Презентація "Умови розвитку культури.Освіта, наука, музика й театр наприкінці ХVІІІ - початку ХІХст."

Про матеріал
Учні охарактеризують основні досягнення українців у галузі освіти, науки, музики й театру.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Умови розвитку культури. Освіта, наука, музика й театр

Номер слайду 2

Завдання уроку: визначити особливості розвитку української культури кінця XVIII — першої половини XIX ст.;охарактеризувати основні досягнення українців у галузі освіти, науки, музики й театру;розвивати уміння працювати з документами, таблицями, складати порівняльну характеристику та зіставляти інформацію з різних історичних джерел.

Номер слайду 3

Персоналії М. Щепкін, К. Соленик, М. Вербицький, І. Мартос, Д. Левицький, В. Боровиковський, І. Сошенко, К. Павлов, Г. Васько, Л. Долинський, А. Меленський, В. Беретті,Т. Осиповський, М. Остроградський, В. Каразін, М. Максимович, М. Костомаров, О. Ходнєєв, М. Бекетов, І. Котляревський, Г. Квітка-Основ'яненко, Є. Гребінка, П. Куліш, М. Гоголь, П. Гулак-Артемовський, Т. Шевченко, М. Устиянович.

Номер слайду 4

Освіта. Вирішальною передумовою формування української національної різночинної інтелігенції став розвиток освіти. У XIX столітті нові потреби управління й економічного розвитку, особливо з появою капіталістичних відносин, примусили уряд спеціально займатися питаннями освіти. Що стосується України, то на її території власна традиція широкої шкільної освіти була перервана. Якщо на початку XVIII століття практично кожне українське село мало початкову школу, то до його кінця, після закріпачення селян, вціліли лише одиничні школи, які утримувалися на кошти батьків.

Номер слайду 5

У XIX столітті система освіти почала розвиватися у рамках загальнодержавної російської політики. При Олександрові I створюється система освіти, яка складається з 4 рівнів, узгоджено пов'язаних між собою. Наймасовішою формою були церковно-парафіяльні школи, де навчали читанню, письму, арифметиці і Закону Божому. Але навіть на ці школи припадало всього 1 учень на 200 жителів України. Другим рівнем були двокласні, пізніше трикласні повітові училища. Повноцінну середню освіту давали гімназії, але вони носили яскраво виражений становий характер. У них навчалися майже виключно діти дворян і чиновників.

Номер слайду 6

Важкі матеріальні умови не дозволяли більшості дітей селян і робітників здобувати освіту, тому в кінці 90-х років у різних губерніях питома вага письменних коливалася від 15 до 28 %, до того ж все навчання йшло російською мовою. У 1834 р. був відкритий Київський університет, першим ректором якого став відомий український вчений — М. Максимович. Він заохочував і особисто брав участь у збиранні українського фольклору, вивченні пам'яток старовини. У 1865 р. відкрився університет у Одесі, у 1898 р. — Київський політехнічний інститут, 1899 — Катеринославське вище гірниче училище (нині Національна гірнича академія України). На західноукраїнських землях основними центрами науки були Львівський (заснований 1661 р.) і Чернівецький (1875 р.) університети, заняття в яких велися польською і німецькою мовами.

Номер слайду 7

Василь Каразін (1773-1842)З ініціативи Василя Каразіна було засновано Харківський університет (1805) та створено Філотехнічне Товариство (1811–1818) для поширення досягнень науки, техніки та розвитку промисловості. Каразін займався народними школами, жіночою освітою, державними архівами, науковими дослідженнями. Основну увагу у своїй науковій діяльності Каразін приділяв сільському господарству, вважаючи його економічною основою Росії. Він вирощував та створював нові сорти хлібних культур, а також культуру рису, здійснював дослідження з удобрювання ґрунтів, раціоналізував пристрій овина для кращого просушування хліба, вдосконалив так званий китайський молотильний станок.

Номер слайду 8

Розвиток університетської освіти сприяв прогресові природничих наук. Великі відкриття в галузі математичного аналізу і математична фізика були зроблені М. Остроградським. Наука. Михайло Остроградський (1801-1861)

Номер слайду 9

У 1886 р. в Одесі зоолог І. Мечников і мікробіолог М. Гамалія заснували першу вітчизняну бактеріологічну станцію. Д. Заболотний і В. Високович зробили вагомий внесок у вивчення та лікування важких інфекційних захворювань.Ілля Мечніков. Данило Заболотний

Номер слайду 10

З Україною пов'язаний значний період життя основоположника військово-польової хірургії М. І. Пирогова. Тут він намагався зробити більш демократичною систему освіти, став опікуном навчального округу в Одесі, потім у Києві. Крім того, слід назвати українського винахідника М. Кибальчича, який вже в ті часи запропонував ідею літального апарата (ракети) для польоту в космос (його іменем вже в ХХ столітті названо кратер на Місяці). Микола Пирогов. Микола Кибальчич

Номер слайду 11

Михайло Максимович (1804-1873). Портрет роботи Тараса Шевченка. 1859 Один із основоположників української ботаніки. Автор понад 100 наукових працьіз різних галузей знань: фольклористики,етнографії,мовознавства, історії, археології.

Номер слайду 12

Театр і музика. Становлення українського національного мистецтва (театр, музика, образотворче мистецтво, архітектура) дещо відставало від літературного розвитку. Так, театральне мистецтво в більшій, ніж література, мірі залежить від політичного режиму, фінансових можливостей, підготовленості аудиторії. До 1861 року продовжував існувати кріпосний театр, і не тільки у садибах, але і в містах. У 1828 році офіційно було заборонено купувати до театру кріпаків, але і після цього кріпосні актори продовжували входити до складу деяких театральних труп. У 1789 театр був побудований у Харкові, але в ньому йшли тільки російські п'єси. 

Номер слайду 13

Михайло Щепкін (1788-1863). Портрет роботи Тараса Шевченка. 1858 Першими українськими постановками були «Наталка Полтавка» в 1819 р. і пізніше «Москаль- чарівник» у Полтавському любительському театрі. Вони стали можливими завдяки щасливому збігу обставин: підтримка генерал-губернатора Малоросії М. Репіна, керівництво трупою І. Котляревським, гра геніального актора М. Щепкіна, тоді ще кріпака.

Номер слайду 14

Семен Гулак-Артемовський (1813-1873)Автором першої української національної опери був український оперний співак,Композитор С. Гулак-Артемовський. У 1862 р. він створив оперу “Запорожець за Дунаєм”

Номер слайду 15

Михайло Вербицький (1815-1870), автор музики Державного гімну «Ще не вмерла України...»Композитору належить понад 40 духовних композицій, музика до більш ніж 20 театральних п'єс, 12 симфоній-увертюр, які виразно утверджували національний стиль.

Номер слайду 16

Підсумок уроку. В освіті імперськими урядами було здійснено реформи, які мали на меті змінити її відповідно до потреб часу. Становище в освітній сфері на західноукраїнських землях унаслідок шкільних реформ Габсбургів було дещо кращим, ніж у Наддніпрянщині. Наукові досягнення цього періоду стали проявом високого рівня можливостей українських учених. Становлення й утвердження української літературної мови сприяло розвитку драматургії на народній основі.

Номер слайду 17

Домашнє завдання. Опрацювати параграф 11, заповнити таблицю

Номер слайду 18

{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Галузь. Особливості розвитку. Освіта. Наука. Театр. Музика

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Більченко Олена
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Чечет Ольга Георгіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
До підручника
Історія України 9 клас (Власов В.С.)
Додано
21 листопада 2021
Переглядів
11215
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку