Урок " Без води нема життя. Властивості води - рідини"

Про матеріал
Конспект уроку з природознавства на тему " Без води нема життя. Властивості води - рідини"
Перегляд файлу

Тема: " Без води нема життя. Властивості води - рідини".

Мета: Розширити уявлення про значення води в природі, про властивості води - рідини; формувати елементарні поняття: вода - речовина; виробляти вміння самостійно виконувати досліди; узагальнювати сприйняте під час виконання дослідів, робити висновки; виховувати пізнавальний інтерес, самостійність, організованість, відповідальність за виконану роботу.

Обладнання: глобус, карта півкуль, календар природи, ілюстрації до теми, картки з завданнями та текстами, склянки з водою, ложка, марганцівка, пісок, цукор, олія, сіль.

Відеоматеріали:  кольоротерапія «Синій колір», мультимедійна презентація, мультимедійна фізхвилинка.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Вид уроку: урок з використанням  інтерактивних  і комунікаційних технологій

 

Хід уроку

І. Організаційний момент. Створення емоційного настрою.

1. Привітання.

2. Перегляд кольоротерапії «Синій колір»

- Сьогодні у нас четвер,  тому панувати у нас на уроці буде….. який колір?

(Синій)

- А чому саме синій? (Тому що це колір завзятості, наполегливості, серйозності. А в кінці тижня він додає життєвої енергії, налаштовує нас на плідну роботу)

(Перегляд кольоротерапії)

3. Налаштування. Вправа «Мій настрій»

- Я впевнена, що, переглядаючи презентацію, деякі ілюстрації вам запам’яталися  найбільше і вплинули  на ваш настрій.

- Тепер хочеться дізнатися, на що схожий ваш настрій? Вправа «Мій настрій».

- Мій настрій схожий на танок веселих краплинок, тому що я в чудовому та гарному настрої  і налаштована на плідну роботу. Ця презентація додала мені  енергії для подальшої роботи.

- А на що ж схожий ваш настрій? (діти відповідають)

- Маю надію, що той, в кого хороший настрій, збереже його до кінця уроку. А в кого поганий, то він обов’язково зміниться на хороший.     

4. Фенологічні спостереження.

 - А розпочнемо з фенологічних спостережень. Запрошую свого помічника – синоптика. Ми знаємо план спостережень за погодою. Ось за цим планом і послухаємо __________

Учень – синоптик. (Показує на календарі) Сьогодні четвер, 11 жовтня. За вікном хмарно.

     При цьому:

температура повітря  -

опади – у вигляді дощу не передбачаються. Дякую за увагу.

Вчитель. За спостереженнями синоптика  опадів не передбачається, а я вважаю, що опади будуть, але………(інтрига) у вигляді гарних оцінок.   В кінці уроку побачимо чи так це буде.

ІІ. Визначення теми, мети та завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Робота над притчею

- Для визначення теми уроку, я пропоную вам прослухати одну притчу і сказати, про яке золото в ній розповідається.

Вода в пустелі.

В одній пустелі було маленьке селище з невеличким джерелом. І вода в цьому місці цінилася більше золота. Люди берегли кожну краплинку, закривали від сонця, щоб вода не випаровувалась і використовували її дуже бережливо. В цьому селі побував мандрівник, який погостювавши трішки  пішов далі. Йдучи по пустелі і думаючи про тяжке життя в селі, він побачив гарний палац. Мандрівник зайшов в середину і був дуже здивований багатством, гарним садом з фонтанами та озерами. Ця картина набагато відрізнялася від того, що він бачив у селі. І тоді він запитав господарку палацу:

- Скажіть, адже у вас велика кількість води?

- Саме так,- відповіла вона.

- У вас є фонтани, озера, водопади, великі запаси прісної води. Ви маєте велике багатство, тоді як люди, які живуть в сусідньому селищі, майже не мають води. Вони повинні берегти кожну краплину. І цінують воду більше за золото і дорогоцінне каміння. Чому ви не поділитися з ними? Адже ви не збіднієте і зможете врятувати багато життів.

Господарка помовчала трішки. А потім сказала:

- Знаєш, що буде коли я подарую цим людям воду?- усміхнувшись запитала вона.

- Спочатку вони не будуть пам’ятати себе від щастя. Потім  дякуючи мені, оголосять мене донькою богів. А потім приймуть дарунок, як належне. А потім прийдуть і почнуть  вимагати. До тих пір доки люди раціонально використовують воду, вона для них золото.

- Про яке ж золото йде мова в даній притчі? (про воду)

- А чому вода для людей була дорожча за золото і дорогоцінне каміння?

- А чому жінка не подарувала людям всю воду? (тому що хотіла її зберегти)

- Ви мабуть вже здогадалися якою буде тема нашого уроку. Отже, як ви думаєте про що ми з вами будемо сьогодні говорити?

- Так, ми поговоримо про воду. І тема нашого уроку….А хто зможе прочитати в дзеркальному відображенні? «Без води нема життя. Властивості води - рідини». Правильно.

- Як ви розумієте цей вислів «Без води нема життя»?

- Чи можете сказати, про  що дізнаєтесь, чого навчитесь на уроці? ( Ви дізнаєтесь багато нового про воду, проведете досліди та дізнаєтесь про властивості води розчиняти деякі речовини.)

- А навіщо нам вивчати цю тему?

2. Визначення плану уроку

- Працювати будемо за планом, який ви мені запропонуєте. Тобто, виходячи з теми, назвіть, що ми повинні зробити на уроці. В цьому вам допоможуть опорні слова, які потрібно розмістити в логічній послідовності.

Познайомитися, обговорити, прочитати, дослідити, відповісти.

ІІІ. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу

1. Бесіда з елементами розповіді

- Згадайте, до якої природи належить вода? (До неживої)

- Де зустрічається вода у природі?(В ріках, озерах, ставках, морях, океанах…)

- А ви знаєте, що у світі найсильніше? Виявляється – вода! Вона обійде будь яку перешкоду, натиском своїм зруйнує найкріпші мури. (відео) Наш народ здавна помітив цю властивість води і склав  таке прислів’я : “ Мала крапля , а й та камінь точить”. Усі ми звикли дивитися на воду, як на звичайну річ, але воду називають найбільшим дивом світу. Тому ми не можемо не говорити про неї.

  •         Давайте уявимо собі, що на Землі не стане води. Що б сталося?
  •         Але на щастя, вода на Землі є. ЇЇ так багато!

(Слайд карта світу) – Погляньте, якого кольору більше? (блакитного, синього)

- Проведемо експеримент. Мені допоможе ____________________. Швидко покрути  глобус, ще швидше і ще. Що ви помітили? Яким здається весь глобус? (Блакитним)  А ви знаєте, що нашу планету називають блакитною планетою?   (Слайд Планета Земля в космосі )

Спостереження

- А де є вода? ( Відповіді дітей)

– Скажіть, де вода міститься під землею? (у джерелах, колодязях, криницях. (Слайд)  Це отвори для добування підземних вод)

– Де вода є на суші.( Річки, озера, моря, океани (Слайд))

- А де є вода  у повітрі. (Туман, хмари, дощ (Слайд))

- (Слайд) А ще вода є у  айсбергах, льодовиках, горах в сніговому покрові.

- Тож який можна зроботи висновок?

 ( Висновок: Вода міститься не тільки у водоймах – на суші, у повітрі, але й у айсбергах, снігових покривах гір, льодовиках)

2. Вправа «2, 4, всі разом». Робота в групах.

- Щоб ще більше дізнатися про воду, я пропоную вам попрацювати в групах. Відома вам вправа «2, 4, всі разом». Які правила роботи за цією вправою?

- Правильно. Спочатку ви опрацьовуєте матеріал в парах, потім в четвірках, а потім працюємо всі разом. Крім цього у вас на парті є завдання на картці.

1група: 1 пара:  - Більша частина поверхні Землі вкрита водою. Це озера, річки, моря, океани. Вода є в повітрі, в ґрунті, під землею. Хмари в небі і льодовики в горах – це теж вода. Вода входить до складу всіх живих організмів. Вона необхідна для життя всіх живих організмів.

2 пара: - Без води людина зможе прожити тільки 3 дні, в той час, коли без їжі тільки 30-50 днів. В організмі людини вода становить понад половини маси тіла – 70 відсотків. За все своє життя людина вживає близько   50 – 60 тонн води.

Картка

1. Більшу частину поверхні Землі займає:

А) суша;       В) вода;

Б) сіль;         Г) повітря.

2. Скільки може людина прожити без води:

А) 1 день;        В) 3 дні;

Б) 5 днів  ;      Г) тиждень.

3. Скільки води міститься в організмі людини?

А) половина маси тіла ;              В) Більша половина маси тіла;

В) Менша половина маси тіла.

2група: 1 пара: - Велика кількість води міститься в живих організмах. Наприклад : Водорослі ростуть у воді, а тому буквально просочені нею. А медузи  на 95-98 відсотків з води. У морі медуза розміром із футбольний м’яч, а викинута на берег та висушена сонцем, перетворюється на купку слизу розміром із сірникову коробку.

F:\ytu\kapusta.jpg  F:\ytu\meduza-ozera-kakabana.jpg

2 пара: - Воду потребують і тварини. Слонові, наприклад, щодоби необхідно майже центнер води. При спразі він відчуває її за п’ять кілометрів. Бізони  безпомилково визначають її за 7-8 кілометрів. Ми багато чули про здатність верблюдів  обходитись без води тривалий час. Але їхні можливості обмежені і врешті - решт їм також потрібна вода.

F:\ytu\166.jpg F:\ytu\bizon.jpg F:\ytu\bactrianus.jpg

Картка

  1. Чи потрібна вода живим організмам?

А) так      б) ні.

  1. Скільки води потрібно слонові на добу?

А)Літр;           В) 10 літрів;

Б) центнер.

3. Чи можуть верблюди обходитись без води?

А) так;       Б) Ні.

  1. група: 1 пара: -  Бедуїни, які все життя ходили в пустелях стверджували, що вода дорожча за золото. Вони знали, що ніякі багатства не врятують мандрівника, коли вичерпаються запаси води. У пустелі людина без води не витримує й доби.

2  пара: -  Якби всю воду Землі можна було рівномірним шаром розподілити на всій планеті, утворився б Світовий океан, глибина якого сягала б 4 км.

Картка

1. Чи можливе життя людини в пустелі без води?

А) так        Б) ні

2. Скільки витримає людина в пустелі без води?

А) тиждень             В) 3 дні

Б) добу

3. Якби всю воду Землі розлити рівномірним шаром, що б утворилося?

А) Нове море         В) Світовий океан

В) Вода б просочилася крізь землю і зникла.

4 група: 1 пара:  - На Землі стає все менше чистої води. У водойми часто потрапляють отруйні речовини з фабрик і заводів. Іноді на берегах річок, озер, ставків люди миють автомобілі і викидають у воду сміття. У брудній воді багато шкідливих речовин і бактерій, які викликають хвороби.

2 пара: - Щоб зберегти воду чистою, на підприємствах будують очисні споруди. Тут вода проходить через фільтри, очищується від шкідливих речовин і чистою повертається до водойм.

Картка

  1.                      Якої води на Землі стає все більше?

А) гарячої                   В) чистої

Б) холодної

2. Чому забруднюється вода?

_______________________________________________________________

3.Що роблять на підприємствах, щоб зберегти воду?

А) Будують очисні споруди та ставлять фільтри

Б) Перекривають воду

В) Нічого не роблять

5 група: 1 пара: - Вода – єдина речовина, яка перебуває на Землі у трьох станах. Рідкому (дощ, роса, туман), твердому (сніг, лід, бурульки) і газоподібному (водяна пара).

2 пара:  - Кожна речовина складається з молекул і вода також. В усіх станах молекули води однакові за формою і розміром. Але є маленька відмінність: відстані між молекулами води у різних станах відрізняється.

Картка

  1. Яка речовина може перебувати в трьох станах?

А) вода        В) пісок

Б) повітря

2. В яких станах може перебувати вода?

___________________________________________________

3. Відстань між молекулами води однакова?

А) так             Б) ні.

Вчитель: Так, погляньте на малюнки. Чи однакова  відстань між молекулами води - рідини, воді – у твердому тілі, воді – у  газоподібному тілі?

( Відповіді дітей: у твердих тілах (дуже близько один до одного); у рідких тілах (відстань між молекулами більше); у газоподібних (ще більше)).

- Тож, який висновок можна зробити? (Вода – найголовніша, найважливіша речовина на Землі. Вода – багатство Землі. Вона необхідна для життя всіх живих організмів. )

3. Фізхвилинка з використанням мультимедійної презентації

ІV. Проведення дослідів. (протягом дослідів властивості води по-черзі вивішуються на дошку)

1. Проведення дослідів вчителем.

  • А зараз ми з вами проведемо ряд дослідів, щоб виявити властивості води.
  • Допомагати в першому досліді мені буде……….

Дослід 1. Якщо вилити небагато води, наприклад, на стіл або на тарілку. Що трапиться з водою?    (Розтечеться).  Значить вона  текуча.

- Якою є перша властивість?( Текучість)

Дослід 2.  Із довгої склянки переливаємо воду у круглу склянку.

- Яку форму мала вода в першій склянці?

- Яку форму має вода в другій склянці?

-  Чи має свою форму вода?

- Яку властивість можна виявити?

(Вода набуває форму тієї посудини в якій знаходиться).

Отже, друга властивість води – не має форми.

Дослід 3. Занурюємо  у склянку з водою ложку.

 - Чи добре її видно? Отже, вода яка? (прозора)

- Спробуй воду на смак.

- Чи має вода смак? А запах? ( Вода – без смаку, без запаху).

Отже, вода – прозора , без  смаку, без запаху  - це теж її властивості.

2. Проведення дослідів в групах

  • Тепер проведемо досліди в групах. У кожній групі є картка, яку ви будете заповнювати під час наших дослідів і схема за якою ви будете відповідати.

Назва

колір

розчинність

Цукор

 

 

Пісок

 

 

Марганцівка

 

 

Олія

 

 

Сіль

 

 

 

Група 1. Покладіть  в склянку 2-3 кришталики марганцівки, розмішайте.

- Куди зникли кришталики? Чи змінився колір? Якою стала вода? Отже, марганцівка розчинилася чи ні?

 ( Кришталики марганцівки розчинились у воді. Вода стола рожевою.)

- Занесіть дані до таблиці.

Група 2. Покладіть в склянку ложку піску, розмішайте. Чи розчинився пісок? Чи змінився колір?

- Записуємо дані до таблиці.

Група 3. Покладіть в склянку ложку цукру, розмішайте.

- Що сталося з цукром?

Група 4. Покладіть в склянку ложку солі, розмішайте.

- Що сталося з сіллю?

Група 5. Покладіть в склянку ложку олії.

- Чи розчинилася олія в воді?

- Для речовин, що розчинилися у воді, вода є розчинником. А утворена речовина  називається розчином.

- Як називається утворена речовина? (Розчином).

- А як називають воду? (Розчинник)

- Існують речовини, які  не розчиняються у воді (крейда, пісок, олія…). Їх називають нерозчинними у воді речовинами.

- Отже, який висновок можна зробити? (одні речовини розчиняються у воді, інші – не розчиняються.)

- Молодці! Давайте ж узагальнимо. Які властивості має вода?

3. Асоціативний кущ

4. Перегляд мультфільму про забруднення води

- А зараз перегляньте мультфільм і скажіть, чому постраждав головний герой?

(перегляд)

- Чому ж постраждав чоловік? Чому на нього звалилася гора сміття? (Тому що він забруднив річку, викидаючи в неї сміття)

- А хіба тільки він один так робить?

- Погляньте ще на деякі кадри. Це найбільш забруднена річка на землі- Citarum. Вона знаходиться в Індонезії. Місцеві жителі вже забули, що там колись була риба. Збирати сміття в річці і здавати на переробку - тепер набагато вигідніше, ніж рибалити..

- А чим небезпечне  забруднення  води? (Живі істоти будуть хворіти; в брудній воді розмножуються бактерії)

- Вірно, досить часто людина  втручається в природу, але не замислюється над тим, які будуть наслідки.

- Про це підготували виступ – драматизацію наші учні.

5. Виступ – драматизація.

   Виходять діти з масками різнокольорових риб.
ЖОВТА РИБКА (Мартинова І.): Привіт,  дозволь тебе запитати, чому ти стала червоною?
ЧЕРВОНА РИБКА (Петриченко В.): Добридень, подружко моя! Біда у мене. На березі нашої річки побудували підприємство та провели 2 труби. Одна забирає на підприємство чисту воду , а інша зливає  в річку брудну. Ось і стала я від СТІЧНОЇ води червона. А ти чому така жовта як лимон?
ЖОВТА РИБКА (Мартинова І.): Проживала я на мілині. Аж раптом пройшов сильний дощ. Струмок приніс з берега каламутний потік води. А в ньому різні відходи. От і пожовтіла я… А ти, подруго, чому така фіолетова, наче баклажан ?
ФІОЛЕТОВА РИБКА (Шевченко М.): Бачили б ви, який на мені вантаж лежав. Банки,  скло, дерева поломані, навіть колеса. Від такого сміття я і червоніла, і зеленіла, і синіла…Ось і стала фіолетовою – насилу з-під нього вибралася.
ЧЕРВОНА РИБКА (Петриченко В.): Ой, погляньте, дівчата! А це ще хто?
ФІОЛЕТОВА РИБКА (Шевченко М.): Серед своїх родичів я таких не бачила.
ЧОРНА РИБКА (Клят Д.) (ПІДХОДИТЬ ДО РИБОК) : Не лякайтесь. Я така сама рибка як і ви. Чорна плівка покрила воду, стало нічим дихати, зникла їжа, на березі лежать птахи та гинуть від нафти. От і я почорніла.

ЧЕРВОНА РИБКА (Петриченко В.): Що з нами сталося? Що нам робити, як далі жити?

- Діти, як допомогти рибкам? Що ж треба робити, щоб все змінилося? (відповіді дітей)

6. Розвиток креативного мислення, вміння знаходити суперечливі якості в

 одному об’єкті.

  • Як ви думаєте, вода може завдати нам лиха?
  •                   А як саме? Коли вода може бути  погано?

Очікуванні відповіді

                                                Вода-погано.

*У воді можна потонути.

*Коли багато випадає дощів, рослини можуть вимокнути і загинути.

*Коли мокро, мама не пускає на двір гратися, щоб не захворіти.

*Якщо їсти лід або сніг, можна застудити горло.

- А коли вода – це добре?

Вода – це добре.

*Вода-це врожай на городах,садах, полях.

*Після дощу свіже повітря.

* Вода потрібна людям і тваринам.

*Мінеральна вода лікує людей.

*Водою миємось, у воді перемо одяг.

*По воді пливуть човни,кораблі.

*На воді будують електростанції.

*Водою гасять пожежі.

- Так, все правильно! Отже, з водою треба бережно поводитись, щоб від неї не постраждати.

 7. Робота з прислів’ями.

- Молодці! Тепер погляньте на слайди з прислів’ями. Спробуйте їх пояснити.

V. Підсумок уроку

1. Бесіда

- А яке б прислів’я ви взяли як підсумок нашого уроку?

- Так чи може бути життя без води? Чому?

2. Оцінювання учнів

VІ. Домашнє завдання

 

 

 

doc
Додано
29 березня 2021
Переглядів
1322
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку