Мета: ознайомити учнів з особливостями обертального руху тіла; увести поняття періоду обертання та обертової частоти. Обладнання та наочність: демонстрування обертального руху, комп'ютерне моделювання руху тіла по колу. Відеофрагмент: обертальний рух колеса, каруселі, небесних тіл. Тип уроку: комбінований урок.
Епіграф до уроку«Земна куля, яка рухається в безмежному просторі, є п’єдесталом для всього , що на ній розташоване»К. Прутков. Хід уроку. I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАПII. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯIII. Мотивація та актуалізація опорних знань та вмінь l. V. Вивчення нового матеріалу. V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ 1) Розв'язування задач 2) Практичне завдання: Vl. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУVll. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯВправа 11 №2, № 5 Відповіді:№ 2 – ѵ=10 км/год№ 5 – ѵ=700 км/год. III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬДайте означення механічного руху?Якими фізичними величинами характеризується рух?Який рух називають рівномірний?Що таке матеріальна точка?
Мотивація та актуалізація опорних знань та вмінь. Понад 5000 років тому жреці стародавнього Вавілону, спостерігаючи за Місяцем визначили такий інтервал часу, як – тиждень. Як це вони зробили?У чому особливість руху Місяця?Чи зустрічається на Землі подібний рух?Відповіді на ці питання, ми намагатимемося сьогодні на уроці відшукати.
Опорний конспект• Криволінійний рух — це рух, траєкторія якого є кривою лінією.• Швидкість руху змінюється за напрямком або за напрямком та величиною.• Переміщення менше або дорівнює за величиною шляху, а при криволінійному русі переміщення завжди менше, ніж шлях.• Вектор миттєвої швидкості напрямлений по дотичній до траєкторії в поданій точці.
Рівномірний рух по колу — це рух зі сталою за модулем (числовим значенням) швидкістю.• Траєкторія руху — коло.• Вектор швидкості напрямлений по дотичній у поданій точці траєкторії.• Швидкість змінюється тільки за напрямком, за модулем (числовим значенням) швидкість не змінюється: ѵ=соnst
1) Практичне завдання:1) Визначити період та частоту обертання кульки на нитці.2) Підвісити кульку на нитці до лапки штатива.3) Під кулькою розташуйте папір з накресленим колом, так щоб кулька розміщена була в центрі цього кола.4) Виберіть на колі позначку, якщо вона відсутня, поставте позначку,від якої будете відлічувати кількість обертів.5) Приведіть кульку в обертання по заданому колі.6) Увімкніть секундомір у момент проходження кульку через позначку на колі. 7) Відлічіть 10 повних обертів. Зафіксувавши час , за який ці оберти відбулися.8) Обчисліть значення періоду й частоти.
Розв'язування задач1. Тіло зробило 30 повних обертів по колу за 1 хвилину. Знайдіть період обертання та обертову частоту тіла.2. Знайдіть швидкість руху кінця годинної стрілки настінного годинника, якщо довжина стрілки дорівнює 15 см.3. Обчисліть лінійну швидкість руху Землі навколо Сонця, якщо радіус земної орбіти дорівнює 150 000 000 км.