Презентація уроку позакласного читання «До природи не неси шкоди»

Про матеріал
Презентація створена для проведення уроку позакласного читання в 4 класі за посібником "Позакласне читання. Робота з дитячою книжкою. 4 клас". Тема уроку: «До природи не неси шкоди». Рекомендовано для дистанційного навчання.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Урок позакласного читання«До природи не неси шкоди»

Номер слайду 2

Продзвенів для нас дзвінок,Починаємо урок,Попрацюємо старанно,Щоб почути у кінці,Що у нашім четвертім класі –Учні - просто молодці!

Номер слайду 3

Книгознавча скринька. Особливості змістунауково-художньої танауково-популярної книжок

Номер слайду 4

Знайомтесь. Народився Анатолій Іванович Давидов 8 лютого 1938 року в селі Бочки біля Конотопа на Сумщині в родині сільських учителів. Ще в дитинстві хлопчик задивлявся на чудесні дива природи, його приваблювали її таємниці — дуже хотілося до їхньої розгадки хоч би наблизитись. А ще дуже любив батьків, із захопленням сприймав їхню таку важку, але й солодку вчительську працю..

Номер слайду 5

Номер слайду 6

Вправа «Очікування»Я вважаю, що сьогодні …Я хочу прочитати …Я хочу довідатися …Я очікую, що …

Номер слайду 7

Не рубай під корінь (с.20-21).... Жила колись дівчинка. Тато її лісником був, а мама йому допомагала. Та ось розпочалася жорстока війна, й лісник пішов батьківщину од ворогів боронити. Стала мати більше в лісі бувати, разом із собою й доньку брала. Одного разу потрапили вони під холодний березневий дощ. Застудилася дівчинка й занемогла. Яких тільки ліків не давала їй мати — не допомагали. Мати вискочила до лісу, щоб дерево сухе на паливо спиляти. Далеко йти не довелося: біля самої хати стара яблуня майже всохла. Хотіла лісничиха зрубати її під корінь, аж глядь: з нори джміль вилазить.— Не рубай під корінь дерево,— став просити.— Під ним одвічна схованка наша. Ти ж знаєш — на зиму всі джмелі гинуть, залишаються лише молоді самички. Так продовжується рід. Що буде, як вивернеш яблуньку з коренем? Замерзнемо, бо вночі іще морози сильні. Не рубай, ми тобі колись у пригоді станемо.

Номер слайду 8

Не рубай під корінь (с.20-21)І хоч не було часу в лісничихи інше дерево шукати, пожаліла вона джмеликів. ... Минув час. Надворі вже все зазеленіло, а дівчинці не покращало. Як і раніше, вона заходилася кашлем. Плакала мати, донька чахла на очах. Якось залетів у хату джміль. Згорьована лісничиха вже й забула про зустріч біля старої яблуні, тому здивувалася, коли джміль сів їй на руку й мовив:— Піди, добра жінко, на лісову галявину, нарви жовтих квітів первоцвіту, зроби з них відвар і дай попити доньці, нараз виздоровіє. Й полетів джміль до лісу. Мати зробила так, як він їй порадив, і дівчинка невдовзі перестала кашляти, щоки її налилися рум'янцем, стала мамі по господарству допомагати. Ось так дізналися люди, що первоцвіт — рослина лікарська...

Номер слайду 9

Чому лісничиха не зрубала стару яблуню?Як джміль відплатив жінці за доброту?

Номер слайду 10

ЕскулаповаІнтернат. Кепкували. Завгосп. Комірчина. Прослизнула. Полонянка. Отруйниця. Пікша. Кашкет. Нишпорили. Рогатулька. Радикуліт. Тераріум

Номер слайду 11

Ескулапова змія (с.21-25) «ланцюжком»Першими гадюку побачили дівчатка. Йшли на прогулянку до лісу, а вона лежить на пеньку край дороги, гріється на сонечку. Побоялися вони далі йти, повернулися до інтернату, хлопцям розповіли про пригоду. Ті за палиці — й до пенька. А там нікого немає. Довго кепкували над дівчатками. Трохи згодом гадюка налякала завгоспа Климовича. Старий узявся порядок наводити в своїй комірчині, підняв якогось ящика, а з-під нього й шуснула змія. З несподіванки Климович закляк на місці, а тоді хотів опустити на гадюку ящик, та лише ногу собі прибив, а вона хоч би що — прослизнула до дверей, і тільки її бачили.— То, певно, вуж! — сказала вчителька біології Тетяна Романівна.— Гадюки вже давно тут вивелися.

Номер слайду 12

«ланцюжком»— Хіба я вужів не знаю? — образився завгосп.— У них жовті плями на голові. А це гадюка — довга, майже чорна. І шустра дуже. Правда, зигзага на спині я не помітив, а в тієї, що в дитинстві мене вкусила, було добре видно цей каїнів знак! — Климович мимоволі почухав праву ногу.— І досі, бачите, свербить те місце, куди вп'ялася отруйниця. Тиждень в інтернаті панував спокій. У суботу, під час відпочинку, учні слухали казки, що їх любила читати дітям старша піонервожата Василинка. Тільки-но закінчили "Котигорошка", як її покликали до директора.— Давайте, хлопці, пригоди розповідати! — запропонував Ігор.— Минулого літа відпочивали ми з татком на морі. Рибалили щодня.

Номер слайду 13

«ланцюжком»А одного разу вийшли на човні ловити пікшу — таку невеличку, але дуже смачну рибку. Закинули вудки, коли це щось як смикне за мій гачок, як потягне вниз, а тоді вбік. Я швидко прив'язав до сидіння ліску, а вона натягнулася, немов струна, ось-ось лопне. Та я потихеньку тягну її до себе. Діти аж роти порозкривали.— Невже акула? — не витерпів Сергійко.— Не перебивай! — зупинив його Вадик.— Так ось, тягну я, тягну, а воно як смикне, мало човна не перекинуло, а я все тягну...— Та швидше вже витягуй,— розсердився Костик,— не кит же вчепився на той гачечок!— Тягну, тягну...— не звертав уваги на репліки Ігор, а тоді як закричить не своїм голосом: — Хлопці! Гадюка на підвіконні!Що тут зчинилося! Одні заверещали, інші затупали ногами. Вадик за шафу сховався, Сергійко опинився під столом, лише Ігор не розгубився й пошпурив у гадюку новісіньким кашкетом з блискучим козирком. Галас підняв на ноги весь інтернат. Прибігла Тетяна Романівна.— Нікого не вкусила? — тривожилася.Ігор з Павликом нишпорили в клумбі під вікном.— Ось вона, ось! — Ігор хотів узяти її рукою.

Номер слайду 14

«ланцюжком»— Не чіпай, ще вкусить! — застеріг Павлик.— Хапай її біля голови! — порадив Зенон, білявий товстощокий п'ятикласник.— Сам хапай,— охолов Ігор,— розумник знайшовся! На допомогу вже бігли старшокласники.— Де вона? — налаштував рогатульку, нашвидкуруч зроблену з вербової гілки, комсорг школи Андрій. Та гадюка вже була аж біля куща жасмину і сховалася в ньому. Старшокласники обмацали кожну травинку, обдивилися всі закутки шкільного парку, навіть на той бік огорожі лазили, але гадюки не знайшли.— А ти хіба не помітив, куди вона сховалася? — спитав Павлик Ігоря, коли всі розійшлися.— Ні.— На тополю залізла.— Чому ж хлопцям не сказав? — Вони б її вбили. А гадюки — тварини корисні. Минулої зими в мого дідуся такий радикуліт був, що він розігнутися не міг, то бабуся купила ліків, зроблених із гадючої отрути, натерла йому поперек, і хвороба відступила.

Номер слайду 15

«ланцюжком»Ось я й подумав — давай спіймаємо цю гадюку, посадимо в тераріум у зоологічному куточку, годуватимемо її, і тоді не треба буде по аптеках ходити, як хтось захворіє. Самі лікуватимемо знайомих і родичів!— Хто нас у зоокуток з гадюкою впустить! — засумнівався Ігор.— Тетяна Романівна.— А як отруту будемо брати?— Запросто. По телику нещодавно показували. Береш гадюку нижче голови, підсовуєш їй склянку, гадюка кусає скло і випускає кілька крапель отрути. Знаєш, яка вона дорога!Хлопці не гаяли часу. Взяли рогатульку, кинуту Андрієм, і подалися до тополі. Гадюка саме спускалася на землю. Та ось вона помітила небезпеку і повернулася назад. її гнучке тіло легенько ковзало по прямовисному стовбуру...— Ніколи не думав, що гадюки так добре по деревах лазять! — дивувався Ігор. Павлик тим часом хотів збити її на землю, але змія доповзла до невеликого дупла й сховалася в ньому.— Тепер ніде від нас не дінеться,— зрадів хлопчик,— ану, підсади!Він дотягся до дупла й затулив його беретом.— Ходімо по наволочку. Інакше не донесемо. Друзі швиденько пробралися в спальню, зняли з Ігоревої подушки наволочку й хутчій до дерева. А там уже вчителька, Тетяна Романівна.— Таки вистежили? — зустріла хлопців.

Номер слайду 16

«ланцюжком»Не криючись, Ігор та Павлик розповіли про свої наміри.— А я хотіла знайти гадюку і віднести її подалі в ліс, щоб часом хтось із дітей не наступив на неї. Тоді вона вкусити може. А щодо гадючої отрути, то ліки з неї виготовляють на заводах, де знають, як це робити. Інакше хворому можна й зашкодити. Так що будемо робити з гадюкою? — звернулася до дітей.— А де їй краще? — запитав Ігор.— Ліс — її рідний дім. В ньому вона і їжу знайде, і притулок. А ви скоро на канікули роз'їдетесь. Що тоді?— Гаразд. Давайте віднесемо гадюку до лісу,— погодилися діти. Відіткнули дупло і стали чекати на полонянку.— І як вона вміє так легко по деревах лазити? — запитав Ігор.— Адже ні рук, ні ніг не має.— Прийдете в біологічний кабінет, і я покажу вам скелет гадюки. Він складається із численних хребців, сполучених гнучкими зв'язками. Замість ніг — багато ребер, вільними кінцями яких плазун упирається об землю. Ребра можуть рухатися. Вигне гадюка тіло — ребра подаються вперед, а потім назад. Про гадюк, як і всіх змій, можна сказати, що вони ходять на ребрах.

Номер слайду 17

Ескулапова змія (с.25-27)— Тихіше, будь ласка! — застеріг учительку Павлик.— Вилазить!— Не бійся! — усміхнулася Тетяна Романівна.— Змії погано чують, вони майже глухі.— І це не заважає їм успішно полювати на здобич? — здивувався Ігор.— Тут допомагають очі, а ще в них добре розвинений нюх. Деякі змії навіть відчувають тепло, яке випромінюють живі істоти, і таким чином знаходять їх. А гадюка, замість того, щоб злізти на землю, вляглася на нижній гілці, її майже чорне тіло злилося з корою, і якби діти не бачили гадюки раніше, нізащо б її не помітили. Тетяна Романівна обережно підійшла до тополі, обдивилася з усіх боків плазуна.— Теж мені гадюка! — аж зраділа своєму відкриттю.— Це лісовий полоз, або, як його іще називають, ескулапова змія. Дуже рідкісний плазун.— А ми з палицями на нього! — спантеличено промовив Ігор. Усі підійшли ближче до полоза.— Бачите білі плями на голові? Та й довший він від гадюки — з півтора метра буде!— А красивий! Так і хочеться в руки взяти,— підступив до полоза Павлик.— Не треба його чіпати, ще вкусить,— спинила вчителька.— Будь він наймиролюбнішою істотою, не повірить в добрі наміри після такого переслідування, як сьогодні. Взагалі ж ескулапові змії не бояться людей і добре приручаються. В давнину любили тримати їх вдома римляни. 

Номер слайду 18

Ескулапова змія (с.25-27)Римські воїни навіть брали їх з собою в походи. Так цих симпатичних істот було завезено до багатьох країн світу, зокрема й до європейських. А мода на ескулапових змій підтримується й досі. У Німеччині й Австрії, приміром, існують спеціальні зміїні парки, де плазунів розводять і охороняють.— А чого у цих полозів назва така? — поцікавився Ігор.— Річ у тім, що античні народи називали бога лікування Ескулапом і зображали його дідусем з палицею, яку обвиває змія. Дочку Ескулапа вони теж малювали із змією, яка п'є щось із чаші. Дівчині дали ймення Гігія, звідки й пішов .термін "гігієна". Спливли віки, і чаша з гадюкою стала емблемою медицини. Вчені вважають, що античні майстри, зображаючи змію, мали на увазі лісового полоза. Ось чому його ще називають ескулаповою змією. Полозу набридли, напевно, розглядини, і він поліз вище на дерево.— Не хоче злазити на землю,— промовив Павлик.— Іще з голоду помре!— Не пропаде, он скільки гнізд вгорі ворони намостили. Полоз, певно, й живиться їхніми яйцями.

Номер слайду 19

Ескулапова змія (с.25-27)— Так він, виходить, шкідник! — розчарувався Павлик.— Е, ні, основна їжа лісового полоза — гризуни.— Тетяно Романівно, давайте оголосимо місце, де житиме наш полоз, заповідним,— запропонував Ігор.... Невдовзі дівчатка знову подалися до лісу. Прийшли до знайомого пенька, а там щит з малюнком ескулапової змії і напис:"Будь обережний, товаришу! Тут ти можеш натрапити на лісового полоза. Це дуже корисна й рідкісна тварина — не наступи ненароком па неї. Знай — лісовий полоз охороняється законом". Дівчатка перезирнулися і, обережно ступаючи, пішли далі. Чи погоджуєшся ти з думкою, що, знайшовши змію, потрібно її зловити, переслідувати або вбити?Якщо так, то обґрунтуй: за що?Чому лісовий полоз охороняється законом?

Номер слайду 20

Поміркуй та пригадай,на запитання відповіді дай(с.27-28)

Номер слайду 21

Рефлексія- Чи справдилися ваші очікування від уроку?- Якими новими знаннями ви збагатилися?

Номер слайду 22

Вчись розуміти природу,стань її другом та захисником!До природи не неси шкоди!До землі з ласкою –будеш з паскою. Молодці!Дякую за роботу!

pptx
Додано
16 жовтня
Переглядів
278
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку