Мета:вивчити хімічні властивості спиртів на прикладі метанолу, етанолу й гліцерину (реакції повного окиснення, взаємодія з натрієм), показати зв’язок хімічних властивостей спиртів з наявністю функціональної гідроксильної групи; формувати знання учнів про використання спиртів, показати їх отруйність, довести шкідливий вплив метанолу і етанолу на організм людини.
1 блок. Відповіді: Спирти- органічні сполуки, до складу яких входить одна або кілька гідроксильних груп. Функціона́льні гру́пи — це специфічні групи атомів всередині молекул, які відповідають за властивості цих молекул в хімічних реакціях. Гідроксильна група-ОН; функціональна (характеристична). Одноатомні, багатоатомні. Багатоатомними називаються спирти, у молекулах яких два або більше атомів Гідрогену заміщені на гідроксигрупи.
2 блок Виконання експрес – тестів.(правильна відповідь підкреслена та виділено жирнішим шрифтом) 1. Виберіть функціональну групу спиртів: А) –СООН; Б) -NH2; В) –СОН; Г) –ОН. 2. Які із даних речовин належать до спиртів: А) СН3 ОН; Б) С2 Н5 СООН; В) С2 Н5 ОН; Г) СН3 СОН. 3. Відповідно до систематичної номенклатури в назвах спиртів є суфікс: А) –ан; Б) –ен; В) –ін; Г) –ол. 4. Яка із наведених формул є формулою метилового спирту: А) С2 Н5 ОН; Б) СН3 ОН; В) С3 Н7 ОН; Г) С4 Н9 ОН. 5. Яка із наведених формул є формулою етилового спирту: А) СН3 ОН; Б) СН3 ─СН2 ─ ОН;В) С3 Н7 ОН; Г) СН3 ─ СН2 ─ СН2 ─ ОН.
3 блок 1. Яка із наведених формул є формулою гліцерину: А) С2 Н5 ОН; Б) СН2 ─ СН2 В) СН2 ─ СН ─ СН2 Г) СН3 ОН. │ │ │ │ │ ОН ОН ОН ОН ОН 2. Які із наведених спиртів є одноатомними: А) С3 Н7 ОН; Б) СН2 ОН ─ СНОН ─ СН2 ОН; В) СН3 ОН; Г) СН2 ОН ─ СН2 ОН.3. Які із перелічених нижче фізичних властивостей притаманні метиловому та етиловому спиртам: А) тверда речовина; Б) добре розчинна у воді; В) без запаху; Г) гігроскопічна; Д) летка; Е) токсична речовина.4. Із наведеного переліку фізичних властивостей виберіть ті, що характерні для гліцерину: А) безбарвна рідина; Б) солодкувата на смак; В) не розчиняється у воді; Г) летка; Д) з характерним запахом; Е) токсична речовина.5. Чому серед спиртів відсутні гази: А) тому що в складі молекули є Оксиген; Б) тому що молекули сполучаються між собою водневими зв’язками; Г) науці це невідомо.
ІІІ. Мотивація навчаль-ної діяльностіВи вже вивчали хімічні властивості вуглеводнів. Пригадайте, в які реакції вступали вуглеводні. А які властивості мають спирти? Які групи атомів визначають хімічні властивості спиртів? Сьогодні ми встановимо зв’язок хімічних властивостей спиртів з наявністю функціональної гідроксильної групи; поговоримо про використання спиртів, доведемо їх отруйність, з’ясуємо шкідливий вплив метанолу і етанолу на організм людини.
V. Вивчення нового матеріалу Хімічні властивості спиртівІ1. Спирти – нейтральні речовини. Вони не дисоціюють, тому не змінюють забарвлення індикаторів.2. Повне окиснення – горіння(вчитель демонструє реакції горіння, учні самостійно записують рівняння відповідних реакцій на дошці і в зошитах)2 СН3 ОН + 3 О2 → 2 СО2 + 4 Н2 О + QС2 Н5 ОН + 3 О2 → 2 СО2 + 3 Н2 О + Q3. Взаємодія з активними металами ( реакція заміщення)(вчитель демонструє реакції , учні самостійно записують рівняння відповідних реакцій на дошці і в зошитах)2 СН3 ОН + 2 Na → 2 СН3 ОNa + Н2 Натрій метилат2 С2 Н5 ОН + 2 Na → 2 С2 Н5 ОNa + Н2 Натрій етилат СН2 – ОН СН2 - ОNa │ │ 2 СН – ОН + 6 Na → 2 CH – ONa + 3 H2 │ │ СН2 – ОН CH2 – ONa. Натрій гліцерат4. Взаємодія з галогеноводнями. С2 Н5 ОН + HCl → С2 Н5 Cl + Н2 O СН3 ОН + HBr → СН3 Br + Н2 O5. На відміну від одноатомних спиртів, багатоатомні спирти реагують з основами. Якісна реакція на багатоатомні спирти – взаємодія із свіжо - осадженим купрум (ІІ) гідроксидом: Гліцерин + Cu(OH)2 → прозорий розчин синього кольору
Лабораторний дослід №8. Тема. Досліди з гліцерином: розчинність у воді, взаємодія з купрум(ІІ) гідроксидом. У пробірку налийте 1мл води та додайте 1мл гліцерину. Енергійно струсіть пробірку. Зробіть висновок про розчинність гліцерину у воді. У пробірку налийте 1мл натрій гідроксиду Na. OH та додайте кілька крапель розчину купрум (ІІ) сульфату Cu. SO4. До утвореного у пробірці осаду купрум (ІІ) гідроксиду Cu(OH)2 додайте гліцерин. Що відбувається? Чи розчинився осад? Опишіть спостереження.
Фізіологічна дія метанолу і етанолу(заслуховуються повідомлення учнів, розповідь вчителя)Метанол:10 мл метанолу в організмі спричинює сліпоту,25 мл – смерть. Етанол: Речовина наркотичного типу, що пригничує ЦНС. За концентрації спирту в крові 1 – 2 г/л настає сп'яніння,>3 – 4 г/л – загальна інтоксикація,>5 – 8 г/л – смерть. Для дітей летальна доза -3г на 1кг маси тіла ( близько 100г водки),Для підлітків – 4 – 5г на 1кг маси тіла ( близько 0,5л водки), Спирт легко розчиняється і швидко всмоктуєтьсяв кров. 90% спирту затримуєтьсяв печінці, перетворюючися на альдегід (отрута). Цероз печінки –найчастіше це хвороба людей, що часто вживають алкоголь. Наслідки частого вживання алкоголю: Послаблюється увага;Загальмовується реакція;Порушується координація рухів;З’являється розв’язаність;Алкоголізм;Порушення нервової системи, серцево-судинної, травної, статевої систем.
V. Закріплення і узагальнення знань 1. Визначте послідовність стадій розвитку алкоголізму: А) психологічна залежність; Б) зловживання алкогольними напоями; В) фізіологічна залежність; Г) порушення всіх функціональних систем організму; Д) помірне вживання алкогольних напоїв. Розв’язок задач. Задача №1 Натрій масою 2,3г помістили в етанол. Який об’єм (н.у.) водню виділиться? Задача №2 Який об’єм повітря потрібен для спалювання 13,8г етанолу? Задача№3☼Насичений одноатомний спирт масою 30г взаємодіє з надлишком металічного натрію, утворюється водень, об’єм якого (н.у.) становить 5,6 л. Визначте формулу спирту.