Презентація допоможе вчителю глибше розкрити своєрідність творчості Е.Хемінгуея, його “героя кодексу", поглибити понять про повість-притчу, “принцип айсберга", образи-символи та підтекст при вивченні філософської повісті-притчі “Старий і море", проаналізувати образ рибалки Сантьяго.
МЕТА: ознайомитися з етапами життя і творчості Е.Хемінгуея ознайомитися з повістю-притчею «Старий і море» як підсумком моральних шукань митця розкрити філософсько-символічну суть твору, визначити його художню своєрідність розглянути поняття “героя кодексу”, “ефект айсберга” проаналізувати особливості жанру повісті-притчі охарактеризувати образ Сантьяго розглянути систему образів, їх символічність з'ясувати актуальність проблематики притчі
по закінченню заняття повинні Знати новаторський характер прози Е.Хемінгуея основні твори чому твір називають повістю-притчею? що таке “принцип айсберга”? Вміти визначати філософсько-символічний зміст сюжету твору,конфлікт аргументувати свою точку зору, підтверджувати прикладами і цитатами з тексту
Батьки Ернеста Хемінгуея Мати - аматорка музики й живопису, яка навчалася співу й дебютувала у нью-йоркській філармонії, тут, у своєму містечку, змушена була задовольнятися викладанням музики, співом у церковному хорі. Прагнула навчити сина грі на віолончелі, віддала займатися в школі танців. Батько - лікар за професією й етнограф-аматор за уподобаннями - захоплювався полюванням, брав з собою в ліси Ерні, водив його в індіанські селища, намагався привчити сина спостерігати природу, звірів, птахів, придивлятися до незвичайного життя індіанців.
Музиканта з Ерні не вийшло, але любов до гарної музики та картин залишилася у Хемінгуея на все життя. Батько - супутник його дитинства й отроцтва. Але після того, як йому виповнилося п'ятнадцять років, Ернест не мав нічого спільного з батьком (проблема "батьків і дітей") Пізніше батько виникає лише у примарних спогадах і снах. Супутник його змужнілості, приклад завзятої і мужньої праці - дідусь, учасник Громадянської війни 1861 - 1865 років.
Ок-Паркська середня школа. Хемінгуей отримав середню освіту, відзначився високим рівнем загальноосвітньої підготовки. Майбутній письменник із вдячністю згадував своїх викладачів рідної мови та літератури. Шкільна газета "Трапеція" (згодом був її редактором) і шкільний журнал, в якому у 1916 році Хемінгуей надрукував перше оповідання «Скрижаль», дали можливість спробувати свої сили в літературі, в яких він розміщує статті, фейлетони та короткі оповідання.
Агнеса фон Куровські і Ернест Хемінгуей. Мілан, 1918 р. Агнеса фон Куровські,1918. Перше кохання Ернеста Хемінгуея За участь у війні, за мужність і відвагу, за порятунок солдатів він був нагороджений військовим хрестом та срібною медаллю “За доблесть” - найвищою нагородою Італії для іноземців. На війні він зустрів своє перше кохання.
Париж у ті часи був «Меккою» модернізму. Письменники, поети, художники з усіх усюд з'їжджалися сюди, щоб зануритися в атмосферу, де руйнувались колишні цінності і створювалися нові, народжені протиріччями XX століття. У цей вир занурився молодий журналіст, який твердо вирішив стати письменником. Хемінгуей, 1924 р.
Одночасно з пошуком свого шляху в літературі визначався і світогляд письменника, формувалися його політичні переконання. Він багато подорожував Європою: як кореспондент кількох американських газет побував у Німеччині, Швейцарії, Іспанії, Туреччині. Ернест і Пауліна Хемінгуей на кориді. Памплона, 1928 р. Ернест і Пауліна Хемінгуей, Париж, 1927 р.
Колишній фронтовик побачив війну іншими очима, що визначило його громадську позицію: "писати нещадну правду про життя". 1923 р. - дебютом у світі літератури для Хемінгуея-журналіста став збірник "Три оповідання і десять віршів" 1925 р. - книга "В наш час" вперше зачіпає проблеми "загубленого покоління" 1926 р. – повість "Фієста" 1929 р. - роман "Прощавай, зброє!" приніс світову славу й визнання Хемінгуею. Пізніше твір був екранізований
Результатом роздумів письменника над подіями в Європі кінця 30-х років стали романи: 1937 - "Мати і не мати" 1940 - «По кому подзвін» - величний епічний твір, в якому автор з філософських позицій усвідомлює події війни в Іспанії. Генерал Енріке Лістер і Ернест Хемінгуей на фронті в Ебро. 1938 р.
Під час Другої світової війни Хемінгуей створює на Кубі приватну агенцію по боротьбі з фашистами. Разом з друзями на яхті "Пілар" патрулює узбережжя Атлантичного океану в пошуках німецьких підводних човнів. Активна боротьба з фашизмом поєднується з журналістською діяльністю. Нариси та репортажі воєнних часів увійшли в книгу "Люди на війні" (1942). Під час війни Хемінгуей також працює над книгою про море, яка так і не була закінчена й вийшла вже після його смерті - "Острови в океані" (1970).
Наступні роки свого життя Хемінгуей багато мандрує (Іспанія, Франція, Східна Африка), але постійно живе на Кубі - країні, яка стала для письменника новою батьківщиною ще з часів Другої світової війни. Хемінгуей позує з буйволом, під час сафарі в Африці. 1954 Ернест Хемінгуей і його шофер Адамо в місцях, описаних у романі «По кому подзвін». Липень, 1953
В останні роки життя Хемінгуей хворіє, лікується в США, переживає депресію, його переслідує синдром смерті батька. 1 липня 1961 року повертається додому в садибу Фінка Віхія на Кубі. Вранці, 2 липня 1961 року, пострілом з улюбленого карабіна обриває життя. Місце поховання Ернеста Хемінгуея
1925-збірка новел “У наш час” 1926 – роман “І сходить сонце”(“Фієста”) 1927-”Чоловіки без жінок”(збірка новел) 1929-”Прощавай, зброє!” 1933-”Переможець не отримує нічого” 1935-”Смерть після полудня” 1936- “Сніги Кіліманджаро” 1937-”Мати і не мати” 1938-”П`ята колона” 1939-”По кому подзвін” 1952-”Старий і море” Літературна спадщина
Історія створення повісті “ Старий і море” Навесні 1936 року Е.Хемінгуей опублікував в журналі “Ескавей” нарис “На голубій хвилі ” про епізод риболовлі в Гольфстрімі. В основу оповіді покладено реальний випадок із життя кубинця, який близько 80 днів рибалив біля берегів Гавани. Йому пощастило піймати гігантську рибину - марліна, яка довго тягла за собою човен, але так і не вдалося доставити її до берега. Коли його знайшли, здобич розшматували акули, а сам рибалка дуже горював.
Повість має два рівні: 1-буденний, 2 – символічний, реалістичний(буденний) рівень розповіді поступово стає символічно-притчевим Повість збудована за “ефектом айсберга” Ефект айсберга - стилістичний прийом, коли читачеві відводиться роль «співавтора», який самостійно осягає підтекст. “ВЕЛИЧ РУХУ АЙСБЕРГА В ТОМУ, ЩО ВІН ЛИШЕ НА ОДНУ ВОСЬМУ ЗДІЙМАЄТЬСЯ НАД ВОДОЮ” Е. ХЕМІНГУЕЙ
основні події твору: осмислення подій в реальному житті 1. Старий 84 дні підряд не може зловити рибу – 1. Принизливе становище людини-невдахи 2. Старий у морі прагне спіймати рибу – 2. Пошук людиною удачі 3. Старий зловив рибу і три дні намагається її втримати – 3. Перемогу важко здобути, а ще важче її втримати 4. Старий повертається додому як переможець чи переможений? – 4. Філософія здобутків і втрат людини. Повернення статусу успішної людини Сюжет повісті «Старий і море»
Бліц -турнір “Так - ні?” Старому рибалці не щастило в морі 82 дні. Батьки Маноліно з радістю відпускали його в море із Сантьяго. З іншим рибалкою хлопець у перший тиждень зловив 3 рибини. У старого і хлопчика було спільне захоплення – футбол. На 85-й день старий пішов у море з Маноліно. Велика риба тягла старого у відкрите море. Старий мав з собою у човні воду і хліб. Старий боровся з рибиною 2 дні? Старий переміг рибу і затягнув її в човен. Сантьяго відбився від цілої зграї акул. Скелет рибини мав довжину 18 футів (близько 5 м 49см) Повернувшись додому, старий заснув. Йому снилися акули.