адже відомо, що дивитися- це не означає бачити.
Передбачається складання казок, вiршiв, проведення інтелектуальних конкурсів, написання творів та переказів, розробка дiалогiв з визначеної теми, створення кросвордів, ребусів, композицій, добір музичних фрагментів до художніх картин, побудова генеалогічного дерева своєї родини, випуски стiнноi газети. Проектна діяльність. На уроках природознавства використовуються завдання творчого характеру:
Розглянемо нові аспекти розвитку творчих здібностей учнів під час формування природничих понять. Сучасна школа ставить перед собою завдання не лише навчити учнів грамотно писати, читати, рахувати, а й вчитись самостійно працювати з додатковою літературою, реалізувати свій творчий потенціал, комунікативні можливості. Незважаючи на розуміння важливості навчання у новий спосіб, зміни у початковій школі відбуваються складно. Освітня реформа буде мати успіх, якщо кожен учитель буде реформатором власного щоденного досвіду. Чудовий перший крок на шляху до змін - це обрання тих стратегій активного навчання, які здійснити найлегше.
Творчі задачі для мозкового штурму. Як уберегти пішоходів від падаючих з дахів бурульок?Як захистити басейн, з якого подається питна вода до міста, від купальників?Як обігрівати людей на вулицях в лютий мороз?Як врятувати собаку, що пливе на крижині по річці в льодохід?Що б ви запропонували зробити нестримно веселе?Як врятувати птахів у сувору зиму від нестачі кормів?Треба розмішати цукор у склянці з гарячим чаєм, коли ложечки немає. Що робити?
Придумайте будинок майбутнього. (Сформулюйте функції будинку, поліпшите їх, змініть на зворотні, сформулюйте потреби людини, нехай будинок їх задовольняє). Що буде, якщо знищити всіх вовків?Що буде в озерах, якщо знищити всіх щук?Придумайте комаху з незвичайними властивостями. Як зробити різнокольорову крижинку? Творчі задачі для мозкового штурму
Сім'я їде на місяць у відпустку. Треба поливати кімнатні рослини. Як бути?Можливі відповіді. Запросити сусідів приходити поливати; поставити горщики в таз з водою; наповнити пляшки водою, перевернути їх і увіткнути в землю; закопати в землю квіткового горщика гніт, а інший кінець помістити в банку з водою; віднести квіти сусідам; накрити рослини скляними банками або пластиковими мішками; роздарувати квіти. Придумайте нове небачене природне явище. Як допомогти собі фантазувати? Можлива відповідь. Підказка: назвіть, які природні явища ви знаєте? Вітер, дощ, сніг, зсуви, грози, затемнення, північні сяйва ... Зробіть їх незвичайними: підсильте, переверніть, поміняйте місцями ... Наприклад: дощ з цукерок та іграшок ... Швидке переміщення материків ... Творчі задачі для мозкового штурму
Пізнавальні завдання - запитання на встановлення взаємозв'язку між природними об'єктами, між організмами в угрупованні. У лісі вирубали старі гіллясті дерева. Незабаром молодий ліс загинув. Поясніть чому. Відповідь. Відсутність місця для гніздування птахів. Ліс загинув від комах-шкідників. Складіть ланцюжок харчування в угрупованні лук. Поясніть, до чого може призвести порушення його. Відповідь Дощові черв'яки — відмерлі частинки рослин; стебла та листки — гусениці метеликів; коники — птахи; метелики — нектар квітів; бджоли — нектар та пилок квітів. Зміна ланцюжків харчування може призвести до зміни угруповання.
Кожен учитель повинен пам’ятати, що творчі завдання забезпечують швидке набуття знань та вмінь, закріплення й застосування їх на практиці. А це означає, що для розвитку творчих можливостей велике значення мають пізнавальні процеси: пам’ять, увага, уява, фантазія. Саме ці якості - основа для розвитку продуктивного мислення і творчих здібностей.