Уміння вчитися — це ефективне використання всіх ресурсів розуму: інтелекту, уваги, сприйняття, пам'яті, відтворення, мислення, це здатність успішно розв'язувати проблемні ситуації, планувати свій час та досягати поставленої мети. Уміння вчитися передбачає активну діяльність, спрямовану на вирішення завдання.
Уміння вчитися — це ефективне використання всіх ресурсів розуму: інтелекту, уваги, сприйняття, пам’яті, відтворення, мислення, це здатність успішно розв'язувати проблемні ситуації, планувати свій час та досягати поставленої мети. Уміння вчитися передбачає активну діяльність, спрямовану на вирішення завдання. Уміти вчитися — значить: • не боятися складних завдань; • уміти здійснювати цілеспрямований пошук; • самостійно приймати рішення, виявляти власні проблеми, пов’язані з браком досвіду, знань, навичок, упевненості; • регулювати власні переживання.
Мотивація навчання: усвідомлення, для чого потрібне навчання й самовдосконалення. Планування: чергування навчання й відпочинку, легкі і важкі виконання завдань. Головні складові: мотивація, планування, організація, контроль і оцінка ходу та результатів роботи. Організація: це облаштування робочого місця, пошук та відбір потрібних знань, використання прийомів ефективного навчання. Самоконтроль: це уміння за будь-яких умов керувати своєю розумовою діяльністю, почуттями та вчинками.
Уміння вчитись передбачає, що людина сама пройде довгий шлях спроб і помилок, щоб визначити оптимальний спосіб добре вчитися. Для цього потрібно мати хорошу мотивацію і налаштування на успіх. Формула успіху проста — це поєднання складових ХОЧУ, МОЖУ, ПОТРІБНО. Хочу – потрібно визначити чого ви дійсно бажаєте досягти в навчанні. Це ваша мета, яка має бути досяжна, вимірювання, конкретна. Можу – необхідно проаналізувати, які якості вам допоможуть досягти цієї мети. Що вам потрібно розвивати. Потрібно – треба обміркувати, які кроки потрібно зробити, щоб досягти поставленої мети, якими прийомами оволодіти. Важливість налаштування на успіх.
Інтелект — це розум, здатність людини думати. Завдяки інтелекту вона може вирішувати життєві ситуації та долати труднощі. Він дає змогу приймати зважені і продумані рішення на основі чіткого бачення всіх «за» і «проти». Інтелект пов’язаний із пам’яттю: людина може запам'ятовувати великі обсяги інформації завдяки інтелектуальній обробці. Інтелект забезпечує управління часом, допомагає складати життєві плани. Для успішного навчання важливо розвивати інтелект та усі пізнавальні здібності: відчуття, сприйняття, пам’ять, мислення, уяву. Важливою умовою успішного навчання є постійний інтелектуальний розвиток особистості. Також потрібно розвивати логічне мислення. Так ви навчитеся аналізувати факти, послідовно осмислювати інформацію, вирішувати складні задачі, успішно долати будь-які труднощі. У будь-якої події є причина — те, що спричинило її, і є наслідок — те, до чого вона приведе. Розуміння цих залежностей і є логікою. Логічне мислення дає змогу людині робити правильні висновки, відокремлювати важливе від другорядного, виявляти взаємозв'язки, наводити докази і спростування, бути переконливою, приймати виважені рішення.
На відміну від логічного, образне мислення дозволяє бачити ситуацію цілісно, як певний образ. Завдяки образному мисленню можна переключатися з однієї ідеї на іншу, знаходити нестандартні рішення проблемних ситуацій. Розвиток образного мислення сприяє творчості. Фантазія допомагає людям удосконалювати життя, створювати художні, літературні, музичні шедеври. Творчі, здатні оригінально мислити особистості продукують ідеї, що відрізняються від загальноприйнятих поглядів, таким чином роблять винаходи і відкриття. Пам’ять зберігає різноманітні образи: враження останньої миті і спогади далекого дитинства, запах моря з минулорічного літнього відпочинку і смак різдвяної куті. Образи можуть бути реалістичними, які ви бачили колись мимохідь, або фантазійні.
Лінощі, страх перед новим, перед змінами заважають мозку мислити ефективніше. Насправді ж новий досвід, нові знання розширюють наші можливості та підвищують нашу ефективність. Люди, які вірять у те, що їхні успіхи зумовлені вродженими здібностями, часто бояться помилитися, зазнати поразки. Адже це, на їхній погляд, буде свідчити про вроджений брак здібностей. Саме тому вони уникають складних завдань, коли існує ризик невдачі, і взагалі не сприймають критику. Люди, які впевнені, що вони досягають усього завдяки наполегливій роботі, навіть програш розцінюють як стимул до розвитку, до самоосвіти. Такі люди не бояться складних завдань, не падають дахом за перших невдач, спокійно сприймають критику на свою адресу. Не помиляється той, хто нічого не робить. Налаштуйтесь па успіх, не відкладайте роботу над собою на завтра. Бар'єри ефективного навчання