Урок української літератури.Соціально-побутова драма «Наталка Полтавка» - перший твір нової української драматургії. Її довготривале сценічне життя

Про матеріал
Урок засвоєння нових знань. Підібраний матеріал допоможе вчителю розкрити особливості першого драматургічного твору нової української літератури, його ідейно-тематичну спрямованість, композицію, конфлікт.
Перегляд файлу

9 клас

Тема: Соціально-побутова драма  «Наталка Полтавка» - перший твір нової української драматургії. Її довготривале сценічне життя.

 Мета: виявити основні особливості першого драматургічного твору нової української літератури, його ідейно-тематичну спрямованість, композицію, конфлікт; через виразне читання, бесіду розкрити учням красу твору;

розвивати культуру зв’язного мовлення, образну уяву; вміння робити висновки;

виховувати   учнів у дусі   народної  моралі,   прищеплювати   доброзичливе  ставлення  до   людей, до членів сім'ї.

Тип уроку – комбінований

Обладнання: підручник, презентація, портрет І.Котляревського, М. Лисенка, записи пісень Наталки, ілюстрації до твору «Наталка Полтавка», запис фільму «Наталка Полтавка», міні-помічник до уроку, картки, відеоряд.

 

Хід уроку

І.Організаційний момент

ІІ.  Мотивація навчальної діяльності.

1.Прогнозування теми уроку.

Погляньте на дошку і спробуйте відгадати слово, яке об’єднує ці три фото? (театр)

Правильно, це театр.

Театр – це геніальне творіння людської думки, дивовижний світ ілюзій  і фантазії, сміху і сліз, любові і ненависті, драми і комедії людського буття.

  • А з чим у вас асоціюється це слово? Нам допоможе дізнатися вправа «Цікаві букви», розшифруйте кожну букву слова. ( учні працюють в парах або в групах)

А ось, що вийшло в мене:

Т- творчість

Е-ерудиція

А-артист

Т – твори, трупа

Р – репертуар

   Молодці. Отже мова піде про театральне мистецтво. А про який твір піде мова, ви здогадаєтеся, прослухавши уривок пісні. (Лунає пісня «А я дівчина Наталка…»).  Звичайно, мова піде про  драматичний твір «Наталка Полтавка» геніального Івана Котляревського (відкриття теми на дошці)

ІІІ. Оголошення теми,мети уроку

Скажіть, які емоції, враження викликав твір, коли ви з ним познайомилися?

Метод «Передбачення»

  • Ви вже дещо знаєте про твір, а над чим ми сьогодні будемо працювати?

Метод «Незакінчені речення»

  • Я вважаю, що на цьому уроці ми…
  • Сьогодні йтиме мова про…
  • Скоріш за все на уроці ми розглянемо…

  Справді, сьогодні ми проаналізуємо п’єсу «Наталка…» - перший  твір української драматургії.

   Протягом уроку ви будете створювати паспорт твору. Шаблон у вас на партах. Отож, до справи. Я впевнена, що у вас все вийде.

ІV. Актуалізація набутих знань

   Для того, щоб пригадати основні поняття з теорії літератури та зміст драми, ми попрацюємо з картками, які є у вас на партах. Вам необхідно дати короткі відповіді на поставлені питання. На роботу вам відводиться 2 хв.

Картка

  1. Якою піснею починається драма «Наталка Полтавка»? (Віють вітри, віють буйні)
  2. Як звали стару Терпилиху? (Горпина)
  3. Літературний твір, побудований на діях та висловлюваннях персонажів і здебільшого призначений  для сценічного виконання. (Драматичний твір)
  4. Назвіть жанри драматичних творів: (драма (соціально-побутова, психологічна, історична), трагедія, комедія, водевіль.)
  5. Послідовність розгортання дії п’єси (композиція)
  6. Хто й коли написав оперу на текст славетної п’єси ? (1890, М.Лисенко)
  7. Скільки пісень у п’єсі «Наталка Полтавка» (22)
  8. Хто з героїнь так характеризує себе: «Не багата я і проста, но чесного роду, Не стижуся прясти, шити і носити воду?» (Наталка)
  9. скільки років Наталка і Петро були в розлуці? (4 роки)
  10. Прізвище возного ? (Тетерваковський)
  11. Прізвище виборного? (Макогоненко)
  12. У мові Наталки часто зустрічаються … (приказки, прислів’я )

( кожна правильна відповідь – 0,5 бала, усього – 6 балів)

V.  Сприйняття і засвоєння матеріалу.

1. Розповідь учителя

  П'єса "Наталка Полтавка" народилася із любові її автора до театру. Іван Котляревський не лише в душі був актором, він чудово грав комічні ролі у п'єсах, які ставилися в будинку полтавського генерал-губернатора. За природний хист Котляревського 1816 році призначили головним директором Полтавського театру. А через два роки на сцені театру з'явився актор Щепкін, котрий на той час був кріпосним актором харківської трупи Штейна. Саме на час роботи видатного актора в Полтаві Іван Котляревський написав два драматичних твори — "Наталка Полтавка" і "Москаль-чарівник".

     Віють вітри, вітри історії і відносять нас майже на два століття назад на зелені пагорби, що застигли над срібнохвилею Ворсклою. Саме на цих пагорбах розкинулась красуня Полтава. Тут у 1819 році глядачі - полтавці вперше побачили нову п'єсу І. П Котляревського "Наталка Полтавку». З цього часу й починається сценічне життя безсмертної  " української опери на дві дії", як її назвав сам автор. Після прем’єри глядачі були вражені: замість давно обридливих палаців та альтанок, вони побачили милі їх серцю краєвиди рідної Ворскли, а замість фальшивої закордонної мелодрами чи пустого фарсу - глибоку драму серця простої дівчини-селянки. Тому вистава, писав сам Котляревський, "була прийнята досить добре в Полтавській, Чернігівській і Харківській губерніях", що в одному тільки Полтавському театрі грали її "не раз, не десять, не сто разів, а більше , і театр завжди був повний, захоплення загальне, оплескам не було краю"

  • В чому таємниця її незмінного успіху?
  • Чому так свято береже народ її пісні?
  • Які джерела п'єси?
  • Чим  закохують в себе герої пєси?

Саме ці  та інші питання ми розглянемо сьогодні на уроці.

Для того, щоб наша співпраця  принесла плоди, ви об’єдналися в групи . Застосуємо

2.  Метод «Кубик Блума»

Інструктаж

Діти об’єдналися в групи. Обрали секретаря і спікера, який спонукає групу до праці. Вчитель за допомогою  кубика визначає завдання для кожної із груп.  Для роботи над питанням є 5 хв.

Під час виступу групи кожен учень заповнює паспорт твору

Назви

   Тему, ідею, конфлікт, який лежить в основі сюжету драми, складові композиції твору?

Намалюйте любовний трикутник.

Матеріал для учнів

Тема: драма кохання бідної української дівчини-селянки, яка відстоює своє право на щастя

Ідея : втілення народного ідеалу української жінки, її моральної краси; засудження лицемірства, крутійства сільської верхівки в образах  возного і виборного.

Весь текст ділиться на дії (їх у творі дві), кожна з яких поділяється на картини, а вони на яви. Усі яви написані у формі діалогів, зрідка монологів. Дія відбувається в селі над Ворсклою біля Полтави.

   В основі сюжету п'єси — соціально-побутовий конфлікт: у бідну дівчину-селянку Наталку Терпило (у народі її називають Полтавкою, з цим іменем вона й увічнена Котляревським) закохався багатий чиновник, возний Тетерваковський. Вона любить іншого, наймита Петра, який бурлакує в пошуках заробітків. Дівчина під впливом матері подає рушники возному, а коли з'являється Петро, рішуче відмовляє возному й захищає своє щастя.

   Конфлікт виникає внаслідок «любовного трикутника»: возний — Наталка — Петро.  (демонстрація трикутника)

Назвіть складові композиції твору. (Експозиція, зав 'язка, розвиток дії, кульмінація, розв'язка, розстановка дійових осіб, ремарки, репліки).

Експозиція - І дія. Село біля річки Ворскли, хата Терпилихи. Знайомство з Наталкою, виборним возним та розповідь про те, що Наталка дуже любить Петра і чекає його 4 роки.

Зав’язка - сцени, з яких довідуємося про намір возного одружитися з Наталкою і бажання виборного Макогоненка прислужитися в цьому. Виникає конфлікт — зіткнення прагнень возного (одружитися) і Наталки (не бажання цього). (відео №1)

 Розвиток дії - розмова матері з дочкою; умовляння виборним Терпилихи, щоб видали Наталку за возного; поява на сцені бурлаки Миколи, який стає потім посередником між Петром і Наталкою; Наталка подає рушники возному; повернення Петра і розмова його з Миколою.

Кульмінація - сходяться всі дійові особи і остаточно вирішується доля Наталки. Петро віддає зароблені гроші Наталці. (відео №2)

Розв’язка - благословення матір'ю Наталки і Петра, промовисті, афористичні репліки Миколи, виборного, Петра.

Запропонуй

Поділ  героїв на групи (позитивні та негативні або протилежні табори). Підбери з тексту найвлучнішу цитату про кожного героя. Зроби висновок.

Матеріал для підготовки

   У п’єсі діє всього шість персонажів (назвати їх).  Всі вони належать до протилежних таборів: перший – Наталка, Петро і Микола. Другий – решта персонажів. Щоправда мати  в ході розвитку подій потрапляє то в один табір, то в другий. І це зрозуміло: вона дуже любить свою доньку і бажає їй щастя в житті, а ще, можливо,  боязкістю сільського начальства. Отож, негативних персонажів у п’єсі  немає.

Про Наталку говорить Возний: «Золото-не дівка! Наградив бог Терпилиху дочкою. Крім того, що красива, розумна, моторна і до всякого діла дотепна, - яке у неї добре серце, як вона поважає матір свою…»

Про Петра говорить мати Наталці: «Правда, Петро добрий парубок… Він не ледар, трудящий з ним обідніти до злиднів не можна…»

Микола про себе: «Один собі живу на світі, як билинка на полі, - сирота – без роду, без племені, без таланту і без приюту».

Микола про возного: «Юриста завзятий і хапун такий, що з рідного батька злупить!»

Виборний «хитрий, як лисиця, і на всі сторони мотається, де не посій, там і уродиться. І уже де і чорт не зможе, то пошли Макогоненка – зараз докаже»

Петро вважає, що Терпилиха «не согласиться проміняти багатого зятя на бідного»

   Отож, Наталка, Петро, Микола – герої веселі, розсудливі, сміливі, рішучі, заради щастя інших можуть поступитися своїм. Знають багато пісень, вміють співати, мова їхня чиста, багата на прислів’я , на відміну від возного, який розмовляє суржиком та канцеляризмами. Це символ українців-перевертнів.

  Поділись

Інформацією про сценічне життя п’єси. Червоним маркером на карті познач міста, в яких тріумфально проходила соціально-побутова драма. (в Україні та Європі).

У чому така популярність твору майже 200 років поспіль?

Матеріал для учнів

   Іван Котляревський був істинним патріотом — і не лише тому, що писав свої твори народною українською мовою, започаткувавши нову добу в історії української літератури, а ще й тому, що безмежно любив усе українське. Він із щирою прихильністю і ніжним теплом, з тонким розумінням народної душі ставився до побуту українського народу. "Наталка Полтавка" стала гідною відповіддю на недолугу оперету російського письменника князя Шаховського "Козак-стихотворець", яка спотворювала український народний побут і навіть глумилася з нього.

  Саме тому п’єса «Наталка Полтавка» — один з найулюбленіших у народі драматичних творів. В Україні не було міста, де б не показували п’єсу.

Один із сучасників Котляревського писав, що " жодна повість, жоден твір досі не припав так до душі українцям, як "Наталка Полтавка "; народ засвоїв її пісні ". Було багато таких людей, які знали напам'ять усю п'єсу, що до надрукування поширювалася в рукописних копіях.

   Опера М.В.Лисенка «Наталка Полтавка» за п’єсою І.Котляревського здійснила тріумфальну ходу по планеті.  Варшава, Прага, Будапешт, Бухарест, Берлін, Загреб, Париж, Лондон, Відень, Нью-Йорк, Сідней, Торонто, Буенос-Айрес та інші столиці світу вітали оперу на своїх сценах. Так, у Нью-Йорку вона йшла аншлагом протягом трьох тижнів, щодня її переглядали до 10 000 чоловік. Декілька пісень з п'єси включив до своїх концертів відомий негритянський співак Поль Робсон.

Прийом «Доміно» (вивісити на дошці листки)

У чому ж її популярність? Бо вона

  Правдива – музична – проста – зрозуміла – природна – життєва – душевна – лірична – народна.

  Отож, популярність твору криється в його народності. Автор змалював взаємини між простими людьми, використав невичерпні скарби  народної розмовної мови і пісенної творчості.

 

Чому

Сам автор визначив свій твір  як «малоросійську оперу в двох діях»?   Скільки всього пісень у п'єсі? Які вони за мотивами, жанровими особливостями? Яка їх роль у драмі?

 

Матеріал для учнів

   Насправді  «Наталка…» має ознаки  одразу декількох жанрів драматургії( театрально-драматична і музична форма). Музику до п’єси написав М.Лисенко.  Тому її вважають синтетичною (змішаною)

  У п’єсі – 22 пісні.  За походженням вони поділяються на такі види:

 1. Пісні, написані самим автором:

  • «Ой мати, мати! Серце не вважає»;
  • «Віють вітри, віють буйні»;
  • «Ой я дівчина Полтавка»;
  • «Видно шляхи полтавськії і славну Полтаву»;
  • «Чого вода каламутна, чи не хвиля збила?»;
  • «Де згода в сімействі»;
  • «Підем, Петре, до тієї»;
  • «Начинаймо веселиться».

2.Фольклорного походження, але оброблені І. Котляревським відповідно до змісту своєї п'єси, тобто нові варіанти відомих народних пісень:

  • «Сонце низенько, вечір близенько»;
  • «Ворскло, річка невеличка» та ін.

3.Літературного походження, але перероблені автором:

  • «Всякому городу нрав і права» Г. Сковороди;
  • «От юних літ...»;
  • «Ой доля людськая — доля єсть сліпая!»;

4.Народні пісні, введені у п'єсу майже без змін:

  • «Ой під вишнею, під черешнею»;
  • «Гомін, гомін по діброві»;
  • «Та йшов козак з Дону, та з Дону додому»;
  • «У сусіда хата біла»;

   Найбільше у творі ліричних пісень. Вони  надають усій п'єсі глибокої задушевності, теплоти і щирості.

   Отож, українські пісні – це перше джерело п’єси..

Другим джерелом створення " Наталки Полтавки " став дійсний факт.

У театрі, де був директором І. Котляревський, працював селянин Мефодій Семижон, який одного разу розповів Котляревському, що приїхала його племінниця, до якої сватається писарчук ,але вона не хоче за нього йти, бо чекає свого нареченого, який чомусь забарився і вже не повертається із заробітків цілих чотири роки.

І. Котляревський із Т. Пряженківською прийшли у гості до цієї дівчини. Відбулася приблизно така розмова:

-   Як живеться вам, Марусю ? Чи не можна б вам чимось допомогти ? Кажіть, не соромтеся, - говорив Іван Петрович.

Що ж маю розповідати, коли вам, певно, все розповів дядько мій, він
один мене й розуміє, а от мати й дядина - ні. Кожний Божий день
починається з одного й того ж : йди та йди за писарчука, він багатий,
воли має, у нього хата велика, гроші є... А навіщо мені хата, воли і
гроші ? Мені б...- не договорила, зітхнула важко, з очей покотилися дві
сльозини, за ними ще ...

Іван Петрович раптом захвилювався, підхопився на ноги, підійшов до дівчат:

Слухайте мене, Марусю, ви молодець, коли так робите, коли чекаєте
судженого. Обіцяю: ми зробимо все, аби допомогти вам. Скажіть тільки, що потрібно.

Маруся підвела на Котляревського прекрасні вологі очі.

Хіба ж я знаю ? Мати прийде, заплаче, а моє серце не каміння, і ... покорюсь. Хто його зна...- І тихіше додала: - Все ж таки чотири роки,
як його нема. Коли б жив, то звістку подав би".

Котляревського схвилювала любов дівчини, її вірність, а водночас
природне покірне схиляння перед сльозами і вмовляннями матері. Того ж
вечора письменник розпочав писати свою драму. Авторові, напевно, були
відомі й інші подібні історії, коли дівчат насильно видавали заміж - у той
час це не було рідкістю - і він узагальнив їх.

  Отже, драма Котляревського - серйозний твір про прекрасну душу народу і його щедре серце, світлий розум і гірке безталання, тяжку щоденну працю і тривалу боротьбу за існування.

Поясни

Який вплив класицизму та сентименталізму на розвиток дії у п’єсі.

 

Матеріал для учнів

Риси класицизму в творі

Єдність місця, часу і дії. Дія в п’єсі починається вранці (Наталка йде по воду), а закінчується , коли вже «сонце низенько, вечір близенько».

Риси сентименталізму в торі

Найбільшою прикметою "Наталки Полтавки" є сентименталізм, який на ту пору був модним напрямом у західноєвропейській та російській літературах. Почуттєвість деяких  дійових осіб  перебільшено.  Така  сентименталість притаманна тільки образу Наталки, Терпилихи та деякою мірою Петрові. Чуттєвість проявляється у висловлюваннях, поведінці  та вчинках персонажів. Ще ознаками цього літературного напряму є  герої з народу, події відбуваються у сільській місцевості ( десь під Полтавою).

VI. Закріплення вивченого матеріалу.

Як пасує до цієї п'єси, де все так чудово, хоча трохи ідилічно закінчується, пісня Григорія Сковороди:

Де згода  в сімействі, де мир і тишина,

Щасливі там люди, блаженна сторона.

Їх Бог благословляє,

Добро їм посилає

І з ними вік живе.

     Підсумовуючи почуте сьогодні на уроці, прослідкуймо основні ознаки народності драми "Наталка Полтавка".

  1. "Наталка Полтавка" - перший драматичний твір, написаний живою українською мовою.
  2. У "Наталці Полтавці" надзвичайно багато народних пісень.
  3. Дуже важливу роль у драмі відіграють прислів'я.
  4. У драмі нема негативного персонажа.
  5. Всі персонажі є носіями української ментальності, типовими українськими характерами.
  6. У драмі "Наталка Полтавка" йдеться про неперехідні цінності для кожного українця: вірність у коханні, повагу до батьків.
  7. В Україні нема жодної дорослої людини, яка б не читала драми, не бачила її в театрі чи по телебаченню, не чула по радіо. Дехто може не знати автора, герої ж відомі всім.

 Будь ласка, зачитайте паспорт твору

VІІ. Підсумок уроку. Рефлексія

Слово вчителя.

Як ми могли переконатися на уроці, окрім того, що "Наталка Полтавка" п'єса пісенна, народно - поетична і легка для сприйняття,   це ще й твір  високоморальний, головними мотивами якого є прагнення до миру, злагоди, добра.

Дуже високо оцінив Котляревського як письменника і людину Т. Шевченко у поезії "На вічну пам'ять Котляревському", де  звертається до нього словами "праведная душе", визнає велике значення його творчості й запевняє: "Будеш, батьку, панувати, поки живуть люди, поки сонце з неба сяє, тебе не забудуть".

А зараз я поопоную вам у формі білого вірша висловити свої думки ро драму (Синквейн, тема «Драма»)

Драма

Народна, пісенна

Захоплює, тривожить, інтригує

Праматір українського народного театру

«Наталка Полтавка»

Власне рефлексія.

  • Скажіть, як вам працювалося на уроці?
  • Чи досягли ви поставлених цілей?

  Мені хотілося б переконатися, що я теж досягла поставленої мети. Тому  ось вам листочки, на яких ви напишете по одному слову і розвісите їх на дошці.

Ігровий метод «Валіза, смітник, м’ясорубка»

Інструкція

Групам даю по три листочки, де вони малюють або пишуть про те, що виявилося цінним, щоб забрати з собою і покласти у валізу;

Те, що абсолютно непотрібне, його можна викинути у смітник; 

Те, над чим варто подумати ще, спробувати осмислити це потім. Наклеїти папірці біля малюнків. Аргументувати вибір.

 Учитель

  Надіюсь, що сьогоднішній урок спонукав вас до того, щоб ви задумалися над своїми вчинками, характером, поведінкою, ставленням до батьків, людей старшого покоління, молодших себе. Творіть добро, і воно повернеться до вас сторицею.

Домашнє завдання

 

docx
До підручника
Українська література 9 клас (Слоньовська О. В., Мафтин Н.В., Вівчарик Н.М., Курінна Н.С., Шевчук Л. Т.)
Додано
3 грудня 2020
Переглядів
3711
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку