Презентація "Узагальнення знань і вмінь з теми «Відокремлені члени речення»

Про матеріал
Презентація до уроку "Узагальнення знань і вмінь з теми «Відокремлені члени речення»
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Урок української мови у 8 класі Тема. Узагальнення знань і вмінь з теми “Відокремлені члени речення” Мета: узагальнити здобуті учнями знання про відокремлені члени речення, удосконалити вміння їх розпізнавати, ставити розділові зна-ки, удосконалювати пунктуаційну грамотність, мовленнєву культуру, виховувати розуміння національної приналежності, любов до Бать-ківщини, інтерес до її минулого та теперіш-нього, активну життєву позицію.

Номер слайду 2

2) якщо означення стоять перед означуваним словом і мають відтінок причини 1) якщо означення та прикладки стоять після означуваного слова, вираженого іменником Поширені 3) якщо відокремленню сприяє незвичайний порядок слів у реченні 2) якщо означення стоїть після означуваного слова, а перед ним уже є означення 1) якщо означення і прикладки відносять-ся до особового займенника Непоширені і поширені якщо прикладки стоять після означуваного слова, вираженого власним іменником Непоширені Відокремлені означення

Номер слайду 3

Не відокремлюються одиничні дієприслівники, що переходять у прислівник і вказують на обставину способу дії, у тому числі дієприслівникові фразеологізми. Та-кі обставини мають у реченні значення способу дії. 3) За бажанням автора можуть відокрем-люватися обставини, що починаються словами всупереч, наперекір, на зло, попри, залежно від, відпо-відно до, згідно з, подібно до, у зв’язку з, завдяки, внаслідок, на випадок, за браком, за відсут-ністю, на відміну від, особливо тощо 2) з прийменниками незважаючи на, починаючи з, кінчаючи чимось, кимсь (які подібні до дієприслівників) 1) виражені дієприслівниковим зворотом у будь-якій позиції по відношенню до діє-слова-присудка Непоширені й поширені Виражені одиничним дієприслівником Непоширені Відокремлені обставини

Номер слайду 4

Відокремлені додатки Відокремлюються додатки, що мають значення виключення або виділення і починаються словами крім, окрім, опріч, за ви-нятком, наприклад: Старий зараз ніякої роботи не визнає, окрім пасіки. Додатки, які починаються словами зокрема, особливо, на-віть, наприклад, на відміну від, включаючи, замість, мо-жуть виразно відокремлюватися, але бувають відповідно до за-думу мовця й невідокремленими, пор.: На краю села, замість по-никлої хатини, стояв великий будинок. – На краю села замість пониклої хатини стояв великий будинок.

Номер слайду 5

Відокремлені уточнюючі члени речення Уточнюючі члени речення, звужуючи або обмежуючи значення члена, який вони пояснюють, завжди відокремлюються. Уточнюючими можуть бути будь-які члени речення, однак найчастіше обставини часу й місця. Зверніть увагу! Не слід плутати з уточнювальними членами прикладки, які є власними назвами, а отже, їх не відокремлює-мо, наприклад: Учениця Галина Нестеренко перемогла на кон-курсі знавців української мови. Уточнюючі члени можуть уводитися в речення словами тобто (цебто, себто), або (у значенні тобто), а саме, наприклад, включаючи, особливо, навіть, зокрема, хіба що, відокрем-люючись разом із ними.

Номер слайду 6

2) з подвоєнням Повторення вивченого. Подвоєння приголосних Завдання: згрупуйте слова в дві колонки: мікрофон 1) без подвоєння анте(н)а,нежда(н)о, жи(т)євий,узгодже(н)ість, інтерме-(ц)о, ю(н)ат, тума(н)ість, жада(н)ий, з’єдна(н)ий, благо-слове(н)ий, осер(д)я, зволоже(н)ість, шо(с)е, роздорі-(ж)я, згада(н)ий, побукве(н)ий, і(м)іграція, огне(н)ий, то(н)а Ключ. З других букв прочитайте слова, пропущені у вислові М. Рильського: “Хто …, той не вартий свого майбутнього.”

Номер слайду 7

Групова робота з текстом Вибірково-розподільний диктант а) відокремлені означення, умови їхнього відокремлення, стиль тексту; б) відокремлені прикладки, умови їхнього відокремлення, тип мовлення. Скільки несподіванок, гідних подиву, сповнених цікавого змісту, за-хоплюючого матеріалу для роздумів, ховається на кожному кроці і се-ред усього, створеного силами природи і генієм людини, часом най-складнішими, найпотаємнішими бувають звичайні слова-назви. Ми го-воримо звичайні, коли це слово може підійти для власних географічних назв, або, як їх ще називають, топонімів. Хіба найменування славнозвісної Говерли – найвищої точки україн-ської землі, окраси карпатської Чорногорії – є звичайне? А таємниче слово Бескиди, що вживається до гір – мовчазних свідків народження не тільки українського народу, а можливо, й слов’ян узагалі? А Блакит-на і Кришталева печери Тернопільщини? Перлинна Печера – у підзе-меллях Закарпаття, Червона – у нетрях Тавриди? А Нафтуся, що поєд-нала в одному імені багатства української землі і милозвучність україн-ського слова? Що не назва, то загадка, проблема, розв’язання якої має жагуче пізнавальне значення. Воно й дає ключ до розуміння краси рід-ного краю, його мови, історії … (О.Стрижак).

Номер слайду 8

Відокремлена прикладка Робота в малих групах Поставте розділові знаки, поясніть їхнє вживання. В традиційному понятті бать-ко уособлювався насамперед як захисник,годувальник. Запорожці як справжні сини своєї неньки України бажали бачити свою Вітчизну віль-ною і квітучою. Із двох речень складіть одне, зроби-вши присудок другого речення ві-докремленою прикладкою 1. Запорізька Січ розрослася в могутню бойову силу. Запорізька Січ – козацька вольниця. 2. Особистість Сірка справ-ляла величезне враження на сучасників, а ще більше на нове покоління козаків. Сірко – воїн і непереможний герой.

Номер слайду 9

Відокремлена прикладка робота в малих групах Складіть речення з відокремленими прикладками в поєднанні зі словами: а) особливо, або, родом б) так званий, тобто, на ім’я

Номер слайду 10

Обговорення проблеми в загальному колі Відокремлена прикладка Доберіть до виділених слів і словосполучень прикладки (відокремлені або невідокремлені). Поясніть вживання розділових знаків. 1. Багато пам’ятних місць у Києві … пов’язано з іменами славних людей нашої країни. 2. На мальовничих дніпровських схилах знаходяться Володимирська гірка і пам’ятник Володимиру … . 3. У центрі столиці стоїть пам’ятник … Тарасу Шевченкові. 4. Не-далеко від нього розташований університет теж названий іме-нем Шевченка … . 5. На площі Богдана Хмельницького стоїть пам’ятник Б.Хмельницькому … створений … М.Микешиним. 6. Ім’я І.Франка … носить Київський драматичний театр. 7. Іме-нем … Лесі Українки названий театр російської драми. 8. У цен-трі одного з найдревніших районів Києва Подолі знаходяться бу-динок колишньої Києво-Могилянської академії і пам’ятник Г.Ско-вороді… .

Номер слайду 11

Робота в парах Відокремлені обставини Поставте розділові знаки. Обгрун-туйте їх. Виділіть відокремлені об-ставини. Чим вони виражені? 1. Дитина не засвоївши ро-довідних цінностей на все життя залишається Іваном Безрідним. 2. Триматися свого родоводу оберігаючи в такий спосіб сімейні реліквії та передаючи їх у спадок наступним поколінням було обов’язком. 3. Незважаючи на весь жах пустельності літньої спеки зимового мо-розу згубного вітру для за-порізьких козаків край цей був землею обітованою. Замініть один з однорідних присудків дієприслівником. Чи завжди вони відокремлюються? 1. Твоє походження, історія твого народу ніби підпира-ють тебе, помножують твої сили. 2. Вишитий рушник створював настрій, формував естетичні смаки, був узірцем людської працьовитості. 3. У вільний час кобзарі розпові-дали про тяжкий та героїч-ний шлях народу, співали.

Номер слайду 12

Фронтальна робота Перекладіть прийменники, складіть речення з відокремленням: а) благодаря, вопреки, при наличии, при условии б) согласно, в случае, при отсутствии, вследствие

Номер слайду 13

Кооперативно-групова робота Редагування речень з відокремленими членами речення Виправте мовні помилки: а)1. Про історію рідного краю ми дізнаємося, читавши кни-ги. 2. Завдяки жагучої нена-висті, нестримності нападу, палкої любові до рідної зем-лі, ворога було переможено. 3. Почувши ці слова, перед нами постає мужня людина. б)1. Козаки намагалися помі-тити сховавшогося в засідці ворога. 2. Раптом один із них показав рукою на високу під-німаючуся гору напроти них. 3. Вузенькою стежкою вони піднялися на площадку, зви-ваючу між скелями.

Номер слайду 14

Індивідуально-групова робота Уточнюючі члени речення Знайдіть уточнюючі члени речення. Які це члени речення? Розставте розділові знаки 1. Обов’язково треба крім спе-ціальної науки винести зі школи чесні погляди на свій народ. 2. Тут за неприступними порога-ми серед незліченних островів, непрохідних очеретів тут у без-водних і диких степах молодці знаходили собі надійний приту-лок. 3. Обидва Богдан Хмельни-цький та Іван Виговський понад усе жадали незалежності для України. Поширте речення уточнюючими відокремленими членами речення 1. Це було влітку … . 2. Поволі … пливе валка битим шляхом. 3. Ніч була темна … . 4. Отут … зростала козацькая вольниця.

Номер слайду 15

Синтаксичний розбір речення а) Досвід, отриманий у спадок від своїх бабусь, залишається золотим набутком на все життя. б) І гірко, озираючись на-зад, помічати недбальст-во й нехтування досвідом народу.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Скрипник Світлана Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
ppt
Додано
8 січня 2023
Переглядів
3339
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку