Розробка уроку для учнів закладів професійно (професійно-технічниної) освіти на уроки виробничого навчання, за професією "Електромонтер з ремонту та обслуговування електроустаткування".
Проміжні цілі ПЦ-1. Перерахувати вузли та деталі асинхронного двигуна. ПЦ-2. Описати пристрій статора асинхронного двигуна. ПЦ-3. Пояснити роботу короткозамкненого ротора. ПЦ-4. Пояснити роботу фазного ротора. ПЦ-5. Пояснити принцип дії електродвигуна змінного струму. ПЦ-6. Пояснити принцип дії генератора змінного струму.
Проміжні цілі ПЦ-7. Пояснити методи з'єднання обмоток статора. ПЦ-8. Пояснити наявність повітряного зазору між статором і ротором. ПЦ-9. Розповісти про роботу синхронного електродвигуна. ПЦ-10. Розповісти про роботу машини постійного струму. ПЦ-11. Пояснити принцип дії електродвигуна постійного струму. ПЦ-12. Пояснити позначення електродвигунів.
Пристрій для заливки ротора розплавленим алюмінієм 1 2 3 4 5 6 7 8 1 - Подача стисненого повітря 2 - Нагрівальні елементи 3 - Тигель з рідким алюмінієм 4 - Кришка тигля 5 - Форма для заливки сердечника ротора 6 - Верхній кокіль форми 7 - Нижній кокіль форми 8 - труба для проходу рідкого алюмінію в ротор
Принцип дії електродвигуна змінного струму. Для порушення обертового магнітного поля необхідно виконати дві умови: 1-створити просторовий зсув осей котушок; 2-забезпечити тимчасове зрушення струмів в котушках. Перша умова виконується відповідним розташуванням намагнічуванням котушок на осерді статора (по колу під кутом 120о відносно одна одній) Друга умова виконується подачею на котушки трифазної системи напруг, в якій напруги фаз зміщені відносно одна одній, також на 120о.
Принцип дії асинхронного електродвигуна Обертове поле статора перетинає провідники (стрижні) обмотки ротора і наводить в них ЕРС. Взаємодія цих струмів з обертовим магнітним полем статора створює на провідниках обмотки ротора електромагнітні сили Fпр., Сукупність сил Fпр., доданих до окремих провідників, створює на роторі електромагнітний момент, що обертає, який призводить вал електродвигуна в обертання зі швидкістю n2. Таким чином, електрична енергія, що надходить в обмотку статора з мережі, перетвориться в механічну енергію
Робота генератора змінного струму Робота генератора змінного струму заснована на явищі електромагнітної індукції і полягає в перетворенні механічної енергії в електричну енергію змінного струму. Колектор генератора постійного струму являє собою два півкільця, закріплених на валу і ізольованих один від одного. У генераторі змінного струму, замість колекторних пластин є контактні кільця, на які накладено щітки, пов'язані з кінцями обмотки. Збудник генератора змінного струму призначений для створення постійного магнітного потоку, який перетинає обмотки якоря і індуктує в ньому ЕРС.
Будова синхронної машини 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 1 - Виводи обмотки статора 2 - Станина збудника 3 - Щіткова траверса 4 - Щіткотримачі зі щітками 5 - Задній підшипниковий щит 6 - Обмотка статора 7 - Сердечник статора 8 - Колектор збудника 9 - Якір збудника 10 - Траверса щіткового механізму 11 - Кришка підшипника 12 - Контактні кільця 13 - Полюс індуктора 14 - Підшипник роликовий 15 - Вентилятор 16 - Внутрішня кришка підшипника 17 - Передній підшипниковий щит 18 - Зовнішня кришка підшипника
Принцип роботи синхронної машини У синхронному електродвигуні в ротор подається постійний струм від зовнішнього джерела, тому ротор синхронного двигуна має контактні кільця і щітки. Синхронний двигун не може бути запущений простим включенням в мережу, оскільки його обертовий момент при пуску дорівнює нулю; момент синхронного двигуна розвивається тільки при синхронній швидкості. У синхронному електродвигуні ротор обертається синхронно з обертовим магнітним полем. Синхронні двигуни запускаються за допомогою асинхронного пуску. Для цього ротор має додаткову (пускову) обмотку, подібну "Білчиному колесу" асинхронного двигуна. При занадто великому механічному навантаженні ротор двигуна випадає із синхронізму і двигун зупиняється
Пристрій машини змінного струму 1 - Зовнішня кришка підшипника 2 - Задній підшипниковий щит 3-Підшипник 4-Внутрішня кришка підшипника 5 - Вентилятор 6 – Якір 7 – Колектор 8 - Коробка виводів 9 – Щіткотримачі 10-Передній підшипниковий щит 11 - Щіткова траверса 12 - Додатковий полюс 13 - Головний полюс
Принцип дії електродвигуна постійного струму Сили, що діють на всі провідники обмотки якоря, створюють сумарний електромагнітний момент, що обертає М, який прямо пропорційний струму якоря Iя і магнітному потоку Ф. М = См Ф IЯ См - постійний коефіцієнт, що залежить від конструктивних даних машини. Принцип дії машини постійного струму полягає в наступному: У провідниках обмотки якоря, при їх переміщенні в магнітному полі наводяться ЕРС, які складають сумарну ЕРС машини. У провідниках обмотки якоря будуть протікати струми. При цьому щітково-колекторний вузол виконує роль механічного випрямляча, забезпечуючи необхідний напрям струму в провідниках обмотки якоря.
Позначення електродвигунів В електроприводах найбільшого поширення набули асинхронні електродвигуни (АТ), які виготовляються як в основному виконанні, так і в різних модифікаціях. Перша цифра після букв номер серії. Число після першого дефіса характеризує типорозмір; перша цифра в ньому вказує габарит (умовний номер зовнішнього діаметра сердечника статора), друга умовний номер довжини. Цифра після другого дефіса відповідає числу полюсів. АО2-42-2 А-асинхронний трифазний АД. О-в закритому обдувається виконанні. 2-друге єдиної серії. 42-четвертого габариту, другої довжини. 2-двополюсний
Позначення електродвигунів Двигуни єдиних серій А, АТ і А2, АО2 основного виконання мають короткозамкнутий ротор з литою алюмінієвою обмоткою. На їх базі було створено ряд модифікацій АТ. При позначенні модифікацій до буквеної частини додається буква: П- з підвищеним пусковим моментом, С- з підвищеним ковзанням Т- для текстильної промисловості К- з фазним ротором
Позначення електродвигунів 4АН200М2УЗ Позначення типорозміру АД серії 4А 4-порядковий номер серії А- вид двигуна (асинхронний) Н-захищений (відсутність даного знаку, означає - закрите виконання обдуву) 200 - висота осі обертання (дві або три цифри) мм М-настановнчий розмір по довжині станини 2 - число полюсів У-кліматичне виконання 3 - категорія розміщення