Презентація уроку літератури рідного краю з QR-кодом та інтелектуальною грою «Перший гонорар» на тему «Лідія Повх. Поезії про силу слова, лихослів’я, культуру спілку

Про матеріал
Ознайомлення учнів із життям і творчістю української письменниці Закарпаття Лідії Повх (Ходанич); повчання поважати творчих людей Закарпаття; формування соціальної, комунікативної, творчої, інформаційної компетентностей; стимулювання до самостійної пошукової та креативної робіт; заохочення до читання художньої літератури ХХ ст. ; розвиток навичок виразного читання поетичних творів; виховання любові до рідного слова, поваги та вдячності до батьків за духовний скарб (мову), прищеплення культури спілкування, зацікавленість до покликання сучасного митця, відповідальність за власний витвір мистецтва.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Ужгородська ЗОШ І‒ІІІ ст. № 10 з угорською мовою навчання імені Дойка Габора. ПРЕЗЕНТАЦІЯуроку літератури рідного краю з QR-кодом та інтелектуальною грою «Перший гонорар» на тему«Лідія Повх. Поезії про силу слова, лихослів’я, культуру спілкування українців»(для учнів 7-х класів) Учитель української літератури. Кевешлігеті Ольга Василівна. Ужгород ─2021 Слово – це сила: в біді допоможе. Скарб від батьків... Дорожи ним як можеш!“Слово” Лідія Повх

Номер слайду 2

Мета:ознайомити учнів із життям і творчістю української письменниці Закарпаття Лідії Повх (Ходанич); навчати вдячності батькам за духовний скарб (мову), повазі до творчих людей Закарпаття; формувати соціальну, комунікативну, творчу, інформаційну компетентності;стимулювати до самостійної пошукової та креативної роботи; заохочувати до читання художньої літератури ХХ ст. ; розвивати навички виразного читання поетичних творів; виховувати любов до рідного слова, прищеплювати культуру спілкування, зацікавленість до покликання сучасного митця, відповідальність за власний витвір мистецтва . Для дитини справжня поезія дорого коштує. Л. Повх

Номер слайду 3

Обладнання:проектор, ноутбуки, картки із завданнями, грамоти, подарунки,ватмани.

Номер слайду 4

ПланІ. Організаційний момент.ІІ. Мотивація навчальної діяльності.ІІІ. Оголошення теми, мети і завдань уроку.ІV. Опрацювання нового матеріалу. V. Закріплення набутих знань, умінь і навичок. Запис художніх засобів. Складання сенканів. VІ. Домашнє завдання. VІІ. Рефлексивно-оцінювальний етап, підсумок уроку.

Номер слайду 5

Про мисткиню через QR-кодІ. Скориставшись QR-кодом, перегляньте матеріал щодо талановитої мисткині Лідії Ходанич-Повх, котрій у 2021 році настане в квітні 60-ліття. Мит. Ець, мистк. Иня (англ. artist, нім. künstler) — особа, яка займається мистецтвом, зокрема професійно.

Номер слайду 6

Діяльність і творчі пошуки Лідії Повх(Ходанич; народилася 25 квітня 1961 р. у с. Кушниця),поетеси й педагога з Іршавщини Закарпатської областіАвтор наукових видань “Виховні та дидактичні аспекти ментального в українській поезії для дітей“, “Уроки після школи: Культура мовлення“, понад 50 наукових публікацій у провідних фахових виданнях з педагогіки.“Писати – це Доля,а Долі не зраджують. Найсолодше сп’яніння –натхнення. Найкращі книжки –ще не написані”Л. Повх

Номер слайду 7

Діяльність і творчі пошуки Лідії Повх(Ходанич Лідії Петрівни; народилася 25 квітня 1961 р. у с. Кушниця),поетеси й педагога з Іршавщини Закарпатської областіАвтор поетичних збірок «Гілка глоду» (2001), «Дощі і стіни» (2005); «Секрети словоскладання» (2009), «Навздогін Вергілію» (2011), «Розкажи про все вітру» (2016), творів для дітей «Йшла ворона по перону» (1989), «Цар Іван – з кукурудзи качан» (1995), «Нумо гратися усі!» (1997), «Дражнилки» (1998), «Політ на кулі» (2001), «Біла хата на горбку» (2006), «Школярі-школярики» (2008), «Канікули» (2010), «Саламандра йде у мандри» (2011), «Як цуценя сніжинки ловило» (2015), «Наше місто превеселе» (2017), «Різьбив майстер колисочку» (2017), книжки новел «Крапля меду» (2020).

Номер слайду 8

Освіта мисткині: Навчалася в Ужгородській середній школі №7, яку закінчила з золотою медаллю (1978). Закінчила філологічний факультет Ужгородського державного університету (1983). Праця мисткині: Працювала вчителем української мови та літератури в школах м. Ужгорода (1983—1995), викладачем в Закарпатському державному університеті та в Закарпатському художньому інституті (1995—2003). З 2004 року працює в Закарпатському інституті післядипломної педагогічної освіти. Кандидат педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри педагогіки та психології Закарпатського інституту післядипломної педагогічної освіти. Член Національної спілки письменників України з 1997 року.

Номер слайду 9

Нагороди Л. Повх (Ходанич)Літературна премія імені Федора Потушняка (2002, 2007, 2010, 2020);Всеукраїнська літературна премія імені Зореслава (2009);Літературна премія «Благовіст» (2012; за поетичну збірку «Навздогін Вергілію»);Літературна премія ім. Наталі Забіли журналу "Малятко" (2015);Ужгородська міська літературна премія ім. Петра Скунця (2018).

Номер слайду 10

Проблемні питання. Чи потрібен для дитячих віршів гумор і глибокий підтекст і чому?

Номер слайду 11

{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Поезія “Слово” Л. Повх (Ходанич)Мак – це слово червоне, так! Ялинка й трава – зелені слова. Небо – сміється блакиттю до тебе. Жовтим – розсипався в парку клен. Чорним – злетіли ворони з антен. Колір до кольору – слово до слова... Мова, ти знаєш, така кольорова!А може, мова – усе ж пахуча? Пахне озоном темная туча. Прілістю пахне листя в саду. З запахом ніжним троянду знайду. Пахне ріллею в полі весна. Пахне ромен і калина рясна. Пахне і хвіртка, і річка, і круча... Мова, ти знаєш, така пахуча!Мова – яка? І не скажеш одразу. Холодом дихає слово «образа». Пестить, як мама, лагідне «ніжність». Часто засмучує в дружбі «розбіжність». Солодко-приторно ліпиться «мед». Десь за замки утікає «секрет»... Все обтікає і миє «вода»... Раною чорною зяє «біда»... Слово торкається, гладить, кусає, Кличе у бій і вогнем обпікає. Творить картину, висвічує погляд. Слово далеке – і ось воно, поряд! Щойно чуже, вже твоє воно вмить. В слові вчорашнє й майбутнє зорить! Слово – це сила: в біді допоможе. Скарб від батьків... Дорожи ним як можеш!

Номер слайду 12

ПИТАННЯ ДЛЯ ДИСКУСІЇЧи погоджуєтеся ви з тим, що слова мають запах, колір, смак, а кожна мова має свій характер і настрій?2. Назвіть декілька «смачних» слів в українській мові, спробуйте відшукати «колюкаті» (неприємні) та «ніжні» слова.3. «Намалюйте» словами кольори веселки: червоний – калина..., помаранчевий – і т. д.

Номер слайду 13

{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}«ТІ» СЛОВА – ВІРШ Л. ПОВХ (ХОДАНИЧ)Я не хочу, я не в змозіВимовити ті слова,Та такі, що при дорозі В’яне з сорому трава.Їдуть на велосипедіДві школярки – юні леді. Хто їх вчив так розмовляти?Може, батько, може, мати? А чи вчителька, бува, Їм писала ті слова?Ох, одне з найбільших див: Слів таких ніхто не вчив! Ті слова, мов прилипали, Пристають туди, де впали. Злі-презлючі паразити – Можуть радість нашу спити. Можуть душу отруїти. Колють, і печуть, і парять... Старять, старять, старять, старять!Їдуть на велосипеді Дві школярки – юні леді, Все старішають у русі...І приїдуть... дві бабусі!

Номер слайду 14

ПИТАННЯ ДЛЯ ДИСКУСІЇ1. Згадайте прислів’я про мову та мовлення. Доберіть те, яке найточніше, на вашу думку, передає зміст вірша.2. Чим небезпечна «чорна енергетика» слова? Як ви оберігаєте себе від неї?3. У Давній Греції уникали лихослів’я: говорили, що лихословів забирає в космічний хаос зла богиня Осса. Лихословів вважали не сміливцями, а... Як, на вашу думку, могли називати таких людей?.

Номер слайду 15

Словесне малювання. Яким ви хочете бачити дитячий бестселер Закарпаття, сучасного літературного письменника-блогера / письменницю Закарпаття? Якими кольорами змалювали б українське слово, українську мову, мову рідного Закарпаття? Як ви думаєте, якою може бути мелодія до зазначених вище поезій Л. Повх (Ходанич)? Чому?З яким настроєм ви читали б дитячі вірші Л. Повх (Ходанич)?

Номер слайду 16

Робота в групах. Випишіть художні засобиІ група – із поезії Л. Повх «Ті», слова».ІІ група – із поезії Л. Повх «Слово». Складання сенканів.І група – «Закарпаття». ІІ група – «Мова». ІІІ група – «Слово».ІV група – «Л. Повх».

Номер слайду 17

Інтелектуальна гра «Перший гонорар» В інтелектуальній грі братиме участь три команди. Капітаном першої команди «Блогери», куди увійшли учні, є ______________, друга команда має назву «Фріланцери» та її капітан – _________________, третя команда називатиметься «Меценати». Оцінити наші вміння, практичні навички, оголосити результати від змагань погодилися представники журі:____________________________, директор школи (голова журі);____________________________, заступник директора; ____________________________, вчитель української літератури.

Номер слайду 18

Інтелектуальна гра «Перший гонорар» {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Блогери. Фріланцери. Меценати1. Конкурс «Розминка» 2. Конкурс «Стерті слова»3. Конкурс «Найуспішніший капітан»4. Конкурс «Переможець шоу «Голос країни»5. Конкурс «Естафета літературними книжками Л. Повх»6. Конкурс швидкого створення макету титульної сторінки майбутнього бестселеру Л. Повх «Хто вправніший дизайнер»7. Конкурс «Чорна скарбниця»Підсумок (у балах)

Номер слайду 19

Інтелектуальна гра «Перший гонорар»конкурс «Розминка» Вам необхідно правильно відповісти на поставлені запитання. Журі стежить за відповідями учасників та рахує бали. За кожну правильну відповідь 1 бал. Запитання для І , ІІ, ІІІ команд – ті ж самі. Ким є нині Лідія Повх?Де навчалася Л. Повх?Які літературні нагороди за книжки має Л. Повх?Які цитати Л. Повх ви найбільше запам’ятали?На який за віком читацький загал розраховані переважно книжки Л. Повх?

Номер слайду 20

Інтелектуальна гра «Перший гонорар»конкурс «Стерті слова» Учасникам команд потрібно продовжити назву збірки Л. Повх, її вислів із віршів, зазначених у презентації. Журі стежить за відповідями учасників та рахує бали. За кожну правильну відповідь 1 бал. Запитання для І, ІІ, ІІІ команд – одні й ті ж:«Як цуценя сніжинки …» (ловило); «Наше місто …» (превеселе);« Слово торкається, гладить... » (кусає); «(Слово – ред. ОК) Кличе у бій і вогнем ... » (обпікає);« В слові вчорашнє й майбутнє ... » (зорить); «Слово – це сила: в біді допоможе. Скарб від ... » (батьків);7. «Їдуть на велосипеді Дві школярки – юні леді, Все старішають у русі... І приїдуть... дві ... » (бабусі).

Номер слайду 21

Інтелектуальна гра «Перший гонорар»конкурс «Найуспішніший капітан» Перевірка вправності виразного читання й наголошування слів, узятих із вірша Л. Повх “Слово”, капітанами. Прочитати слова, записані на мультимедійній дошці. Журі стежить за відповідями учасників та рахує бали. За кожне правильно наголошене слово – відповідь 1 бал. Уривок із вірша Л. Повх “Слово” для І команди. Мак – це слово червоне, так! Ялинка й трава – зелені слова. Небо – сміється блакиттю до тебе. Жовтим – розсипався в парку клен. Чорним – злетіли ворони з антен. Колір до кольору – слово до слова... Мова, ти знаєш, така кольорова!

Номер слайду 22

Інтелектуальна гра «Перший гонорар»конкурс «Найуспішніший капітан» {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Уривок із вірша Л. Повх “Слово” для ІІ команди. Уривок із вірша Л. Повх “Слово” для ІІІ команди. А може, мова – усе ж пахуча? Пахне озоном темная туча. Прілістю пахне листя в саду. З запахом ніжним троянду знайду. Пахне ріллею в полі весна. Пахне ромен і калина рясна. Пахне і хвіртка, і річка, і круча... Мова, ти знаєш, така пахуча!Мова – яка? І не скажеш одразу. Холодом дихає слово «образа». Пестить, як мама, лагідне «ніжність». Часто засмучує в дружбі «розбіжність». Солодко-приторно ліпиться «мед». Десь за замки утікає «секрет»... Все обтікає і миє «вода»... Раною чорною зяє «біда»...

Номер слайду 23

Інтелектуальна гра «Перший гонорар»(інтерактивна вправа «Мікрофон») Інтелектуальна гра не є можлива без роботи на гаджеті (включно – і комп’ютері). Пригадаймо:як слід працювати з художніми текстами під час читання з комп’ютера;якими Інтернет-сайтами щодо українських авторів книжок ви користуєтеся? При роботі з художніми текстами під час читання з комп’ютера варто звертати увагу на: … (Інтерактивна вправа «Мікрофон»). (Відповіді учнів).

Номер слайду 24

Інтелектуальна гра «Перший гонорар»конкурс «Переможець шоу «Голос країни» Необхідно не стільки співати, скільки записати слова зі слайду № 7 цієї презентації назв книжок Л. Повх, котрі містили б ноти: до, ре, мі, фа, соль, ля, сі. Переможе та команда, яка найбільше напише слів. Журі стежить за відповідями учасників та рахує бали. За кожну правильну відповідь 2 бали.(Навздогін, превеселе, секрети, місто, школярі-школярики, крапля, …).

Номер слайду 25

Інтелектуальна гра «Перший гонорар»конкурс “Естафета літературними книжками Л. Повх” На основі отриманої картки з завданням необхідно записати в спеціальний бланк назву книжками Л. Повх, передати наступному учаснику. Капітан починає виконувати першим і він же завершує цей конкурс. Перемагає й отримує 4 бали та команда, яка першою правильно запише назви пропонованих книжок письменниці. Журі стежить за відповідями учасників та рахує бали. За кожну правильну відповідь 1 бал.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Конкурс “Естафета літературними книжками Л. Повх”І команда1234«ка. Гіл дугло»«р. Ца анІв – з кукурудзи качан» «тикре. Се вослодасклання» «гінздо. Нав гіВерлію»

Номер слайду 26

Інтелектуальна гра «Перший гонорар»конкурс “Естафета літературними книжками Л. Повх” {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Конкурс “Естафета літературними книжками Л. Повх”ІІ команда1234«ка. Розжи про все труві» «щіДо і нисті» «мо. Ну сятигра сіу!» «ла. Йш нарово по ронупе»

Номер слайду 27

Інтелектуальна гра «Перший гонорар»конкурс “Естафета літературними книжками Л. Повх” {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Конкурс “Естафета літературними книжками Л. Повх”ІІІ команда1234«нил. Дражки»«літ. По на ліку»«ля. Шкорі-ляшкорики»«пля. Кра думе»

Номер слайду 28

Інтелектуальна гра «Перший гонорар»конкурс «Найвправніший дизайнер» Доки журі перевіряє правильність виконаного завдання, останнє випробування, яке чекає на учнів, – це конкурс швидкого створення макету титульної сторінки майбутнього бестселеру Л. Повх «Найвправніший дизайнер». За правильно виконане завдання команда отримає 5 балів. Кожна з команд визначає відповідального, який отримує доступ до гаджетів чи комп’ютера, необхідного обладнання для друку, за допомогою котрих потрібно якнайшвидше створити макет уявної титульної сторінки до книжки Л. Повх (назва має відповідати попиту сучасної дитячої літератури), що матиме найбільший значний комерційний успіх. При цьому слід зберегти макет під ім'ям команди,записавши на флешку та надрукувавши.

Номер слайду 29

Інтелектуальна гра «Перший гонорар»конкурс «Чорна скарбниця» Конкурс «Чорна скарбниця» . Команди отримують чорні скарбнички, у яких знаходяться назви книжок Л. Повх. До скарбнички є інструкція щодо кожної книжки авторки. Ознайомившись із інструкцією, команда має визначити, що ж за назва книжки Л. Повх є в чорній скарбничці. За правильно відгадану назву книжки команда отримує 2 бали. На обговорення команді відведено 1 хвилину. {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Відгадки до конкурсу «Чорна скарбниця»Інструкції до конкурсу «Чорна скарбниця»Відгадка для І команди «Біла хата на горбку» (2006)У складі назви є символ рідної землі, Батьківщини, свого роду, космічного взаємозв'язку зі Всесвітом; у народі кажуть : без хазяїна двір плаче, а без хазяйки вона (хто саме?). Хата. Відгадка для ІІ команди «Саламандра йде у мандри» (2011)У складі назви є символ боротьби зі стихією, втілення філософського каменю, дух вогню, хоробрості й мужності, символ холоднокровності воїна-християнина; позначення земноводної істоти. Саламандра Відгадка для ІІІ команди «Різьбив майстер колисочку» (2017)У складі назви є символ безсмертя роду, родоводу; батьківщини, Батьківщини; зародження, виникнення життя; центру, першопочатку чогось важливого; позначення невеличкого ліжечка для спання і колисання дитини. Колисочка

Номер слайду 30

Кінець інтелектуальної гри “Перший гонорар”: Завершення інтелектуальної гри, підбиття підсумків компетентним журі. Голова журі оголошує результати, нагороджує команди (грамотами, подарунками). ГОНОРА́Р, у, чол. Грошова винагорода авторам праць із науки, літератури, мистецтва і т. ін., яка видається за договором. 

Номер слайду 31

Керівник присвяченого книговидавництву інтернет-порталу «Буквоїд» Сергій Руденко про найбільший і найменший гонорари в Україні «Найменший гонорар, про який я чув, – триста гривень. Найбільший гонорар за тираж книжки – десь 15–20 тисяч гривень. Тобто, якщо за рік написати чотири книжки, то письменник отримає 60–70 тисяч гривень», – каже Сергій Руденко. За інформацією Інтернет-джерел 2013 р., Барак Обама став заробляти на книжках задовго до того, як став президентом, але йому далеко до найуспішніших письменників своєї країні. За версією журналу «Форбс», найбільше в 2011 році заробив американський автор детективів Джеймс Паттерсон – понад 90 мільйонів доларів. Натомість президент США та його дружина задекларували в 2011-му близько 790 тисяч доларів (https://www.radiosvoboda.org/a/24946103.html)

Номер слайду 32

Використані джерела й література Дитячий простір / У світі книг: Лідія Повх [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=T8 X6 Veb. OAgo"Наше місто превеселе" переконана Лідія Ходанич-Повх. "Ранок на Тисі" (31.10.17) [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=CKl. Ye_5 Jp. A0 Неповторний світ дитинства у творах закарпатської поетеси Лідії Повх [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=Zpu. WPwj0dm. I&t=317s Сучасна література рідного краю: посібник серії «Шкільна бібліотека» для 5–7 класів закладів загальної середньої освіти / упор. Морщавка Ю. О. – Харків: Соняшник, 2020. – 336 с.

Номер слайду 33

Домашнє завдання1. Виразно прочитати на вибір або вміщений у презентації (слайди № 9, 11), або улюблений вами вірш Лідії Повх й надіслати відео в Classroom, при цьому порівняти ці поезії, висловлюючи свою думку.2. ЗА БАЖАННЯМ намалювати картину до віршів Л. Повх або скласти власний вірш про рідне слово.

Номер слайду 34

ДЯКУЮ ЗА УВАГУ !СИЛ І ЗДОРОВ’Я ВАМ, ЛІДІЄ ПЕТРІВНО, НА ТВОРЧІЙ НИВІ!

pptx
Додано
31 березня 2021
Переглядів
1580
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку