Презентація уроку літератури рідного краю до теми:" Не карай самотністю"

Про матеріал
Дана презентація до уроку літератури рідного краю в 9 класі за темою А.І.Дурунда " Не карай самотністю" має велике значення для розкриття головної думки твору, основних проблем, глибше зазирнути у духовний світ героїв та формувати духовні цінності: любов,милосердя,майбутні батьківські почуття.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Література рідного краю. Тема. А. Дурунда. «Не карай самотністю». Важка доля жінки-горянки

Номер слайду 2

Мета: продовжити роботу над вивченням творів письменників Закарпаття, ознайомити учнів із творчим доробком А. Дурунди; за допомогою аналізу художнього тексту здійснити психологічне дослідження, розкрити внутрішню красу та силу жінки-матері Марії;розвивальна: розвивати зв'язне мовлення учнів;виховна: формувати духовні цінності учнів: любов, милосердя, майбутні батьківські почуття, уміння переборювати життєві труднощі, здатність до самопожертви заради дітей. Форма проведення: урок – психологічне дослідження

Номер слайду 3

Епіграф: Жінка – мати, жінка – трудівниця, Промінчик сонця в золотій імлі. Жінка – це пісня, що у небо лине, Веселка, що над лугом розцвіла, Жінка – це справжня на землі Богиня І Берегиня затишку й тепла. В. Фесенко

Номер слайду 4

План уроку. Стислий зміст оповідання (анотація). Психологічна характеристика образів Марії та Василя. Проблеми, порушені у творі:а) проблема обов'язку перед сім'єю, родиною;б) проблема подружньої вірності;в) проблема сирітства і напівсирітства;г) проблема самотності у творчості закарпатських поетів. Образ Марії Буркало – типовий образ жінки-закарпатки.

Номер слайду 5

Виступи учнів - дослідників

Номер слайду 6

2 учень- літературознавець. Раптово повертається Василь. Життя з іншою жінкою не склалося. Марія подумки картає Василя за зраду, за те зло, яке він заподіяв їй і дітям, але слова скам'яніли в душі. Ні, не хочеться навіть докоряти зрадникові, який розтоптав її життя і сім'ї.

Номер слайду 7

1 учень – літературознавець Героїнею оповідання є вже немолода жінка-трудівниця Марія Буркало, мати трьох дітей, яка, через зраду чоловіка, змушена була сама їх виховувати. Доля Марії досить типова для закарпатських жінок… Була непогана сім'я, Марія з Василем одружилися «по любові», народили троє дітей. Але, як і багато інших селян, Василь виїжджав на заробітки за межі області. Марія сама давала лад у господарстві, виконувала і свою і чоловічу роботу, сама ростила дітей. Одного разу Василь поїхав на заробітки і не повернувся додому. Односельці сказали, що Василь одружився з іншою жінкою… Марія важко працювала, щоб нагодувати і зодягнути дітей, вона змушена була красти сіно, щоб визимувати корову, яка була годувальницею сім'ї. Багато часу прийшло пережити: і горя, і проблем, але найбільше їй дошкуляла самотність. Скільки разів плакала, писала листи Василеві, але відповіді не отримала… І ось діти виросли, одружились, а Марія з обвугленою душею дотліває, доживає свого віку…

Номер слайду 8

Рольова гра «Інтерв'ю з Андрієм Іллічем Дурундою». Рольова гра «Інтерв'ю з Андрієм Іллічем Дурундою»

Номер слайду 9

Робота над твором. Виступ учнів-літературознавців.

Номер слайду 10

Метод «Мікрофон»Метод «Мікрофон»Метод”Мікрофон” ”Що таке зрада? ” (Метод «Мікрофон»Метод «Мікрофон»Метод «Мікрофон»(Орієнтовні відповіді)Монолог Марії – це крик зболеної душі, звертання до долі зрадниці, яка не наділила Марії простого жіночого щастя. Марія жила своїми дітьми, сама їх вивела в люди, важко заробляючи їм на шматок хліба. Марія не хотіла, щоб батько-зрадник мав на старість законні претензії до її дітей. Не допомагав їх ростити, то й на старість вони не зобов’язані доглядати його.

Номер слайду 11

Метод “Асоціативний кущ Марії та Василя”Марія Добра Милосердна Вірна у коханні Любляча мати Чуйна, відверта. Василь Брехливий Черствий Легковажний Зрадливий Жалюгідний Слабкий у своїх почуттях.

Номер слайду 12

Метод”Асоціативна павутинка””Що таке гріх”Добро Душевна щирість Людяність Милосердя Справедливість Чуйність Доброзичливість.  Гріх Зло Зрада Обман, брехня Підлість Бездушність Черствість.

Номер слайду 13

Міні –дискусія“ Чи можна Василя вважати гріховною людиною?

Номер слайду 14

Вправа ”Монолог добра”Уявіть собі, учні, що у вас є можливість перетворитися на добро, закінчіть речення в образі добра. Я – добро,…(живу в кожному серці, тільки відкрийте його для ласки.)Я живу,…(робити людям добро.)Я знаю,…(добро переможе зло.)Я мрію,…(щоб світ став кращим, щоб війна на сході скоріше закінчилася.)Я готовий,…(подати руку допомоги хворим і обездоленим.)

Номер слайду 15

ВИСТУП УЧНІВ-МОВОЗНАВЦІВ

Номер слайду 16

1 учень –мовознавець. В оповіданні «Не карай самотністю» достатньо відчутний народний фолькльор. Маріїна душа каралась від самотності, душевного болю. Своє важке «вдовине» і не вдовине життя вона виливає в пісні про жіночу долю, що широко побутує на Верховині: «Сама п'ю, сама наливаю, сама собі стелю, сама і лягаю, сама я». Відчутний і вплив дзвінкої верховинської коломийки: «Доле моя, доле моя, де-сь ся , доле, діла, ци тя вода примулила, ци тя риба з'їла». Плач і стогін серця Марії передано синонімом «зачаяла Маріїна душа» (синонім до слова «плакати»). Оповідання «Не карай самотністю» багате на метафори:«У студену осінню даль линув погляд смутку і жалю».

Номер слайду 17

2 учень-мовознавець. В оповіданні автор використав прислів'я і приказки, крилаті вислови, порівняння, фразеологізми. Наприклад: «Чужа сім'я – темний ліс», «Щоб щось знайти, треба щось загубити», «Ранок від вечора мудріший», «В світ за очі», «Бити правдою», «Докопатися кореня», «Берегти, як зіницю ока». Його твори багаті на діалектні слова, прийоми сну, порівняння.

Номер слайду 18

3 учень – мовознавець. Картини пейзажу в оповіданні домагають розкрити психологічний стан душі Марії та Василя. Природа, як правило, живе людським життям. Картина осені викликає асоціації з осінньою порою в людському житті. Холодна осінь прийшла в душу Василя. Осінь зранила серце Марії, бо Василь від неї пішов восени на заробітки востаннє. Осінь із холодним дощем навіює зажуру на Марію. Образ жовтого листя – символ розлуки: «А в студену осінню даль линув погляд смутку і жалю Марії…» Андрію Іллічу до вподоби рання осінь із прив'ялою красою жоржин. Білий колір в оповіданні – уособлення чистоти дум, почувань.

Номер слайду 19

Евристична бесіда. Які основні проблеми порушує А. Дурунда в оповіданні «Не карай самотністю»?Чи мають образи Марії і Василя свої прототипи?Чим приваблює нас образ Марії?Що засуджує автор в образі Василя?Чому Марія не могла простити Василеві зради?Яке ваше ставлення до образу Василя?

Номер слайду 20

Як ви розумієте поняття долі?

Номер слайду 21

Презентацію підготувала вчитель-методист української мови та літератури Новоселицького НВК І – ІІІступенів Галащук Марія Іллівна

pptx
Додав(-ла)
ГАЛАЩУК МАРІЯ
Додано
26 листопада 2020
Переглядів
569
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку