Тема: " Без води нема життя. Властивості води - рідини".
Мета: Розширити уявлення про значення води в природі, про властивості води - рідини; формувати елементарні поняття: вода - речовина; виробляти вміння самостійно виконувати досліди; узагальнювати сприйняте під час виконання дослідів, робити висновки; виховувати пізнавальний інтерес, самостійність, організованість, відповідальність за виконану роботу.
Обладнання: глобус, карта півкуль, календар природи, ілюстрації до теми, картки з завданнями та текстами, склянки з водою, ложка, марганцівка, пісок, цукор, олія, сіль.
Відеоматеріали: кольоротерапія «Синій колір», мультимедійна презентація, мультимедійна фізхвилинка.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Вид уроку: урок з використанням інтерактивних і комунікаційних технологій
Хід уроку
І. Організаційний момент. Створення емоційного настрою.
1. Привітання.
2. Перегляд кольоротерапії «Синій колір»
- Сьогодні у нас четвер, тому панувати у нас на уроці буде….. який колір?
(Синій)
- А чому саме синій? (Тому що це колір завзятості, наполегливості, серйозності. А в кінці тижня він додає життєвої енергії, налаштовує нас на плідну роботу)
(Перегляд кольоротерапії)
3. Налаштування. Вправа «Мій настрій»
- Я впевнена, що, переглядаючи презентацію, деякі ілюстрації вам запам’яталися найбільше і вплинули на ваш настрій.
- Тепер хочеться дізнатися, на що схожий ваш настрій? Вправа «Мій настрій».
- Мій настрій схожий на танок веселих краплинок, тому що я в чудовому та гарному настрої і налаштована на плідну роботу. Ця презентація додала мені енергії для подальшої роботи.
- А на що ж схожий ваш настрій? (діти відповідають)
- Маю надію, що той, в кого хороший настрій, збереже його до кінця уроку. А в кого поганий, то він обов’язково зміниться на хороший.
4. Фенологічні спостереження.
- А розпочнемо з фенологічних спостережень. Запрошую свого помічника – синоптика. Ми знаємо план спостережень за погодою. Ось за цим планом і послухаємо __________
Учень – синоптик. (Показує на календарі) Сьогодні четвер, 11 жовтня. За вікном хмарно.
При цьому:
температура повітря -
опади – у вигляді дощу не передбачаються. Дякую за увагу.
Вчитель. За спостереженнями синоптика опадів не передбачається, а я вважаю, що опади будуть, але………(інтрига) у вигляді гарних оцінок. В кінці уроку побачимо чи так це буде.
ІІ. Визначення теми, мети та завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
- Для визначення теми уроку, я пропоную вам прослухати одну притчу і сказати, про яке золото в ній розповідається.
Вода в пустелі.
В одній пустелі було маленьке селище з невеличким джерелом. І вода в цьому місці цінилася більше золота. Люди берегли кожну краплинку, закривали від сонця, щоб вода не випаровувалась і використовували її дуже бережливо. В цьому селі побував мандрівник, який погостювавши трішки пішов далі. Йдучи по пустелі і думаючи про тяжке життя в селі, він побачив гарний палац. Мандрівник зайшов в середину і був дуже здивований багатством, гарним садом з фонтанами та озерами. Ця картина набагато відрізнялася від того, що він бачив у селі. І тоді він запитав господарку палацу:
- Скажіть, адже у вас велика кількість води?
- Саме так,- відповіла вона.
- У вас є фонтани, озера, водопади, великі запаси прісної води. Ви маєте велике багатство, тоді як люди, які живуть в сусідньому селищі, майже не мають води. Вони повинні берегти кожну краплину. І цінують воду більше за золото і дорогоцінне каміння. Чому ви не поділитися з ними? Адже ви не збіднієте і зможете врятувати багато життів.
Господарка помовчала трішки. А потім сказала:
- Знаєш, що буде коли я подарую цим людям воду?- усміхнувшись запитала вона.
- Спочатку вони не будуть пам’ятати себе від щастя. Потім дякуючи мені, оголосять мене донькою богів. А потім приймуть дарунок, як належне. А потім прийдуть і почнуть вимагати. До тих пір доки люди раціонально використовують воду, вона для них золото.
- Про яке ж золото йде мова в даній притчі? (про воду)
- А чому вода для людей була дорожча за золото і дорогоцінне каміння?
- А чому жінка не подарувала людям всю воду? (тому що хотіла її зберегти)
- Ви мабуть вже здогадалися якою буде тема нашого уроку. Отже, як ви думаєте про що ми з вами будемо сьогодні говорити?
- Так, ми поговоримо про воду. І тема нашого уроку….А хто зможе прочитати в дзеркальному відображенні? «Без води нема життя. Властивості води - рідини». Правильно.
- Як ви розумієте цей вислів «Без води нема життя»?
- Чи можете сказати, про що дізнаєтесь, чого навчитесь на уроці? ( Ви дізнаєтесь багато нового про воду, проведете досліди та дізнаєтесь про властивості води розчиняти деякі речовини.)
- А навіщо нам вивчати цю тему?
2. Визначення плану уроку
- Працювати будемо за планом, який ви мені запропонуєте. Тобто, виходячи з теми, назвіть, що ми повинні зробити на уроці. В цьому вам допоможуть опорні слова, які потрібно розмістити в логічній послідовності.
Познайомитися, обговорити, прочитати, дослідити, відповісти.
ІІІ. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу
1. Бесіда з елементами розповіді
- Згадайте, до якої природи належить вода? (До неживої)
- Де зустрічається вода у природі?(В ріках, озерах, ставках, морях, океанах…)
- А ви знаєте, що у світі найсильніше? Виявляється – вода! Вона обійде будь яку перешкоду, натиском своїм зруйнує найкріпші мури. (відео) Наш народ здавна помітив цю властивість води і склав таке прислів’я : “ Мала крапля , а й та камінь точить”. Усі ми звикли дивитися на воду, як на звичайну річ, але воду називають найбільшим дивом світу. Тому ми не можемо не говорити про неї.
(Слайд карта світу) – Погляньте, якого кольору більше? (блакитного, синього)
- Проведемо експеримент. Мені допоможе ____________________. Швидко покрути глобус, ще швидше і ще. Що ви помітили? Яким здається весь глобус? (Блакитним) А ви знаєте, що нашу планету називають блакитною планетою? (Слайд Планета Земля в космосі )
Спостереження
- А де є вода? ( Відповіді дітей)
– Скажіть, де вода міститься під землею? (у джерелах, колодязях, криницях. (Слайд) Це отвори для добування підземних вод)
– Де вода є на суші.( Річки, озера, моря, океани (Слайд))
- А де є вода у повітрі. (Туман, хмари, дощ (Слайд))
- (Слайд) А ще вода є у айсбергах, льодовиках, горах в сніговому покрові.
- Тож який можна зроботи висновок?
( Висновок: Вода міститься не тільки у водоймах – на суші, у повітрі, але й у айсбергах, снігових покривах гір, льодовиках)
2. Вправа «2, 4, всі разом». Робота в групах.
- Щоб ще більше дізнатися про воду, я пропоную вам попрацювати в групах. Відома вам вправа «2, 4, всі разом». Які правила роботи за цією вправою?
- Правильно. Спочатку ви опрацьовуєте матеріал в парах, потім в четвірках, а потім працюємо всі разом. Крім цього у вас на парті є завдання на картці.
1група: 1 пара: - Більша частина поверхні Землі вкрита водою. Це озера, річки, моря, океани. Вода є в повітрі, в ґрунті, під землею. Хмари в небі і льодовики в горах – це теж вода. Вода входить до складу всіх живих організмів. Вона необхідна для життя всіх живих організмів.
2 пара: - Без води людина зможе прожити тільки 3 дні, в той час, коли без їжі тільки 30-50 днів. В організмі людини вода становить понад половини маси тіла – 70 відсотків. За все своє життя людина вживає близько 50 – 60 тонн води.
Картка
1. Більшу частину поверхні Землі займає:
А) суша; В) вода;
Б) сіль; Г) повітря.
2. Скільки може людина прожити без води:
А) 1 день; В) 3 дні;
Б) 5 днів ; Г) тиждень.
3. Скільки води міститься в організмі людини?
А) половина маси тіла ; В) Більша половина маси тіла;
В) Менша половина маси тіла.
2група: 1 пара: - Велика кількість води міститься в живих організмах. Наприклад : Водорослі ростуть у воді, а тому буквально просочені нею. А медузи на 95-98 відсотків з води. У морі медуза розміром із футбольний м’яч, а викинута на берег та висушена сонцем, перетворюється на купку слизу розміром із сірникову коробку.
2 пара: - Воду потребують і тварини. Слонові, наприклад, щодоби необхідно майже центнер води. При спразі він відчуває її за п’ять кілометрів. Бізони безпомилково визначають її за 7-8 кілометрів. Ми багато чули про здатність верблюдів обходитись без води тривалий час. Але їхні можливості обмежені і врешті - решт їм також потрібна вода.
Картка
А) так б) ні.
А)Літр; В) 10 літрів;
Б) центнер.
3. Чи можуть верблюди обходитись без води?
А) так; Б) Ні.
2 пара: - Якби всю воду Землі можна було рівномірним шаром розподілити на всій планеті, утворився б Світовий океан, глибина якого сягала б 4 км.
Картка
1. Чи можливе життя людини в пустелі без води?
А) так Б) ні
2. Скільки витримає людина в пустелі без води?
А) тиждень В) 3 дні
Б) добу
3. Якби всю воду Землі розлити рівномірним шаром, що б утворилося?
А) Нове море В) Світовий океан
В) Вода б просочилася крізь землю і зникла.
4 група: 1 пара: - На Землі стає все менше чистої води. У водойми часто потрапляють отруйні речовини з фабрик і заводів. Іноді на берегах річок, озер, ставків люди миють автомобілі і викидають у воду сміття. У брудній воді багато шкідливих речовин і бактерій, які викликають хвороби.
2 пара: - Щоб зберегти воду чистою, на підприємствах будують очисні споруди. Тут вода проходить через фільтри, очищується від шкідливих речовин і чистою повертається до водойм.
Картка
А) гарячої В) чистої
Б) холодної
2. Чому забруднюється вода?
_______________________________________________________________
3.Що роблять на підприємствах, щоб зберегти воду?
А) Будують очисні споруди та ставлять фільтри
Б) Перекривають воду
В) Нічого не роблять
5 група: 1 пара: - Вода – єдина речовина, яка перебуває на Землі у трьох станах. Рідкому (дощ, роса, туман), твердому (сніг, лід, бурульки) і газоподібному (водяна пара).
2 пара: - Кожна речовина складається з молекул і вода також. В усіх станах молекули води однакові за формою і розміром. Але є маленька відмінність: відстані між молекулами води у різних станах відрізняється.
Картка
А) вода В) пісок
Б) повітря
2. В яких станах може перебувати вода?
___________________________________________________
3. Відстань між молекулами води однакова?
А) так Б) ні.
Вчитель: Так, погляньте на малюнки. Чи однакова відстань між молекулами води - рідини, воді – у твердому тілі, воді – у газоподібному тілі?
( Відповіді дітей: у твердих тілах (дуже близько один до одного); у рідких тілах (відстань між молекулами більше); у газоподібних (ще більше)).
- Тож, який висновок можна зробити? (Вода – найголовніша, найважливіша речовина на Землі. Вода – багатство Землі. Вона необхідна для життя всіх живих організмів. )
3. Фізхвилинка з використанням мультимедійної презентації
ІV. Проведення дослідів. (протягом дослідів властивості води по-черзі вивішуються на дошку)
1. Проведення дослідів вчителем.
Дослід 1. Якщо вилити небагато води, наприклад, на стіл або на тарілку. Що трапиться з водою? (Розтечеться). Значить вона текуча.
- Якою є перша властивість?( Текучість)
Дослід 2. Із довгої склянки переливаємо воду у круглу склянку.
- Яку форму мала вода в першій склянці?
- Яку форму має вода в другій склянці?
- Чи має свою форму вода?
- Яку властивість можна виявити?
(Вода набуває форму тієї посудини в якій знаходиться).
Отже, друга властивість води – не має форми.
Дослід 3. Занурюємо у склянку з водою ложку.
- Чи добре її видно? Отже, вода яка? (прозора)
- Спробуй воду на смак.
- Чи має вода смак? А запах? ( Вода – без смаку, без запаху).
Отже, вода – прозора , без смаку, без запаху - це теж її властивості.
2. Проведення дослідів в групах
Назва |
||
Цукор |
|
|
Пісок |
|
|
Марганцівка |
|
|
Олія |
|
|
Сіль |
|
|
Група 1. Покладіть в склянку 2-3 кришталики марганцівки, розмішайте.
- Куди зникли кришталики? Чи змінився колір? Якою стала вода? Отже, марганцівка розчинилася чи ні?
( Кришталики марганцівки розчинились у воді. Вода стола рожевою.)
- Занесіть дані до таблиці.
Група 2. Покладіть в склянку ложку піску, розмішайте. Чи розчинився пісок? Чи змінився колір?
- Записуємо дані до таблиці.
Група 3. Покладіть в склянку ложку цукру, розмішайте.
- Що сталося з цукром?
Група 4. Покладіть в склянку ложку солі, розмішайте.
- Що сталося з сіллю?
Група 5. Покладіть в склянку ложку олії.
- Чи розчинилася олія в воді?
- Для речовин, що розчинилися у воді, вода є розчинником. А утворена речовина називається розчином.
- Як називається утворена речовина? (Розчином).
- А як називають воду? (Розчинник)
- Існують речовини, які не розчиняються у воді (крейда, пісок, олія…). Їх називають нерозчинними у воді речовинами.
- Отже, який висновок можна зробити? (одні речовини розчиняються у воді, інші – не розчиняються.)
- Молодці! Давайте ж узагальнимо. Які властивості має вода?
3. Асоціативний кущ
4. Перегляд мультфільму про забруднення води
- А зараз перегляньте мультфільм і скажіть, чому постраждав головний герой?
(перегляд)
- Чому ж постраждав чоловік? Чому на нього звалилася гора сміття? (Тому що він забруднив річку, викидаючи в неї сміття)
- А хіба тільки він один так робить?
- Погляньте ще на деякі кадри. Це найбільш забруднена річка на землі- Citarum. Вона знаходиться в Індонезії. Місцеві жителі вже забули, що там колись була риба. Збирати сміття в річці і здавати на переробку - тепер набагато вигідніше, ніж рибалити..
- А чим небезпечне забруднення води? (Живі істоти будуть хворіти; в брудній воді розмножуються бактерії)
- Вірно, досить часто людина втручається в природу, але не замислюється над тим, які будуть наслідки.
- Про це підготували виступ – драматизацію наші учні.
5. Виступ – драматизація.
Виходять діти з масками різнокольорових риб.
ЖОВТА РИБКА (Мартинова І.): Привіт, дозволь тебе запитати, чому ти стала червоною?
ЧЕРВОНА РИБКА (Петриченко В.): Добридень, подружко моя! Біда у мене. На березі нашої річки побудували підприємство та провели 2 труби. Одна забирає на підприємство чисту воду , а інша зливає в річку брудну. Ось і стала я від СТІЧНОЇ води червона. А ти чому така жовта як лимон?
ЖОВТА РИБКА (Мартинова І.): Проживала я на мілині. Аж раптом пройшов сильний дощ. Струмок приніс з берега каламутний потік води. А в ньому різні відходи. От і пожовтіла я… А ти, подруго, чому така фіолетова, наче баклажан ?
ФІОЛЕТОВА РИБКА (Шевченко М.): Бачили б ви, який на мені вантаж лежав. Банки, скло, дерева поломані, навіть колеса. Від такого сміття я і червоніла, і зеленіла, і синіла…Ось і стала фіолетовою – насилу з-під нього вибралася.
ЧЕРВОНА РИБКА (Петриченко В.): Ой, погляньте, дівчата! А це ще хто?
ФІОЛЕТОВА РИБКА (Шевченко М.): Серед своїх родичів я таких не бачила.
ЧОРНА РИБКА (Клят Д.) (ПІДХОДИТЬ ДО РИБОК) : Не лякайтесь. Я така сама рибка як і ви. Чорна плівка покрила воду, стало нічим дихати, зникла їжа, на березі лежать птахи та гинуть від нафти. От і я почорніла.
ЧЕРВОНА РИБКА (Петриченко В.): Що з нами сталося? Що нам робити, як далі жити?
- Діти, як допомогти рибкам? Що ж треба робити, щоб все змінилося? (відповіді дітей)
6. Розвиток креативного мислення, вміння знаходити суперечливі якості в
одному об’єкті.
Очікуванні відповіді
Вода-погано.
*У воді можна потонути.
*Коли багато випадає дощів, рослини можуть вимокнути і загинути.
*Коли мокро, мама не пускає на двір гратися, щоб не захворіти.
*Якщо їсти лід або сніг, можна застудити горло.
- А коли вода – це добре?
Вода – це добре.
*Вода-це врожай на городах,садах, полях.
*Після дощу свіже повітря.
* Вода потрібна людям і тваринам.
*Мінеральна вода лікує людей.
*Водою миємось, у воді перемо одяг.
*По воді пливуть човни,кораблі.
*На воді будують електростанції.
*Водою гасять пожежі.
- Так, все правильно! Отже, з водою треба бережно поводитись, щоб від неї не постраждати.
7. Робота з прислів’ями.
- Молодці! Тепер погляньте на слайди з прислів’ями. Спробуйте їх пояснити.
V. Підсумок уроку
1. Бесіда
- А яке б прислів’я ви взяли як підсумок нашого уроку?
- Так чи може бути життя без води? Чому?
2. Оцінювання учнів
VІ. Домашнє завдання