Презентація "Українське бароко"

Про матеріал

Презентація може стати в пригоді вчителям художньої культури, історії, української літератури, які намагаються цікаво та з дотриманням сучасних вимог прводити уроки, давати учням додаткову до підручника інформацію, спонукати дітей до самостійного пошуку.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Українське бароко: основні напрями та представники. Підготувала заступник директора з виховної роботи. Кременчуцького навчально-виховного комплексу «Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів–ліцей» №4 Кременчуцької міської ради Полтавської областіПроцько Т. М.

Номер слайду 2

Баро́ко —  стиль у європейському мистецтві (живописі, скульптурі, музиці, літературі) та архітектурі початку XVІ століття — кінця XVІІІ століття.

Номер слайду 3

Термін «бароко» уведений у XVIII столітті, причому не представниками напряму, а їхніми супротивниками - класицистами, які вбачали в мистецтві бароко цілком негативне явище. Етимологія терміна «бароко» не визначена й сьогодні. Так, існують принаймні три версії щодо його походження:1) термін сходить до португальського виразу «perola Barroca» - «перлина неправильної форми». За словами Альбрехта Шене, це «екзотичне коштовне, мерехтливе багатокольоровим переливом, нерівномірне й незавершене за формою утворення перлини щасливо підійшло до назви доби».2) термін «бароко» походить від латинського «baroco». Ця назва використовувалась у схоластичній логіці стосовно одного з різновидів силогізму, що відзначався особливою складністю та дивовижністю.3) найменш поширеною версією походження терміна «бароко», він сходить до французького жаргонізму художніх майстерень «baroquer», який означав «розчиняти, пом'якшувати контур».

Номер слайду 4

Стиль бароко виник в Італії наприкінці XVI ст. і прийшов на зміну стилю Відродження в результаті кризи гуманістичної ренесансної культури. В XVII ст. бароко поширився в більшості європейських країн. Стиль бароко відзначається : складними планами; контрастами об'ємів; пишним декоративним оздобленням

Номер слайду 5

Українське бароко або Козацьке бароко — назва архітектурного стилю, що був поширений в українських землях Війська Запорозького у XVII—XVIII ст. Виник унаслідок поєднання місцевих архітектурних традицій та європейського бароко. Виникнення українського бароко пов'язано з національно-визвольним піднесенням в середовищі запорозького козацтва, що надало українському бароко рис національного стилю.

Номер слайду 6

Визначальні риси бароко: - посилення ролі церкви і держави, поєднання релігійних і світських мотивів, образів; - мінливість, поліфонічність, ускладнена форма; - тяжіння до різких контрастів, складної метафоричності, алегоризму; - прагнення вразити читача пишним, барвистим стилем, риторичним оздобленням твору; - трагічна напруженість і трагічне світосприймання

Номер слайду 7

Архітектура  Зароджується барокова архітектура, а в синтезі з нею й інші мистецтва, на початку XVII століття у Львові (костьол бернардинів 1600 p., єзуїтів 1613-1670 pp.)

Номер слайду 8

Під протекторатом князя Костянтина Острозького почалося обновлення Кирилівської церкви (зведена у XII ст.), через певний час, у 1613 році, італійський архітектор Себастьян Браччі почав перебудовувати Успенський собор на Подолі в Києві.

Номер слайду 9

Відновлювалися й піднімалися з руїн Софія Київська, численні церкви - Десятинна в Києві, Спаса на Берестові, Успенська в Переяславі, Іллінська в Троїцькому монастирі в Чернігові

Номер слайду 10

До споруд нашого краю належать: великі церкви в Бережанах; Троїцька церква в Чернігові (1679 p.);собор Мгарського монастиря неподалік від Лубен, будівництво якого розпочав гетьман Самойлович у 1682 році; Михайлівський собор в Києві (1690-1694 pp.);Братська церква Академії в Києві(1695 p.)

Номер слайду 11

Малярство  Надзвичайної пишності та ошатності досягли церковні іконостаси: Оздоблення Троїцької Надбрамної церкви Києво-Печерської Лаври .

Номер слайду 12

Особливо славні барокові іконостаси з XVII ст. збереглися в Західній Україні. в церквах. Іконостас Рогатинської церкви Іконостас церкви св. Параскеви у Львові Найпишніший іконостас - у церкві с. Богородчани. Образи богородчанського іконостасу — малювання майстра Іова Кондзелевича

Номер слайду 13

Виконані в бароковому стилі іконостаси XVII - XVIII століть своєю величністю й монументальністю ставали центральною окрасою Єлецького собору ві Чернігові, Троїцького собору Чернігові, Преображенської церкви у Великих Сорочинцях.

Номер слайду 14

У добу бароко також набув широкого розповсюдження  портрет. Світський портрет на українських землях виник у кінці ХVІ ст. в трьох композиційних варіантах – погрудному, поясному та на повний зріст. Найвиразніше риси втілені у портреті шляхти, так званому “сарматському портреті”.

Номер слайду 15

Скульптура Найбільшого розвитку скульптура набула на Західноукраїнських землях, через особливості культурних впливів та релігійно. Крім скульпторів, різьбярів каменю, працювали в Західній Україні також скульптори — конвісарі або людвісарі. Головним центром ремесла й мистецтва в добу бароко в Україні зоставався Львів. Одною з більше відомих львівських майстерень була майстерня родини Франковичів.

Номер слайду 16

Першим письменником в Україні, творам якого притаманні риси барокового стилю, вважається Іван Вишенський.  Підставою для того, щоб віднести гострополемічні твори І. Вишенського до барокового стилю, слугує особлива поетика писання, сповнена величезної емоційності промовця чи навіть пророка. Завдяки ускладненій словесній архітектоніці, паралелізмам, сміливим антитезам його жива проза, звернена до конкретних особистостей, і в той же час до загальних болючих проблем віри, справедливості, захисту знедолених, набувала експресії й художньої виразності. Література 

Номер слайду 17

Бароковий стиль притаманний поезії Лазаря Барановича, Іоанна Максимовича, Івана Величковського, Стефана Яворського, Григорія Сковороди. Серед прозових жанрів бароко досягло найбільшого розвитку в ораторській прозі, про що свідчать збірники проповідей «Меч духовний» і «Труб словес проповідних» Лазаря Барановича, «Ключ Розуміння» Іоаникія Галятовського, «Огородок Марії Богородиці» і «Вінець Христов» Антонія Радивиловського. Проступило воно й у полемічній літературі, в агіографії «Четьї Мінеї» Дмитра Туптала. Риси барокової історіографії властиві літописам Григорія Граб'янки, Самійла Величка.

Номер слайду 18

Театр  Український театр цілком походить з барокової драми. Великою мірою - з театру єзуїтських шкіл, що досягнув чималої мистецької височини; але не треба забувати й про можливі впливи театру протестантського, бо й протестанти мали шкільний театр та писали численні п’єси.

Номер слайду 19

Використані джерела:1. Івашко Ю. Перлини українського бароко. – Будмайстер 2003 №1/2 C. 10-13.2. Історія української культури / За загал. ред. І. Крип’якевича. – 4-те вид., стереотип. – К.: Либідь, 2002.– 656 с. - C.513-524.3. Макаров А. Світло українського бароко .– К.: Мистецтво, 1994.- 288 с.4. Особливості українського бароко. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ua-referat.com/Особливості_українського_бароко .5. Українське бароко. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://svitppt.com.ua/kultura/ukrainske-baroko-osnovni-napryami-arhitektura-ta-zhivopis.html .

pptx
Додано
26 липня 2018
Переглядів
12160
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку