Презентація може стати в пригоді вчителям художньої культури, історії, української літератури, які намагаються цікаво та з дотриманням сучасних вимог прводити уроки, давати учням додаткову до підручника інформацію, спонукати дітей до самостійного пошуку.
Термін «бароко» уведений у XVIII столітті, причому не представниками напряму, а їхніми супротивниками - класицистами, які вбачали в мистецтві бароко цілком негативне явище. Етимологія терміна «бароко» не визначена й сьогодні. Так, існують принаймні три версії щодо його походження:1) термін сходить до португальського виразу «perola Barroca» - «перлина неправильної форми». За словами Альбрехта Шене, це «екзотичне коштовне, мерехтливе багатокольоровим переливом, нерівномірне й незавершене за формою утворення перлини щасливо підійшло до назви доби».2) термін «бароко» походить від латинського «baroco». Ця назва використовувалась у схоластичній логіці стосовно одного з різновидів силогізму, що відзначався особливою складністю та дивовижністю.3) найменш поширеною версією походження терміна «бароко», він сходить до французького жаргонізму художніх майстерень «baroquer», який означав «розчиняти, пом'якшувати контур».
Стиль бароко виник в Італії наприкінці XVI ст. і прийшов на зміну стилю Відродження в результаті кризи гуманістичної ренесансної культури. В XVII ст. бароко поширився в більшості європейських країн. Стиль бароко відзначається : складними планами; контрастами об'ємів; пишним декоративним оздобленням
Українське бароко або Козацьке бароко — назва архітектурного стилю, що був поширений в українських землях Війська Запорозького у XVII—XVIII ст. Виник унаслідок поєднання місцевих архітектурних традицій та європейського бароко. Виникнення українського бароко пов'язано з національно-визвольним піднесенням в середовищі запорозького козацтва, що надало українському бароко рис національного стилю.
Визначальні риси бароко: - посилення ролі церкви і держави, поєднання релігійних і світських мотивів, образів; - мінливість, поліфонічність, ускладнена форма; - тяжіння до різких контрастів, складної метафоричності, алегоризму; - прагнення вразити читача пишним, барвистим стилем, риторичним оздобленням твору; - трагічна напруженість і трагічне світосприймання
До споруд нашого краю належать: великі церкви в Бережанах; Троїцька церква в Чернігові (1679 p.);собор Мгарського монастиря неподалік від Лубен, будівництво якого розпочав гетьман Самойлович у 1682 році; Михайлівський собор в Києві (1690-1694 pp.);Братська церква Академії в Києві(1695 p.)
Скульптура Найбільшого розвитку скульптура набула на Західноукраїнських землях, через особливості культурних впливів та релігійно. Крім скульпторів, різьбярів каменю, працювали в Західній Україні також скульптори — конвісарі або людвісарі. Головним центром ремесла й мистецтва в добу бароко в Україні зоставався Львів. Одною з більше відомих львівських майстерень була майстерня родини Франковичів.
Першим письменником в Україні, творам якого притаманні риси барокового стилю, вважається Іван Вишенський. Підставою для того, щоб віднести гострополемічні твори І. Вишенського до барокового стилю, слугує особлива поетика писання, сповнена величезної емоційності промовця чи навіть пророка. Завдяки ускладненій словесній архітектоніці, паралелізмам, сміливим антитезам його жива проза, звернена до конкретних особистостей, і в той же час до загальних болючих проблем віри, справедливості, захисту знедолених, набувала експресії й художньої виразності. Література
Бароковий стиль притаманний поезії Лазаря Барановича, Іоанна Максимовича, Івана Величковського, Стефана Яворського, Григорія Сковороди. Серед прозових жанрів бароко досягло найбільшого розвитку в ораторській прозі, про що свідчать збірники проповідей «Меч духовний» і «Труб словес проповідних» Лазаря Барановича, «Ключ Розуміння» Іоаникія Галятовського, «Огородок Марії Богородиці» і «Вінець Христов» Антонія Радивиловського. Проступило воно й у полемічній літературі, в агіографії «Четьї Мінеї» Дмитра Туптала. Риси барокової історіографії властиві літописам Григорія Граб'янки, Самійла Величка.
Використані джерела:1. Івашко Ю. Перлини українського бароко. – Будмайстер 2003 №1/2 C. 10-13.2. Історія української культури / За загал. ред. І. Крип’якевича. – 4-те вид., стереотип. – К.: Либідь, 2002.– 656 с. - C.513-524.3. Макаров А. Світло українського бароко .– К.: Мистецтво, 1994.- 288 с.4. Особливості українського бароко. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ua-referat.com/Особливості_українського_бароко .5. Українське бароко. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://svitppt.com.ua/kultura/ukrainske-baroko-osnovni-napryami-arhitektura-ta-zhivopis.html .