Історія України 9 клас
Тема : КИРИЛО-МЕФОДІїВСЬКЕ БРАТСТВО
Мета:
Основні поняття і терміни: українська національна ідея, ідея відродження, братчики, федерація, Кирило-Мефодіївське братство, політична організація, республіка.
Тип уроку: урок-засвоєння нових знань.
Форма уроку: урок-дослідження з елементами театралізації.
Обладнання: карта України ХІХст., підручник, програмні документи, схема «Кирило-Мефодіївське братство», пісня про Україну, плакат «Мої роздуми про тебе,Україно», мультимедійна презентація (портрети братчиків).
Хід уроку
І.Організаційний момент уроку
ІІ. Мотивація навчальної діяльності (мультимедійні технології)
На білому світі є різні країни
Де ріки, ліси і лани..
Та тільки одна на землі Україна,
А ми її доньки й сини,
Усюди є небо, і зорі скрізь сяють,
І квіти усюди ростуть…
Та тільки одну Батьківщину ми маємо,
Її Україною звуть.
Учитель: Шановні діти! Тема нашого уроку сьогодні «Кирило-Мефодіївське братство»
Епіграфом до нашого уроку будуть слова Михайла Сергійовича Грушевського:
«Від Кирило-Мефодіївського братства веде
свою історію весь новий український політичний рух».
Проблемне завдання класу
Визначити значення діяльності Кирило-Мефодіївського братства у національному русі України.
ІІІ. Актуалізація знань, умінь та навичок учнів.
Учитель: діти ви зрозуміли,що ми з вами будемо говорити на уроці про долю України та її народу в аспекті діяльності Кирило-Мефодіївського братства –першої української політичної організації. Але спочатку ми маємо отримати доступ до цієї актуальної теми і таким ключиком - доступом має бути карта. Отже покажіть на карті (метод «Картограф»):
Учитель: дякую за інформацію. А тепер я вам пропоную більш конкретну роботу – (метод «Мозковий штурм»)
012345678
Додатково учні записують у зошити визначення понять, працюючи з словниками:
Проблемні запитання до класу:
Учитель: На вашу думку, які фактори впливали на розвиток української національної ідеї на початку ХІХ ст.(метод «Пресс»):
(звертаю увагу на екран та таблиці на столах «Кирило-Мефодіївське братство – перша політична організація в Україні»); з’ясовуємо основні причини виникнення братства; підкреслюємо що це була перша політична організація в Україні, розглядаємо напрямки діяльності, завдання, види діяльності.
IV. Вивчення нового матеріалу.
Метод «Рольова гра», театралізація.
Хронікер. З березня 1847 р. студент Київського університету Олексій Петров повідомив владі про діяльність таємного товариства, яке він випадково виявив. Поліція одразу ж арештувала провідних членів цієї групи й доставила їх до Петербурга. Під час допитів заарештованих був підтверджений факт існування Кирило-Мефодіївського товариства.Товариство стало першою в історії Україні політичною організацією. До складу групи входили тоді представники української інтелігенції.
«Слайд-шоу»
На екрані проектуються портрети учасників Кирило –Мефодіївського братства. Учні, які виконують ролі братчиків, виступають з біографічними довідками, що до життя і діяльності Білозерського В., Куліша П., Гулака М., Шевченка Т., Костомарова М.
Хронікер. Восени 1846 р. загальна кількість членів братства, за даними слідства, становила 12 осіб. Протягом приблизно 14 місяців його існування братчики збиралися кілька разів на тривалі філософські й політичні дискусії (під час однієї з них якраз і був присутній донощик Петров) та підготували ряд положень своєї програми.
Коментатор Засновниками Кирило-Мефодіївського товариства були молодий професор – ад’юнкт Київського університету М.Костомаров, молодий службовець губернської канцелярії, кандидат права Микола Гулак і студент останнього курсу Київського університету Василь Білозерський. У засіданнях братства брали участь художник і поет Тарас Шевченко, письменник і педагог Пантелеймон Куліш та ін.
Братство сформувалося як таємне. Своїм символом воно обрало імена святих Кирила та Мефодія – перших слов’янських релігій них просвітителів. До організації приймали представників слов’янства незалежно від станового походження. Кожний член складав присягу. Організація мала і свою печатку з євангельським висловом: «І пізнаєте істину, і істина визволить вас». Її зберігав у себе М. Костомаров.
Театралізація засідання братчиків Кирило-Мефодіївського товариства.(шум, «давайте починати, уже час!»)
Білозерський В.: Тихіше! Всі з’явилися на засідання. Навіть є новенькі!Хто! Не забувайте, ми таємна організація. Скрізь виставлені наші люди! Але ж ви знаєте, так і чекай, якоїсь провокації з боку влади!.
Я все ж таки гадаю, що зрадників в Україні немає і бути не може, так братчики.
Так!Так! (відповідають братчики)
Студент – новачок Петров (сам до себе роздуми мовчки)
Зрадники України!? Та хіба ж це зрада, коли попереджати про наміри купки людей піти проти царату? Я винен!? Я повинен про це гарно поміркувати! Може все таки просування по фаховій драбині та грошова нагорода, це не зовсім прикро, бо життя воно продовжується. Як бути? Як бути, треба гарно поміркувати? І мабуть …сповістити….
Білозерський В.: Друзі, братчики! Пропоную на початку нашого зібрання послухати шанованого Тараса, бо його слово це наш подих, наша ідея. Тарасе ти сьогодні щось будеш нам читати?
ШевченкоТ.: Так, я буду читати, буду читати «Заповіт», бо думка про Вкраїну та її майбутнє не покидає.( читає «Заповіт»)
Куліш П.: Дякуємо тобі,Тарасе! Ти, і твої твори, завжди є взірцем нашої діяльності.
Білозерський В.:Дякуємо, дуже гарний вірш, та як вчасно! То ж погляньте, «В сім’ї новій, вольній….» Ну що ж, товариші поштовх до сумлінної праці отримали, а я надаю слово Миколі Костомарову.
Костомаров М.: Братчики, однодумці, я не сумніваюся в тому, що ми з вами дуже любимо Україну, і хочемо бачити її вільною, то ж хай, саме Україна, буде провідною силою слов’янських народів у майбутній слов’янській федерації. Я пропоную Вам на нашому засіданні обговорення документів, без яких наше подальше існування не можливе,це:
«Дослідження». Робота з документами в раніше створених групах
(додатково матеріал підручника С.113-114)
Учитель: звертаю увагу примірники документів є у Вас на столі, тому запрошую до кропітливої роботи та обговорення шановні братчики (робота в групах, клас поділяється на три групи.)
Завдання в групах
1-а група опрацьовує «Статут Слов'янського братства св. Кирила і Мефодія».
Питання
Статут Слов'янського братства св. Кирила і Мефодія
Главные правила общества
Установляем общество с целью распространения вышеизложенных идей преимущественно посредством воспитания юношества, литературы и умноження числа членов общества.
2-а група опрацьовує «Відозви товариства».(додатково матеріал підручника С.115)
Питання:
Відозви товариства
«Брати українці!
Отеє вам, братіє українці обох сторін Дніпра, подаєм на увагу, прочитайте пильно і нехай кожен думає, як до сього дійти і як би лучше воно було. Як багато голов, то багато розумів, кажуть. Коли ви об сім станете думати, то в той час, як прийде пора говорити об сім, вам господь бог дарує смисл і уразумєніе. Амінь».
«Братья великороссияне и поляки!
Сие глаголит к вам Украйна, нищая сестра ваша, которую вы распяли и растерзали и которая не помнит зла и соболезнует о ваших бедствиях и готова проливать кровь детей своих за вашу свободу. Прочитайте послание это братское, обсудите ваших, томящихся и в шелковых цепях немецких и в когтях турецких, и да будет целью жизни и деятельности каждого из вас: славянский союз, всеобщее равенство, братство, мир и любовь, господа нашого Иисуса Христа. Аминь».
3-я група опрацьовує уривки з «Книги буття українського народу».
Питання
«Книга буття українського народу»
1.Бог создав світ: небо і землю.
2.Але род чоловічий забув Бога і оддався дияволу,...і на всім світі сталось горе, і біднота, і хорова, і нещастя, і незгода.
3.І так покарав людей справедливий Господь: потом, війнами, мором і найгірше неволею.
4.Нема другого Бога, тільки один Бог, що живе високо на небі, і хоч люди поробили богів в постаті звіриній і чоловічій со страстями і похотями, а то не боги, а то страсті і похоті, а правив над людьми отець страстей і похотей, чоловіколюбця, дияіуш. <...>
95. Лежить в могилі Україна, але не вмерла.
96. Бо голос її, голос, що звав всю Слов'янщину на свободу і братство, розійшовся по світу слов'янському. І одізвався він, той голос України, в Польщі, коли 3 травня постановили поляки, щоб не було панів, а всі були б рівні в Речі Посполитій, а того хотіла Україна ще за 120 літ до того. <...>
100.І голос України одозвався в Московщині, коли після смерті царя Олександра хотіли прогнати царя і панство, і установити Річ Посполитую, і слов'ян поєднати, по образу іпостасей божественних нерозділимо і незмісимо; а сього Україна ще за двісті років до того хотіла.
101.І не допустив до того деспот, одні положили живот свій на шибениці, других закатували в копальнях, третіх послали на заріз черкесові.
103. Бо голос України не затих. І встане Україна зі своєї могили і знову озоветься до всіх братів своїх слов'ян, і почують крик її, і встане Слов'янщинаі не позостанеться ні царя, ні царевича, ні царівни, ні князя, ні графа, ні герцога, ні сіятельства, ні превосходительства, ні пана, ні боярина, ні кріпака, ні холопа — ні в Московщині, ні в Польщі, ні в Україні, ні в Чехії, ні у хорутан, ні у сербів, ні Л^болгар.
104. І Україна буде непідлеглою Річчю. Посполитою в союзі Слов'янськім. Тоді скажуть всі язики, показуючи рукою на те місто, де на карті буде на-мальована Україна: «От камень, него же не берегоша зиждущие, той оисть во главу угла».
Робота над поняттями зі словником:
Республіка - форма правління, за якої усі органи державної влади або обираються народом, або формуються парламентом – загальнонаціональним представницьким законодавчим органом.
Федерація - форма державного устрою, за якої кілька державних утворень утворюють одну союзну державу.
Запитання до класу: «Що? Де? Коли?»
1.Які політичні документи країн Західної Європи, Америки, України, з якими ви ознайомилися раніше, мають схожий з програмовими документами Кирило - Мефодіївського братства зміст?
Відповідь: «Декларація прав людини і громадянина», «Конституція П.Орлика», «Декларація прав та свобод громадянина США»
Висновок: метод «Мікрофон»
1.Програмові документи Кирило - Мефодіївського братства значну увагу приділяли розв’язанню соціальних і національних проблем.
2.Передбачалося створення слов’янської федерації, ведучу роль в якій мала Україна
3.У своїй діяльності братчики використовували український та світовий досвід.
Хронікер. Слідство у справі кирило-мефодіївців тривало з 18 березня до 30 травня 1847 р. в Петербурзі. Покарано було всіх членів товариства.
►► Виступ учнів - «акторів»
V. Рефлексія
Метод «Мікрофон»
Учні дають відповідь на проблемне питання «Визначити значення діяльності Кирило-Мефодіївського братства у національному русі України», поставлене на початку уроку та будують «Гроно» висновків:
VI. Підсумок уроку, досліджень, оцінювання результатів уроку
Учитель: Шановні діти ми з вами сьогодні почали розмову з діяльності козацької старшини за національну ідею України і дійшли до висновку, що козацька старшина започаткувала історико-культурне обґрунтування національної ідеї, а члени Кирило - Мефодієвського братства збагатили її політико-державницькою перспективою, та надали їй історичного оптимізму.
(оцінювання випереджуючого завдання, акторського мистецтва учнів, роботи на уроці, побажання успіху)
VII. Домашнє завдання.
Опрацювати матеріал за підручником .
Опрацювати біографії братчиків
Познайомитися з документами вміщеними в підручнику
Скласти есе: «Як на вашу думку склалася б доля України, якщо б ідеї кирило - мефодіївців були втілені в життя!»