по темі " Звертання"
8 клас
Ліцей с.Пиків
Іванівської сільської ради
Учитель: Марчук Т.В.
2023
Урок узагальнення вивченого про звертання
Мета: закріпити вивчене про звертання; вдосконалити вміння і навички знаходити
звертання у реченнях: правильно розставляти розділові знаки при звертаннях,вводити звертання у речення; виховувати культуру звертання,
повагу до інших людей.
Обладнання: таблиця,додатковий ілюстрований матеріал
Тип уроку: урок закріплення набутих знань
Ключові компетентності:спілкування державною мовою, соціальні та громадянські компетентності, обізнаність та самовираження у сфері культури.
Господи! Дай мені терпіння прийняти те, що я не в силах змінити, дай мені
сили змінити те, що я можу змінити, і наділи мене мудрістю, аби відрізнити
одне від другого.
( Р.Нейборо ).
Хід уроку
І Актуалізація пізнавальної діяльності
1.Вступне слово вчителя
Дорогі діти! На сьогоднішньому уроці ми будемо говорити про звертання.
Ми повинні вдосконалити вміння і навички знаходити звертання у тексті і усному мовленні, правильно розставляти розділові знаки, будувати речення зі звертанням.
Пам"ятайте, що це надзвичайно важлива тема, її не можна вивчити і забути.Бо
упродовж усього життя ви будете послуговуватись звертаннями.
Задумайтесь,чи може людина прожити без них. Звичайно,що ні. Адже вона постійно перебуває у стосунках з іншими і, відповідно, завжди до когось звертається. І навіть якщо людина одинока, вона всеодно звертається у думках.
І в першу чергу людина звертається до Всевишнього із проханням чи подякою.
Отже, епіграфом нашого уроку будуть слова американського психолога Рейнольда Нейборо.(Зачитати). Задумайтесь над змістом цих слів, ми до них ще повернемося.
Також на уроці ми будемо говорити про людські взаємини: ставлення один до одного, повагу і любов до ближнього, цінність людського життя.
Закликаю всіх до творчої праці.
(Учні записують тему і епіграф уроку).
ІІ.Перевірка домашнього завдання
1.Перевірка домашнього завдання.
2.1-ша картка.Скласти план викладу теоретичного матеріалу з теми "Звертання"
1.Що називається звертанням?
2.Інтонація при звертанні.
3.Поширені і непоширені звертання.
4.Якими частинами мови виражається звертання?
5.Місце у реченні.
6.Розділові знаки при звертанні.
7.Вигуки при звертаннях.
2-га картка.Речення
Людино, ти не народжуєшся з великою душею,ти сама себе робиш прекрасними
вчинками. (Петрарка )
-пояснити орфограми і пунктограми;
-пояснити значення слів Петрарки;
-дібрати синоніми:"людина з великою душею" (добра , співчутлива, щиросердна, великодушна,готова прийти на допомогу).
3.Робота над епіграфом:
а) знайти звертання у епіграфі;
б) пояснити значення 1-шої частини епіграфу ("...Дай мені терпіння прийняти те, що я не в силах змінити...)
(Життя-не суцільний комфорт.В ньому існує добро і зло. І коли біда вривається
у наше життя , ми нічого не можемо зробити, то звертаємося до Господа, щоб дав терпіння прийняти те,що є...)
в) словникова робота:дібрати синоніми до вислову "я не в силах змінити" (не можу,мені не під силу,я не в змозі, це не в моїх силах).
4.Перевірка індивідуальних завдань (учні записують у зошити речення із звертаннями і розставляють розділові знаки).
ІІІ.Тренувальні вправи
1.Відповідь на лінгвістичну тему"Інтонація при звертанні"
2.Робота з підручником.Вправа 182(з"ясувати поширені і непоширені звертання).
Вчитель.На початку уроку ми говорили , що звертання всюди зустрічаються у мовленні. Зараз ми завітаємо до сусідок.Наше завдання: уважно слухати і виписати всі звертання,визначити якими частинами мови вони виражені.
3.Інсценування.
-Добрий день,сусідонько!
-Добрий день, дорогесенька!
-Про що це ви так довго з Маланкою говорили?
-Їй-бо забула.А ви хіба,рідненька, не знаєте її.Вона така балакуча,така балакуча, так мене заговорила, що аж захрипла.(Кашляє).
-Сусідко,сусідко,а ваш собака на мене вже не гавкає.
-Мабуть, боїться, кумо.Бо хто ж не знає вашого язика.
-(Ображено). Ей ти, обережніше зі мною! (Відвертається).
-Серденько, давай не будемо сваритися.Вибачте мені.Ми ж сусіди.
-Гаразд,Парасю.Хай буде так.
Разом: Нехай буде гречка, лиш не суперечка.
Перевірка виписаних звертань (сусідонько,дорогесенька,рідненька, сусідко,кумо,серденько,Парасю ).
4.Зробити морфемний розбір слів: сусідонько,кумо.
-Чи всі звертання вам сподобались? Чому?Що виражає звертання "ей ти..."(зневагу,зверхність).
Старайтесь не вживати це звертання у своєму мовленні. Бо недарма серед людей побутує вислів Сократа : "Заговори,щоб я тебе побачив". Від того ,як ви звертаєтесь до людей,залежить те, що ж подумають про вас.А це важливо для кожної людини.Пам"ятайте про це!
5.Робота над пунктограмою "Кома і знак оклику при звертанні".
а) робота за таблицею
б) Гра "Впізнай"
Вказати
1.З якого художнього твору:
-О милий Боже України!Не дай пропасти на чужині,в неволі вольним козакам!
(Т.Шевченко "Гамалія").
-До тебе,моя річенько, ще вернеться весна.
(Л.Глібов "Журба").
-Сміливі,сміливі ви,куме...З вами і не такі діла можна робити.
(Карпенко-Карий "Сто тисяч")
-Нимидоро,годі голосить і плакати.Мене люди чекають.
(І.Нечуй-Левицький "Микола Джеря").
Вчитель.Приємно, що ви впізнаєте героїв художніх творів і їх авторів.
Завдання ”Калейдоскоп”
-Розділові знаки при вигуках
6.Записати назви чи перший рядок пісень, де є вигуки і звертання
("Ой Іване,Іване...", "Ой Марічко-чічері...","Ой сусідко,сусідко...")
7.Учитель записує на дошці речення:
Гей,козаки, чого зажурились?
Ой дівчино,шумить гай.
-Яка різниця між реченнями?
-Який можна зробити висновок?
(Якщо перед звертанням стоять вигуки о,ой і вони виконують роль підсилювальної частки , то кома після них не ставиться. Інші всі вигуки виділяються від звертання комами.)
ІV.Закріплення вивченого
1.Вправи на розвиток куль тури мовлення.
Творче завдання
1.Скласти речення за картинкою, використовуючи звертання.
2.Розгляд мовленнєвих ситуацій.
а) Скласти звертання до знайомих і незнайомих осіб.(письмово).
1-ий варіант – спитати бабусю про її здоров’я;
2-ий варіант-звернутися до однокласників із закликом поважати старість;
б) Звернутись до незнайомої особи (усно):
1.жін.роду (пані,панянко,панночко,добродійко,дівчино)
2.чол.роду (пане,добродію,молодий чоловіче,юначе,хлопчику)
3.Словотворчий розбір слова добродій (добро діяти- спосіб складання)
Отже, саме слово говорить за себе.І якщо до вас звернулись саме так, то це вже наштовхує на те,що треба робити добро.А від цього світ стане кращим.
4.Робота над другою частиною епіграфа.(...дай мені сили змінити те, що я можу змінити, і наділи мене мудрістю, аби відрізнити одне від другого).
-Що ми можемо зробити,змінити?
(вдосконалити себе, змінитись в поведінці)...
-А чому так важливо мати мудрість,аби відрізнити одне від одного?
(Учні висловлюють власні думки).
Вчитель. До Всевишнього ми звертаємося із проханням допомогти відрізнити у житті те, що можемо змінити від того , що нам не під силу.А це так важливо в житті для того , щоб не братися за непосильну справу,не розтрачувати марно свого життя, бо воно таке коротке.Задумайтесь над тим, що ми на цьому світі , на жаль, тільки гості.І його прийдеться покидати.А це важливо, яку пам"ять ми залишимо після себе.
Про це треба дбати не з якогось певного віку, а з самого початку життя,бо людина може піти із життя у будь-яку мить.А всім нам би хотілось стати подібними до зір і сяяти так, як про це пише Б.Грінченко у своїй поезії "Зорі" (учениця декламує).
Мамо люба, глянь як сяють
Ясно зорі золоті.
Кажуть люди-то не зорі, душі сяють то святі.
Кажуть: хто у нас на світі
Вік свій праведно прожив,
Хто умів людей любити,
Зла ніколи не робив,
Того Бог послав на небо
Ясно зіркою сіять...
Правда,мамо, то все душі,
А не зорі там горять?
Так навчи ж мене, голубко,
Щоб і я так прожила,
Щоб добро любити вміла,
А робить не вміла зла.
Батьки вас цього завжди вчать, а все решту залежить від вас.
Урок наш закінчується . Хочеться , щоб ви ішли у життя із добрими,ввічливими звертаннями. Нехай і до вас звертаються по-доброму, по-щирому,нехай щастя і добро супроводжують вас упродовж усього життя.
Домашнє завдання
Розкрити зміст слів французького письменника А.де-Сент-Екзюпері " Треба багато пережити, щоб стати людиною".
Картка самооцінювання