К. Роджерс визначив внутрішні та зовнішні умови творчої діяльності. До внутрішніх умов він відносив: 1) екстенсіональність (відкритість новому досвіду); 2) внутрішній локус оцінювання; 3) здатність до незвичайних поєнань. Зовнішніми умовами творчості є: 1) психологічна безпека і захищеність (визнання безумовної цінності індивіда, створення обстановки, в якій відсутнє зовнішнє оцінювання); 2) психологічна свобода самовираження. Супутніми компонентами творчого акту К. Роджерс уважав емоції (естетичні, евристичні, комунікативні та ін.).
Сучасний американський учений Д. Клозен вирізняє чотири основні детермінанти на шляху до творчої діяльності людини: 1) її особисті ресурси, тобто розум, темперамент, силу тощо; 2) «джерела підтримки та керівництва» (різні норми, інструкції, рекомендації), які надають їй можливість орієнтуватись у світі; 3) можливості (чи перешкоди) для виконання особистих цілей залежно від соціальної приналежності, раси, віку, статі, а також ситуації у світі (війни, депресії, значні соціальні зміни та ін.); 4) власні зусилля особистості, її діяльність. Природна творча активність людини виявляється в діяльності, зовнішня соціальна форма якої – праця, що охоплює і психічну, і фізичну сфери життя.
Людям, які займаються творчістю, доводиться переборювати багато труднощів. В. Моляко вважає, що до внутрішніх перешкод можна віднести: – незібраність, лінощі; – незацікавленість у роботі; – хвороби; – незадовільний психічний стан; – погані звички; – робота без режиму; – невміння організувати свій час; – негативні якості характеру та мислення.
Імпровізацію прийнято розглядати як невід’ємний компонент творчого процесу, що виникає безпосередньо в ході творчої діяльності, а також її результат і засіб удосконалення. Найбільшого поширення імпровізація й експромт, як вид імпровізації, набули в художній творчості як об’єктивно необхідний елемент професійної діяльності у сфері мистецтва.